راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم مشاوره‌دهی آنلاین برای سرمایه‌گذاری در بورس؛ راهکار سه ساله صد تحلیل برای بازار سرمایه

ایجاد یک پلتفرم برای مشاوره‌دهی آنلاین، ایده‌ای بود که صد تحلیل سه سال است آن را اجرایی کرده است. باوجود محدودیت‌ها و فیلترینگ این سایت، اکنون شش هزار مشاور در صد تحلیل حضور دارند که ۱۰۰ نفر از آنها با الگوریتم امتیازدهی رتبه‌بندی شده‌اند

تا چند سال پیش صفحات اقتصادی روزنامه‌ها کمتر به موضوع بورس می‌پرداختند و شاید کم مخاطب‌ترین بخش اقتصادی روزنامه‌ها را شامل می‌شد، اما در یک سال اخیر با رشد یکباره بورس توجه زیادی نیز به بازار سرمایه نشان داده شده است. تا جایی که مردم ترجیح دادند که پولشان را نه در بازار سکه و ارز که در بازار سرمایه، وارد کنند. هرچند شاید این بازار برای بسیاری گیج‌کننده باشد، اما سودهایی که چند ماه نصیب افراد شد، آنها را بیشتر وسوسه کرد تا در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. حتی دولت نیز مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کرد.

این درحالی است که آموزش و مشاوره سرمایه‌گذاری به محاق رفته بود و نه رسانه‌های ملی و نه سازمان بورس نسبت به اطلاع‌رسانی شفاف سرمایه‌گذاری در بورس اقدامی انجام نمی‌دادند. بسیاری نیز از ترس خریدوفروش و ناآگاهی درباره سهام شرکت‌ها، تنها سهامی که بعضا شنیده بودند، رشد خوبی داشته و دارد را خریده بودند و تاکنون هم با اینکه شاخص بورس افت داشته و ضرر دیده‌اند، جرات فروش آن را ندارند یا نمی‌دانند دقیقا تکلیفشان در بازار سرمایه در این روزهای قرمز چیست؟

فلسفه وجود صد تحلیل همین بوده که به افراد تازه‌کاری که نمی‌دانند از چه طریق باید در بورس سرمایه‌گذاری کنند و از چه کسانی مشاوره بگیرند، راه درست را نشان دهد. صد تحلیل یکی از شرکت‌های هلدینگ سوشیانت محسوب می‌شود که سه سال است فعالیت خود را آغاز کرده است. هرچند سال گذشته این سایت به همراه سایت‌های دیگری که در زمینه مشاوره دهی در بورس فعال بودند، فیلتر شد، اما این فیلترینگ باعث نشد که به کار خود خاتمه دهند. بلکه در تلاش است تا با اخذ مجوزدهی از سازمان بورس بتواند راه جدیدی را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند مشاوره آنلاین سرمایه‌گذاری در بورس و فراتر از آن کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ را انجام دهند، باز کند.

اکنون صد تحلیل شش هزار مشاور دارد اما با توجه به الگوریتم امتیازدهی این پلتفرم، رقابت اصلی میان 100 تحلیلگر برتر آن است. هرکدام از این مشاوران می‌توانند به افرادی که در بازار سرمایه ورود کرده‌اند، به‌صورت آنلاین مشاوره دهد. این همان وجه تمایزی است که این مجموعه با شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در بورس دارد. همین موضوع باعث شد تا به سراغ این مجموعه برویم و از چگونگی ارائه خدمات آنها و چالش‌هایی که در این مسیر با آنها روبه‌رو بوده‌اند بپرسیم.  


شروع صد تحلیل


فرشاد شبانکاره، بنیان‌گذار صد تحلیل رشته کارشناسی خود را در رشته مالی و ارشد خود در رشته MBA گذرانده است. به گفته خودش چون دوره MBA سمت‌وسوی کارآفرینی دارد وارد این قضیه شده که بتواند خدمتی را به بازار سرمایه ارائه دهد. بنابراین او با این هدف در کارگزاری‌های مختلف مشغول به کار شد. تا اینکه در سال ۱۳۹۲ که بازار سرمایه رشد زیادی داشت، یکباره به رکود رسید. آن زمان کانال‌های تلگرامی در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس زیاد شده بودند و استادنماها هم به مشاوره تحلیل بورس می‌پرداختند.

او توضیح داد: «آن زمان این سؤال برای من مطرح شد که چرا افراد به سراغ این کانال‌ها می‌روند؟ به این نتیجه رسیدم که تازه‌واردن به بورس نیاز به مشاوره دارند و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری ما هم به افراد خرد خدماتی ارائه نمی‌دهد. ما در حال حاضر چند شرکت مشاور نداریم که آنها هم بیشتر مشتریان بزرگ حقوقی دارند. به همین دلیل این خلأ در بازار وجود داشت که تازه‌واردان به بازار سرمایه نیاز به مشاوره دارند. از سمت شرکت‌های مشاوره هم نیاز آنها برآورده نمی‌شد. همین امر باعث می‌شد که به سمت اشخاص حقیقی برویم.»


