راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در آستانه رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، پناه می‌بریم از شر شیطان رجیم به خداوند بزرگ

طرف را به ده راه نمی‌دادند، سراغ کدخدا را می‌گرفت!

1-  حکایت عجیبی است؛ طرف را به ده راه نمی‌دهند، جارو به دمش می‌بندد! کسی که تا دیروز از شدت حسادت در حال انفجار بود و مایه نداشت که حرفش را صریح بزند و پیغام‌پسغام می‌فرستاد و برای رویداد «پرداخت ایران» آرزوی توفیق می‌کرد و از آن طرف پشت سرهم تلفن پشت تلفن به این‌ور و آن‌ور که جلوی برگزاری یک رویداد را بگیرد، امروز برای رویداد «بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» آرزوی توفیق می‌کند.

2-  فرد مورد نظر که متأسفانه حسادت و تنگ‌نظری و کوته‌بینی چشمانش را کور کرده، در پیام آرزوی توفیقش برای ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت می‌گوید «فاخرترین رویداد بانکداری». تنگ‌نظری تا جایی که حتی نمی‌تواند عبارت «نظام‌های پرداخت» را در نام این رویداد ببیند. یا نفهم است یا خودش را به نفهمی زده است که نمی‌داند بخش مهمی از رویدادی که برای آن آرزوی توفیق کرده است، «پرداخت» است. رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت همانطور که از اسمش پیداست، هم روی «پرداخت» متمرکز است و هم روی «بانکداری». پس فرد موردنظر بی‌خودی سعی می‌کند حضور کم‌ارزشش را پیوند بزند به این رویداد مهم و از کاسه‌لیسی این رویداد چیزی برای خودش جور کند. لابد سعی دارد بگوید «این بانکداری است» و من «پرداخت». درحالی‌که رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رویدادی دولتی است و تکلیفش هم روشن است و دولتی بودنش را پنهان هم نمی‌کند و همه هم این رویداد را همین طور که هست قبول کرده‌اند و اگر قرار است رویداد دیگری مکمل این رویداد باشد، باید رویدادی از دل «بخش خصوصی واقعی» و برای بخش خصوصی واقعی باشد. نه از آن دسته رویدادهایی که اعتبارشان را از «منابع نامعلوم دولتی» کسب کرده‌اند و در نامه‌هایشان به دروغ اشاره می‌کنند که زیر نظر فلان وزارتخانه هستند! و در عمل وقتی پای پول و کسب سود که به میان می‌آید از هزار شرکت خصوصی هم خصوصی‌تر هستند!

3-  کسی که پنهانی، بزدلانه و خائنانه تیشه به ریشه این مملکت می‌زند، لیاقت توجه بخش خصوصی را ندارد. این را در هفته‌های گذشته در گفت‌وگوهای متعددی که با چهره‌های مختلف خصوصی و دولتی داشتم، شنیدم. کسی که وقتی با یک سؤال ساده مواجه می‌شود که چرا اطلاعات دروغ را در رسانه‌ها منتشر کرده است، بزدلانه نوک پیکان فحاشی را به سمت یک شرکت خصوصی می‌گیرد و می‌خواهد آدرس اشتباهی بدهد، لیاقت توجه بخش خصوصی را ندارد. کسی که نمی‌تواند پاسخ پرسش‌های طرح‌شده را بدهد این‌وآن را متهم می‌کند، لیاقت توجه بخش خصوصی را ندارد. کافر همه را به کیش خویش پندارد!

