راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به گزارش سالانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی / رشد ۸۳ درصدی معاملات تجارت الکترونیکی

ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی 1097 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، 159 درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز 1590 میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، 83 درصد رشد داشته است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سالانه در راستای اندازه‌گیری وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور و تهیه اطلاعات با کیفیت برای سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی، اقدام به انتشار گزارش سالانه تجارت الکترونیکی می‌کند. نشست خبری امروز، ششم تیرماه با حضور علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک برگزار شد.

گزارش تجارت الکترونیکی، سال ۱۳۹۹ به پایش شاخص‌های تجارت الکترونیکی در سه دسته «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی» و «روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی» می‌پردازد. داده‌های موردنیاز برای اندازه‌گیری شاخص‌های زیرساخت و عملکرد از منابعی مانند گزارش‌های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده‏‌های روش‌شناسی و جمعیت‏شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه‌گیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسش‌نامه گردآوری شده است.


زیرساخت تجارت الکترونیکی


در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به 112.4 درصد رسیده که بیانگر رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل است و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نیز به 69 درصد رسیده که نسبت به سال قبل، 28 درصد رشد داشته است. همچنین، بیش از 589 هزار گواهی امضا الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 224 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این بخش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی 1097 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، 159 درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز 1590 میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، 83 درصد رشد داشته است.

مبلغ هر خرید الکترونیکی نیز به طور میانگین 347 هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل، 24 درصد رشد داشته و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نیز حدود 3 میلیارد فقره بوده که نسبت به سال قبل، 108 درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی 338 هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل، 35 درصد رشد داشته است.


روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی


در این بخش، تعداد ای‌نمادهای اعطا شده در سال 1399 نسبت به سال قبل با رسیدن به بیش از 31 هزار ای‌نماد، 110 درصد رشد را نشان می‌دهد و 78 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

همچنین حدود 93 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه‌گذار شخصی به‌منظور توسعه خود استفاده می‌کنند و حدود 77 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به‌منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می‌کنند. 46 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین 30 تا 40 سال سن داشته و 76 درصد از ای‌نمادهای اعطا شده در سال 1399 نیز مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.


تجارت الکترونیکی در مسیر رشد


به‌طورکلی، در این گزارش سعی بر آن شده تا خلاصه‏‌ای از اهم اطلاعات جمع‏آوری شده در حوزه تجارت الکترونیکی کشور ارائه شود. با درنظرگرفتن آمار ارائه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، از جمله رشد 10 درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال 1398، با رسیدن به عدد 155.9 درصد و همچنین رشد 20 درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد 112.4 درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ می‏توان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، آمار شاخص‌های عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغی و تعدادی در تراکنش‌های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به سال 1398 با رشد 159 درصدی همراه بوده است. به‌علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 108 درصدی نسبت به سال 1398 مواجه بوده است که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.

همچنین بررسی آمار جمعیت‌شناسی نشان‌دهنده تعداد روبه‌رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. این در حالی است که در سال 1399 نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی 14 درصد بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از 93 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‏اندازی و توسعه استفاده می‌کنند.

در نهایت با درنظرگرفتن آمار ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که هرچند تجارت الکترونیکی در ایران به‌طورکلی در مسیر رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیت‌‏های متعدد، سیاستگذاری‌های نادرست و عدم آموزش و اطلاع‌رسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبروست که باید در راستای رفع آنها به بهبود عملکرد در حوزه سیاست‌گذاری، فرهنگ‌سازی و آموزش پرداخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.