راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب «سیستم‌های فناوری دفترکل توزیع شده» توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد

کتاب «سیستم‌های فناوری دفتر کل توزیع شده، یک چارچوب مفهومی» توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب به نویسندگی اندرو گلاید و میشل راخس توسط ریحانه خیربخش و فاطمه عبدالله ترجمه شده است.

در بخش یادداشت مترجمان مطرح شده است که این کتاب ترجمه گزارشی از «مرکز مالی جایگزین کمبریج» است و تلاش می‌کند با ارائه تعریف رسمی سیستم‌های DLT، شکاف بین اصطلاحات رایج را از بین برده و با معرفی یک چارچوب پیشنهادی ابزاری قاعده‌مند و عمومی برای تحلیل سیستم‌های DLT فراهم آورد و از معدود منابع فارسی است که با زبانی ساده و روان در اختیار طیف گسترده‌ای از مخاطبین شامل دانشجویان، مهندسان، طراحان سیستم‌های توزیع شده، سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران و کارآفرینان قرار می‌گیرد. در ادامه نگاهی به بخش‌های کتاب «سیستم‌های فناوری دفترکل توزیع شده» می‌اندازیم تا با آن بیشتر آشنا شویم.


آشنایی با مفهوم فناوری دفترکل توزیع‌شده


کتاب پیش‌رو در بخش معرفی به ارائه توضیحاتی در خصوص مفهوم فناوری دفترکل توزیع‌شده می‌پردازد. اقبال اخیر به فناوری بلاکچین باعث جذب سرمایه‌های هنگفتی شده است و در نتیجه آن، شاهد تحول سریع کاربردها و انواع سیستم‌های DLT هستیم، سیستم‌هایی که بسیاری از آنها شباهتی به بیت‌کوین و مقلدان بی‌شمار آن ندارند. عبارت فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) به عنوان یک چترواژه، برای معرفی سیستم‌های چندجزبی به کار می‌رود که بدون وجود اپراتور یا قدرت مرکزی در یک محیط خصمانه کار می‌کنند؛ محیطی که احزاب آن ممکن است غیرقابل اعتماد و یا مخرب باشند. فناوری بلاکچین زیرمجموعه مشخصی از دنیای گسترده‌ترِ DLT است که ساختار داده خاصی دارد، زنجیرهایی از بلوک‌های داده که با استفاده از هش به یکدیگر مرتبط (hash-linked) شده‌اند.

هدف این نوشتار ارائه چارچوب مفهومی و مجموعه اصطلاحات تخصصی‌ای‌است که به آسانی برای سیستم‌های DLT پیش از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و نیز سیستم‌های DLT مشابه با بیت‌کوین یا الهام گرفته از آن، قابل استفاده باشند. همچنین، تلاش می‌شود تا این فناوری‌های جدیدتر، از پایگا ه داده‌های سنتی و دیگر سیستم‌ها متمایز شوند.

در بخش سیستم‌های DLT؛ صحنه‌آرایی، به تعاریف متعددی که برای سیستم‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده وجود دارد اشاره شده است. با توجه به تعاریفی که در این کتاب مطرح شده است متوجه این موضوع می‌شویم که هیج تعریف اصیل و جهانی برای آنچه که سیستم DLT نامیده می‌شود وجود ندارد.

آنچه باعث سخت‌تر شدن این چالش می‌شود این است که از یک سو، این تعریف‌ها گاهی بسیار خاص، فنی و برای مخاطب عام غیرقابل فهم می‌شوند؛ و از سوی دیگر، برخی از این تعاریف بسیار عام و ساده‌انگارانه هستند به گونه‌ای که هیچ تفاوت معناداری بین آنها و معماری پایگا هداده های سنتی مشاهده نمی‌شود.

در بخش دیگری از کتاب، بررسی عناصر لازم و کافیِ تشکیل دهنده یک سیستم DLT را شروع می‌کنیم. هدف این است که در تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی سیستم‌های DLT انعطاف داشته باشیم. پس از این که در این بخش لایه‌های سیستم دفتر کل توزیع شده بررسی شد، بخش بعدی به تعاملات سیستم می‌پردازد.

لایه‌های «پایین‌تر» لایه‌های «بالاتر» را امکان‌پذیر می‌سازند. ترتیب قرارگیری این لایه‌ها ربطی به محل فیزیکی آنها ندارد، بلکه در واقع این ترتیب قرارگیری، بازتاب وابستگی‌های مفهومی و عملکردی آنهاست. لایه پروتکل تعریف‌کننده مجموعه قوانینی است که عملکرد شبک های از شرکت‌کنندگانِ به هم پیوسته را کنترل می‌کند. لایه شبکه، که تحت نظارت پروتکل است، نیز به نوبه خود، میزبان لایه داده است، لایه‌ای که ورودی‌های بر اساس زمان مرتب شده و تغییرات اعمال شده بر دفترکل را ثبت می‌کند.

در بخش آخر کتاب نگاهی عمیق‌تر به چارچوب DLT وجود دارد. در این بخش، پیکربندی‌های رایج را برای فرآیندهای موجود در لایه‌های پروتکل، شبکه و داده، که در بخش ۳ معرفی شده‌اند، شناسایی می‌کنیم. در این بخش از این پیکربندی‌ها برای برجسته‌سازی تفاوت‌ها و شباهت‌های بین سیستم‌های DLT خاص استفاده می‌کنیم. مطالب این بخش با این فرض ارائه می‌شوند که خواننده با تعاریف، مفاهیم و اصطلاحات علمی معرفی شده در بخش‌های قبلی آشنایی پیدا کرده است.

تحقیقات آینده بر روی سیستم‌های فناوری توزیع‌شده می‌توانند بر جنبه‌های فنی‌تر فرآیندهایی که در این نوشتار درباره آن‌ها بحث شده، تمرکز کنند. برای نمونه، در انجام مطالعات موردی در زمینه سیستم‌های DLT، این چارچوب می‌تواند اولین قدم در جهت پیشرفت‌های فنی بیشتر برای هر مورد خاص باشد. همچنین، پیکربندی‌های بیشتر برای فرآیندهای این چارچوب می‌توانند اضافه شده یا توسعه یابند، از جمله فرآیندها یا مولفه‌های جدیدی که ممکن است در مسیر توسعه فناوری لازم باشند. علاوه بر آن، تحقیقات رگولاتوری و قانونگذاری می‌توانند در رابطه با این چارچوب انجام شوند. این تحقیقات کمک می‌کنند تا مشخص شود کدام پیکربندی‌های فرآیندی با چه چارچوب قانونی (برای مثال، قدرت، وابستگی) مطابقت دارند.

برای تهیه کتاب «سیستم‌های فناوری دفترکل توزیع شده» می‌توان از طریق فروشگاه راه پرداخت اقدام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.