راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احمدی مچکریم!

[رضا قربانی | راه پرداخت]

این روزها به طور وسیعی از موتیف روحانی مچکریم استفاده می‌شود. درباره معنی و مفهوم این استفاده هم تعابیر و تاویل‌های متعددی شنیده و خوانده و دیده می‌شود. در همین راستا و با توجه به کوچ قریب‌الوقوع بسیاری از کسانی که دل به ساختمان نیلگون اتوبان حقانی بسته بودند در حال شمردن خدمات‌ فراوان خود هستند. آنها غافل از آن‌اند که عطر باید خود ببوید نه آن که عطار بگوید. در ادامه دو پاراگراف از بخشی از متنی که در سایت بانک مرکزی ایران منشتر شده است را تقدیم مخاطبان صبور راه پرداخت می‌کنیم:

سیدمحمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی که در گفتگوهای پیشین خود به تشریح دستاوردهای درخشان شبکه پرداخت الکترونیکی کارتی (شاپرک) و نظام مدیریت امنیت داده های بانکی پرداخته بود، این بار ارمغان دیگری از بانک مرکزی در حوزه‌‌ بانکداری الکترونیک ‌و نظام‌های پرداخت را معرفی نمود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دبیرکل بانک با بیان این که‌ «پروژه سیستم متمرکز بانکداری» (Core Banking) از سال 91 آغاز شده است و در تابستان سال 94 به بهره برداري خواهد رسيد، خاطرنشان کرد: اهم دستاوردهاي اين پروژه شامل افزایش رضایت مندی مشتریان به دلیل ارایه محصولات و خدمات متنوع، تسهيل يكپارچه‌سازي و خدمت‌دهي به سيستم‌ها و فناوري‌هاي جديد در نظام بانكي، ضرورت حضور مؤثر و فعال در بازار رقابت و سرعت در ارائه‌ی محصولات جدید، حصول معماري انعطاف‌پذيرتر در اتوماسيون نظام بانكي كشور، افزايش چابكي در پياده‌سازي سرويس‌هاي جديد در بانك‌ها، تطابق با تغییرات و توسعه در صنعت بانکداری داخلی و خارجی، کاهش هزینه‌های توسعه و استفاده از سیستم در حوزه‌های نرم افزار، سخت افزار و شبکه، افزایش کارایی و بهره‌ وری منابع انسانی و مدیریت هزینه‌های عملیاتی و نگهداشت و توانایی بیشتر است.

Ahmadi-cbi

واقعیت امر این است که بانک مرکزی نهاد بالاسری و ناظر بر شرکت‌ها و بانک‌هایی است که در فضای مالی و اقتصادی ایران فعالیت می‌کنند. حال چه نیازی توسط این نهاد احساس شده که خود آستین‌ها را بالا زده و به فعالیتی رو آورده که علی‌الاصول شرکت‌ها و بانک‌ها باید انجام دهند؟ نهاد ناظر چگونه وارد رقابت می‌شود؟ یا شاید این سیستم یک سیستم ملی است. به عنوان نمونه چیزی مانند سمند! با این تفاوت که بانک مرکزی اگر به جای وزارت صنعت بود احتمالا در حال تحقیق و بررسی برای تولید پیکان بود. گویا بانک مرکزی خبر از این ندارد که در همین ممکلت و توسط جوانان همین کشور سیستم‌های متمرکز تولید شده و اکنون در بانک‌های کشور پیاده شده و در حال خدمات دهی هستند؟ اگر بانک مرکزی ضعفی در این سیستم‌ها می‌بیند احتمالا چاره کار در آستین بالا زدن نیست و شاید بهتر باشد بانک مرکزی وظایف نظارتی و هدایتی خود را جدی تر بگیرد. البته این احتمال هم وجود دارد که در پایان کار و به روال گزارش دادن‌ها مدیریتی مدیران بانک مرکزی از تریبون بانک مرکزی به عنوان سنگ مفت گنجشک مفت برای پرسنال برندینگ خودشان استفاده می‌کنند. در متن خبر هم آمده که این سامانه سال ۹۴ پیاده می‌شود. به هر حال چند سال بعد هم اگر آبی از آب تکان نخورد لااقل می‌توانیم ادعا کنیم که اگر ما مدیر بودیم این سیستم را پیاده کرده بودیم. غافل از آن که در حال دمیدن در شیپور از آن سوی گشادش هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.