راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بستری برای ایجاد ارزش

تعریف روال‌های جدید پرداخت پذیرفته‌شده در جامعه، مسیر راهبردی سال 1400 در صنعت پرداخت است که برای تحقق این مهم، لازم است رقابت جای خود را به همکاری استراتژیک دهد تا با بهره‌گیری از مزایای «پذیرندگی جامع و یکپارچه»، وابستگی به ابزارهای مرسوم پرداخت را تا حد زیادی تسکین دهیم

بهرنگ فاطمی، معاون بازاریابی و فروش سازمانی شرکت آسان‌پرداخت پرشین / رویدادها و خاطرات کلیدی سال جاری و مهم‌تر از همه پاندمی کووید 19، برای دولت‌ها و حتی اکثر قریب به اتفاق کسب‌و‌کارهای  سراسر جهان به‌مثابه کاتالیزوری بود تا عموم مردم و مشاغل به خدمات، افزونه‌ها و تأثیرهای با ماهیت دیجیتال بیشتر توجه کنند و مشخصاً به نیاز روبه‌رشد تنوع در روش‌های بانکداری و پرداخت، پاسخ‌های مناسب دهند.

در بازار پرداخت با اشاره به اقدامات صورت‌پذیرفته در مسیر بهره‌برداری از پرداخت‌های غیرتماسی در سال جاری، از جمله نشر ضوابط فعالیت مؤسسات اعتباری و راهبران کیف پول الکترونیکی در نظام پرداخت کشور و پروژه‌ حذف تدریجی کارت بانکی ابلاغ‌شده از سوی بانک مرکزی، بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایجادشده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات پرداخت و ادراک روبه‌رشد آحاد جامعه از مزایای این روش پرداخت؛ در سال 1400 میزان دسترس‌پذیری و استفاده از روش‌های پرداخت بدون حضور کارت‌های مغناطیسی (QR، NFC، EMV و…)، قطعاً رونق بیشتری خواهد گرفت، اما تا زمانی که رویکرد بازیگران این بازار به ماهیت پرداخت و ابزار آن و بلوغ چگونگی تأسی از ترویج روتین‌های ترندشده در دنیا اصلاح نشود، این رونق و این پیش‌بینی ماهیت تغییر (تحول) نخواهد یافت.

اصلاح نظام کارمزد ـ که دیگر و بیشتر به عبارتی تبلیغاتی بدل شده است ـ یکی از نشانه‌هایی است که اگر جریان یابد و عزمی برای آن تدبیر شود، پیشرانی در «تحول» دیجیتال بازار پرداخت است. با هدف اصلاح این نظام به‌عنوان مسئله‌ای چالشی در صنعت بانکداری و بازار پرداخت و الگوبرداری از روال‌های مرسوم پرداخت کارمزد در جهان؛ «کیف پول الکترونیکی» ابزاری کلیدی برای تحقق این مهم است.

توسعه‌ کیف پول همگام با اصلاح نظام کارمزد نه‌تنها تحول‌آفرین است؛ بلکه تکمیل‌کننده‌ پازل پیشرفت در رویه‌های پرداخت کشور خواهد بود و از آنجایی ‌که در سال جاری قوانین و فناوری لازم برای استفاده از این ابزار ایجاد شده است، سال 1400 فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ پرداخت از طریق کیف پول الکترونیکی و یکپارچه‌سازی کیف پول‌ها به‌منظور کاهش وابستگی به هر اپلیکیشن است تا نمایانگر راحتی، سرعت و امنیت به‌عنوان ارزش‌های کلیدی نهفته در این روش پرداخت باشد.

از سوی دیگر، با توجه به یکپارچه‌شدن سیستم‌های مالی، اهمیت رتبه‌ اعتباری برجسته‌تر از قبل شده و شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت، با تکیه بر شناسنامه‌ اعتباری افراد، اقدام به ارائه‌ خدمات مبتنی بر اعتبار کرده‌اند. انتظار می‌رود این رویکرد در سال جدید به افزایش توجه ایشان به سوابق مالی خود منجر شود و مسئولیت‌پذیری آنها نسبت به بازپرداخت به‌موقع اقساط و مراقبت در زندگی مالی/بانکی از حجم مطالبات معوق بانک‌ها بکاهد تا بستر لازم جهت بهبود سطح معیشت، کاهش جرایم مالی و توزیع عادلانه‌ منابع میان اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شود.

