راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین اتفاقات سال ١٣٩٩ و چشم انداز 1400 از نگاه کارشناسان و فعالان صنعت بیمه و اینشورتک کشور

در سال ١٣٩٩ بود که جهان با بحران کرونا مواجه شد. این ویروس تمام دنیا را در ابعاد مختلف تحت تاثیر خود قرار داد. از آنجایی که کار بیمه در تمام دنیا مدیریت ریسک است، استفاده از فناوری در حوزه بیمه نسبت به دیگر حوزه‌های فین‌تک رشد چشمگیری نداشته است، اما محدودیت‌هایی که کرونا برای مردم ایجاد کرده است باعث تغییراتی مثبت در این روند شده است. در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰ از کارشناسان صنعت بیمه کشور در خصوص مهم‌ترین اتفاق سال ١٣٩٩ و مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ باید در صنعت بیمه رخ دهد ، پرسیدیم که در ادامه پاسخ ۱۶ نفر از فعالان و کارشناسان صنعت بیمه را به این سوال‌ها می‌خوانید.

  1.  مهم‌ترین اتفاقی که به نظر شما در سال ١٣٩٩ در صنعت بیمه و ایشورتک در کشور افتاد، چه بود؟
  2. مهم‌ترین اتفاقی که به نظر شما باید در سال ١۴٠٠ در صنعت بیمه و اینشورتک در کشور رخ دهد، چیست؟

قاسم نعمتی، رئیس مرکز فاوا بیمه مرکزی ج.ا.ایران

  • 1. حذف الزام ارائه کاغذ بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اجرای شدن آیین‌نامه 2/92 که مربوط به اعطای مجوز کارگزاری آنلاین بوده است همچنین در مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سورنا ستاری مجوز تعدادی از استارت‌آپ‌ها به‌عنوان کارگزاری آنلاین توسط آقای سلیمانی رئیس‌کل بیمه مرکزی اعطا شد
  • تولید سوئیچ بیمه برای ارائه سرویس api به استارت‌آپ‌ها
  • 2. ارائه سرویس‌های api  بیمه مرکزی از طریق سوئیچ بیمه به استارت‌آپ‌ها
  • ارائه سرویس‌های استعلام نرخ، صدور بیمه‌نامه و پرداخت آنلاین حق بیمه به‌حساب شرکت به سوئیچ بیمه
  • برقراری دسترسی کارگزاران آنلاین به سوئیچ بیمه
  • ارائه سرویس‌های عمومی و استعلامی به استارت‌آپ‌های سایر حوزه‌های کسب‌وکاری

مهدی ایمانی مهر، قائم مقام مدیرعامل و معاون توسعه ارتباط با مشتریان شرکت فناوران اطلاعات خبره

1. سال گذشته با وجود تمام دشواری‌هایی که از نظر محدودیت‌های کرونایی و تبعات اقتصادی آن بر همگان تحمیل کرد. از همین رو ضرورت بازنگری در برخی مفروضات بنیادین و اصول موضوع کسب‌وکار را برای راهبران آن نمایان کرد. برخی از بنگاه‌های اقتصادی فضای دورکاری را تجربه کردند؛ زیرساخت‌های عمومی در حوزه اینترنت و سایر فناوری‌های ارتباطی مورد آزمون قرار گرفت؛ ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در فرایند گردش الکترونیکی اطلاعات، اسناد و مدیریت درخواست‌های مشتریان عیار خود را به نمایش گذاشت و نقاط نیازمند بهبود مشخص شد. صنعت بیمه نیز به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد توانست در مواجهه با مختصات موجود، شناخت بهتری از میزان آمادگی و نیازمندی‌های خود برای تحول و انطباق با انتظارات مشتریان نهایی به دست آورد.

طراحی بیمه‌نامه کرونا، یکی از اقداماتی بود که توسط بسیاری از شرکت‌های بیمه در مدت‌زمانی کوتاه به انجام رسید و بر بستر‌های الکترونیکی در اختیار مشتریان نهایی قرار گرفت. فروش الکترونیکی ثالث نیز پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشت و انتخاب مدل‌های مناسب کسب‌وکاری توسط شرکت‌های بیمه توانست تا حدی تعارض میان کانال‌های متعارف و نوین ارائه خدمات را مدیریت کند. اگرچه توان زیرساخت‌های نرم‌افزاری و وجود APIهای مورد نیاز برای تحقق این امر، به‌خوبی پاسخگوی این موضوع بود اما تغییر قاعده‌ی کسب‌وکار از «خودرومحور» بودن به «راننده‌محور» شدن و همچنین بروز برخی چالش‌های عملیاتی در مدیریت متمرکز استعلام سوابق خسارت از بیمه مرکزی، آهنگ صدور برخط بیمه‌نامه‌های ثالث را در ماه‌های پایانی با کندی نسبی همراه ساخت که امید است در سال آتی این موضوع بهبود پیدا کند.

