راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افق جیبی‌مو در سه‌سالگی این شرکت: خلق یک زبان مشترک با نهادهای مالی

به‌گفته عرفان مرادیان، مدیرعامل جیبی‌مو، متاسفانه زبان مشترکی بین نهادهای مالی و شرکت‌های فناوری اطلاعات وجود ندارد. به همین دلیل در تلاش هستیم که بتوانیم این زبان مشترک را ایجاد کنیم تا این نهادها بتوانند با همدیگر صحبت کنند

دنیای فناوری آمده که نگاه سنتی را تغییر دهد. اکنون بیشتر کسب‌وکارها هم دریافته‌اند که اگر خود را با فناوری‌ها و ابزارهای به‌روز شده مطابقت ندهند، از قافله عقب می‌مانند. جیبی‌مو از آن کسب‌وکارهایی است که از همان ابتدا روی موج تغییر این نگاه سنتی سوار شد. این مجموعه پس از پیوستن به هلدینگ سوشیانت افق بلندتری را برای خود در نظر گرفت و آن هم ایجاد یک زبان مشترک با نهادهای مالی به کمک سوشیانت است.

جیبی‌مو که اکنون سه ساله شده، نزدیک به یک سال است که در سوشیانت به دنبال ایجاد زبان مشترکی برای همه نهادهای مالی در اکوسیستم است. عرفان مرادیان، مدیرعامل جیبی‌مو معتقد است که تا پنج سال آینده جیبی‌مو نه تنها زبان مشترک را با کمک مجموعه سوشیانت ایجاد کرده که دو بازار کاملاً نامتجانس را به هم پیوند می‌دهد. ایجاد این پل کار ساده‌ای نیست، اما ما یک چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم و آن هم بانک دیجیتال است. به بهانه سه ساله شدن جیبی‌مو گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت و محمد قاسمی مدیرعامل سوشاینت داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


شروع جیبی‌مو با ارائه یک پلتفرم برای انتقال وجه


شهریورماه ۱۳۹۶ بود که جیبی‌مو ایده پلتفرم مالی شفاف برای نقل و انتقال پول بدون محدودیت بین افراد را اجرا کرد. به گفته مرادیان ایده اصلی این پلتفرم برگرفته از پلتفرم Venmo در آمریکا بود. این پلتفرم اپلیکیشنی بوده که توسط Paypal نیز خریداری شده بود. درواقع Venmo‌ یک شبکه اجتماعی بوده که یکی از کارهای آن کاهش زمان انتقال وجه بود. در کشوری مانند آمریکا یک انتقال می‌توانست سه یا چهار روز طول بکشد، اما در Venmo این انتقال وجه به‌صورت آنی انجام می‌شد. جذابیت این پلتفرم برای جوانان این بود که حالتی مانند شبکه اجتماعی داشت؛ یعنی تراکنش صرفاً یک ماهیت خشک بانکی نداشت.

جیبی‌مو با توجه به جذابیتی که این ایده داشت، آن را اجرا کرد. مرادیان در این باره توضیح داد: «اگر بحث سرعت انتقال وجه و راهکارهایی مانند کارت‌به‌کارت با محدودیت‌های خاص خود را کنار بگذاریم، خشک بودن انتقال وجه در ایران نیز مورد مهمی بود؛ بنابراین ما این ایده را شروع کردیم و باتوجه به آزمایش‌هایی که انجام شد، متوجه شدیم که این موضوع جذاب است و جوانان ما به آن علاقه‌مند هستند. در بسیاری از موارد این افراد تمایل ندارند که بابت یک تراکنش پنج هزار تومانی کارمزد کارت‌به‌کارت را پرداخت کنند. جیبی‌مو که مبتنی بر یک شبکه اجتماعی بود این موضوع را نیز پوشش داد.»

اواسط آبان‌ماه ۱۳۹۶ بود که جیبی‌مو این پلتفرم را راه‌اندازی کرد. بعد از چند ماه نیز آن را گسترش داده و موجودیتی به نام Paypal به آن اضافه شد. مرادیان بیان کرد: «مردم می‌توانستند تراکنش‌های روزانه خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند و با سرعت بالا و بدون محدودیت انتقال وجه را انجام دهند. در آن زمان در نهایت تا سه میلیون انتقال وجه از طریق کارت به کارت انجام می‌شد، اما در جیبی‌مو محدودیتی برای انتقال وجه وجود نداشت.»


