راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پی‌پال سرانجام به رمزارزها خوش‌آمد گفت

خریدوفروش و نگهداری رمزارز در حساب‌های پی‌پال بدون کارمزد خواهد بود. پی‌پال می‌گوید تا سال آتی به کاربران خود امکان پرداخت با کریپتو را خواهد داد؛ اما این شرکت برای تبدیل ارز فیات به رمزارز و بالعکس کارمزد بالایی دریافت خواهد کرد.

پی‌پال یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های پرداخت آنلاین است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران پی‌پال می‌توانند پرداخت‌های اینترنتی خود را انجام دهند و به نقاط مختلف دنیا پول بفرستند. هم‌چنین امکان دریافت پول هم به راحتی دریافت یک ایمیل در پی‌پال وجود دارد. این شرکت هم‌اکنون دارای بیش از ۳۴۶ میلیون کاربر فعال در سرتاسر دنیاست و تنها در سه‌ماهه دوم سال جاری حجم سرمایه در گردش آن ۲۲۲ میلیارد دلار بوده است.

چند روز پیش حساب توییتر پی‌پال نوشت «امروز، ما راه‌اندازی سرویس جدید خود که امکان خرید، نگهداری و فروش مستقیم رمزارز را به مشتریان از طریق حساب پی‌پال خود می‌دهد را اعلام می‌داریم.»

بله درست متوجه شدید، پی‌پال، شرکتی با ارزش بازار 240 میلیارد دلاری، به زودی به دارندگان بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کش و لایت‌کوین این امکان را خواهد داد تا از طریق حساب‌های پی‌پال خود معاملاتشان را انجام دهند. پی‌پال، اولین لایسنس رمزنگاری مشروط خود را از اداره خدمات مالی ایالت نیویورک دریافت کرده است.

گویا نبردی علیه ارز فیات شکل گرفته است. چندی پس از فراخوان نایجل فراژ، سیاست‌مدار بریتانیایی در رابطه با نبرد علیه سیستم مالی و ارز فیات و تحریک آزادی‌خواهان سراسر دنیا به ذخیره طلا و نقره، این بار کریپتوست که شیپور این جنگ را می‌نوازد.

دن شولمن، معاون و مدیر اجرایی ارشد پی‌پال می‌گوید «ما با ویژگی‌های دسترس‌پذیری جهانی، تخصص در پرداخت‌های دیجیتال، شبکه‌های دوجانبه و کنترل‌های امنیتی دقیق خود این فرصت را داریم که درک و تعامل‌پذیری ابزارهای جدید معامله را تسهیل کنیم. ما مشتاقیم که با بانک‌های مرکزی و رگولاتورها در سراسر جهان همکاری کنیم و در شکل‌دهی نقشی که ارزهای دیجیتال در آینده اقتصاد و تجارت جهانی ایفا می‌کنند مؤثر واقع شویم.»


همکاری با شرکت‌های فعال در دنیای کریپتو


پی‌پال شرکت پکسوس (Paxos) که در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کند را به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی خود برای معامله رمزارز و خدمات در این زمینه انتخاب کرده است. همکاری پی پال و پکسوس نقطه عطفی برای این شرکت تلقی می‌شود. در سال ۲۰۱۵ اداره خدمات مالی ایالت نیویورک یک مجوز فعالیت برای این شرکت صادر کرد و در نتیجه پکسوس به اولین شرکتی تبدیل شد که به صورت قانونی امکان ارائه خدمات رمزارز را دارد.

پی‌پال که چشم‌اندازهای خود را در چارچوب بلاکچین دنبال می‌کند، در همین راستا اقداماتی صورت داده است. در سال 2019، پی‌پال ونچرز، بخش سرمایه گذاری خطرپذیر این شرکت، روی TRM Labs (شرکتی که برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌ها و جرائم مالی مرتبط با رمزارز به مؤسسات مالی کمک می‌کند) و Cambridge Blockchain (یک استارت‌آپ نرم‌افزاری که به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا داده‌های حساس را با استفاده از بلاکچین مدیریت کنند) سرمایه گذاری کرد.

پی‌پال برای خرید BitGo مذاکراتی صورت داده است. BitGo شرکتی است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بیت‌کوین را به صورت ایمن ذخیره کنند. نمایندگان این دو شرکت از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند.