البته نهایی شدن صدور مجوز کارگزاری‌های دیجیتال در روزهای پایانی سال، اتفاقی است که می‌تواند در سال پیش‌رو ، در کنار افزایش دقت و سرعت فرایند استعلام، تاثیری شگرف بر فروش و توزیع الکترونیکی ارزش مورد نیاز مشتریان نهایی در سایر رشته‌ها و بهبود تجربیات بیمه‌گزاران و بیمه‌شدگان داشته باشد.

2. اگرچه در افق میان‌مدت، فرصت‌ها و تهدیدات بسیاری صنعت بیمه را در جهان و ایران به چالش و واکنش به همراه خواهد داشت، اولویت‌های سال آینده‌ صنعت بیمه برای عزیمت به‌سوی اقلیمی دیجیتال در سه حوزه‌ قابل طبقه‌بندی است. نخست در زمینه‌ی برآورده ساختن پیش‌نیازهای موجود برای توسعه‌ی قابلیت «یکپارچگی درون‌صنعتی و بین‌صنعتی» و حرکت به سمت زیست‌بومی تمام متصل که در آن تمامی بازیگران بتوانند تبادل اطلاعات را در زمان مناسب به انجام برسانند. تعدد ذی‌نفعان این صنعت همچون شرکت‌های بیمه، شبکه فروش، ارزیابان خسارت، مراکز درمانی، مؤسسات مالی و سایر ذی‌نفعان برون صنعتی نظیر ناجا، سازمان راهداری، سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت، وزارت صمت و سامانه جامع تجارت، ثبت‌احوال، سازمان ثبت شرکت‌ها و امثالهم برای مدیریت عملیات صدور، خسارت، مالی و اتکایی، ایجاد یک زبان مشترک و یک رویکرد واحد در نام‌گذاری ابعاد بیمه‌شدنی‌ها و عملیات مشترک بیمه‌ای را در قالب پروژه «کدینگ واحد» طلب می‌کند که بتواند در گام‌های بعدی، تدوین یک «مدل بیمه جامع ایرانی» منطبق با واقعیت‌های جاری در صنعت بیمه کشور را ممکن سازد.

دراین‌خصوص عزمی مشترک در قالب یک حرکت سندیکایی با همکاری کلیه شرکت‌های بیمه و شرکت‌های تأمین‌کننده راهکارهای نرم‌افزاری برای پدیدآوردن و به‌روز نگه‌داشتن این منطق مشترک موردنیاز است.

بدیهی است تا زمانی که تحول از نقطه دید کاربران نهایی محقق نشده باشد هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است؛ بنابراین، علاوه بر محقق ساختن پیش‌نیازهای توسعة قابلیت «یکپارچگی درون صنعتی و بین‌صنعتی»، ضرورت دارد در زمینه‌ تعامل الکترونیکی و دیجیتال شرکت‌های بیمه با بیمه‌گزاران اقدامات بیشتری صورت پذیرد. اگرچه بدون تحقق پیش‌نیازها، حرکت به سمت تعامل دیجیتال حداکثری با مشتریان نهایی منجر به برخی دوباره‌کاری‌ها خواهد شد لیکن زمان به‌اندازه کافی ازدست‌رفته است و شاید بتوان با انتخاب اولویت‌های مناسب و همراهی بیمه مرکزی با تمامی شرکت‌های بیمه، مدیریت صدور و خسارت الکترونیکی در رشته‌های ثالث و بدنه را محقق ساخته و این امر را در رشته‌ها نظیر درمان و عمر، به‌گونه‌ای مقرون‌به‌صرفه و با حداقل اتلاف منابع صورت بخشید.

سومین محور در برنامه‌های پیشنهادی برای سال 1400 تقویت رویکرد داده‌محور در شرکت‌های بیمه است. انباشت اطلاعات سالیان دراز در شرکت‌های بیمه، این فرصت را برای آنان فراهم می‌آورد که ریسک را سنجیده‌تر مورد ارزیابی قرار دهند. دسترسی به اطلاعات پردازش شده بر بستر انباره‌های داده، توان تصمیم‌گیری، نرخ‌دهی و مدیریت خسارت هوشمند را در صنعت توسعه بخشیده و علاوه بر رضایت مشتریان ناشی از ویژه‌سازی بسته‌های خدمات، سودآوری شرکت‌های بیمه را نیز در جهت مثبت تقویت خواهد نمود. صدالبته، تحقق «کدینگ واحد» به غنای رویکرد داده‌محور اضافه خواهد کرد. در پایان برای تمامی بازیگران این صنعت و تمام مردم جهان، سالی نیکو را آرزو دارم و امیدوارم «درستی» همواره بر کردار و گفتارمان حکم‌فرمایی کند.


