راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در مراسم رونمایی از سامانه توان‌ آفرین مطرح شد / ارائه ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارها

سازمان فناوری اطلاعات در مراسمی که هفتم اردیبهشت‌ماه به‌صورت آنلاین برگزار شد، از سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات (توان آفرین) رونمایی کرد. این سامانه در راستای اینکه سامانه‌ قبلی به نام ایران کارفا نسخه کاملی نبود، ایجاد شده تا بتوان ویژگی‌های بیشتری را برای آن در نظر گرفت.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم ضمن اشاره به برتری‌های این سامانه نسبت به سامانه قبلی توضیح داد: «یکی از استراتژی‌های اصلی در حوزه وجوه اداره شده و تسهیلات، اهرمی ساختن منابع است. به این معنا که بتوانیم با توجه به منابع خود بیش از ظرفیت و با ضرایبی که نسبت به منابع داریم تسهیلات را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه دهیم. به همین دلیل توانستیم با استفاده از قراردادهایی با صندوق‌های مختلف و بانک‌ها این اهرم را محقق کنیم. از جمله قراردادی که با صندوق کارآفرین امید بسته شده و این امکان را به وجود آورده که هم تسهیلات مکمل برای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم و هم بتوانیم از منابع دیگری که در کشور وجود دارد استفاده کنیم و تلاش کنیم که آنها را هم به سمت حوزه فناوری اطلاعات سوق دهیم.»

توجه به حوزه‌های مکمل حوزه فناوری اطلاعات ویژگی دیگری است که در این سامانه به آن پرداخته شده است. ناظمی در این خصوص گفت: «به عنوان مثال ما پلتفرم‌های متفاوتی را در کشور مانند اسنپ، تپسی یا دیجی کالا داریم. در این پلتفرم‌ها خدماتی ارائه می‌شود که الزاماً از جنس فناوری اطلاعات نیست، اما ارائه این خدمات از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات آنها تسهیل می‌شود و می‌تواند به رشد این حوزه کمک کند. به همین دلیل ما از منابع دیگری که در کشور وجود دارد مانند صندوق کارآفرینی امید برای تجیهز و تسهیل به عرضه‌کنندگانی که در پلتفرم وجود دارند استفاده می‌کنیم.»


حرکت به سمت تأمین منابع مالی در حوزه نوآوری


استراتژی بعدی که ناطمی از آن صحبت کرد استفاده از معیارهایی است که نیازمند قضاوت انسانی نیست. او توضیح داد: «سعی کرده‌ایم که فارغ از قضاوت‌های انسانی و نظرات گروهی از افرادی که می‌تواند در تخصیص یا عدم تخصیص به افراد تاثیرگذار باشند، عمل کنیم. به همین دلیل معیارهایی قرار دادیم که نیازمند قضاوت انسانی نیست. میزان اظهارنامه مالیاتی، میزان نصب اپلیکیشن یا قراردادها با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، معیارهایی هستن که کمک می‌کند بر اساس عملکرد ارزیابی شود و نه قضاوت‌های انسانی.»

ناظمی با بیان اینکه در این سامانه به سمت تأمین منابع مالی رفته‌اند، توضیح داد: «ما نگاه خود را به سمت تأمین منابع مالی در حوزه نوآوری بردیم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از آنهاست. در این مدل به جای اینکه نهادی باشیم که بر تسهیلات نظارت کند و در اختیار شرکت‌های استارت‌آپی قرار دهد، ترجیح ما این بوده که وی‌سی‌ها این کار را انجام دهند تا به بخش خصوصی کمک کنیم که ریسک‌های خود را در این فرایند کاهش دهند.»

به‌گفته او سامانه توان آفرین امکان درج درخواست را برای درگاه تسهیلات در خود دارد و همچنین می‌تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی و تسهیل‌یار در کنار متقاضیان باشد و به آنها کمک کند. ویژگی بعدی این سامانه این  است که امکان ردگیری و پیگری فرایند را هم ایجاد می‌کند. وقتی فرد متقاضی تسهیلات می‌شود این امکان وجود دارد که بداند در کدام مرحله است و برآوردی از زمانی که وام را دریافت می‌کند داشته باشد.


ارائه ۲۶۲ مورد تسهیلات به کسب‌وکارها در طول یک سال


شهره ناصری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات در ادامه این مراسم به عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه وام وجوه ارائه شده در طول یک سال اشاره کرد و توضیح داد: «تعداد ۲۶۲ مورد تسهیلات در یک سال گذشته به کسب‌وکارها ارائه شده و رقم تسهیلات ۱۲۲ میلیارد تومان بوده است. بخشی از آن از محل اهرمی کردن منابع با همکاری صندوق کارآفرینی امید بوده که رقم ۱۲ میلیارد در یک سال گذشته تسهیلات پرداخت شده و همچنین همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی بوده که برای طرح‌های ملی و کلان انجام شد.»

به‌گفته او امروز حدود ۱۷ دستورالعمل در دسته‌بندی‌های مختلف مانند محتوای دیجیتال، اصناف، سرمایه‌های درگردش، بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن و غیره وجود دارد که بر اساس آنها تسهیلات را دریافت می‌کنیم.

ناصری بیان کرد که در یک سال گذشته به‌طور متوسط بیشتر از ۷ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای حوزه فاوا پرداخت کردیم که روند آن هم صعودی بوده است. دلیل آن هم این بوده که در ماه‌های آخر دستورالعمل‌های دیگری را هم اضافه کردیم. از جمله در اسفندماه ارائه تسهیلات به پلتفرم‌های برتر حوزه فاوا بوده و در فرودین‌ماه نیز به عرضه‌کنندگان بر بستر پلتفرم‌های برتر تسهیلات کوچک و کم‌بهره ارائه دادیم.


دسترسی همه استان‌ها به سامانه توان‌ آفرین


فرهاد سنجری فرد، مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه درخصوص سامانه توان‌آفرین توضیح داد: «باتوجه به اینکه ظرف یک سال و نیم گذشته برخی تجربیات هم از سمت ارزیابان و هم متقاضیان داشتیم باعث شد که به فکر طراحی سامانه‌ای باشیم که پاسخگوی نیاز امروز متقاضیان باشد. باتوجه به اینکه سیاست وزارت ارتباطات این بود که سامانه را برون سپاری کند و به استان‌ها این امکان را بدهد که بتوانند طرح‌های استانی را در همان استان ارزیابی کنند سامانه جدید طراحی شد.»

به‌گفته او از ویژگی‌های این سامانه این است که دسترسی کافی به تمام استان‌ها داده‌ایم و هفته آینده نیز جلسه پرسش و پاسخ درخصوص نحوه عملکرد این سیستم با مراکز استانی خواهیم داشت.

سنجری درباره فرایندی که این سامانه دارد، گفت: «در این سامانه تمام اطلاعاتی که متقاضی وارد می‌کند از طریق دولت الکترونیک کنترل می‌شود و دیگر نیازی به چک کردن دستی اطلاعات نخواهد بود. علاوه بر این تمام استان‌ها این دسترسی را خواهند داشت که همه درخواست‌ها را که از استان خودشان وارد سیستم می‌شود، ارزیابی کنند و برای ما ارسال کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.