راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با جنت یلن؛ اولین زنی که وزیر خزانه‌داری آمریکا شد

خانم یلن، در مصاحبه روی پیام «خریدار، مراقب باش» خطاب به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بسیار تأکید کرد. او گفت: «من فکر نمی‌کنم (پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده‌ام) بیت‌کوین به عنوان یک مکانیسم تراکنشی مورد استفاده قرار گیرد.»

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری از زمان تصدی پست خود در حدود یک ماه پیش، مصاحبه‌های کمی انجام داده است. رهبران کسب‌وکاری و سرمایه‌گذاران به دقت صحبت‌های او را زیر نظر دارند و در تلاش هستند پیش‌بینی کنند که او و دولت بایدن چگونه سیاست‌های خود را هدایت می‌کنند و این سیاست‌ها چگونه بر اقتصاد و بازار تأثیر خواهد گذاشت. خانم یلن که پیش‌تر رئیس فدرال رزرو بود در استفاده از عبارات دوپهلو مهارت دارد؛ اما در مصاحبه‌ای که اندرو راس سورکین برای پروژه DealBook DC Policy با او انجام داده،  به همان شیوه سرد خود برخی اولویت‌های خود را مطرح کرد. در ادامه نکات برجسته صحبت‌های او آمده است. سورکین نیز سعی کرده تفسیر خود از صحبت‌های او را بیان کند و ادامه گزارش را به روایت سورکین می‌خوانید.


در مورد شغل جدید یلن


وقتی از خانم یلن پرسیدم از چه معیاری برای سنجش میزان موفقیت خود در این جایگاه جدید استفاده می‌کند، او به وضوح بیان کرد که یک مسئله بیش از موارد دیگر مطرح است: «یک مسئله ساده این است که چه مدت طول می‌کشد تا ما میزان بیکاری را به سطح مناسب قبل از بحران ویروس کرونا برسانیم.»

اما از نرخ بیکاری سر تیتر روزنامه‌ها و خبرها به عنوان معیار استفاده نکنید. یلن از یک معیار سخت‌گیرانه‌تر استفاده می‌کند که بدان معناست که او برای بهبود اقتصاد کشور فراتر از میزان انتظارات، احتمالاً محرک‌ها و سیاست‌های دیگری را اعمال خواهد کرد.

او نرخ بیکاری 6.3 درصد فعلی را با شرایط پیش از همه‌گیری ویروس کرونا مقایسه کرد و گفت: «به خاطر داشته باشید که در آن زمان نرخ بیکاری 3.5 درصد بود که پایین‌ترین نرخ در 50 سال اخیر به شمار می‌رفت. در واقع، اگر شما در کنار حدود 10 میلیون نفری که به عنوان بیکار ثبت شده‌اند، 4 میلیون نفری که از کار اخراج شده‌اند و دو میلیون ‌نفری که ساعات کاری یا میزان حقوق پرداختی‌شان کاهش یافته است را نیز در آمار بیکاران لحاظ کنید، ما با یک نرخ بیکاری نزدیک به 10 درصد مواجه هستیم.»


در مورد بدهی‌ها


چه میزان بدهی، میزان بالایی در نظر گرفته می‌شود؟ این کلیدی‌ترین سؤالی است که اقتصاددانان با افزایش بدهی دولت در مورد آن بحث می‌کنند. برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند قوانین مالی قدیمی دیگر کارآمد نیستند. خانم یلن که به گرایش‌های کبوتری (dovish) در رأس فدرال رزرو معروف بود تا این حد پیش نمی‌رود. بااین‌حال، او اعتقاد دارد که «معیارهای سنتی» همچون نسبت بدهی به تولید ناخالص ملی موارد اشتباهی هستند که باید مجدداً مورد بازبینی قرار گیرند تا در مورد اینکه آیا کشور توانایی پرداخت بدهی بیشتری را دارد تصمیم‌گیری شود.