ابراهیم نصیری، مدیرعامل و بنیان‌گذار ایمنتا

1. پاندمی کرونا تغییر و تحولات بسیاری را در سبک زندگی‌ها ایجاد کرد، شتاب صنایع به سمت دیجیتالی شدن یکی از آثار تحولات اشاره شده است. در صنعت بیمه شرایط متفاوت‌تری را شاهد بودیم. تا قبل از این تغییر نگرش و سیر زمانی تحولات، تمرکز عمده صنعت بر روی دیجیتالی شدن فرایند داخلی و سرمایه‌گذاری زمانی و مادی در موارد مشابه بود. اتفاق مثبت سال 1399 صنعت بیمه را همین تغییر نگرش از بستر‌های داخلی صنعت به شرایط خارجی آن می‌دانم به بیانی دیگر در شرایط جدید مدیران ارشد تمرکز بر نوآوری در قسمت‌های خارجی یا همان نقاط تماس مشتری را مدنظر دارند و این بدین مفهوم است که زین‌پس کاربر نهایی صنعت می‌تواند از مزیت‌های نوآوری به صورت ملموس‌تری منتفع شود.

در همین ‌جا یادآوری می‌کنم که با نگاهی به ماموریت اصلی  اینشورتک و شرکت‌های فعال در این حوزه انتظار می‌رود شرکت‌های اینشورتک، دشواری‌های سابق مبنی بر تخصیص زمان اضافه، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک که بعضا با عدم استقبال از سمت صنعت رو‌به‌رو می‌شدند را نخواهند داشت.

2. نمی‌توان از نوآوری سخن آورد اما ریسک سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را برعهده نگرفت. در مدتی که در عرصه نوآوری و ارائه طرح‌های جدید بیمه‌ای فعالیت داشته‌ام همیشه به حضور سرمایه‌گذاران خطرپذیر در قالب مجموعه‌ای تخصصی باور داشتم، شاید بگوییدvcهای مختلف در اکوسیستم استارتاپی کشور فعال هستند و می‌توان از آن‌ها کمک گرفت اما باید عرض کنم که نداشتن دانش تخصصی بیمه‌ای، نگرانی از عدم بازگشت سرمایه و نبود دید مناسب از صنعت باعث استقبال ضعیف می‌شود، ما می‌دانیم که علاوه بر کمک‌های مالی، vcها می‌توانند کمک مدیریتی هم داشته باشند اما اگر موضوع به‌صورت تخصصی نزد شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر نباشد قطعاً در حوزه کمک‌های مدیریتی نیز نمی‌توانند اثربخشی مطلوب داشته باشند.

هرچند شرکت‌های بیمه به‌عنوان ساختارهای مالی می‌توانند شرکت تخصصی و اشتراکی خطرپذیر به وجود آورند ولی به هر دلیل این مورد هیچگاه در آن حدی که باید موردتوجه قرار نگرفته است. بنابراین به نظر بنده یکی از بایدهای اصلی در سال 1400 تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مأموریت یاد‌شده است.


حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی

1. افزایش فروش از بستر دیجیتال توسط عاملان فروش دیجیتال از جمله مهمترین اتفاق سال 99 بود. این عاملان فروش، بسترها و زیرساخت‌های خود شرکت‌ها چه اگریگیتورهایی که در حوزه فروش فعالیت می‌کنند چه اگریگیتورهایی که در زمینه غیر بیمه‌ای فعالیت دارند اما بیمه در سبد محصولاتشان قرار دارد، را شامل می‌شود. فروش‌های دیجیتال در سال 99 افزایش قابل‌توجهی داشته است. گرچه نسبت به سهم کل پرتفوی صنعت بیمه هنوز عدد ناچیزی است.

مسئله مهم بعدی توجه بیمه مرکزی و رگولاتور به موضوع مجوز کارگزاران آنلاین است. اخیرا به تعدادی از شرکت‌هایی که برای کارگزاری آنلاین اقدام کرده بودند مجوز داده شد، زین پس آنها می‌توانند در حوزه فروش آنلاین با ملاحظات مجوز کار کنند. از نظر من اقدام رگولاتور و به نتیجه رساندن موضوع مسئله بسیار مهمی است.

