راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیران رمزینکس پنجشنبه چهارم شهریور ضمن حضور در دفتر راه پرداخت به شایعات پاسخ دادند / از رد خبر فرار مدیران از ایران تا شایعه ورود نهادهای امنیتی به این موضوع

چند روزی است که شایعاتی درباره صرافی رمزینکس در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. شایعاتی از خروج مدیران این صرافی با چمدان‌های پول از ایران تا ورود یک نهاد امنیتی به موضوع این صرافی. مدیران این صرافی با حضور در تحریریه راه پرداخت این شایعات را رد کردند و می‌گویند نهادهای امنیتی همواره بر کار صرافی‌های اصلی رمزارز نظارت دارند.

زهرا داستانی/ در عمر نه‌چندان کوتاه ورود رمزارزها به بازار سرمایه‌ای ایران، روزی نبوده که جنجالی بر سر این ارز تازه‌وارد در فضای مجازی وجود نداشته باشد. خبرهایی که از زبان مسئولان در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، نگرانی فعالان بازار رمزارز را افزایش می‌دهند؛ نگرانی‌ها از مواجهه با خطراتی چون از دست دادن دارایی‌های موجود در دست صرافی‌های آنلاین کلاهبردار. اما در این میان، تنها کاربران نیستند که از این جنجال‌های مجازی آسیب می‌بینند. صرافی‌‌های آنلاین نیز که همواره از سوی کاربران مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌گیرند تا اعتماد آنها را جلب کنند، با خوردن برچسب کلاهبرداری روی نام آنها در فضای مجازی، به یکباره با هجوم کاربران برای خروج دارایی‌های خود مواجه می‌شوند. این چالش را بسیاری از صرافی‌های آنلاین در ایران تجربه کرده‌اند و اخیراً رمزینکس با آن روبه‌رو شده است. انتشار پیامی در فضای مجازی مبنی بر کلاهبرداری این صرافی از مردم، خروج مدیران از ایران و ورود نهادهای امنیتی به این موضوع، موجی از نگرانی را بین کاربران این صرافی به وجود آورده است. این شایعات پس از آن در فضای مجازی منتشر شد که سیستم رمزینکس با اختلالی چندساعته روبه‌رو شد.


رمزینکس چگونه وارد بازار رمزارز شد؟


بیش از سه سال است که از عمر صرافی رمزینکس می‌گذرد. در این سال‌ها این شرکت دو محصول را به کاربران خود ارائه داده است. اولین محصول شامل صرافی رمزارزی است که کاربران از طریق آن با شرکت وارد معامله می‌شدند. البته این محصول اوایل سال 1400 به‌دلیل ارائه محصول بهتری از سوی این شرکت متوقف شد. بنا به گفته محمد حکیمی، مدیرعامل شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه، شمار ثبت‌نام‌کنندگان در این پلتفرم حدود یکصد هزار نفر بوده است، اما محصول دوم این شرکت شامل پلتفرم تبادل میان افراد است که کاربران با یکدیگر و نه شرکت رمزینه معامله می‌کنند. به گفته مدیرعامل این شرکت، اولین ثبت‌نام در این صرافی دهم دی‌ماه 1397 انجام شد و تاکنون 449 هزار و 10 نفر در این صرافی ثبت‌نام کرده‌اند.

خدمات ارائه‌شده توسط شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه به این دو محصول ختم نمی‌شود. این شرکت، اپلیکیشن اندروید خود تحت عنوان رمزینکس‌تریدر را اوایل بهار 1399 ارائه داده است؛ اپلیکیشنی که دسترسی کاربران به صرافی را آسان‌تر کرده و می‌توانند به‌راحتی معاملات خود را رصد کنند. کافه‌بازار تاکنون حدود 150 هزار نصب فعال از این اپلیکیشن را ثبت کرده و به نظر می‌رسد استقبال ایرانیان از آن خوب بوده است.