او گفت: «من به یاد دارم که در سال 2007، پیش از بحران مالی معروف نسبت بدهی به تولید ناخالص ملی 35 درصد بود و در حال حاضر حدود 100 درصد است.»

یک معیار مهم‌تر از دیدگاه او، هزینه بدهی است. او بیان داشت: «به‌عنوان‌مثال تنها به میزان پرداخت بهره بدهی‌ها، به عنوان بخشی از سود ناخالص ملی نگاه کنید. در حال حاضر این میزان زیر 2 درصد است که از میزانی که در سال 2007 بود بالاتر نیست؛ بنابراین، من فکر می‌کنم به دلیل نرخ بهره، ما نسبت به گذشته فضای مالی بیشتری داریم. همچنین من فکر می‌کنم که باید از این فضا برای رسیدگی به موارد اضطراری استفاده کنیم.»


در مورد مالیات


خانم یلن، اظهار داشت که قصد ندارد به شیوه سناتور الیزابت وارن یک نوع مالیات بر ثروت وضع کند (اقدامی که مشکلات پیاده‌سازی زیادی دارد) اما او در معدود دیدگاه‌های صریح خود در مورد این موضوع گفت که قصد دارد به این شیوه مالیاتی پایان دهد.

یلن همچنین قصد دارد یک قانون در زمینه ارث و میراث را نیز متوقف سازد. بر اساس قانون مذکور که یلن مصمم است اجرای آن را متوقف سازد، دارایی‌هایی که پس از مرگ مالک‌شان به ارث می‌رسند می‌توانند با ارزش فعلی‌ و بدون پرداخت مالیاتی که از سود آن در طول زمان به دست آمده باشد، انتقال یابند. «مرکز بودجه و اولویت‌های سیاسی» آمارهای موجود را تجزیه‌وتحلیل کرده و تخمین زده است که سودهای سرمایه‌ای تحقق‌نیافته تا 55 درصد از دارایی‌هایی که به صورت ملک هستند و ارزشی بالغ بر 100 میلیون دلار دارند را تشکیل می‌دهند.

مدیران سهام خصوصی نیز باید به این نکته توجه کنند: یلن قصد دارد موضوع «بهره به تعویق افتاده» (سهمی از سود که شرکا پس از بازگشت سرمایه دریافت می‌کنند) را بررسی کند. بهره به تعویق افتاده به برخی تأمین‌کنندگان مالی امکان می‌دهد که مالیات درآمد خود را با نرخ سود سرمایه‌ای پرداخت کنند طوری که انگار خودشان این پول را سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به نظر می‌رسد خانم یلن اعتقاد زیادی به مالیات بر تراکنش‌های مالی ندارد که به گفته برخی کارشناسان می‌تواند با اعمال کارمزد ناچیزی بر هر معامله سالانه تا 80 میلیارد دلار درآمدزایی کند. این کارمزدها بیش از هر چیزی می‌تواند به وال‌استریت ضربه بزند. وی اظهار داشت: «این موضوع می‌تواند مانع سوداگری ارزی شود اما ممکن است اثرات منفی زیادی به دنبال داشته باشد.»


در مورد رمزارز


خانم یلن، روی پیام «خریدار، مراقب باش» خطاب به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بسیار تأکید کرد. او گفت: «من فکر نمی‌کنم (پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده‌ام) بیت‌کوین به عنوان یک مکانیسم تراکنشی مورد استفاده قرار گیرد. مادامی‌که این رمزارز مورد استفاده قرار گیرد، من از به‌کارگیری آن در امور مالی غیرقانونی واهمه خواهم داشت. استفاده از بیت‌کوین یک روش ناکارآمد برای انجام تراکنش‌هاست. مقدار انرژی مصرفی برای پردازش این تراکنش‌ها حیرت‌آور است؛ اما بیت‌کوین یک دارایی بسیار سوداگرانه است و من اعتقاد دارم که مردم باید مراقب باشند. این ارز دیجیتال می‌تواند بسیار بی‌ثبات باشد و من در مورد زیان‌های احتمالی که ممکن است به سرمایه‌گذاران تحمیل شود نگران هستم.»

