راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پادکست مدرسه تحول دیجیتال با عنوان «قطب‌نمای بانکداری دیجیتال» منتشر شد

نهمین اپیزود از پادکست مدرسه تحول دیجیتال با موضوع قطب‌نمای بانکداری دیجیتال منتشر شد. پادکست مدرسه تحول دیجیتال در هر اپیزود خود به موضوعی پیرامون تحول سازمان‌ها در عصر دیجیتال به روایت مهدی شامی زنجانی می‌پردازد.

از منابع اصلی این اپیزود، کتاب «قطب‌نمای بانکداری دیجیتال» با نام اصلی Doing Digital به نویسندگی کریس اسکینر است، کسی که همه او را با کتاب «بانک دیجیتال» می‌شناسند. مهدی شامی زنجانی، فراز نبیی و درسا پورحسن از مترجمان این کتاب هستند. این کتاب اسفندماه سال ۹۹ توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد.

در این اپیزود، مفهوم بانکداری دیجیتال یا به عبارتی تحول دیجیتال در بانکداری به‌اختصار تبیین شده و ۶ بعد عمده آن اعم از فناوری، مشتری، مدل کسب‌وکار، رهبری، کارکنان، شراکت معرفی شده است.

یکی از چالش‌های مهم بانکداری دیجیتال (تحول دیجیتال در بانکداری) در این روزها داشتن یک تعریف درست از این مفهوم است. خیلی از مدیران بانک‌ها هستند در سراسر دنیا درک نادرستی از این حوزه دارند و بانکداری دیجیتال را به عنوان یک کانال و یا یک خدمت در نظر می‌گیرند. برخی هم چون فکر می‌کنند به یک اپلیکیشن موبایلی دسترسی دارند عملاً مرزهای بانکداری‌ دیجیتال را درنوردیده‌اند. مهدی شامی زنجانی در ادامه این اپیزود عنوان می‌کند: «در صورتی که، تحول دیجیتال در بانک‌ها مستلزم این است که تمام بخش‌های اصلی بانک دچار تحولاتی شوند.»

خیلی از وقت‌ها به این موضوع برخورد کرده‌ایم که بانکداری دیجیتال را با مفهوماتی همچون بانکداری الکترونیکی یا بانکداری اینترنتی به اشتباه گرفته می‌شود. به گفته شامی‌زنجانی، بانکداری الکترونیکی یا بانکداری اینترنتی برایمان یک کانال ارائه خدمت در کنار سایر کانال‌هایی مانند یک شعبه که داریم، است. بانکداری دیجیتال بازنگری همه ابعاد بانک با محوریت فناوری‌های تحول آفرین است واگر بخواهیم این مسیری را طی کنیم نیازمند این است که مدل کسب‌وکار و ساختار سازمانی بانک‌ها را بازآفرینی کنیم.

به این خاطر که مدل فعلی کسب‌وکار بانک بر اساس توزیع فیزیکی طراحی شده در صورتی که ما امروز به سمت توزیع دیجیتال حرکت کرده‌ایم. ما به مدل کسب‌وکاری و سازمانی جدید احتیاج داریم. در بانک‌ها به فرهنگ و طراحی جدید احتیاج داریم؛ و این موارد را نمی‌توانیم به صرف انجام چندین پروژه محدود به سر منزل مقصود برسانیم. شامی زنجانی با اشاره به ۶ بعد اصلی بانکداری دیجیتال، در خصوص ویژگی اولین بعد آن، فناوری، نیز صحبت کرد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • دسترسی در هر زمان و مکان
  • درهم‌آمیزی
  • شخصی‌سازی
  • پیش‌بینی
  • فراگیری و شمول


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.