راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به گزارش سالانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی / رشد ۸۳ درصدی معاملات تجارت الکترونیکی

ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۵۹ درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز ۱۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، ۸۳ درصد رشد داشته است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سالانه در راستای اندازه‌گیری وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور و تهیه اطلاعات با کیفیت برای سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی، اقدام به انتشار گزارش سالانه تجارت الکترونیکی می‌کند. نشست خبری امروز، ششم تیرماه با حضور علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک برگزار شد.

گزارش تجارت الکترونیکی، سال ۱۳۹۹ به پایش شاخص‌های تجارت الکترونیکی در سه دسته «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی» و «روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی» می‌پردازد. داده‌های موردنیاز برای اندازه‌گیری شاخص‌های زیرساخت و عملکرد از منابعی مانند گزارش‌های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده‏‌های روش‌شناسی و جمعیت‏شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه‌گیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسش‌نامه گردآوری شده است.


زیرساخت تجارت الکترونیکی


در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به ۱۱۲.۴ درصد رسیده که بیانگر رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل است و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نیز به ۶۹ درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین، بیش از ۵۸۹ هزار گواهی امضا الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این بخش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۵۹ درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز ۱۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، ۸۳ درصد رشد داشته است.

مبلغ هر خرید الکترونیکی نیز به طور میانگین ۳۴۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل، ۲۴ درصد رشد داشته و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نیز حدود ۳ میلیارد فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۱۰۸ درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۳۳۸ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۳۵ درصد رشد داشته است.


روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی


در این بخش، تعداد ای‌نمادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل با رسیدن به بیش از ۳۱ هزار ای‌نماد، ۱۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

همچنین حدود ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه‌گذار شخصی به‌منظور توسعه خود استفاده می‌کنند و حدود ۷۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به‌منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می‌کنند. ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته و ۷۶ درصد از ای‌نمادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.


تجارت الکترونیکی در مسیر رشد


به‌طورکلی، در این گزارش سعی بر آن شده تا خلاصه‏‌ای از اهم اطلاعات جمع‏آوری شده در حوزه تجارت الکترونیکی کشور ارائه شود. با درنظرگرفتن آمار ارائه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، از جمله رشد ۱۰ درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال ۱۳۹۸، با رسیدن به عدد ۱۵۵.۹ درصد و همچنین رشد ۲۰ درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد ۱۱۲.۴ درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ می‏توان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، آمار شاخص‌های عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغی و تعدادی در تراکنش‌های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد ۱۵۹ درصدی همراه بوده است. به‌علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ مواجه بوده است که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.

همچنین بررسی آمار جمعیت‌شناسی نشان‌دهنده تعداد روبه‌رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی ۱۴ درصد بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‏اندازی و توسعه استفاده می‌کنند.

در نهایت با درنظرگرفتن آمار ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که هرچند تجارت الکترونیکی در ایران به‌طورکلی در مسیر رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیت‌‏های متعدد، سیاستگذاری‌های نادرست و عدم آموزش و اطلاع‌رسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبروست که باید در راستای رفع آنها به بهبود عملکرد در حوزه سیاست‌گذاری، فرهنگ‌سازی و آموزش پرداخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.