راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب «بانکداری شناختی» با حمایت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا منتشر شد / شناخت بیشتر حاصل اطلاعات بیشتر

کتاب «بانکداری شناختی» توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا منتشر شد.این کتاب علاوه بر آشنایی با مفهوم محاسبات شناختی، خواننده را با ابعاد، اجزا، کارکرد، مزایا، جایگاه و ارتباط آن با سایر فناوری‌های روز، همچنین روش توسعه مفهومی بانکداری شناختی آگاه می‌کند.

طبق گفته‌های بخش پیش‌گفتار، بانک‌ها نیز به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور، در حال حرکت به سمت دیجیتالی‌شدن و همچنین در پی تدوین نقشه‌راه بانکداری دیجیتال و اجرای آن هستند. بهتر است از این پس، بانک را تنها به صورت یک بنای فیزیکی تصور نکنیم؛ بانکداری در عصرد یجیتال مجموعه‌ای از فناوری‌هایی مانند بانکداری باز، بانکداری شناختی، بانکداری هوشمند و بانکداری اجتماعی است.

زمانی‌ که از شما سؤال می‌شود که آیا روی فردی شناخت دارید، ذهن شما همه داده‌هایی که از آن شخص دارد و رفتارهای فرد را مرور می‌کند و بنا بر تحلیل، شناختی را که دارید، مطرح می‌کنید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، شناخت شما کامل‌تر خواهد بود. هدف بانکداری شناختی نیز به همین صورت است. حال که فرایندهای بانکی پیچیده، به سرویس‌های ساده و مستقل تبدیل شدند، این امکان فراهم‌شده که سرویس‌های متنوع ارائه شود، ولی برای ارائه این سرویس‌ها، به شناخت نیاز است. به این معنی که باید روی مشتری شناخت کامل وجود داشته باشد تا سرویس شخصی‌سازی‌شده و منطبق با نیاز، به او پیشنهاد شود. همه این توضیحات به جهت آشنایی بیشتر خواننده در بخش مقدمه مطرح شده است.

کتاب حاضر شامل ۹ فصل جامع است و نویسندگان کتاب، نجمه نوذر و ایمان رئیسی وانانی به خوبی به مفهوم بانکداری شناختی پرداخته‌اند. همچنین در بخش پیوست نظرات مدیران و متخصصان داده داخلی و یا خارج از کشور پیرامون اهمیت داده، تحلیل پیشرفت داده و بانکداری شناختی ذکر شده است.


مروری بر فصل‌های کتاب «بانکداری شناختی»


فصل اول کتاب به بحث شناخت و محاسبات شناختی اشاره دارد. به‌صورت خلاصه، به «فرایند ادراک در اثر تعامل با محیط»، شناخت گفته می‌شود. اهمیت این مورد برای حل مسائل مختلف موجب شکل‌گیری علمی میان‌رشته‌ای تحت عنوان «علم شناختی» شده است. این علم به مطالعه ذهن و فرایندهای آن می‌پردازد. همچنین در این فصل ضمن معرفی محاسبات شناختی، برای مشخص‌شدن اهمیت آن و آشنایی با موارد کاربردی آن، کاربرد آن در چند صنعت و حوزه مطرح شده است.

در فصل دوم نیز با عنوان «داده و تحلیل داده»، در خصوص اهمیت داده، سواد و مهارت تحلیل آن مواردی آورده شده است. همچنین داده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های سازمان معرفی و نقش داده در اقتصاد و تحول دیجیتال مشخص شده است. سپس علم داده بیان شده و تحلیل مدرن و پیشرفته داده‌ها تشریح و مهارت‌ها و ابزار کاربردی آن مطرح می‌شود. در ادامه نیز به انواع تحلیل (اعم از توصیفی، تشخیصی، پیشگویانه، تجویزی و شناختی) پرداخته خواهد شد.