موضوع دیگر، بحث توجه شرکت‌های بیمه به حوزه توسعه کسب‌وکار دیجیتال است با برسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های بیمه‌ای که در صنعت فعال هستند در سال 99 واحد توسعه کسب‌وکار دیجیتال را به مدیریت خود اضافه کرده‌اند. این در حالی است که شرکت بیمه رازی از حدود دو سال پیش، این اتفاق را به چرخه خدماتشان اضافه کرده بود و سایر شرکت نیز در سال 99   دست به این اقدام زدند.

موضوع آخر حائز اهمیت سال 99، تلاش‌های شرکت‌های بیمه مثل شرکت رازی برای تجهیز شبکه فروش شعب به ابزارهای دیجیتال است همان‌طور که می‌دانید یک سری از شرکت‌ها اقدام به اکوسیستم سازی کردند. مانند اکوسیستم همراز که برای همه ذی‌نفعان زنجیره عملیاتی بیمه‌ای فعال شده است. این در حالی است که هنوز برخی شرکت‌ها تمرکز خود را بر کر اینشورنس یا سامانه کر خود گذاشته‌اند.

2. بسیاری از اگریگیتورهایی که به شکل جدی در این حوزه فعالیت می‌کنند و سهم بازار خوبی را دارا هستند، هنوز در موضوع کارگزاران آنلاین ورود نکرده‌اند. ورود فروش عاملان بزرگ‌تر به عرصه کار و فعالیت آنلاین، مسائلی که برای شرکت‌های بیمه و خود شرکت‌ها وجود دارد را حل و همچنین فعالیت و فضا برای ارائه خدمات فروش از بستر دیجیتال را تسهیل می‌کند. بنابراین این موضوع بسیار مهمی است که حتماً باید به آن توجه شود.

موضوع بعدی، توجه ویژه شرکت‌ها به بحث پرداخت خسارت‌ها از بستر دیجیتال است. جز بعضی از سامانه‌ها مثل خسارت درمانی که بیمه‌گذار می‌تواند از طریق آن خسارتش را پیگیری کند. تمرکز اکوسیستم و عاملان فروش بیشتر بر بحث فروش دیجیتال است . در حالی که پرداخت بیمه‌نامه‌های بدنه. ثالث  از بستر دیجیتال بسیار مهم است. این امر نیازمند یک سوئیچ جدی توسط فعالان صنعت بیمه است تا نگاهشان را از بحث فروش دیجیتال به بحث پرداخت آنلاین دیجیتال متمرکز کنند.

موضوع بسیار مهم بعدی، دیتاهای شرکت بیمه است. باتوجه‌به دیتا‌هایی که از بیمه گذاران در شرکت ها وجود دارد، شرکت‌ها می‌توانند به شکل جدی از این دیتا‌ها در راستای اختصاصی سازی بیمه نامه ها استفاده کنند. برای تحلیل دیجیتال این دیتاها می‌توان از ابزارهایی مثل هوش تجاری استفاده کرد که باتوجه‌به توسعه ابزارها و جدی شدن استفاده بیمه‌گذارها، این اتفاق دور از ذهنی نیست.

همچنین شرکت‌های بیمه باید نیازها و مشکلات خود را به عرصه عموم اعلام و پیشنهادهایی از سوی از سوی استارت‌آپ‌ها دریافت کنند. تا این امر با حمایت شرکت‌های بیمه مبنای توسعه استارت‌آپ در حوزه‌های مختلف بیمه‌ای جهت ارائه راه‌حل شود. از همین راه شرکت‌های کوچک‌تر توسعه پیدا کرده و هم مشکلی از مشکلات صنعت بیمه از بستر ابزارهای دیجیتال حل شده و در نتیجه این اتفاقی کاملاً برد، برد است.


حسین ثنایی نامقی، مشاور و محقق صنعت بیمه

1. وجود پاندمی کووید ١٩ و شرایط خاص آن، باعث رشد تفکر دیجیتال، آشنایی بیشتر صنعت بیمه با اهمیت فناوری‌های نوین و تغییر رویکرد شرکت‌های بیمه از ارتباطات سنتی به ارتباطات نوین و دیجیتال شد. به‌علاوه فرصت مناسبی را برای ارزیابی ریسک‌های نوظهور فراهم کرد.

2. اتخاذ و اجرای استراتژی هوشمندسازی کسب‌وکارهای بیمه‌ای و توجه به بازاریابی دیجیتال، آموزش و توانمندسازی کارکنان و نمایندگان (شبکه فروش) شرکت بیمه در حوزه دیجیتال (بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بازاریابی و برندسازی) باعث جذب و وفاداری بیمه‌گذاران (مشتریان محصولات بیمه‌ای) می‌شود. توجه بیشتر به تجربه مشتری در این زمینه، در نهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه و سودآوری شرکت بیمه را به دنبال خواهد داشت.