راهی برای جلوگیری از تقلب در انتقال وجه


یکی از راهکارهایی که جیبی‌مو از همان اوایل به ارائه آن پرداخته، جلوگیری از تقلب در انتقال وجه بود. مدیرعامل جیبی‌مو درباره این راهکار گفت: «یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که رخ می‌داد این بود که شماره کارت به عنوان یک المان امنیتی که نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم، به اشتراک گذاشته می‌شد و هنوز نیز از آن استفاده می‌شود. آن زمان چیزی به نام رمز دوم پویا نیز نبود، بنابراین به دلیل اشتراک‌گذاری شماره کارت، تقلب‌های زیادی صورت می‌گرفت.

یکی از کارهایی که آن زمان انجام دادیم پنهان کردن شماره کارت بود. به این معنی که برای انجام تراکنش نیازی به دانستن اطلاعات بانکی طرف مقابل نبود و همه‌چیز بر اساس نام کاربری یا شماره موبایل انجام می‌شد. نکته جالب این بود که لزومی به حضور افراد، چه گیرنده و چه پرداخت کننده در پلتفرم جیبی‌مو نبود؛ یعنی یک شبکه کاملاً باز وجود داشت و هر فرد چه اپلیکیشن جیبی‌مو را داشته باشد و چه نداشته باشد، می‌توانست پول را دریافت یا پرداخت کند.»


ایجاد درگاه واسط و مدیریت تقلب


جیبی‌موکه کم‌کم داشت به بلوغ می‌رسید که پا به راه‌های جدیدتری گذاشت. تیم این مجموعه برای اینکه بتواند راهکارهای خود را جهان‌شمول‌تر کند، نیازمند ماهیت کسب‌وکاری بود تا افراد بتوانند با شبکه‌ها و گستره‌ای از کسب‌وکارها تلفیق شوند و با همدیگر تراکنش داشته باشند.

مرادیان توضیح داد که زمانی‌که راهکار خود را ارائه دادیم، موجودیتی به نام پرداخت‌یار و مستند و چارچوبی برای این کار وجود نداشت، اما بحث درگاه واسط را ایجاد کردیم. جذابیتی که برای این کار وجود داشت، این بود که امکان ارتقای آن کسب‌وکار در شبکه اجتماعی وجود داشت و در واقع توانستیم تبلیغات دهان به دهان دیجیتال را اجرایی کنیم. یعنی زمانی‌که شما به یک کسب‌وکار پرداخت می‌کردید، این قابلیت وجود داشت که به‌صورت عمومی منتشر شود و افراد نظر خود را در مورد خریدی که انجام شده ثبت کنند. در واقع با دیدن خریدی که انجام شده، این ترغیب برای خرید در فرد دیگری نیز ایجاد می‌شد.

او با اشاره به اینکه وقتی این درگاه به‌وجود آمد، یک ارزش افزوده به نام مدیریت تقلب ایجاد شد، توضیح داد: «ما یک مدیریت جامع تقلب را در سامانه جیبی‌مو پیاده‌سازی کردیم. از آن زمان به بعد تا امروز این مدیریت تقلب پیشرفته‌تر و الگوریتم‌های آن هم هوشمندتر شده است. تا همین چند وقت پیش در جیبی‌مو جلوی تقلب بیش از ۳۵ میلیارد ریال گرفته شده است.

زمانی‌که رمز دوم پویا نبود، به راحتی فیشینگ اتفاق می‌افتاد، اما باتوجه به هوش مصنوعی که در جیبی‌مو ایجاد شده بود توانستیم بالغ بر ۹۹ درصد از تراکنش‌های مشکوک را شناسایی و پیش‌بینی کنیم تا جلوی این تراکنش‌ها که احتمالاً می‌توانستند کلاهبرداری باشند گرفته شود. به همین دلیل افتخارات زیادی از سوی پلیس فتا کسب کردیم، چراکه همین سیستم باعث شد باتوجه اطلاعاتی که برای این ارگان فراهم کردیم، باندها و گروه‌های متخلف را شناسایی کنند.»

