راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک سرانجام در آمریکا / رونق پرداخت‌های دیجیتال در ینگه دنیا بیشتر می‌شود

هرچند آمریکا کانونی برای سیلیکون ولی و وال‌استریت است اما این کشور برای مدت زمان زیادی پیشرفت کندی در حوزه پرداخت‌های دیجیتال داشت. 15 سال پس‌ازاین‌که اروپا به سیستم کارت‌های چیپ اند پین (chip-and-pin) روی آورد (در این سیستم، چیپ‌هایی در کارت‌ها گنجانده می‌شوند تا رمزهای یک‌بارمصرفی که دارنده کارت در کارت‌خوان‌ها وارد می‌کنند را تأیید کنند) همچنان در آمریکا خریدهای کارتی به امضاهای دستی نیازمند بود. سیستم چیپ اند پین یک انحصار دوجانبه کامل شامل شرکت‌های ویزا و مسترکارت است که با بانک‌ها برای صدور کارت‌ها همکاری می‌کنند.

این سیستم رقابت را کاهش و حاشیه‌های سود را بسیار افزایش داده است. آسیا با خدمات پرداخت گسترده، سریع و بسیار ارزان و نسل جدیدی از شرکت‌های فین‌تکی پویایی که به سرعت پیشرفت کرده‌اند، در این حوزه به خوبی پیشروی کرده است. به کارگیری سیستم انتقال‌دهنده مالی قدیمی و پرهزینه دیگر جنبه فنی ندارد: درحالی‌که خریدهای آنلاین در حال تبدیل شدن به بخش بزرگی از هزینه‌های روزمره هستند، این ترس وجود دارد که مالیات سنگینی بر نوآوری‌های مالی قرار داده شود. این مسئله بدان معناست که تعداد افراد بسیار کمی، به ویژه در خانواده‌های فقیرتر به ابزارهای مالی ارزان و ساده دسترسی خواهند داشت.

خبر امیدوارکننده این است که چشم‌انداز رویاروی آمریکا در حال بهتر شدن است. به لطف همه‌گیری ویروس کرونا، افراد زیادی به خدمات پرداخت آنلاین روی آورده‌اند و خدمات جدیدی که در این مدت توسط شرکت‌های پرداخت دیجیتال ارائه شد توسط مصرف‌کنندگان زیادی مورد آزمایش قرار گرفت. حجم تراکنش‌های سه‌ماهه گذشته شرکت پی‌پال 36 درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بود. در طول سال 2020، تعداد افرادی که از Cash App، ابزار پرداخت دیجیتال شرکت اسکوئر استفاده کردند 50 درصد افزایش یافت و به 36 میلیون نفر رسید. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که این دو شرکت (پی‌پال و اسکوئر) در کنار شرکت‌های استرایپ و آدین (که یک شرکت هلندی است) چهارگانه‌ای را تشکیل می‌دهند که می‌توانند ساختار مالی کند آمریکا را سر و سامان بخشند. پی‌پال 275 میلیارد دلار ارزش دارد که تقریباً معادل با ارزش بنک او آمریکا، دومین وام‌دهنده بزرگ این کشور است.

علی‌رغم افزایش تعداد شرکت‌های نوآور، کارمزدهایی که مصرف‌کنندگان آمریکایی پرداخت می‌کنند هنوز خیلی کاهش نیافته است. اسکوئر به طور میانگین برای هر تراکنش 2.6 درصد و استرایپ حدود 3 درصد کارمزد دریافت می‌کنند. در مقابل، شرکت‌های فین‌تکی بزرگ چینی کمتر از 0.5 درصد کارمزد دریافت می‌کنند. کارمزدها با یک جنگ قیمتی شدید پایین نگه داشته شده است.