همچنین بیمه مرکزی به‌عنوان رگولاتوری این صنعت، توجه بیشتری بر ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت اینشورتک‌ها و استارت‌آپ‌های بیمه‌ای خواهد کرد. در سال 1400 صنعت بیمه احساس نیاز بیشتری به تخصص‌های جدید مانند تحلیل داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین خواهد کرد و در همین راستا اقدام به جذب استعدادهای مربوطه خواهد کرد. امید است بازیگران صنعت بیمه، توجه بیشتری به نوآوری در لایه‌های مختلف سازمانی، فراسازمانی و محصولات بیمه‌ای کنند.


محمدرضا ثقفی، فعال در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه

1. مهم‌ترین اتفاق سال ۹۹، حذف نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث اتومبیل، بود که می‌تواند نویدبخش رفع موانع پیش رو در پیشرفت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه باشد.

2. در سال ۱۴۰۰ نیز به نظر می‌رسد در خصوص شفافیت عملکرد شرکت‌های بیمه اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.


مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه

1. از رویدادهای مهم سال 1399 می‌توان به مواردی چون اعطاء مجوز به چند شرکت بیمه‌ای جدید توسط بیمه مرکزی ج.ا.ا، برگزاری آزمون آنلاین دریافت کد نمایندگی توسط پژوهشکده بیمه و حذف دفترچه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث، اشاره کرد. اما شاید مهم‌ترین موضوع در سال 1399، اعطاء پروانه کارگزاری آنلاین مطابق آیین‌نامه 2/92 شواری عالی بیمه برای اولین‌بار در کشور بود که نوید حرکت صنعت بیمه به استفاده از ابزارهای دیجیتال در بحث فروش بیمه‌نامه و استفاده از پتانسیل این فضا را می‌دهد.

2. مهم‌ترین اتفاقی که شاید بتواند موجب تحولی دیجیتال در صنعت بیمه و اینشورتک‌ها شود و بعدها به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ صنعت بیمه به‌حساب آید، بهره‌برداری از پروژه سوئیچ بیمه است که در سال‌های گذشته توسط مدیریت فناوری اطلاعات بیمه مرکزی ج.ا.ا و شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای Core-Insurance مقدمات آن فراهم شده است.

این پروژه، امکان بهره‌مندی کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک را از وب‌سرویس‌های تجمیع شده کلیه شرکت‌های بیمه از یک درگاه واحد فراهم می‌کند که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش کمی و بهبود کیفی کانال‌های توزیع وهمچنین ایجاد یک پایگاه داده با ارزش در مرور زمان برای تحقیق و توسعه در صنعت بیمه شود.


بردیا جوادی، مدیرعامل هلدینگ رایین‌تک

1. به‌طورکلی می‌توان مهم‌ترین اتفاق سال گذشته در همه دنیا را شیوع بیماری فراگیر (کرونا) و تأثیر آن روی کسب‌وکارها و صنایع مختلف دانست، طبیعتاً صنعت بیمه نیز از این جریان مجزا نیست و متحمل زیان شده است ولی از نکات قابل تأمل، تطبیق اجباری صنعت بیمه با شرایط به وجود آمده بود، همان گونه که رخداد جنگ با وجود ماهیت منفی و خسران فراوان در پیشرفت تکنولوژی تأثیر بسزایی دارد، رشد و برخاستن کسب‌وکارهای مرتبط با اینشورتک و اصلاح فرایندهای موجود در بیمه را می‌توان مهم‌ترین نتیجه گرفته شده از فراگیری کرونا دانست.

2. در بعد ارائه خدمت به بیمه گذاران، ایجاد سرویس‌های آنلاین بیشتر توسط شرکت‌های بیمه‌گر و اینشورتک‌ها و رقابت در ارائه خدمات تسهیل شده از مواردی است که شاهد آن خواهیم بود. در بعد همکاری‌های سازمانی نیز از اتفاقات مهمی که پیش‌بینی می‌شود در سال 1400 بیافتد، تهیه زیرساخت لازم در شرکت‌های بیمه‌گر و ایجاد یا اصلاح واحد‌های مربوطه برای همکاری با کسب‌وکارهای اینشورتکی‌های به وجود آمده و استفاده از سرویس‌های آنها باشد.

همکاری شرکت‌های بیمه با سایر پیمانکاران و شرکت‌ها روال سنتی و لختی دارد به‌طوری‌که در شرکت‌های بیمه‌گر متوسط تنها فرایند شروع همکاری و بستن قرارداد معمولاً چند ماه به طول می‌انجامد درصورتی‌که در سال 1399 مشاهده شد برای بهبود روال خدمت‌رسانی باید فرایندهای سازمانی را تا جای ممکن ساده‌سازی و تعجیل کرد.