توسعه پنج میلیارد تومانی زیرساخت؛ چالش رمزینکس پس از محبوبیت


اما دسترسی آسان به صرافی از یک سو و افزایش قیمت رمزارزها از سوی دیگر، سبب شد تا روز‌به‌روز بر شمار کاربران رمزینکس افزوده شود و در نتیجه بر حجم معاملات رمزارزها در این صرافی بیفزاید. حجم معاملات رمزارز در صرافی‌های این شرکت روی سایت شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه مشهود است و بر همین اساس بیشترین حجم معاملات رمزارز در صرافی رمزینکس مربوط به زمانی است که قیمت بیت‌کوین طی 24 ساعت به بالای 60 هزار دلار رسیده بود. اگرچه در آن زمان رکورد حجم معاملاتی ۴۰۰ میلیارد تومان در ۲۴ ساعت زده شد، اما به‌دلیل تجربیاتی که رمزینکس کسب کرده بود، سامانه با اختلالی مواجه نشد.

محمد حکیمی در این‌باره می‌گوید: «زمستان 1399 کاربران به‌دلیل جذابیت‌هایی که در اثر نوسانات قیمت بیت‌کوین برای آن ایجاد شده بود، به بازار رمزارز هجوم آوردند و رکورد آن با ثبت‌نام بیش از 10 هزار نفر طی یک روز شکست. با افزایش شمار کاربران و متقاضیان خریدوفروش رمزارز، ما متوجه شدیم که نیازمند توسعه زیرساخت رمزینکس از جمله تعداد سرورها و ظرفیت پردازشی هستیم؛ بنابراین بیش از پنج میلیارد تومان برای تجهیز زیرساخت و خرید تجهیزات مورد نیاز هزینه کردیم و توانستیم مقاطعی را که سرویس از دسترس خارج می‌شد یا به‌کُندی برمی‌خورد، برای زمستان 1399 و بهار 1400 حل کنیم.»


ادامه اختلال‌ها در سیستم رمزینکس


از بهار 1400 پس از یک دوره توسعه زیرساختی در رمزینکس، ثبات تعداد کاربران و ثبت‌نام‌کنندگان در این سامانه، افزایش امکانات برنامه رمزینکس و افزایش دوبرابری رمزارزها در آن، یعنی بیش از ۴۰ رمزارز، این صرافی با چالش اختلال روبه‌رو نبود، اما با وجود توسعه زیرساخت‌ها همچنان در چند مقطع زمانی که قیمت رمزارز از 30 هزار به 40 هزار و در هفته گذشته به 50 هزار دلار رسید، سرویس رمزینکس با اختلال چندساعته مواجه شد. دلیل این اختلال چه بود؟

محمد حکیمی در این‌باره می‌گوید: «آنچه برای جلوگیری از اختلال سرویس رمزینکس مورد نیاز است، تنها در لایه سخت‌افزاری نیست، بلکه باید متناسب با تأمین سخت‌افزار، نرم‌افزار نیز توسعه یابد.» او می‌افزاید: «امروز رمزینکس علاوه بر استفاده از سیستم آزمایشی، به‌دنبال فراهم‌کردن سرویس جدیدی برای زیرساخت خود است تا بتواند نزدیک به یک میلیون سفارش در ساعت را مدیریت کند.»


رمزینکس به زمان نیاز دارد


البته فارغ از روش‌های جدید و سرویس‌های نوینی که رمزینکس برای تسهیل فعالیت کاربران به آنها نیاز دارد، این صرافی برای بهبود عملکرد خود به زمان نیازمند است. روح‌الله جهنده، مدیر فنی شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه می‌گوید: «فارغ از سختی تأمین سرمایه برای توسعه سخت‌افزاری سیستم، تهیه تجهیزات و پیاده‌سازی آن به زمان نیاز دارد؛ بنابراین مشاهده نتایج این سرمایه‌گذاری و ارتقای سرویس زمان‌بر است.»