بخش بزرگی از مشکلاتی که آمریکا در حوزه مالی با آن مواجه است این است که شرکت‌های فین‌تکی، به جای هدایت خریدها از طریق مجراهای پرداخت رقابتی، اغلب برای اتصال به مرچنت‌ها، بانک‌ها و مصرف‌کنندگان چاره‌ای جز تکیه بر شبکه‌های کارت اعتباری آمریکایی ندارند. شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت‌های اعتباری 86 درصد از پرداخت‌های کارتی را از طریق شبکه‌های بزرگی که بیشتر فروشگاه‌ها و شرکت‌ها را به هم متصل می‌کند پردازش می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده قدرت و جایگاه مستحکم شرکت‌های ویزا و مسترکارت است.

شما ممکن است تصور کنید که راه‌حل این مسئله، انجام اقدامات ضد انحصاری علیه شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت‌های اعتباری است. ناظران رقابتی آمریکا قصد دارند محدودیت‌هایی ایجاد کنند. در ماه نوامبر گذشته، وزارت دادگستری از تصاحب شرکت پلید توسط شرکت ویزا به ارزش 5.3 میلیارد دلار جلوگیری کرد. این اقدام پس‌ازآن روی داد که مدیرعامل ویزا این قرارداد را یک «سیاست بیمه‌ای» برای خنثی‌سازی تهدیدهای مواجه کسب‌وکار دبیت این شرکت توصیف کرد. این دو شرکت از این معامله صرف‌نظر کردند. در نوزدهم مارس مجله وال‌استریت ژورنال گزارش داد که وزارت دادگستری تحقیق جدیدی در مورد این‌که «آیا ویزا از روی آوردن مرچنت‌ها به خدمات ارزان‌تر جلوگیری می‌کند یا نه» آغاز کرده است؛ اما زیاد امیدوار نباشید. این دادگاه‌ها که در اغلب پرونده‌های ضد انحصاری آمریکا تصمیم‌گیری می‌کنند، مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا واکنشی جدی نشان دهند و معمولاً در این نوع پرونده‌ها زیاد سخت‌گیری نمی‌کنند. به عنوان نمونه، یک پرونده بزرگ ضد انحصاری علیه شرکت آمریکن اکسپرس در سال 2017 متوقف شد.

در عوض، کلید رقابتی‌تر ساختن پرداخت‌ها در آمریکا، ایجاد شبکه جدیدی از سیستم‌های انتقال‌دهنده مالی است: یک سیستم پرداخت بین بانکی آنی که امکان نقل و انتقالات تقریباً فوری و ارزان را فراهم می‌کند. تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی پیش‌تر این کار را انجام داده‌اند. زمانی که این سیستم ارائه شود، بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تکی می‌توانند محصولات، استانداردها و خدمات جدیدی را در چارچوب آن ایجاد کنند. به عنوان مثال، در سنگاپور و هلند، این مجراهای پرداخت کارآمد برای کیف پول‌های دیجیتال باز هستند و می‌توانند پرداخت‌ها را با چند کلیک یا اسکن کردن یک کد qr پردازش کنند.

برنامه آمریکا در حوزه پرداخت‌های فوری که توسط فدرال رزرو پشتیبانی می‌شود و با عنوان فدنو (FedNow) شناخته می‌شود قرار است در سال 2023 راه‌اندازی شود. بانک‌های بزرگ و شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت‌های اعتباری تمایل دارند ارائه این سیستم که می‌تواند وضعیت فعلی را متحول کند را به تعویق اندازند. دولت و فدرال رزرو باید شکایت‌ها و گله‌های آن‌ها را نادیده بگیرد و یک جدول زمانی برای ارائه این سیستم طراحی کند. همه‌گیری ویروس کرونا نشان داده است که تراکنش‌های آنلاین تکامل پیدا کرده‌اند و همچنین بخش دولتی می‌تواند در صورت لزوم سریع و کارآمد عمل کند. پرداخت‌های دیجیتال ارزان و سریع غنیمتی هستند که باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرند.

منبع اکونومیست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.