حسین حسینی تبار، مدیر اجرایی بیدبرگ

راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، عدم انتقال تخفیف‌های بیمه‌نامه قبلی به بیمه‌نامه جدید بعد از تغییر مالک خودرو موضوعات مهم سال 99 هستند. همچنین شیوع کرونا، باعث غیرحضوری شدن فرایندهای حضوری شده است.


علیرضا هاشمی، مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه حکمت صبا

1. برگزاری جلسات شناخت و تحلیل نیاز طراحی پلتفرم بیمه‌گری دیجیتال در کمیسیون فاوای سندیکای بیمه‌گران ایران و اقدام جهت تهیه مستند نیازمندی پروژه مذکور. اقدام بیمه مرکزی در خصوص طراحی پلتفرم یا سویچ ارائه خدمات فروش بیمه‌نامه و همکاری چند شرکت بیمه منتخب جهت برگزاری جلسات کارشناسی آن. برگزاری پنل تحول دیجیتال در صنعت بیمه که به مناسبت روز بیمه توسط صاحب‌نظران این حوزه در سندیکای بیمه‌گران ایران برگزار شد از جمله مهمترین اتفاقات سال 99 محسوب می‌شود.

2. صنعت بیمه ناگزیراست که همگام با تحول دیجیتال در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف که در دنیا و کشور در حال انجام است، پوست‌اندازی کرده و تفکر و دیدگاه‌های سنتی را تغییر دهد که یکی از الزامات مهم آن، اهمیت به نقش حوزه فاوا است به‌طوری‌که این واحد از پشتیبان و خدمات‌دهنده به پیشران و راهبردی در کسب‌وکار شرکت تغییر یابد. در این راستا نیاز است که مدیران ارشد حمایت‌های بیشتری از حوزه فاوای شرکت خود را داشته باشند به‌طوری‌که متناسب با انتظارات و حجم پروژه‌ها و پیمانکاران حوزه IT ، ساختار و منابع کافی نیز در اختیار حوزه فاوا قرار گیرد.

تغییر نگرش و همراهی بیشتر مدیران ارشد و کارکنان شرکت‌های بیمه از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و جلسات در تشریح کاربردها و محاسن فناوری اطلاعات و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی و بهره‌وری شرکت‌های بیمه، امکان‌پذیر است که دراین‌خصوص بیمه مرکزی، پژوهشکده بیمه و سندیکای بیمه‌گران نقش مهمی دارند. این اقدامات باعث خواهد شد که واحد‌های مختلف بدانند که نقش و نحوه همکاری آن‌ها در دستیابی به پروژه‌ها و اهداف فاوای شرکتشان چیست و به‌تبع آن تعامل و هم‌افزایی بیشتری در استقرار تحول دیجیتال صنعت بیمه به وجود آید. مجموعه این اقدامات، باعث افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دیجیتال و نوین صنعت بیمه و فعالیت و همکاری اینشورتک‌ها خواهد شد.


امیرحسین نام‌آور، کارآفرین اقتصادی و مدیرعامل بیمیلاین

1. مهم‌ترین اتفاق در سال 99 قطعا حذف بیمه‌نامه‌های کاغذی است که ادامه فعالیت صدور آنلاین را هم امکان پذیر ‌می‌کند. این یک انقلاب در شبکه بیمه‌ای کشور است که با حمایت‌های صنعت بیمه و بخش تکنولوژی ای که در این راستا قدم برمی‌دارد. مانند استارت‌اپ‌ها، تیم‌های جوان همچون ما  و سایر همکاران در حال وقوع است.

2. مهم‌ترین اتفاقی که باید در سال 1400 بیفتد پرداخت خسارت‌ها به‌صورت کاملاً آنلاین و تسهیل پذیری خدمات است. قسمت عمده تسهیل پذیری در حوزه صدور نقش بازی می‌کند. در همین زمینه اقداماتی نیز صورت‌گرفته است. از رئیس‌کل فعلی و قبلی تشکر می‌کنم و امیدوارم رئیس‌کل بعدی هم همین مسیر را اهتمام بورزد.

یکی دیگر از مسائل قسمت پرداخت خسارت است. قطعاً باید از ادجاسترهای بیمه مرکزی، شرکت‌های کمک‌رسان و خدمات ده استفاده کنیم، به‌طورکلی اتفاقی که باید رقم بخورد برون‌سپاری است.