بازار سیاه در رمزینکس؛ از شایعه تا واقعیت


اما ادامه‌دار شدن اختلال در سرویس این صرافی سبب شده تا شایعاتی درباره آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود؛ شایعاتی که به‌دنبال یک اختلال چندساعته در سیستم این صرافی از ساعت 21 تا 24 سه‌شنبه دوم شهریورماه رخ داد. ابتدا سرویس‌های رمزینکس کُند و سپس امکان انجام معامله، لاگین و رجیستر برای کاربران متوقف شد. با وجود اطلاعیه‌هایی که این شرکت در همان ساعات منتشر می‌کند، اما شایعات در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی چنان فضا را در دست خود می‌گیرند که اطلاعیه‌های این صرافی به چشم کاربران نمی‌آید؛ شایعاتی از جمله به مشکل برخوردن بازگشت پول در این صرافی، بسته‌شدن درگاه‌های پرداخت آن و ایجاد بازار سیاه و خریدوفروش رمزارزها با ارقام بالاتر از بازار.

مدیرعامل شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه با بیان اینکه فرایند کار در صرافی رمزینکس شامل واریز ارز و ریال، معامله، برداشت ارز و ریال بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود، می‌گوید: «از ابتدای سال هیچ‌کدام از درگاه‌های واریز و برداشت ریال این صرافی به مشکل برنخورده است. رمزینکس از بهترین ارائه‌دهندگان سرویس و پرداخت‌یارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، استفاده می‌کند؛ بنابراین هیچ زمانی سرویس واریز و برداشت وجه ریال رمزینکس با مشکل روبه‌رو نشده است. البته زمانی بوده که انتقال وجه و واریز پول به حساب کاربر با تأخیر انجام شده، اما دلیل آن اختلالات بانکی در ایران بوده است.»

او می‌‌افزاید: «برداشت در رمزینکس غیر از شبکه اصلی بیت‌کوین از شبکه BEP2 نیز انجام می‌شود و پوشش رمزینکس از شبکه BEP2 باعث می‌شود کاربران به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه انتقال، برداشت یا واریز داشته باشند. نمودار قیمت بیت‌کوین در رمزینکس موجود است و هیچ زمانی قیمت رمزارزها در رمزینکس به بالاتر از قیمت بازار نرسیده است.»


آیا مدیران رمزینکس از ایران خارج شده‌اند؟


چند روزی است که فارغ از شایعاتی درباره عدم بازگشت پول به کاربران، شایعه فرار و خروج مدیران رمزینکس نقل محافل و گروه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی است؛ شایعاتی که تنها مختص رمزینکس نیست و البته اولین‌بار هم نیست که این صرافی با چنین چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود. محمد حکیمی ضمن رد خروج مدیران این صرافی از ایران می‌گوید: «ما در عمر چندساله خود، از این دست تجربه‌ها زیاد داشته‌ایم. مثلاً تجربه افزایش سه‌برابری برداشت و خروج پول از رمزینکس در یک روز نسبت به زمان مشابه را به واسطه انتشار خبر توقف فعالیت درگاه‌های پرداخت صرافی‌های آنلاین در رسانه‌ها از زبان مسئولان تجربه کردیم و تنها تلاشی که ما در آن زمان انجام دادیم، این بود که بتوانیم تمامی پول‌ها را به‌موقع به کاربران بازگردانیم.»

او ادامه می‌دهد: «ما از نگهداری دارایی‌های مردم منتفع نیستیم و صرفاً بار نگهداری از دارایی‌های کاربران؛ از رمزارز گرفته تا ارز ریالی آنها بر عهده ماست. تنها نفع ما در تبدیل ارزها به یکدیگر و کارمزد معاملات کاربران در رمزینکس است؛ بنابراین در چنین مواقعی تنها واکنش ما این است که بتوانیم بدون هیچ خطا و وقفه‌ای دارایی‌های مردم را به آنها بازگردانیم.»


