راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چاپ دوم کتاب رگ‌تک با حمایت فرابورس منتشر شد / اولین کتاب با موضوع فناوری نظارت (رگ‌تک) در ایران

اولین کتاب با موضوع فناوری قانون‌گذاری (رگ‌تک) در ایران که اوایل مهرماه سال ۹۹ توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت فرابورس ایران منتشر شد. به چاپ دوم خود رسید.

ترجمه کتاب «The REGTECH Book» که انتشارات وایلی در سال ۲۰۱۹ آن را منتشر کرده است از معدود کتاب‌های منتشر شده در خصوص موضوع فناوری قانون‌گذاری در سطح جهان و همچنین اولین کتابی است که با این موضوع به زبان فارسی ترجمه شده است. شاید واژه رگ‌تک برای بسیاری از مخاطبان فارسی‌زبان واژه غریبی باشد اما جالب است بدانید که این واژه یا مفهوم در دنیا نیز چندان واژه مأنوسی نیست و با مفاهیمی بسیار جدید در این حوزه روبه‌رو هستیم که هنوز ابعاد تحول‌آفرین و ساختارشکنانه آن مشخص نشده است.

در تعریف واژه رگ‌تک باید گفت به راه‌حل‌های فناورانه‌ای که فرایندهای رگولاتوری و قانون‌گذاری را ساده‌سازی کرده و ارتقا می‌دهند، «رگ‌تک» گفته می‌شود. بر خلاف فین‌تک که بر مسائل مالی تمرکز دارد، رگ‌تک می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های رگولاتوری (چه حوزه مالی و چه حوزه‌های دیگر) به‌کار گرفته شود. به‌علاوه، این استارت‌آپ‌ها هستند که باعث رشد فین‌تک می‌شوند، در صورتی که پیدایش رگ‌تک به‌دلیل رشد نمایی هزینه‌های تطبیق و در نتیجه فشارهای نهادهای نظارتی اتفاق افتاده است.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در بخش یادداشت حامی نوشته است: «توجه به حوزه رگ‌تک را می‌توان در سرمایه‌گذاری در جهان سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ که تقریباً دوبرابر سه ماهه اول سال و ۲۹.۲ درصد بیشتر از سه ماهه دوم ۲۰۱۸ بوده است، مشاهده کرد که یک رکورد بی‌سابقه از نظر تعداد و حجم معاملات بوده است. این افزایش سرمایه‌گذاری با افزایش معاملات بزرگ همراه بوده و هشت معامله در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار صورت گرفته که حتی نسبت به سه ماهه اول سال با سه معامله، رکورددار بوده است. بیش از ۲.۶ میلیارد دلار در راهکارهای رگ‌تک سرمایه‌گذاری شده است که به طور خاص به مسائل مربوط به شناخت مشتری و مبارزه با پول‌شویی اختصاص دارد. این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، کمتر از ۱۰ میلیارد دلار روی شرکت‌های رگ‌تک سرمایه‌گذاری شد.»

او با اشاره به ابزارهای موفق بازار سرمایه کشور در حوزه رگ‌تک افزود: «ابزارهای موفقی در حوزه رگ‌تک مانند سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) یا سامانه‌های نظارتی از جمله آرامیس، نهان، بیدار، اسمارت، فراسا، فرساد و نیز سجام طراحی و راه‌اندازی شده‌اند که طی سالیان اخیر در حال خدمت‌رسانی به اکوسیستم بازار سرمایه هستند.»

هامونی در پایان یادداشت گفته است: «به نظر می‌رسد با شروع به کار فناوری بلاکچین در صنعت مالی و بانکی کشورمان، موضوع رگ‌تک به یکی از محورهای اساسی سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی بدل شود و انقلابی که این فناوری در تبدیل دارایی به توکن‌های دیجیتالی ایجاد خواهد کرد، لاجرم قانون‌گذاری و فعالان اقتصادی را به تغییر پارادایم‌های فکری سوق خواهد داد. امید است این کتاب بتواند در تغییر نگاه مدیران نهادهای مالی و سازمان‌های رگولاتور نسبت به بهره‌مندی از خدمات و فناوری‌های صنعت آی‌تی در تنظیم مقررات اثرگذار باشد.»