مدیرعامل جیبی‌مو معتقد بود که این ارزش افزوده در نهایت باعث شده که خیال کسب‌وکار بابت انجام صحیح تراکنش در سامانه‌اش راحت باشد، چون در بسیاری از کسب‌وکارها بدون آنکه اطلاعی داشته باشند، برخی مشتریان می‌توانستند تراکنش مشکوکی انجام دهند و در نهایت حساب آن کسب‌وکار مسدود می‌شد. این راهکار باعث شد که کسب‌وکارهایی که از درگاه پرداخت جیبی‌مو استفاده می‌کردند، به‌طور کامل خیالشان راحت باشد که چنین اتفاقی نمی‌افتد.


راه‌اندازی کیف پول به مثابه یک بانک دیجیتال


در سال گذشته جیبی‌مو راهکار راه‌اندازی کیف پول را پیش برد که به اعتقاد این مجموعه چیزی کم از یک بانک ندارد. مرادیان در این باره توضیح داد: «وقتی درباره کیف پول صحبت می‌کنیم، به صورت بالقوه این رویکرد و چشم‌انداز وجود دارد که باتوجه به زیرساختی که در آن ایجاد می‌شود، می‌تواند تبدیل به یک بانک دیجیتال شود.»

باتوجه به همین رویکرد بود که در دی‌ماه سال گذشته جیبی‌مو با مجموعه سوشیانت آشنا شده و توانست توسعه این مسیر را در همکاری با این شرکت ببیند. مرادیان توضیح داد: «برای اینکه بتوانیم این توسعه را ادامه دهیم در دی‌ماه سال گذشته افتخار آشنایی با مجموعه سوشیانت را پیدا کردیم. این را هم بگویم که جزو خوش‌اقبالی ما بود که با مجموعه سوشیانت آشنا شدیم و یکی از حرفه‌ای‌ترین قراردادهای سرمایه‌گذاری را در شرایط اقتصادی کشور که از یک طرف حوادث آبان‌ماه و از سوی دیگر ترور سردار سلیمانی را داشتیم، بسته شد.»


فصل مشترک سوشیانت و جیبی‌مو


جیبی‌مو در همان آغاز همکاری با سوشیانت به ساختار مشترکی که دارند پی برد. یعنی آن چیزی که جیبی‌مو سعی کرده بود به وجود بیاورد، با چیزی که در هلدینگ سوشیانت وجود داشت و در بدنه و ساختار آن شکل گرفته بود، مشترک بود.

مدیرعامل جیبی‌مو با بیان اینکه آن ساختار نیز بلندپروازی برای یک پاردایم شیفت از نگاه سنتی به نگاه مدرن در بازارهای مالی بود، گفت: «هلدینگ سوشیانت و کارگزاری فارابی در بازارهای مالی فعالیت می‌کردند و جیبی‌مو نیز با همین رویکرد و چشم‌انداز در بازارهای پولی و بانکی فعالیت می‌کرد. در اینجا دیدیم که همپوشانی خوبی در چشم‌انداز ما وجود دارد و تماماً احساس کردیم که می‌توانیم این مسیر را با همدیگر جلو ببریم.»

در ادامه این همکاری، با فاصله‌هایی که در بازار سرمایه وجود داشت مواجه شدیم. به‌گفته مرادیان بازار سرمایه و بازار مالی به‌صورت کلی از لحاظ تکنولوژیک مقداری از بازارهای بانکی عقب‌تر هستند. با شناسایی فاصله‌هایی که اتفاق افتاد ما یک مسیر شفاف را برای آینده ترسیم کردیم تا به سمت آن حرکت کنیم.»