ورود اطلاعات سپاه به موضوع خروج مدیران رمزینکس از ایران


شایعات اما به قدری بالا می‌گیرد که پای یک نهاد امنیتی نیز به ماجرای رمزینکس باز می‌شود. در پیام‌هایی که در فضای مجازی به‌دنبال اختلال ایجادشده در این صرافی منتشر می‌شود، نوشته شده که اطلاعات سپاه به رمزینکس ورود کرده است.

سید علیرضا رادمنش، هم‌بنیان‌گذار رمزینکس با اشاره به نظارت نهادهای امنیتی بر این پلتفرم از ابتدای فعالیت این صرافی می‌گوید: «لزومی به توضیح درباره کلمه‌به‌کلمه پیامی که بسیار ناشیانه نوشته شده، وجود ندارد. اما باید به این موضوع اشاره کرد که در لایه حاکمیت روی کسب‌وکارهای اصلی رمزارز نظارت‌هایی وجود دارد. درست است که هنوز برای حوزه رمزارزها قانون‌گذاری دقیقی صورت نگرفته، ولی نهادهای امنیتی به‌دلیل آنکه مانع آسیب‌های ناشی از آن در عرصه اجتماعی شوند، بر فعالیت فعالان اصلی رمزارز نظارت می‌کنند.»

او می‌افزاید: «نهادهای اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات از طریق معاونت‌های مختلف خود همچون معاونت پول‌شویی، فنی و سایبری بر این حوزه نظارت دارند. به‌طور مثال، از سال 1396 که رمزینکس کار خود را آغاز کرده، پلیس فتا تعاملات بسیاری با ما داشته است.»

او با بیان اینکه نظارت حاکمیت یکی از مزیت‌های صرافی‌های اصلی ایرانی است، می‌گوید: «حاکمیت نمی‌خواهد دوباره با اتفاقاتی همچون سکه ثامن و مؤسسات اعتباری مواجه شود و پیامدهای اجتماعی آن دوباره به وقوع بپیوندد؛ بنابراین نظارت بر این بازیگران بزرگ بازار را وظیفه اصلی خود می‌بیند.»


چگونه به صرافی‌های ایرانی اطمینان کنیم؟


گرچه به گفته محمد حکیمی، همه برداشت‌ها و عملیات کیف پول در رمزینکس فعال و هیچ اختلالی در کار رمزینکس پس از پیام‌ها و شایعات منتشرشده در فضای مجازی برای این صرافی ایجاد نشده، اما باید گفت که شایعات این‌چنینی می‌تواند تأثیر منفی در فعالیت کاربران در صرافی‌های ایرانی داشته باشد، اما صرافی‌های ایرانی همچون رمزینکس چه اطمینانی را می‌توانند به کاربران خود بدهند و چگونه از خودشان در برابر شایعات دفاع کنند؟

مدیرعامل شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه در این‌باره می‌گوید: «مانند هر سیستم دیگری، اعتماد در طول زمان شکل می‌گیرد. عمر رمزینکس هم به یک ماه و دو ماه ختم نمی‌شود. روز اولی که رمزینکس کار خود را آغاز کرد، تنها پنج کاربر در یک ماه داشت و تجربه خوب آنها از معامله رمزارز سبب شد که دیگران را تشویق به ورود به این صرافی کنند.»

او می‌افزاید: «اعتماد کاربران به ما یک سرمایه است. هنوز هم کاربران صرافی را آزمون می‌کنند تا اعتماد به ما حاصل شود. از سوی دیگر امکان پرس‌وجو از کاربران دیگر برای کاربران تازه‌وارد وجود دارد و می‌تواند اعتماد را افزایش دهد. پس این دو وجه سبب شده کاربر ایرانی بتواند صرافی آنلاین مورد نظر خود را انتخاب کند. امروزه ما در نگاه مردم از جایگاه خوبی برخوردار هستیم و کاربران از ما اطمینان خاطر دارند.»

