راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام شرکت‌ها بیش‌ترین رشد را طی یکسال تجربه کردند / نگاهی به عملکرد کلی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در سال1399

شاپرک به‌عنوان رگولاتور اصلی اکوسیستم پرداخت کشور به صورت ماهانه گزارشی در خصوص عملکرد 12 شرکت پرداخت کشور ارائه می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد هر شرکت به چه میزان در دو شاخص کلیدی تعداد و مبلغ تراکنش کشور نقش آفرینی می‌کند.

می‌توان با بررسی روند رشد این دو شاخص کلیدی در هریک از شرکت‌های حوزه پرداخت طی سال 99، روند یکسال فعالیت این شرکت‌ها را در یک نگاه ارزیابی کرد.

خلاصه بررسی شاخص سهم از مبلغ تراکنش هر شرکت در حوزه پرداخت در ابتدا(فروردین) و انتها(اسفند) سال 99 در جدول زیر خلاصه شده است:

سهم بازارسهم بازاررتبهسهم بازار رتبه
به پرداخت ملت۲۵.۴۴۱۲۰.۰۵۱
پرداخت الکترونیک سامان۱۸.۸۳۲۱۷.۲۸۲
تجارت الکترونیک پارسیان۱۲.۷۵۳13.07۳
کارت اعتباری ایران کیش۱۱.۱۱۴12.514
آسان پرداخت پرشین۸.۴۲۵۷.۳۱7
پرداخت الکترونیک سداد۸.۳۹۶10.185
فن‌آوا کارت۵.۸۳۷۵.۴۸8
پرداخت الکترونیک پاسارگاد۴.۳۶۸۷.۸۲6
پرداخت الکترونیک سپهر۱.۸۲۹2.799
پرداخت نوین آرین۱.۲۷۱۰2.11۱۰
سایان کارت۱.۲۵۱۱۰.۹۴11
الکترونیک کارت دماوند۰.۵۱۱۲0.4512
شاخص مبلغ تراکنش در فروردین و اسفند 99

داده‌های گزارش سال 99 شاپرک نشان می‌دهد اگرچه در ابتدا و انتهای جدول ترتیب شرکت‌ها تغییر نکرده، اما در میانه جدول تنها شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد توانسته رتبه خود را دو پله ارتقا دهد و شرکت سداد با حرکت در مسیر رشد موفق توانسته به کسب جایگاه آسان پرداخت پرشین برسد.

چنانچه همین بررسی را در شاخص سهم از تعداد تراکنش مورد بررسی قرار دهیم به نتایج زیر دست خواهیم یافت:

سهم بازارسهم بازاررتبهسهم بازار رتبه
به پرداخت ملت۲۲.۴۳۱19.462
پرداخت الکترونیک سامان۱۹.۱۱۲۱۹.۸۸1
تجارت الکترونیک پارسیان۱۶.۶۳۱۸.۶۲۳
آسان پرداخت پرشین۱۳.۳۴۴10.57۴
کارت اعتباری ایران کیش۸.۰۶۵۸.۷۵
پرداخت الکترونیک سداد۷.۷۶۸.۲۴۶
پرداخت الکترونیک پاسارگاد۴.۴۷۷۶.۵۷۷
فن‌آوا کارت۳.۸۵۸۳.۱۷۸
پرداخت نوین آرین۱.۹۹۲.۱۵۹
سایان کارت۰.۹۵۱۰۰.۷۳۱۱
پرداخت الکترونیک سپهر۰.۸۹۱۱1.210
الکترونیک کارت دماوند۰.۷۱۲0.7212
شاخص تعداد تراکنش در در فروردین و اسفند99

مقایسه این اعداد نشان می‌دهد اگرچه همچنان به پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان در دو جایگاه نخست جدول قرار دارند اما در ماه پایانی سال، به‌پرداخت ملت به رغم 11 ماه صدرنشینی در شاخص تعداد تراکنش با کاهش حدود 1.5 درصدی سهم خود، رتبه برتر بازار تراکنش را تقدیم شرکت پرداخت الکترونیک سامان کرده است. در انتهای جدول نیز پرداخت الکترونیک سپهر توانسته جایگاه سایان کارت را از آن خود کند.


پرداخت الکترونیک پاسارگاد در رأس هرم رشد سال کرونا


بررسی و مقایسه سهم بازار شرکت‌های حوزه پرداخت که در گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شده است، در دو مقطع ابتدا و انتهای سال 1399 نتایج قابل توجهی را به دنبال دارد.

تفاضل سهم بازار هر یک از شرکت‌ها در ابتدا و انتهای سال گذشته در دو شاخص سهم از تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش در دو نمودار ذیل مورد بررسی قرار گرفته است:

رشد تعداد تراکنش
رشد مبلغ تراکنش

با بررسی تمامی ارقام مؤلفه‌های تعدادی و مبلغی تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی در بازه زمانی فروردین ۹۹ تا اسفند ۹۹، ‌در می‌یابیم پرداخت الکترونیک پاسارگاد در بین رقبای خود توانسته بیشترین رشد از نظر مبلغ تراکنش با میزان ۳.۴۶ درصد را به خود اختصاص دهد و در جایگاه نخست قرار گیرد و پرداخت الکترونیک سداد با رشد 1.79 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. در این شاخص پس از آپ، به پرداخت بیشترین سهم بازار را از دست داده است.

براساس گزارش سالیانه شاپرک در سال 99، در شاخص تعداد تراکنش نیز شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با رشدی معادل 2.10 درصد رتبه نخست را از آن خود کرده است و تجارت الکترونیک پارسیان با رشد 2.02 درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت و سامان و به پرداخت ملت بیشترین افت را در بخش نشان دادند. البته همچنان این دو شرکت در صدر قرار دارند و بر سر کسب رتبه اول و دوم بازار حوزه پرداخت با هم در رقابت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.