راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم وام‌دهی آنلاین سوفی برنامه‌های خود برای دریافت یک مجوز بانکداری را از سر گرفت

سوفی، شرکت ارائه‌دهنده خدمات پیشتاز وام‌دهی در ایالات‌متحده، اسناد خود برای دریافت یک مجوز ملی را به دفتر حسابرسی ارزی ایالات‌متحده (OCC) ارائه داده است. این مجوز ملی امکان ارائه محصولات بانکداری در سراسر کشور را بدون نیاز به شرکای حوزه بانکداری یا پیروی از مقررات ایالتی خاص فراهم می‌کند.

هم‌چنین این مجوز می‌تواند محصولات وام‌دهی سوفی را تقویت کند چراکه این شرکت فین‌تکی می‌تواند پس از دریافت سپرده‌ها، با نرخ‌های رقابتی روی آن‌ها وام دهد. سوفی، پیش‌تر در سال 2017، برای دریافت یک مجوز بانک صنعتی به منظور فعالیت در ایالت یوتا درخواست خود را ارائه داد؛ اما پس از خروج تعداد زیادی از مدیران ارشد این شرکت، این فرآیند متوقف شد. علاوه بر دفتر حسابرسی ارزی ایالات‌متحده، درخواست مجوز بانک ملی باید توسط شرکت بیمه پس‌انداز فدرال (FDIC) تأیید شود.

این درخواست، نقطه عطف گسترش بلندپروازانه محصولات سوفی طی سال‌های اخیر است که با هدف برآورده ساختن نیازهای مالی مصرف‌کننده به صورت یکپارچه انجام می‌گیرد. این شرکت فین‌تکی ابتدا در سال 2011 در حوزه بازپرداخت وام‌های دانشجویی شروع به کار کرد و از آن زمان تاکنون از طریق یک سری از ادغام و تملک‌ها (از جمله خرید نئوبانک Zenbanx و شرکت پردازنده پرداخت گالیلئو)، مجموعه محصولات خود را در حوزه وام‌دهی و سایر حوزه‌ها متنوع ساخته است. هم‌چنین سوفی برای ارائه خدمات تکمیلی با اینشورتک‌ها (فناوری‌های بیمه‌ای) و شرکت مسترکارت همکاری کرده است.

با این اوصاف، دریافت یک مجوز برای ارائه خدمات بانکداری در سراسر کشور گام منطقی بعدی سوفی در راستای توسعه امور مالی خود و پیشی گرفتن از سایر پلتفرم‌های فین‌تکی که خدمات متنوعی ارائه می‌دهند، خواهد بود. از جمله این شرکت‌های فین‌تکی می‌توان به اسکوئر اشاره کرد که اخیراً برای راه‌اندازی یک بانک در ایالت یوتا یک مجوز بانک صنعتی دریافت کرده است.

از زمانی که درخواست سوفی برای دریافت مجوز در سال 2017 موردقبول واقع نشد، ذهنیت رگولاتورهای ایالات‌متحده نسبت به فضای فین‌تک حمایتی‌تر شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود تلاش اخیر سوفی با موفقیت روبرو شود. در حال حاضر، دفتر حسابرسی ارزی ایالات‌متحده، در تلاش است تا با اقدامات حقوقی، طرح مجوز فین‌تک را از دستور خارج کند. این اقدام موجب می‌شود که شرکت‌های فین‌تکی بتوانند به عنوان بانک ملی مجوز بگیرند. در ماه گذشته، برایان بروکس، مدیر حقوقی ارشد سابق صرافی رمزارز کوین‌بیس، به ریاست دفتر حسابرسی ارزی ایالات‌متحده منصوب شد و از برنامه‌های خود برای یکسان‌سازی شرایط رقابتی بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها خبر داد.

در همین حین، شرکت بیمه پس‌انداز فدرال طرح جدیدی ارائه داده است که راه‌اندازی بانک‌های صنعتی برای شرکت‌های فین‌تکی را تسهیل می‌کند. مسیری که پیش‌تر توسط اسکوئر طی شده است. این عوامل موجب ایجاد یک محیط رگولاتوری دوستانه برای شرکت‌های فین‌تکی خواهد شد. این موضوع موانع موجود در مسیر سوفی برای تبدیل‌شدن به یک بانک مجوز دار را از میان خواهد برد.

منبع بیزنس اینسایدر
نویسنده / مترجم ویکتور چاتنای
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.