رادمنش، رئیس هیئت‌مدیره رمزینکس و مدیرعامل مؤسسه پیشران کسب‌وکار آراد، در ادامه این بحث می‌گوید: «کاربران ایرانی در صرافی‌های ایرانی، با تجربیات تلخی که در بیترکس، وکس یا سایر صرافی‌های خارجی داشتند، روبه‌رو نشده‌اند، چراکه تحریم‌هایی که ایران با آن روبه‌روست، برای معاملات ایرانی‌ها در صرافی‌های خارجی خطرات زیادی ایجاد می‌کند. همچنین صرافی رمزینکس خروجی استارتاپ استودیویی به نام آراد است که فقط رمزینکس را شامل نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از کسب‌وکارهاست و وجود همین مجموعه و فعالیت شبکه شرکت‌های آن در ایران انگیزه کلاهبرداری را کاهش می‌دهد. مجموعه آراد هم‌اکنون خروجی‌های بزرگی همچون رمزینکس، قسطا، شتاب‌دهنده بلاکچین آراد، آیکواد و گنجینه را دارد که این شرکت‌ها هر کدام شرکای بزرگی در اکوسیستم کارآفرینی یا مجوزهای متعددی در فضای علم و فناوری کشور دارند. این درهم‌تنیدگی شرکت‌ها باعث شده مکانیسم‌های نظارتی متعددی توسط آراد، به‌عنوان سهام‌دار رمزینکس، تعریف و اعمال شود. این مکانیسم‌ها سبب شده همواره امنیت دارایی کاربران اولویت اصلی آراد و رمزینکس باشد؛ تا جایی که منافع کلاهبرداری یک شرکت در میان مجموعه شرکت‌های آراد بسیار کمتر از زیان‌های آن برای ذی‌نفعان آراد است.»

15 دیدگاه
  1. اروین می‌گوید

    یه مثلی هست که میگه کم بخور همیشه بخور ایشالا شما هم همیشه باشی و از کارمزد معاملاتی ما استفاده کنین و نوش جونتون ولی شما رو به جان عزیزتون ما برا یک هزار تومنی هم که اوردیم زحمت کشیدیم و عرق ریختیم مواظب سرمایه هامون باشین… ممنون

    1. Nik می‌گوید

      احسنت دقیقا همینطوره

  2. Nik می‌گوید

    احسنت دقیقا همینطورهامیدوارم اموال مادراین صرافی ازچشم بددرامان باشد

  3. مرتضی می‌گوید

    سلام ممنون توضیحات.اما بایدبگم چرا فرار وقتی میشه خیلی شیک کلاهبرداری کرد.ارز وارد بازار میکنید جلوی انتقال میبندید.وشروع به فروختن ارز کاغذی میکنید.وچندینمیلیارد پول مردم بدبختو دستتون میگیرید وهرکاری دلتون بخاد انجام میدید .قیمتو با رباطهای بازار گردانتون پایین میارید ومردم چارهای ندارند که درنهایت ارزشونو ارزان به شما بفروشند وشما هم به سود میلیاردی خودتون برسید.بسته این سیاه نماییها!!!!اگه راست میگید چندتا کارشناسو دعوت کنید بیان ببینند چکار میکنید.وچه بلایی سر مردم میارید

    1. احمد می‌گوید

      به نظر من واقعا کلاهبردارن

  4. بهرنگ می‌گوید

    مال مردم رو هر کسی بخورد آخرش یه جوری پس اش می ده حتی اگر خارج باشند امیدوارم وجدان کاری سرلوحه کار این دوستان در رمزینکس باشد و این اصل در هر جای جهان و با هر دین و مذهبی صادق و پابرجاست امیدوارم با قانونگذاری برای رمز ارز ها صرافی ها بتوانند کار خودشان رو بهتر انجام بدهند