سوشیانت چرا جیبی‌مو را انتخاب کرد؟


سوشیانت هلدینگی است که هسته کسب‌وکاری خود را روی بازار سرمایه قرار داده است، اما این بدان معنی نیست که از دیگر حوزه‌های فناوری غافل باشد و درصدد ایجاد پلی میان دیگر حوزه‌های تکنولوژی است تا بتواند مسیر بهتری برای بازارهای مالی رقم بزند. سوالی که از محمد قاسمی، مدیرعامل هلدینگ سوشیانت پرسیدیم این بود که چرا در حوزه بانکی که شرکت‌های شناخته شده زیادی وجود دارد، به سراغ جیبی‌مو رفته و این مجموعه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است.

او توضیح داد: «در صنعت نهادهای مالی و کارگزاری یکی از دغدغه‌های مهمی که وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد، بحث پرداخت‌ها و دریافت‌ها یعنی وجوه نقد مشتریان است. ریسک‌هایی که در این کار وجود داشت، مغایرت‌هایی که شکل می‌گرفت و سرعت انجام این کارها باعث شد که از دو سال قبل در سوشیانت به این نتیجه برسیم که حتماً در کنار این اکوسیستم، بخشی از جنس بانک، پرداخت و پرداخت‌یاری وجود داشته باشد تا بتوانیم این نیاز را در بازار جواب دهیم، چراکه این حوزه تخصص خود را دارد و با اینکه در بازار سرمایه کارهای خوبی انجام شده، اما در بازار بانکی تجربه‌ای نداشته‌ایم. بنابراین به دنبال این موضوع بودیم تا اینکه با مجموعه جیبی‌مو آشنا شدیم.»

آن چیزی که در نگاه اول سوشیانت را جذب جیبی‌مو کرد این است که جیبی‌مو دیدگاه مدرن و به‌روز و تیم خوبی داشته است. همچنین نسبت به بقیه پرداخت‌یارهای این حوزه متفاوت فکر می‌کرده است. به‌گفته قاسمی آن زمان شاید حجم معاملات جیبی‌مو به اندازه چند پرداخت‌یار اول نبود، اما این پتانسیل وجود داشت که این تیم اگر در کنار یک اکوسیستم و بازار خوب قرار بگیرد، بتواند رشد کند. بنابراین بعد از جلساتی که با آنها برای سرمایه‌گذاری و شراکت تجاری انجام شد، ارتباط ما شکل گرفت و سعی کردیم که اوایل امسال در این اکوسیستم ورود کنیم. یعنی ارتباطی بین زیرساخت با کارگزاری به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مالی بازار سرمایه با تعداد مشتریان زیاد شکل بگیرد تا بتوان دریافت‌ها و پرداخت‌های مشتریان را مدیریت کرد.


پوشش دادن به بحث پولشویی


یکی از موضوعاتی که هرچند در بازار سرمایه به آن توجهی نمی‌شود و زیاد مصطلح هم نیست، بحث پولشویی و کشف تقلب است که به‌گفته قاسمی تیم جیبی‌مو توانست به خوبی در این حوزه به سوشیانت کمک کند تا بتواند کار تمیزتری ارائه دهد. او توضیح داد: «باتوجه به قوانین پولشویی که در بازار سرمایه وجود دارد و اکنون نیز زیاد اجرایی نمی‌شود، به این فکر کردیم که یک ابزار تکنولوژیک باید وجود داشته باشد تا تشخیص بهتری انجام شود. اکنون در حال یکپارچه کردن این سیستم‌ها هستیم و در مواردی نیز به‌صورت پایلوت اجرا شده است تا بعد از مطابقت کامل به‌مرور بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.»

او در پاسخ به این سؤال که در این چند ماه همکاری با جیبی‌مو آیا توانسته‌اند به چشم‌اندازی که در نظر گرفته بودند برسند، گفت: «متاسفانه از ابتدای سال و شروع همکاری ما ویروس کرونا نیز شیوع پیدا کرد و همین باعث شد که بیشتر تیم جیبی‌مو و سوشیانت دورکار شوند. از همان ابتدا سعی کردیم که در این اکوسیستم فرهنگ دورکاری جا بیفتد، اما به هر حال روی عملکرد و تعاملات کاری ما تأثیر گذاشت. به این دلیل که نیاز بود تا با کارگزاری یا مشتریان جلسات حضوری برگزار شود. همچنین اعضای تیم باید حضور داشته باشند تا بحث دمو انجام شود و بازخورد گرفته شود. این مراحل کمی کند شد، اما اکنون مسیر خود را طی می‌کنیم و من فکر می‌کنم که تا اواخر امسال بتوانیم برخی پرداخت‌ها و دریافت‌ها را روی این سیستم ببریم.»