4-  رویدادها همه‌چیز نیستند. بخش کوچکی از اکوسیستم هستند. رویدادها قرار است به اکوسیستم کمک کنند همانطور که تا به امروز همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به سهم خودش به رشد این صنعت کمک کرده است. اما دیگر رویدادها چطور؟ رویدادبرگزارکن مورد نظری که فحاشی می‌کند، تهمت نفوذ می‌زند و به روشنی روز به این صنعت خیانت می‌کند و می‌گوید از فلان رویداد اروپایی می‌خواهد تقلید کند و کپی طرح‌های رویدادهای آن‌ور آبی که ازقضا به عقیده خودش صهیونیست و جاسوس هستند چطور می‌تواند به این صنعت کمک ‌کند؟ خنده‌دار نیست؟ راستی چه فرقی هست بین آن خیانت‌پیشه‌هایی که نامه می‌نویسند به ترامپ که ایران را تحریم کن و این خیانت‌پیشه‌هایی که برای منافع شخصی‌شان این‌وآن را متهم می‌کنند به نفوذ؟ کدام نفوذ؟ اگر قرار بر نفوذ است که همه متهم هستیم به نفوذ!

5-  مجدد تاکید می‌کنم که رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رویدادی دولتی است که هم جنبه بانکداری دارد و هم جنبه پرداخت و این‌طور نیست که این رویداد بانکداری صرف باشد و اگر فردی سعی دارد جنبه پرداخت این صنعت را کمرنگ جلوه دهد، بدانید که خوابی برای این صنعت دیده است. کسی که به پرسش‌های روشن با فحاشی پاسخ داده بد نیست به این پرسش هم پاسخ دهد که چرا مدام با چهره‌های مختلف در بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی مذاکره کرده که تکه نمایشگاهی این رویداد حذف شود؟ و حالا که ناامید شده می‌گوید «و من الله توفیق!» که از این دیگ آبی برای خودش جمع کند. بابا رویدادهای کار درست دنیا هم از یک سال پیش تبلیغ نمی‌کنند که ما یک سال دیگر برگزار می‌شویم. بهتر نیست یک متن درست و حسابی بنویسند و بگویند رویداد‌شان کدام عرصه‌ها را در نوردیده است؟

6-  برای ما نه «تراپین» مهم است. نه رویداد «پرداخت ایران». برای ما مهم صنعت پرداخت در ایران و خود کشور ایران است که روزبه‌روز بهتر و بهتر شود. هرکسی هم که می‌تواند گامی در این راه بردارد ما کنار او هستیم. همان‌طور که در سال‌های گذشته رویدادهای موردتوجه ایرانی‌ها در دوبی، پاریس و بارسلون و … را پوشش دادیم؛ یا در همین تهران و حتی شهرستان‌های ایران از انزلی گرفته تا زنجان و تبریز و شهرهای دیگر همه آن‌هایی که سهمی در رشد این صنعت داشتند را دیده‌ایم و پشتشان ایستادیم. نه مانند برخی که فقط برای خودنمایی مدام دم از «انجام کارهای متفاوت می‌زنند» و به همین دم زدن بسنده می‌کنند! آدم یاد شخصیت «صمد» در فیلم‌های پیش از انقلاب می‌افتد که هیچ وقت درس نمی‌خواند و کوچکترین اعتقادی هم به درس خواندن نداشت و هر وقت هم که به اجبار می‌خواست چند خطی مشق بنویسد به ازای هر دو کلمه که می‌نوشت سرش را بالا می‌گرفت و چندباری داد می‌زد «مشق می‌کنم؛ آی مشق می‌کنم» که اطرافیانش را خرفهم کند که ایشان زحمت کشیده و دوخطی مشق می‌نویسند!

7-  تا امروز بیش از ۴۰۰ ویدیو در کانال آپارات راه پرداخت منتشر کرده‌ایم؛ آن هم نه ویدیوهای یوتیوبی! بلکه ویدوهایی که خودمان تولید کرده‌ایم و بعضا برخی از این ویدیوها در آپارات بیش از 1300 بار پخش شده‌اند! از آمار دیده شدن ویدیوهایی صحبت می‌کنیم که تخصصی هستند نه ویدیوهای جوک و طنز! این کار را ادامه می‌دهیم و از خداوند بزرگ می‌خواهیم که در ادامه این مسیر به ما کمک کند و حسودان و عنودان با آزار و اذیت‌هایشان مانع ما نشوند.
امیدوارم این هفته به‌اندازه کافی از محتوای رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت استفاده کنید و ما نیز در این رویداد که هم «بانکی» است و هم «پرداختی» کنار شما خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.