سرویس جدید پی‌پال چه ویژگی‌هایی دارد؟


پی‌پال به کاربران امکان انتقال کریپتو از/به کیف پول پی‌پال خود یا دیگر کیف پول‌ها را نمی‌دهد و عملاً نمی‌توان از این ارزها برای پرداخت در شبکه پی‌پال یا خارج از آن استفاده کرد. هم‌چنین کاربران به کلیدهای خصوصی خود دسترسی ندارند. کلید خصوصی رمزی طولانی است که به دارندگان کریپتو امکان دسترسی به دارایی‌های خود را می‌دهد. جالب اینجاست که اگر کاربران این رمز را فراموش یا گم کنند دارایی‌های خود را برای همیشه از دست خواهند داد.

به‌این‌ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت که پی‌پال در عمل بیت‌کوین واقعی به کاربران خود نخواهد فروخت. بلکه این بیت­‌کوین‌ها دقیقاً مانند اعتباری که بانک به کاربران خود می‌دهد، فقط روی کاغذ خریداری می‌شوند. بر همین اساس، کاربران در زمان خرید ارزهای دیجیتال باید دلار (یا هر ارز رایج دیگری) واریز کنند و در زمان برداشت هم فقط می‌توانند معادل دلاری ارزهای خود را دریافت کنند.

خریدوفروش و نگهداری رمزارز در حساب‌های پی‌پال بدون کارمزد خواهد بود. پی‌پال می‌گوید تا سال آتی به کاربران خود امکان پرداخت با کریپتو را خواهد داد؛ اما این شرکت برای تبدیل ارز فیات به رمزارز و بالعکس کارمزد بالایی دریافت خواهد کرد. می‌توان انتظار داشت که کاربران پی‌پال ناچار شوند برای تراکنش‌های زیر 100 دلار 2.3%، برای تراکنش‌های بالای 1000 دلار، 1.5% کارمزد پرداخت کنند؛ بنابراین پرداخت از طریق بیت‌کوین به‌هیچ‌وجه تصمیم منطقی‌ای نیست.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، ریولت که همانند پی‌پال با پکسوس همکاری می‌کند، برای تبدیل ارز 2.5 تا %3 کارمزد دریافت می‌کند و رابین‌هود با افزایش قیمت‌های بازار این کارمزدها را پنهان می‌کند و اسکوئر کارمزدهای متنوعی دریافت می‌کند. هرچند این شرکت‌های فین‌تکی نیز امکان خریدوفروش رمزارز را فراهم می‌کنند؛ اما ورود پی‌پال به این حوزه با توجه به مقیاس این شرکت بسیار قابل‌توجه است.


ورود پی‌پال به دنیای کریپتو را باید به فال نیک گرفت


همان‌طور که می‌دانید، بیت‌کوین بسیار تحت تأثیر چنین اخباری قرار می‌گیرد. با اعلام خبر ورود این غول فین‌تکی به حوزه کریپتو، قیمت بیت‌کوین 8 درصد افزایش پیدا کرد تا در بالاترین قیمت از ماه جولای سال 2019 معامله شود. بازیگران بازار رمزارز اظهار داشتند این روند مثبت ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه، نایجل گرین، مدیرعامل شرکت مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری deVere Group می‌گوید: «باورنکردنی است که هنوز هم بعضی از کارشناسان مالی اعتقاد دارند که آینده پول مبتنی بر رمزارز نیست. تصمیم مهم این شرکت بزرگ مصداق دیگری است که مخالفان بیت‌کوین در سمت اشتباه تاریخ قرار دارند.»

برخی این اخبار را به انتخابات آمریکا مرتبط می‌دانند. تعدادی از کارشناسان اعتقاد دارند که هر نتیجه‌ای برای کریپتو خوب خواهد بود. آناتولی کنیازف، هم‌بنیان‌گذار پلتفرم معامله کریپتو EXANTE می‌گوید «پیروزی ترامپ احتمالاً با استقبال فعالان بازار سرمایه روبرو خواهد شد و بیت‌کوین در کنار دارایی‌های دیگر به رشد خود ادامه خواهد داد. پیروزی بایدن که ممکن است به سقوط بازار سهام منجر شود، در صورت کاهش قیمت دلار می‌تواند به نفع بیت‌کوین باشد.»

درست است که یکی از اهداف کریپتو واسطه‌زدایی است؛ بااین‌حال هنوز هم به یک واسطه مورد اعتماد نیازمند است. در کریپتو، مهم‌ترین مسئله اعتماد است و کاربران پی‌پال اعتماد زیادی به این شرکت دارند. این شرکت در 20 سال اخیر به بسیاری از افراد کمک کرده است تا اولین تراکنش‌های مبتنی بر وب و تلفن همراه خود را انجام دهند. اگر این سرویس جدید موفق عمل کند ماهانه شاهد پیوستن میلیون‌ها کاربر جدید به این شرکت خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.