پلی برای زیرساخت مشترک همه اکوسیستم


قاسمی درباره اینکه در این مسیر چقدر می‌توان به همراهی نهادهای مالی امیدوار بود، گفت؛ «نهادهای مالی ما در حال حاضر اغلب به نوآوری فکر نمی‌کنند. ما اکنون این راهکار را انجام می‌دهیم تا بعداً بتوانیم آن را به نهادهای مالی دیگر و حتی سازمان بورس ارائه دهیم. به دلیل اینکه اکنون این کار انجام نشده، این نهادها نیز ذهنیت خاصی نسبت به این موضوع ندارند که چرا باید این فرایندها مکانیزه شود و بحث کشف تقلب روی این سیستم بیاید.»

مرادیان نیز به این موضوع اشاره کرد که اکنون متاسفانه زبان مشترکی بین نهادهای مالی و شرکت‌های فناوری اطلاعات وجود ندارد. او توضیح داد: «ما در تلاش هستیم که بتوانیم این زبان مشترک را ایجاد کنیم تا این نهادها بتوانند با همدیگر صحبت کنند. درواقع هدف اصلی این است که پلی برقرار شود و یک زیرساخت مشترک برای تمام اکوسیستم به‌وجود بیاید. به‌طور مثال اگر در بازار سرمایه درباره قوانین ضدپولشویی صحبت می‌کنیم به چه شکل باید پیاده‌سازی شود و نقطه مشترکی که با حوزه بانکی دارد چیست و چگونه می‌توانیم در چالش‌های مختلف آن را تحلیل و در نهایت آن را روی رفتار مشتری پیش‌بینی کنیم و توسعه دهیم.»


رشد ۱۵ درصدی در شاخص‌های عملکردی کلیدی


جیبی‌مو اکنون حدود یک سال است که در هلدینگ سوشیانت به کار خود ادامه می‌دهد. از مدیرعامل این مجموعه درباره اینکه تاکنون چقدر به اهدافی که می‌خواسته‌اند نزدیک شده‌اند، پرسیدیم. مرادیان توضیح داد: «با اینکه زمان زیادی نگذشته و پاندمی کرونا رخ داد، اما از لحاظ شاخص‌های کلیدی عملکرد مختلف توانستیم در این مدت به‌طور میانگین در هر فصل از لحاظ کاربر، حجم تراکنش و درآمدی که یک استارت‌آپ سه ساله می‌توانست داشته باشد، ۱۵ درصد رشد کنیم. می‌توانم بگویم که اگرچه کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داد، اما باتوجه به روحیه چابکی و انعطاف‌پذیری و نوآوری در چارچوب که در اکوسیستم سوشیانت و جیبی‌مو حاکم بود در این مسیر به سرعت حرکت کردیم. همین امر باعث شد که در شاخص‌های کلیدی عملکرد هم رشد خوبی را تجربه کنیم.»

مرادیان این موضوع را متذکر می‌شود که این رشد به تنهایی و جدا از مجموعه سوشیانت اتفاق نمی‌افتاد. موضوعی که برای ما تجربه مثبتی بود، تجربه ساختارها و زیرساخت‌های قابل مقیاس است. معدود استارت‌آپی وجود دارد که در سن کم بتواند مقایس بالا و رشد زیادی را تجربه کند که در قبال آن، چه از لحاظ فرایندی و چه زیرساختی چه کارهایی باید بکند. ما این شانس را بدست آوردیم که در کنار مجموعه سوشیانت و تجربه‌ای که در ساخت سیستم‌های مقیاس‌پذیر داشتند، این مسیر را با موانع و چالش کمتر پیاده کنیم.