خانم یلن امیدوار است که فدرال رزرو بتواند یک به اصطلاح دلار دیجیتال را توسعه دهد، این اولین باری است که او در مورد این چشم‌انداز اظهارنظر عمومی کرده است. حامیان کریپتو ممکن است این اظهارات را تأییدی بر این ایده تفسیر کنند که برخی فناوری‌هایی که پایه و اساس بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را تشکیل می‌دهند می‌توانند زیربنای دلار دیجیتال نیز باشند. (استیون منوچین که قبل از خانم یلن به عنوان وزیر خزانه‌داری مشغول به کار بود به نظر می‌رسید که علاقه چندانی به این موضوع ندارد.)

او اظهار داشت: «منطقی است که بانک‌های مرکزی این ایده را مدنظر قرار دهند. ما در مورد شمول مالی با یک مشکل عمده مواجه هستیم. بسیاری از آمریکایی‌ها واقعاً به سیستم‌های پرداخت آسان و حساب‌های بانکی دسترسی ندارند. من فکر می‌کنم این مشکلی است که یک دلار دیجیتال (یک ارز دیجیتال بانک مرکزی) می‌تواند به حل آن کمک کند. من تصور می‌کنم که یک دلار دیجیتال می‌تواند پرداخت‌ها را سریع‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر سازد.»

خانم یلن گفت: «پیش از ورود بانک‌های مرکزی به حوزه ارزهای دیجیتال، «مسائلی» وجود دارد که باید حل شود. ارز دیجیتال چه تأثیری روی سیستم بانکی خواهد داشت؟ آیا این نوع ارز باعث جابجایی عظیم سپرده‌ها از بانک‌ها به فدرال رزرو خواهد شد؟ آیا فدرال رزرو با مشتریان خرد معامله می‌کند یا تلاش خواهد کرد که این کار را در سطح عمده انجام دهد؟ آیا در مورد ثبات مالی نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت؟ ما چگونه مسائل مربوط به پول‌شویی و امور مالی غیرقانونی را مدیریت خواهیم کرد؟ موارد زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، مواردی که کاملاً ارزش بررسی دارند.»


در مورد بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس


خانم یلن گفته است که مدیریت بازگشت به توافق پاریس بخشی از وظایف گسترده وزارت خزانه‌داری و دیگر سازمان‌های تحت ریاست جمهوری بایدن است. یکی از جذاب‌ترین اظهارنظرهای وی مربوط به نقش نهادهای مالی و ریسکی بود که آن‌ها به واسطه سرمایه‌گذاری یا وام‌دهی به شرکت‌هایی که در معرض تغییرات آب و هوایی هستند با آن مواجه‌اند.

او گفت: «در حال حاضر حرکت جدیدی به سمت آزمون بحران نهادهای مالی شکل گرفته است که تصدیق می‌کند شرکت‌های مالی با ریسک‌های ناشی از تغییر اقلیم از نظر ریسک‌های فیزیکی و همچنین ریسک‌های ناشی از تغییر قیمت‌ها، دارایی‌های مستهلک و موارد مشابه مواجه هستند.»

وی گفت: «امیدوارکننده است که فدرال رزرو در حال بررسی این موضوع است و من فکر می‌کنم این چیزی است که ما در خزانه‌داری ممکن است بتوانیم در موردش بحث کرده و آن را تسهیل کنیم.» او افزود: «این موضوع پیش‌بینی ‌نشده است که این آزمون‌ها از نظر محدود کردن پرداخت‌ها و الزامات سرمایه‌ای از وضعیت مشابهی برخوردار باشند اما تصور می‌کنم که آن‌ها هم برای رگولاتورها و هم برای خود شرکت‌ها افشاگرانه خواهند بود.»

منبع نیویورک تایمز
نویسنده / مترجم اندرو راس سورکین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.