حسین اولیاء، مدیر برنامه‌ریزی و نوآوری سندیکای بیمه گران ایران

1. شیوع بیماری کرونا علی‌رغم آثار منفی بر جان و سلامت هم‌میهنان عزیز و تحمیل زیان‌های اقتصادی به کشورها و کسب‌وکارها، ضرورت تحول در کسب‌وکار و ارائه خدمات به مشتریان را به‌تمامی ارکان صنعت بیمه گوشزد کرد. در صنعت بیمه نیز شاهد استقبال بیشتر مردم برای دریافت خدمات غیرحضوری از جمله فروش آنلاین بیمه و رشد قابل‌توجه در میزان فروش استارت‌آپ‌های بیمه‌ای هستیم. همچنین شرکت‌های بیمه به بازطراحی در فرایندهای ارزیابی و پرداخت خسارت می‌اندیشند.

موضوع دیگر اعطای پروانه فعالیت کارگزاری برخط توسط بیمه مرکزی به چند شرکت است که نشان از تلاش نهاد ناظر برای همراه شدن با تحول دیجیتال در صنعت بیمه است. همه موارد اشاره شده به‌نوعی حکایت از گام برداشتن صنعت بیمه در مسیر تحول دیجیتال دارد که هرچند اتفاقات خوبی است اما تا نقطه مطلوب خود فاصله بسیار دارد و صنعت بیمه باید تلاش کند تا با هم‌افزایی و بازنگری در کسب‌وکار خود زمینه‌ساز توسعه این صنعت امین و قابل‌اتکا باشد.

2. تسهیل فضای کسب‌وکار در صنعت بیمه می‌تواند از اصلی‌ترین الزامات این صنعت در سال 1400 باشد تا به مدد آن شاهد حضور و فعالیت بازیگران جدید و بزرگ در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش صنعت بیمه باشیم. فضای کسب‌وکار نیز جنبه‌ها و ارکان مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به مقررات و رگولاتوری به‌عنوان قواعد بازی کسب‌وکارها هم برای شرکت‌های بیمه و هم اینشورتک‌ها اشاره کرد. موضوع دیگر میزان بلوغ تحول دیجیتال بیمه گران است و واگذاری برخی از امور به اینشورتک هاست که نتیجه آن توسعه و تقویت اینشورتک‌ها خواهد بود.

مورد دیگی که حائز اهمیت است فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای نوآوری در خدمات صنعت بیمه است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش هزینه فعالیت اینشورتک‌ها و همچنین توسعه همکاری میان شرکت‌های بیمه شود. سندیکای بیمه گران ایران نیز با درک اهمیت این موضوع در تلاش است تا با همراهی شرکت‌های عضو خود، در صدد ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات و ارائه خدمت میان بیمه گران و استارت‌آپ‌هاست که امید است در سال آتی شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.


ارس اناری،عضو هیئت‌مدیره ازکی بیمیتو

1. ادغام دو شرکت ازکی و بیمیتو از بزرگ‌ترین اتفاقات امسال بود. از نظر تکنولوژیک هم تغییر دیدگاه شرکت‌های بیمه نسبت به استارت‌آپ‌ها و همچنین درک این موضوع که با کمک این شرکت‌های نوپا بهتر می‌توانند ریسک‌هایشان کنترل و فروششان را بیشتر کنند از اتفاقات مهم سال  99  به شمار می‌آید. گرچه هنوز با فاصله ایده آلش بسیار فاصله دارد، مثلاً اگر این دیدگاه درگذشته – 100 بود اکنون روی نقطه صفر قرار دارد و تا نقطه مثبت 100 فاصله بسیار است.

2. ورود استارت‌آپ‌ها به روند فعلی بیمه، فضای بیمه را تغییر داده محصولات را جذاب‌تر می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی و بستر بلاک‌چین روی صنعت بیمه و smart contract از اتفاقاتی است که ممکن است در 1400 رخ ندهد اما بسترش آماده می‌شود. این صنعت بزرگ این صنعت به یک‌پوست اندازی تکنولوژیک نیاز دارد و اگر به همین شکل ادامه دهد، رفته‌رفته با دنیایی که هر روز ده‌ها قدم جلوتر می‌رود فاصله می‌گیرد. تغییر دیدگاه مذکور در سال 1400 بیشتر خواهد شد، تعداد شرکت‌های بیمه که اکنون روی استارت‌آپ‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ترند دنیا رو طی می‌کنند احتمالاً بیشتر خواهد شد.


حامد شیدائیان، سرپرست مدیریت کسب‌وکارهای نوین بیمه تجارت‌نو

1. مهم‌ترین اتفاق در صنعت بیمه در سال ۹۹ یکی رویکرد مثبت بازار سرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌گر و حذف کاغذ بیمه‌نامه شخص ثالث بود که باعث شد امکان صدور آنلاین این بیمه‌نامه هموارتر شود.