از موانع موجود خسته نیستیم


در ادامه از مدیرعامل جیبی‌مو درباره چالش‌هایی که در این مدت فعالیت در کسب‌وکار خود با آن روبه‌رو بوده‌اند، پرسیدیم. مرادیان در این باره توضیح داد: «برخی چالش‌های عمده برای هر استارت‌آپی وجود دارد. کشور ما از لحاظ بستر مناسب برای رشد و حاصلخیزی کسب‌وکارها چه از لحاظ قوانین و مقررات و چه حوزه تخصصی بستر مناسبی نیست. حوزه فین‌تک حوزه بسیار جدیدی است و همچنان قانون‌گذاران، دانش و تسلط کافی در این حوزه را ندارند. قطعاً هر نوآوری که انجام می‌دهیم موانع زیادی برای آن وجود دارد. یکی از ویژگی‌های ما این بوده که تاکنون توانسته‌ایم از موانعی که با آن روبه‌رو می‌شویم، خسته نشویم.»

او با بیان اینکه در پرداخت‌یاری هنوز چالش‌های زیادی داریم، گفت: «بعد از یک سال و نیم که جزو اولین پرداخت‌یارهایی بودیم که وارد این رگولیشن شدیم، اما هزینه‌ای که برای زیرساخت پرداخت‌یاری کردیم آورده چندانی برای ما نداشته است. به این دلیل که با عجله وارد این قضیه شدیم. هنوز در حوزه پرداخت‌یاری به اندازه کافی کارشناسی انجام نشده و بسیاری از فرایندهای آن نامشخص است. از لحاظ عملیاتی نیز ضعف‌های زیادی وجود دارد. زمان‌های تسویه حساب و قطعی‌های مکرر اجازه نمی‌دهد که استارت‌آپ‌های فین‌تکی رشد داشته باشند. اما ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا قانون‌گذار را لزوماً مقابل خود نبینیم.

همیشه این اعتقاد را داشتیم که می‌توانیم با هم‌آفرینی و خلق مشترک باعث پیشرفت جامعه شویم و در حال حاضر در همین مسیر حرکت می‌کنیم. احساس کردیم که اگر زبان مشترک وجود ندارد، وظیفه ما به عنوان یک بازیگر در این صحنه این است که به ایجاد این زبان مشترک به بهترین شکل کمک کنیم. این موضوع هم می‌تواند در بازار سرمایه ایجاد شود و هم می‌تواند در حوزه بانکی و پولی باشد.»


تا پنج سال دیگر به بانک دیجیتال رسیده‌ایم


به اعتقاد مرادیان تا پنج سال آینده جیبی‌مو نه تنها زبان مشترک را با کمک مجموعه سوشیانت ایجاد کرده که دو بازار کاملاً نامتجانس را به هم پیوند می‌دهد. ایجاد این پل کار ساده‌ای نیست، اما ما یک چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم و آن هم بانک دیجیتال است. مسیری که ما طی می‌کنیم ساده و هموار نیست، اما تا پنج سال دیگر جزو اولین بانک‌هایی خواهیم بود که صد در صد دیجیتال است. این ارتباط نیز تاکنون اتفاق نیفتاده و چالش‌های خاص خود را دارد. اما باوجود شراکتی که بین مجموعه جیبی‌مو و توسعه فناوری سوشیانت وجود دارد، قطعاً این امر محقق خواهد شد.

قاسمی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که بانک دیجیتال در چشم‌انداز ما وجود دارد و نهادهای مالی و پولی نیز به این سمت پیش می‌روند و یک الزام است. پیش از این نهادها در مرحله الکترونیکی شدن بوده‌اند و اکنون از لحاظ مفهومی می‌خواهند که دیجیتالی شوند و مدل‌های کسب‌وکاری خود را تغییر دهند. این انتخاب درستی است و سعی ما هم بر این است که با همکاری جیبی‌مو تمرکز بیشتری روی بازار مالی داشته باشیم تا بتوانیم ارزش افزوده جدید و موثری را به بازار سرمایه اضافه کنیم.