تاثیر رگ‌تک در بهبود اقتصاد


مبینا بنی اسد، مدیر روابط عمومی فرابورس با اشاره به تأثیر رگ‌تک در بهبود اقتصاد کشور در یادداشت حامی نوشته است: «از آنجا که قوانین حوزه فناوری دائماً در حال گستردگی و بزرگ‌شدن هستند، ابعاد آن را نمی‌توان طی یک دوره زمانی، ثابت نگه داشت، اما رگ‌تک می‌تواند با نظارت بهتر بر فعالیت‌های فین‌تک، اقتصاد کشور را بهبود ببخشد. امیدواریم که ذی‌نفعان رگولاتوری کشور از طریق این کتاب هرچه بیشتر با کابرد‌های رگ‌تک آشنا و از آن بهره‌مند شوند.»


رگ‌تک، سنگ جادو نیست!


رضا قربانی، رئیس هیئت‌مدیره موسسه راه پرداخت نیز در یادداشت ناشر کتاب با اشاره به موضوع رگ‌تک تاکید کرده است: «رگ‌تک، سنگ جادو نیست! رگ‌تک قرار نیست تمام ضعف‌هایی را که داریم، از بین ببرد یا چاره‌ای باشد برای همه کارهایی که نکرده‌ایم. رگ‌تک به اندازه نامش هم ترسناک نیست؛ رگ‌تک جریانی جدید در ادامه «تک» های قبلی نیست. رگ‌تک قرار نیست چسباندن فناوری به رگولاتوری باشد. رگ‌تک فلسفه دارد و فلسفه‌اش فراتر از کاربرد فناوری در رگولاتوری است. رگ‌تک نوید دنیای جدید را می‌دهد که قرار است در آن چارچوب‌ها حاکم باشند و سلیقه‌ها در رگولاتوری کم اثرتر. رگ‌تک مفهومی جدید است با سابقه‌ای زیاد. رگ‌تک تلاش برای ساختن دنیای بهتر است که کیفیت زندگی افراد در آن مداوم افزایش می‌یابد.»

قربانی در پایان یادآور شده است: «اگر رگ‌تک را صرفاً کاربرد فناوری و نوآوری در رگولاتوری بدانیم، این جفایی بزرگ در حق این مفهوم است. ریشه رگ‌تک به این بازمی‌گردد که برخی گفتند فناوری همه چیز را تغییر داد، به جز رگولاتوری. رگ‌تک قرار است به ما کمک کند تا بتوانیم در کنار یکدیگر راحت‌تر زندگی کنیم؛ فعالیت‌های مالی سالم داشته باشیم؛ آموزش‌های مناسب ببینیم و سلامتمان تضمین شود. ریشه رگ‌تک با اینکه فین‌تک و دنیای مالی است، اما امروز می‌تواند فراتر از دنیای مالی باشد.»

کتاب رگ‌تک با همکاری کارشناسان برجسته این حوزه در سراسر دنیا به رشته تألیف درآمده است و درکی از اکوسیستم رگ‌تک و موارد کاربرد آن در صنعت خدمات مالی ارائه می‌دهد. کتاب تأثیرات اقتصادی دیجیتالی شدن و تمرکز بر داده‌ها را در حوزه قانون‌گذاری مورد بررسی قرار داده و فرصت‌ها و چالش‌هایی که کاربرد فناوری‌های نوآورانه‌ای نظیر بلاکچین و هوش مصنوعی به همراه می‌آورد را نیز تبیین می‌کند.

برخی مفاهیم پایه‌ای بررسی شده در این کتاب:

  • تأثیر اقتصاد دیجیتال‌سازی و داده‌ساز رگولاتوری
  • چگونه تکنولوژی‌های جدید مانند بلاکچین و هوش مصنوعی به‌کاربرده و مورد موافقت واقع می‌شوند؟
  • موارد استفاده کسب‌وکارها از رگ‌تک و کاهش هزینه و ایجاد محصول جدید
  • رگولاتوری، آینده نهادهای مالی، شرکت‌های فناوری و سایر صنایع را تحت تأثیر قرار می‌دهد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.