2. همچنین در سال ۱۴۰۰ انتظار می‌رود که گرایش مردم به بیمه‌ها به‌خصوص بیمه‌های خرد (مانند حوادث انفرادی) و بیمه‌های عمر و سرمایه افزایش یابد، شرکت‌های بیمه تمام دیجیتال فعالیت خود را آغاز کنند و در فضای استارت‌اپی نیز شاهد حضور فعال‌تر اینشورتک‌ها در زنجیره ارزش صدور و خسارت شرکت‌های بیمه‌گر باشیم.


علی اصغر کلایی، فعال اینشورتک

1. مهم‌ترین اتفاق در صنعت بیمه حذف کاغذی بیمه شخص ثالث بوده است. که با این کار قدم مثبتی در راستای فروش آنلاین در بیمه برداشته شد.

2. در ادامه مهم‌ترین کاری که در سال ۱۴۰۰ می‌تواند انجام شود تلفیق رشته بیمه‌های مختلف با هم است که می‌تواند قدم مثبتی در راستای خلاقیت و نوآوری در صنعت بیمه باشد. این صنعت به شدت به طرح‌های نوآورانه احتیاج دارد تا بتواند نقش بسیار مؤثرتری در سبد کالای مردم داشته باشد.


ناصر سلوکی، کارشناس صنعت بیمه

1. شیوع ویروس کرونا، یکی از اتفاقات اثرگذار سال 99  است. این ویروس، باعث شد شرکت‌های بیمه، نوع جدیدی از پوشش درمانی را که پیش‌ازاین وجود نداشت را از طریق سامانه‌های نرم‌افزاری به‌ناچار به خدمات خود اضافه کنند، تا مراجعات مردم به حداقل برسد. همچنین در سال 99، به دستور صریح رئیس‌کل بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه ملزم به صدور آنلاین بیمه شخص ثالث شدند تا دیگر نیازی به حضور متقاضی در شعب نباشد.

درصورتی‌که متقاضی مایل به دریافت نسخه چاپی بیمه‌نامه خود باشد، شرکت‌های بیمه می‌توانند این نسخه را در اختیارشان قرار دهند.

حضور رئیس‌کل بیمه مرکزی در همایشی که به استارت‌آپ‌های مربوط به بیمه مجوز فعالیت و فروش بیمه‌نامه از طریق اینشورتک داده شد، مهم‌ترین اتفاقات سال 99 شمرده می‌شود. به رسمیت شناختن کارگزاری آنلاین توسط بیمه مرکزی، نویدبخش اتفاقات مثبت در اینشورتک ایران است. از دیگر موضوعات مهم صنعت بیمه، برداشتن محدودیت مجوز تأسیس شرکت‌های بیمه است. بیمه مرکزی باتوجه‌به جمعیت و نیاز کشور، به شرکت‌های بیمه اجازه داد تا اقدام به گرفتن مجوز کنند. تعدادی از مؤسسین موفق به اخذ مجوز در رشته بیمه زندگی و اتکا شدند.

2. رمزارزها و ارزهای دیجیتالی، علی‌رغم ریسک‌هایی که به همراه دارند کم‌کم جای خود را در صرافی‌های کشور بازکرده‌اند. باتوجه‌به افزایش قیمت رمزارزها و استقبال مردم از آن‌ها از بحث کریپتوکارنسی از فعالیت‌های بازار مالی در کشور شمرده می‌شود، که به‌واسطه سهولت مبادله انتظار می‌رود در سال 1400 شرکت‌های تخصصی حوزه اینشورتک وارد این عرصه شوند و بستر این نوع پوشش را فراهم کنند.

همچنین باتوجه‌به پیشرفت پیش‌بینی شده در سال 1400 انتظار می‌رود بیمه مرکزی به‌عنوان رگولاتور صنعت بیمه سامانه جامعی را با پروتکل و شیوه‌نامه مشترکی برای شرکت‌های بیمه فراهم کند، تا تراکنش‌های مربوط به بیمه‌ها اعم از مالی، خسارت‌ها و بیمه‌نامه‌ها به‌صورت آنلاین در بانک اطلاعات بیمه مرکزی درج شود.

از شرکت‌های جدید بیمه نیز انتظار می‌رود خدمات خود را در فضای سایبری به مردم عرضه کنند. تا با کم شدن مراجعات حضوری و نمایندگی‌های بیمه، قیمت تمام شده خدمات و سرویس‌های بیمه در راستای رفاه بیشتر مردم کاهش پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.