انتخاب درست جیبی‌مو برای ورود به بازار سرمایه


مدیرعامل سوشیانت درباره فرهنگ کاری که در جیبی‌مو وجود دارد، گفت: «فرهنگ کاری جیبی‌مو و مدیرعامل آن فرهنگ کار تیمی و با روش جدید است. حدود ۲۴ سال است که در حوزه فناوری کار می‌کنم، اما کمتر شرکتی را مانند جیبی‌مو و سوشیانت دیده‌ام که بحث منابع انسانی و فناوری دغدغه خود مدیرعاملان باشد. بنابراین ارتباط خوبی با مدیرعامل و تیم برقرار شده که مزیت بزرگ این استارت‌آپ محسوب می‌شود. موضوع دیگر این است که شکست استارت‌آپ‌ها در این دوره بالاست ولی انتخابی که جیبی‌مو برای ورود بازار سرمایه انجام داده درست بوده است. بازاری که در چند ماهه اول امسال نیز رشد خوبی داشته و احتمالاً با زیاد شدن تعداد مشتریان این رشد نیز ادامه‌دار است. استارت‌آپ‌های دیگری که در این حوزه هستند نیز می‌توانند از همین مدل‌ها برای زنده ماندن و رشد کردن استفاده کنند تا در بعد هزینه و رقبا بتوانند موفق باشند.»


رشد در منابع انسانی بعد از پیوستن به سوشیانت


در جیبی‌مو اکنون حدود ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم همکاری می‌کنند. برخلاف تصور، بعد از پاندمی کرونا و بعد از ورود به سوشیانت نیز جیبی‌مو در بخش منابع انسانی رشد داشته‌ است. مرادیان در این‌باره گفت: «احساس می‌کنم که مهم‌ترین عنصر و موفقیت یک تیم که در حوزه فناوری و نرم‌افزار کار می‌کند، خود تیم و روش‌هایی است که استفاده می‌کند. اگر یک تیم درست شکل بگیرد، قدرتمند باشد و بین اعضای تیم هم‌افزایی و همدلی وجود داشته باشد، باعث می‌شود که یک استارت‌آپ از هر گردنه‌ای به‌راحتی عبور کند و خیلی از مشکلات برای او ساده شود.»

مدیرعامل جیبی‌مو اشاره کرد: «اگرچه در یک صنعت مردسالار کار می‌کنیم، اما در جیبی‌مو همواره به برابری جنسیتی اعتقاد داشتیم و اکنون با افتخار می‌گویم که نیمی از کارکنان جیبی‌مو خانم و نیمی دیگر آقا هستند و همین روند را در چند سال آینده نیز حفظ خواهیم کرد، چراکه این برابری که در مجموعه فناوری اطلاعات وجود دارد را با هیچ چیز دیگر نمی‌توان تغییر داد. بنابراین برآیند کار بسیار خوب خواهد بود و در نهایت به اهدافی می‌توان رسید که در حالت عادی نمی‌توان به آن دست یافت.

به طور کلی اعتقاد دارم که تیم در موفقیت یک استارت‌آپ می‌تواند بسیار نقش‌آفرینی داشته باشد. علاوه‌براین با رصدی که از یک سال پیش در مورد بازار سرمایه داشته‌ایم برای ما بسیار جذاب بود و احساس می‌کردیم که دانشی درباره آن نداریم. همیشه میزان ریسک‌پذیری ما نسبت به نقاط مبهم بالاست. به همین دلیل علاقه داریم که آن را تجربه کنیم و یاد بگیریم. هنوز نیز در حال یادگیری هستیم و سعی می‌کنیم که به سرعت مسیر یادگیری در بازار سرمایه را طی کنیم تا بتوانیم ارزش‌های بیشتری را خلق کنیم.»


داستان یک تغییر


تغییر نگاه سنتی، مشخص‌ترین مقوله‌ای است که سوشیانت را به جیبی‌مو وصل می‌کند. این موضوع در تصویری از یک غول و یک بچه که در فضای کاری جیبی‌مو وجود داشت، مشهود است. مرادیان در این‌باره گفت: «مهم‌ترین موضوع تغییر نگاه سنتی است؛ چه کارگزاری‌های سنتی، چه بانک‌ها و چه پی‌اس‌پی‌های سنتی که از سطحی به بعد شروع به درجا زدن کردند. نگاه ما نسبت به این حوزه چالش‌گر است. یعنی آن چیزی که ما دنبال می‌کنیم، چابکی، انعطاف‌پذیری، خلاقیت و نوآوری است. این نقطه مشترکی است که هر روز می‌توانیم آن را تجربه کنیم. یعنی هر روز چه در سوشیانت و چه در جیبی‌مو این را شاهد هستیم که قوانین به چالش کشیده می‌شوند و این چالش همان تصویری است که روی دیوار جیبی‌مو طراحی شده است.»