سومین فصل از کتاب نیز به مفهوم بانکداری شناختی به طور کامل می‌پردازد. بانکداری نقش مهمی در اقتصاد یک کشور دارد و در سال‌های اخیر تحول دیجیتال، این صنعت را مانند صنایع دیگر دستخوش تغییرات جدی کرده است. بانکداری شناختی یکی از ابعاد بانکداری دیجیتال است و اصطلاح آن نخستین‌بار توسط شرکت IBM مطرح شد. به‌طور کلی به استفاده از فناوری‌های شناختی در بانکداری، از قبیل ابزارهای شناختی، شبکه‌های شناختی، تحلیل شناختی که در قالب نسل جدید سیستم‌های پیشنهاددهنده، مشاوران هوشمند، دستیاران شناختی و موارد مشابه دیگر نمود پیدا می‌کند، بانکداری شناختی می‌گویند.

در ادامه فصل سوم از کتاب «بانکداری شناختی»، با جریان‌های درآمدی هوش مصنوعی و سیستم‌های شناختی آشنا خواهید شد؛ سپس مسائل بازاریابی شناختی مطرح می‌شود. بانک شناختی با دسترسی به بینش‌های تحلیلی جدید؛ داده‌های داخلی و خارجی از اکوسیستم بانکی و فراتر از آن را به‌صورت پویا فیلترسازی و نگهداری می‌کند. بانک شناختی همچنین داده‌ها را از منابع مختلف متحد و غنی کرده و به‌وسیله آن برای ذی‌نفعان خود خلق ارزش می‌کند.

ترجمه ماشینی، تشخیص گفتار و تحلیل احساس از فناوری‌های دیگری هستند که یک سیستم شناختی از آنها استفاده می‌کند. در ادامه فصل چهارم در خصوص هر یک از این فناوری‌ها توضیحاتی ذکر شده است. در فصل پنجم کتاب نیز، نخست مفهوم کلان‌داده و ویژگی‌های آن تشریح شده است.. در ادامه این مبحث، پلتفرم‌ها و ابزارهای مدیریت کلان‌داده، از جمله هدوپ ذکر شده است. سپس مفهوم یادگیری عمیق و جایگاه آن در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مشخص شده و برای اینکه ملموس شود که چطور می‌توان آن را توسعه داد، مختصری پیرامون زبان برنامه‌نویسی پایتون و چارچوب‌ها و کتابخانه‌های یادگیری عمیق مطالبی ارائه شده است.

نمونه سیستم‌های شناختی (فصل ششم) که دربرگیرنده سیستم‌های پیشنهاددهنده، مشاوران هوشمند، دستیاران شناختی است، در کتاب بانکداری شناختی به‌طور کامل توصیف و با جزئیات سیستم‌های نام‌برده و انواع آنها آشنا خواهید شد. فصل هفتم نیز به بیان کاربردهای فناوری‌های شناختی در فناوری‌های نوین می‌پردازد. در هر بخش پس از تشریح موارد، به نمونه موارد به‌کارگیری آنها در صنعت بانکداری اشاره شده است.

یکی از جذابیت‌های پژوهش پیرامون فناوری‌های نوین، آن است که مشخص شود وضعیت این فناوری‌ها در دنیا به چه صورت است؛ به همین خاطر در فصل هشتم کتاب این وضعیت با دو رویکرد مورد بررسی قرار گرفته است.

انواع مختلفی از معماری سازمانی وجود دارد. معماری سازمانی توگف (TOGAF) یکی از چارچوب‌های معماری‌ جامعی است که می‌توان در قالب آن، علاوه بر مشخص‌کردن ساختار، روش توسعه را نیز معین کرد. به این معنی که می‌توان تحت آن، علاوه بر مشخص‌کردن چشم‌انداز، مدل کسب‌وکار، سیستم‌ها و فناوری؛ نقشه راه توسعه و مهاجرت از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب را نیز تدوین کرد. در فصل آخر کتاب، گام‌های توسعه بانکداری شناختی در سازمان از منظر چارچوب معماری سازمانی توگف مشخص شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «بانکداری شناختی» می‌توانند به فروشگاه راه پرداخت به آدرس shop.way2pay.ir مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.