اما به موازات، همه‌چیز امن و راحت پیش نرفته است؛ فیشینگ از جمله تقلب‌هایی است که طی این مدت با افزایش قابل توجهی همراه بوده که به این رخداد نامیمون انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی را هم می‌توان افزود. اما رویکرد دیجیتال، خود، راهکارهایی را به چرخه‌ زندگی‌اش افزود. نهادهای مالی بیش از پیش به مقوله‌ امنیت توجه داشتند و از سیستم‌های جدید تشخیص نفوذ در برابر حملات سایبری، بهره‌ جستند.

در این راستا، شرکت‌های نوآور به سمت ایجاد روش‌های احراز هویت دیجیتال حرکت کرده‌اند و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در سال جدید ایستایی، اعتبار و اعتماد به این دسته از سرویس‌ها افزایش یابد. همچنین با بهره‌برداری از سرویس‌های احراز هویت الکترونیکی در سال جاری، گام کلیدی برای تعمیق بیشتر راه‌اندازی و تبلور نئوبانک‌ها برداشته شده است.

نئوبانک‌ها که مبین نگاهی نوین به بانکداری سنتی هستند، امکان ارائه‌ خدمات بانکی و فرابانکی شخصی‌سازی‌شده بدون هیچ شعبه فیزیکی را فراهم می‌سازند. عصر حاضر، عزم حاکمیت و نظام مالی کشور را می‌طلبد تا با تمرکز بیشتر بر مدل کسب‌وکاری نئوبانک‌ها، تحولی عظیم در صنعت بانکداری و بازارهای منشعب از آن (از جمله بازار پرداخت کشور) حاصل شود.

از منظری دیگر حمایت‌های اخیر در صنعت ارز دیجیتال نویدبخش این پیام است که احتمالاً رمزارزها به یکی از معتبرترین روش‌های پرداخت در جهان تبدیل خواهند شد. با توجه به راهکارهای جذاب و آینده‌پژوهانه‌ای که شرکت‌های معتبر در این زمینه ارائه داده‌اند، تمرکز بر دیجیتال‌بودنِ تمام قضایاست.

حال، با توجه به محدودیت‌های تحمیل‌شده برای اتصال ایران به شبکه‌ بین‌المللی پرداخت، رمزارزها جایگزین مناسبی برای برقراری تعاملات مالی با سایر کشورها هستند و انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌ِ‌ رو با حمایت رگولاتوری بر این موج سوار شویم. البته نفوذ رمزارزها در کشور قطعاً ظرف یک سال تصویر قابل توجهی نخواهد یافت، اما به پذیرش آن و برنامه‌ریزی برای مواجهه‌ مؤثر با آن کمک می‌کند.

در نهایت و به‌عنوان جمع‌بندی، تعریف روال‌های جدید پرداخت پذیرفته‌شده در جامعه، مسیر راهبردی سال 1400 در صنعت پرداخت است که برای تحقق این مهم، لازم است رقابت جای خود را به همکاری استراتژیک دهد تا با بهره‌گیری از مزایای «پذیرندگی جامع و یکپارچه»، وابستگی به ابزارهای مرسوم پرداخت را تا حد زیادی تسکین دهیم.

از یک سو، اپلیکیشن‌هایی با جامعه‌ کاربری بالا و از سوی دیگر، جامعه‌ای گسترده از کسب‌وکارهای متصل به شبکه‌ پرداخت الکترونیکی در سطح کشور،  بستر لازم برای همگام‌شدن نهادهای پولی و مالی در این مسیر راهبردی را فراهم کرده‌اند که نتایج آن قطعاً انقلابی بزرگ در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران خواهد بود. آسان‌پرداخت برای تحقق این آرزو بستری گسترده و راهکارهایی فناورانه را مهیا کرده که از بستر آن به ایجاد ارزش برای جامعه‌ قابل توجه کاربران و مشتریان خویش می‌پردازد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.