به گفته او در این تصویر بچه‌ای است که سنگ کوچکی دارد که ما آن را مصداق و استعاره‌ای از فین‌تک‌ها می‌بینیم. در مقابل آن غولی قرار دارد که هربار به دنبال ایجاد مانعی است. این داستان دقیقاً همان موضوعی است که ما آن را دنبال می‌کنیم. مهم‌ترین مساله این است که ما بتوانیم خود را با فضایی که نه تنها در ایران که در کل دنیا آن را دنبال می‌کنند، مطابقت دهیم. برخی مسیرها و راه‌ها آزمایش خود را پس داده‌اند و ما نیز دقیقاً همان مسیر را طی می‌کنیم. اما در هر موقعیت جغرافیایی این تجربه منحصر به فرد است.

علیرضا جعفرخانی، مدیر بازاریابی سوشیانت برای تکمیل‌تر شدن داستان این تصویر به داستان جالوت و حضرت داود اشاره کرد. او توضیح داد:‌ «در زمان قدیم در جنگی که بین فلسطینی‌ها و یهودی‌ها بوده، فلسطینی‌ها آدم قوی داشتند که همان جالوت بوده و کسی نمی‌توانسته آن را شکست دهد. قرار بود که آنها با هم جنگی داشته باشند و هر کس در این جنگ پیروز شد، آن سرزمین برای او باشد. در این میان چوپانی که جثه کوچکی هم داشته می‌گوید که من در این مبارزه شرکت می‌کنم. برخلاف تصور این چوپان غول بزرگ را شکست می‌دهد و سرزمین را نجات می‌دهد. این داستانی است که می‌توان آن را به موضوع فین‌تک و بازارهای سنتی که اکنون وجود دارد بسط داد.»


نقش سوشیانت در زمین بازی بازارهای مالی


ساختار سوشیانت از همان ابتدای تأسیس این بوده که با استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک و مخصوصاً بازار سرمایه ارتباط بگیرد، اما همیشه این موضوع مطرح بوده که باید با استارت‌آپی در حوزه پولی و بانکی نیز ارتباط برقرار شود تا این پل شکل بگیرد.

قاسمی با بیان اینکه در حوزه بانکی با جیبی‌مو این ارتباط شکل گرفت و در حوزه بیمه نیز به دنبال شکل‌گیری این ارتباط هستیم، توضیح داد: «هسته کسب‌وکاری ما در بازار سرمایه است. درواقع ما این دو حوزه را به‌عنوان بازوهای خود انتخاب می‌کنیم تا بتوانیم در این حوزه‌ها ارتباط بگیریم، اما در بازار سرمایه نیز با استارت‌آپ‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم با همدیگر ارزش افزوده‌ای ایجاد کنیم و این یکپارچگی حفظ شود. این نگاهی است که سوشیانت دارد و به همین دلیل است که اسم هلدینگ برای آن ذکر شده است و یکی از فلسفه‌های اصلی ما این است که زیرساختی داشته باشیم تا بعد از آن بتوانیم شریک تجاری در این اکوسیستم اضافه کنیم.»

جعفرخانی نیز به این موضوع اشاره کرد که شعار ما در سوشیانت این است که ما زمین بازی بازارهای مالی را طراحی می‌کنیم. بنابراین سعی می‌کنیم قوانین و زیرساخت را وضع و برای حوزه‌ها فراهم کنیم.

مرادیان نیز در تکمیل صحبت‌ها به بحث نوآوری در چارچوب اشاره کرد و گفت: «اگر در نوآوری چارچوبی نداشته باشیم، این نوآوری ممکن است هرز برود. چارچوب‌گذاری که در مجموعه سوشیانت اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود نوآوری را هدفمند و بتواند مشکلی را حل کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.