راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توافق بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای حل بحران نماد / صرافی‌های رمزارز با ثبت اولیه و بدون اینماد درگاه پرداخت دریافت می‌کنند

مخالفت پرداخت‌یارها با اجرایی شدن ابلاغیه شاپرک مبنی بر الزام اینماد برای کسب‌وکارهای اینترنتی تا جایی پیش رفت که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بار دیگر برای شفافیت بیشتر به موضوع ورود کرد. این مرکز با انتشار اطلاعیه سعی در ارائه تدابیر مشترک برای اجرای بهینه الزام اینماد برای پرداخت‌یارها کرده است. این اطلاعیه بر خلاف خواسته پرداخت‌یارها که توقف این طرح بود، فقط راه‌های اجرای این طرح را تسهیل کرده و در تلاش برای اجرای کارآمدتر آن است.

در بخش ابتدایی این اطلاعیه به ابلاغیه شاپرک درباره الزام اینماد برای پرداختیارها از انتهای مردادماه اشاره شده و همچنین طرح برخی دغدغه‌ها نسبت به اجرای این ابلاغیه نیز مورد توجه قرار گرفته است. از همین‌رو بنا بر آنچه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی عنوان کرده: «بانک مرکزی و شاپرک (متولی شبکه پرداخت کشور) و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (متولی تجارت الکترونیکی) به منظور رعایت کامل ملاحظات و رفع نگرانی‌‌ها، بر اساس پیشنهادهای مطرح ‌شده بخش خصوصی تدابیر لازم را طراحی و توافق کردند.»

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، پس از الزام شرکت‌های PSP به ارائه درگاه پرداخت صرفاً به کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) در اجرای مقررات مبازره با پولشویی از سال 1398 و انجام هماهنگی‌‌های لازم به منظور اجرای این الزام توسط شرکت‌ های پرداخت‌یار از اواخر سال گذشته، با توجه به الزام قانونی و پیگیری مراجع نظارتی، بالاخره ابلاغیه مربوط درباره الزام اینماد برای پرداختیارها از انتهای مردادماه 1400 توسط شرکت شاپرک صادر شد.


اینماد بدون ستاره، راهی برای تغییر شرایط


با این حال، با توجه به طرح برخی دغدغه‌ها به ویژه در مورد کسب ‌و کارهای خرد و نوپا، پس از برگزاری جلسات و دریافت نظرات بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی و شاپرک به عنوان متولی شبکه پرداخت کشور، اقدام به اتخاذ تدابیر و طراحی راهکارهای لازم جهت رفع نگرانی‌ها و به حداقل رساندن مشکلات احتمالی به صورت زیر کردند:

1- به منظور تسهیل حداکثری برای کسب ‌و کارهای خرد، «اینماد بدون ستاره» صرفاً با احراز هویت و دامنه و حداقل هزینه در اسرع وقت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اجرایی شود.

2- محدودیتی برای تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌ دار وجود نخواهد داشت ولی در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش شخص صاحب امتیاز کسب ‌و کارهای خرد طی یک ماه، از محدودیت‌های تعیین ‌شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیشتر شود، این کسب‌وکارها موظفند ظرف 10 روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار اقدام کنند.

3- به منظور رفع مشکل کسب‌‌وکارهای فعال در حوزه‌ های مالی جدید که تاکنون مقررات‌گذاری برای آن حوزه‌ ها انجام نشده است، پس از ثبت‌ نام اولیه در سامانه اینماد صرفاً با احراز هویت و دامنه انجام و بدون اعطای اینماد، ارائه درگاه پرداخت به آن‌ها تا زمان تعیین تکلیف حوزه‌‌های مذکور با تشخیص و تأیید بانک مرکزی انجام پذیرد.

4- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امکان ارسال سیستمی اطلاعات احرازشده کسب ‌و کارها اعم از خرد و غیرخرد را با رعایت ملاحظات امنیتی خود، در قالب وب سرویس برای شرکت‌‌های پرداخت‌یار دارای زیرساخت لازم فراهم کند.

5- در مورد حالت بازارگاهی (marketplace)، در صورتی که فروش و صدور فاکتور توسط بازارگاه انجام شده و پرداخت صرفاً از طریق درگاه پرداخت متعلق به مالک بازارگاه انجام شود، یک اینماد کافی بوده ولی در صورت نیاز به تعریف درگاه‌های پرداخت مستقل، امکان دریافت اینماد مستقل برای هر تأمین‌ کننده به صورت زیردامنه بازارگاه بدون محدودیت امکان‌پذیر خواهد بود. در هر حال رعایت الزامات شبکه پرداخت کشور توسط بازارگاه الزامی است.

حالا بعد از انتشار این اطلاعیه که حاصل همفکری و تلاش مشترک شاپرک،مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نظام صنفی رایانه‌ای است، باید دید پرداخت‌یارها به عنوان بخش خصوصی چه واکنشی نسبت به موضوع خواهند داشت و در مقابل این اطلاعیه 5 بندی چه تصمیمی خواهند گرفت؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.