  5. محمد صفری 1370977875 می‌گوید

    من یکی از کار بران رمزینکسم با حدود دو سال سابقه فعالیت محمد صفری
    نه اشنایی دارم با مدیران نه پسر خاله هستیم صادقانه میگم تا الان نهایت همکاری رو با کاربران داشتن
    چند تا مورد بود که رفع کردن ولی یک مشکل بزرگی هست که قول دادن شهریور حل بشهع (پشتیبانی از شبکه BSC)که سرمایه صدهها نفر الان بسته به اون هست .
    جناب مهندس راد منش وحکیمی اگر دستور بدین این زیر ساخت انجام بشه رمزینکس تنها صرافی ایرانی خواهد شد که در دل ما جوونها ست
    یا علی

  6. rami می‌گوید

    واقعا این مردم گناه دارن .امیدوارم هرکسی که پول این مردمو میخوره جوری پاشو بخوره که خودش بیاد دودستی پول ملتو برگردونه. من و امثال من که اومدیم داخل این صرافی ها خرید و فروش میکنیم به امید اینکه دوزار پول در بیاریم و مطمِن یاشید اکثر ما کل سرمایه مون همینه.پس وجدان داشته باشید همین . سپاس

  7. مهران اکبرزاده می‌گوید

    با سلام.نمیدونم این مشکل رمزینکس هست یا کلاهبرداری.اولا وقتی قیمت تو بعضی ارزها بالا میره قیمت تو قسمت خرید و فروش ها ثابت میمونه.یکیم قیمت خیلی فرق داره با چارت نمودار.یه ارزی رو مثلا میخوایم بفروشیم یا بخریم به نمیخره به موقع کلا مشکوک میزنه.از مسولان پیگیری خواهشمندم پیگیری کنین.کلاهبرداری رسما تو رمزینکس هر روز صورت میگیره

  8. مهدی می‌گوید

    سلام ، بنده رو شما صرافی رمزینکس به خاک سیاه نشوندین ، ارز هوبی رو امروز دونه ای ۵میلیون تومان خرید کردیم بعد که خرید انجام شد ۲الی ۳ دقیقه دسترسی به حسابمو مسدود کردین ، تا وارد شدم دیدم از ۵ میلیون تومان اومده شده ۳۰۰ هزار تومان ، منو به خونه خراب کردین ، باعث و بانیشم فقط ش

    1. شهریار می‌گوید

      دقیقا همین بلا سر منم اومده کل زندگیم رفت خدا نابودشان کنه

  9. مهدی می‌گوید

    ولی اینو متمعن باشین که من حتی شده به بیت رهبریم ازتون شکایت میبرم ، اول از راه قانونی به کلیه ارگانهای مسیؤل ، حتی سپاه و بسیج و … ، هم ازتون شکایت میکنم تا یکی پیدا میشه که بین ما و شما به عدالت حکم کند و حقمو ازتون بگیره؟

  10. احمد می‌گوید

    به نظر من واقعا کلاهبردارن

  11. زهرا می‌گوید

    سلام من ارز دیجیتال یه جا خریدم حالا کلا سایتش بسته شده یه دفعه سود داد بعد دیگه کلا بهم ریخت پوبمونم دستمون نیومده نمیدونم چیکار کنم میشه راهنماییم کنین

  12. ناشناس می‌گوید

    دوستان بنده ارز لونا در این صرافی داشتم الان فقط عددش هست نمی تونم خرید و فروش کنم ۳ ماهه هر روز پیام میدم میگن صبر کنید مثل اینکه واقعا کلاهبردارن جواب سربالاهم میدن کسی میدونه چطوری میشه شکایت کرد این صرافیها به کدام سازمان مربوطه اتحادیه دارن یا چی دوستان اگه میدونید خواهش میکنم راهنمایی کنید ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.