راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر سامانه جامع تجارت در پاسخ به راه‌پرداخت: در صورت عدم همکاری گمرک، کوتاهی این نهاد، به نهادهای نظارتی اعلام می‌شود

سامانه جامع تجارت در حقیقت همان سامانه یکپارچه‌سازی داده و اطلاعات است که بنا بود از سال گذشته اطلاعات نهادهای مختلف در حوزه تجارت به شکل برنامه‌ریزی شده و منظم بر روی آن ثبت شود. این موضوع اجرایی نشد و در نتیجه بازرگانان برای ترخیص کالای خود دچار سردرگمی شدند. نهادهای مسئول هر یک دلیل این سردرگمی را در ضعف عملکرد نهادی دیگر جست‌وجو می‌کنند. روز چهارشنبه طی گفت‌وگویی با سخنگوی گمرک کشور دلیل این موضوع را جویا شدیم و او، گمرک را نسبت به این موضوع مبرا و حتی بی‌خبر اعلام کرد. لطیفی مدعی شد که گمرک به‌عنوان مجری قوانین نهادهای دیگر بر اساس دستورالعمل‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد. این اقدامات در نهایت برای ترخیص کالای بازرگانان کافی نبوده و آنها کماکان دچار مشکلاتی در روند ترخیص کالا هستند. بعد از پیگیری‌های مکرر موفق به گفت‌وگو با مدیر سامانه جامع تجارت شدیم و او عدم همکاری گمرک برای به‌روزرسانی اطلاعات را دلیل این موضوع عنوان کرد.

محمد شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت با تشریح آنچه به‌زعم مدیران این سامانه منجر به ایجاد خلل در مسیر ترخیص کالای بازرگانان شده، توضیحاتی ارائه داد و به راه‌پرداخت گفت: «تقریباً یک سال قبل سازمان بازرسی بعد از پیگیری‌های مکرر سازمان مبارزه با قاچاق کالا آخر شهریورماه را آخرین‌مهلت دستگاه‌ها برای انجام تکالیف خود در تکمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر کردند. با به‌سرآمدن تاریخ تعیین شده، در نهایت وظایف مقرر شده از طرف برخی دستگاه‌ها نهایی نشده بود. در نهایت موضوع به هیئت دولت و رئیس‌جمهور گزارش شد. رئیس‌جمهور هم شورای اجرایی فناوری اطلاعات، محمود واعظی و نصرالله جهانگرد، نماینده ویژه در امور دولت الکترونیکی را متولی بررسی موضوع و نهایی کردن تکالیف اعلام کرد. در جلسات شانزدهم تا هجدهم شورای اجرایی مصوباتی آمد که تکالیف باقی‌مانده را در مهرماه تعیین کرد. از همین رو، توافق شد تا ۹ / ۹ / ۹۹ این تکالیف نهایی شوند.»

شیرازیان با اشاره به اینکه یکی از آن تکالیف این بود که طبق ماده 35 آیین‌نامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستگاه‌هایی که در این آیین‌نامه بودند در بستر سامانه جامع تجارت تبادل اطلاعات کنند، افزود: «این سامانه جامع تجارت در واقع همان سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت در فرایند تجارت است که وظیفه آن شکل‌دهی به فرایند تجارت خارجی و تجارت داخلی است. از همین رو اطلاعات دوبه‌دو دستگاه‌ها با هم باید از بستر سامانه جامع شکل بگیرد و اگر دستگاهی به اطلاعاتی درباره ترخیص کالا نیاز دارد، این اطلاعات را از سامانه جامع دریافت می‌کند. سامانه جامع هم اطلاعات مربوط به ترخیص کالا را از گمرک دریافت می‌کند.»


گمرک در همکاری خود کوتاهی کرد


مدیر سامانه جامع تجارت به نقش گمرک در این پروسه اشاره کرد و افزود: «جریان تبادل اطلاعات گمرک و بانک مرکزی در خصوص اعلامیه تأمین ارز یا اصطلاحاً اطلاعات منشأ ارز بود. در این روند بانک مرکزی مستقیم اطلاعات منشأ ارز را در اختیار گمرک قرار می‌داد و در مصوبات ذکر بود که تسهیل شود این موضوع و تا تاریخ ۹۹/۹/۹ این تکالیف انجام شود. اما در نهایت انجام نشد و رئیس‌جمهور اعلام کرد این تکالیف تا تاریخ ۹۹/۱۱/۱۱ نهایی شود و با توجه به اینکه این وظایف از طرف گمرک پیگیری نشده. از همین رو در اسفندماه سال ۹۹ طی نامه‌ای اعلام کردیم از آنجایی که سرویسی تحویل نشده ما از سرویس مجوز تخصیص در اختیار ما قرار گرفته اطلاعات منشأ ارزی را ارائه دادیم.»

به گفته شیرازیان از آنجایی که گمرک در همکاری خود کوتاهی کرده بود، در نهایت قرار بر این شد که تبادل مستقیم قطع شود و اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت در اختیار گمرک قرار بگیرد. او در ادامه گفت: «ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای به گمرک نیز تاریخ ۱۵ اردیبهشت را برای قطع این ارتباط مستقیم تعیین می‌کند. سازمان بازرسی نیز بر اساس اعلام گمرک همین تاریخ را به بانک مرکزی اعلام می‌کند. با توجه به اینکه گمرک توجهی به تاریخ تعیین شده نکرده بانک مرکزی هم ۱۰ روز مهلت دوباره اعلام می‌کند تا گمرک آمادگی کافی برای قطع این ارتباط را داشته باشد. از همین رو تاریخ ۲۵ اردیبهشت ارتباط قطع شده و تا این لحظه گمرک از سرویسی که سامانه جامع اطلاعات را ارسال می‌کند استفاده نکرده است.»

مدیر سامانه جامع تجارت با ابراز ناخوشنودی از عدم پیگیری وظایف از سوی گمرک اعلام کرد: «تعیین و تکلیف همه این تاریخ‌ها در حالی است که روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت جلسه‌ای مشترک در شورای اجرایی برگزار شد و در این جلسه مقرر شد گمرک یا مهلت دوهفته‌ای را برای پیاده‌سازی سرویس بپذیرد که در صورت پذیرش این مهلت توسط گمرک بانک مرکزی اجازه پیدا می‌کند اطلاعات و داده‌های لازم را به‌صورت موقت، مستقیماً در اختیار گمرک قرار دهد. اگر هم گمرک این موضوع را نپذیرد، شورای اجرایی گزارشی به دستگاه‌های نظارتی ارسال کند مبنی‌بر اینکه گمرک از انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند.»

شیرازیان در پایان افزود: «آخرین اطلاعات بعدازاین جلسه بیانگر آن است که گمرک مهلت دوهفته‌ای را پذیرفته و قرار شده طی این مدت به شکل موقت بانک مرکزی اطلاعات را از مسیر مستقیم قبلی در اختیار گمرک قرار دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.