ایده ایجاد یک پلتفرم در یک رقابت دوستانه


او با اشاره به اینکه کانال‌های تلگرامی دارای هویت مشخصی نبودند، گفت: «به همین دلیل بود که ایده ایجاد یک پلتفرم برای مشاوره دهی به ذهنم رسید تا بتواد این نیاز را برطرف کند. یعنی مشاوران حرفه‌ای را به کسانی که نیاز به مشاوره دارند، وصل کند. مانند اسنپ که دو گروه را به همدیگر وصل کرد. ما این ایده را با چند نفر از تحلیلگران و با یک رقابت دوستانه شروع کردیم. در ابتدا این موضوع مطرح شد که کدام یک از ما می‌توانیم بازدهی بیشتری را کسب کنیم و چه سهم‌هایی را می‌توانیم پیشنهاد دهیم؟»


کاری که صد تحلیل انجام می‌دهد


سیستم صد تحلیل به واسطه الگوریتم امتیازدهی و رتبه‌بندی شروع به رصد کردن مشاوران می‌کند و کم‌کم به آنها امتیاز می‌دهد. با این کار مشخص می‌شود که 100 نفر برتر چه کسانی هستند. بنیان‌گذار صدتحلیل با بیان این توضیح گفت: «این 100 نفر برتر می‌توانستند به عنوان مشاور حرفه‌ای عمل کنند و از سوی دیگر کاربران می‌توانستند از آنها مشاوره بگیرند. مشاوره هم بدین صورت بود که مشاور، سیگنال ثبت می‌کرد و افراد نیز با دادن حق مشاوره سیگنال را دریافت می‌کردند.»


از شروع ایده تا فیلترینگ


صدتحلیل از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را شروع کرد. اکنون صد تحلیل یک تیم ۱۰ نفره است که در حوزه برنامه‌نویسی بک‌اند، فراند، دیزاینر، تولید محتوا، پشتیبانی و تیم ایده‌پردازی فعالیت می‌کنند، اما شهریورماه ۱۳۹۸ بود که سازمان بورس شروع به بستن کانال‌ها و سایت‌هایی که سیگنال می فروختند کرد و در این میان سایت صد تحلیل هم فیلتر شد. شبانکاره در رابطه با این موضوع توضیح داد: «با اینکه صدتحلیل تحت مجوز مشاور سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی در اکوسیستم سوشیانت فعالیت می‌کرد، از سوی سازمان بورس فیلتر شد. بنابراین با سازمان بورس این صحبت را داشتیم که اولاً ما مجوز این کار را داریم و دوم خدمتی که ارائه می‌دهیم، یک کار نوآورانه است و در دنیا به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. همچنین بیشتر مردم از طریق این پلتفرم‌ها سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام می‌دهند.»

شبانکاره به خلأ قانونی که برای بحث مجوزدهی به شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که به‌صورت آنلاین مشاوره می‌دهند اشاره کرد و گفت: «بعد از چندین جلسه توانستیم مسئولان سازمان بورس را قانع کنیم که این کار می‌تواند برای بازار سرمایه مفید باشد، اما خلأ قانونی در این مسیر وجود داشت. اینکه مجوز مشاور سرمایه‌گذاری به شرکت‌های حقوقی داده می‌شود که در تعداد محدودی مشاور دارند و افراد با امضای قراردادی مشاوره را دریافت می‌کنند و به صورت آنلاین نیست. مشاوران هم کارمندان آن شرکت هستند.، اما در صد تحلیل شش هزار مشاور وجود دارد که هیچکدام از آنها را استخدام نکرده‌ایم و با آنها قراردادی ردوبدل نمی‌شود، بلکه همه موارد به‌صورت آنلاین اتفاق می‌افتد. بنابراین مجوزی که وجود داشت نمی‌توانست این موضوع را پوشش دهد.»


راهکار صد تحلیل برای یک خلأ قانونی


در این مسیر تیم صد تحلیل سکوت نکرد و به ارائه راهکاری برای پر کردن این خلأ قانونی پرداخت. راهکاری که می‌توانست مشکل فیلترینگ و نبود مجوز آنها را حل کند. بنیان‌گذار صد تحلیل در این باره گفت: «سازمان بورس این مساله را پذیرفت که خلأ قانونی وجود دارد و این پیشنهاد داده شد که دستورالعملی مبنی بر اینکه مشاوره آنلاین توسط افراد حقیقی وجود داشته باشد تهیه شود. بدین ترتیب ما با بخش مطالعات سازمان بورس وارد پژوهش و تحقیق شدیم. به این واسطه که پایان‌نامه خودم نیز درباره بومی‌سازی سوشال تریندینگ بود تحقیقات زیادی در این زمینه داشتم و پروپورالی تهیه و برای سازمان بورس ارسال کردیم. در این مسیر توانستیم دستورالعملی را تحت عنوان شبکه اجتماعی مشاوران حقیقی تهیه کنیم. شبکه اجتماعی از محیطی نشات می‌گیرد که افرادی زیادی در آن مشاوره می‌دهند و از سوی دیگر کاربران نیز رضایت‌مندی خود را اعلام می‌کنند. مشاوره حقیقی نیز به این دلیل تاکید شده که تاکنون مشاوره‌ای که داشتیم، برای مشاوران حقوقی بوده و تاکنون تنها شرکت‌ها اجازه داشتند که مشاوره دریافت کنند.»

او ادامه داد: «متوجه شدیم که این نیاز در بازار وجود دارد و افرادی هستند که به واسطه تجربه و فعالیت چندین ساله خود می‌توانند خدمات مشاوره ارائه دهند. این دستورالعمل تهیه و طی چند جلسه کمیته مقررات سازمان بورس بررسی شد. تا اینکه به شیوع ویروس کرونا و همچنین تغییر ریاست سازمان بورس برخوردیم و عملاً اجرای این دستورالعمل به تعویق افتاد.»

دامنه  .comسایت صد تحلیل هنوز فیلتر است، اما به واسطه اینکه مسئولان سازمان بورس مجاب شده‌اند که این کار می‌تواند کمک کننده باشد و دستورالعمل آن آماده شد، اکنون روی اپلیکیشن موبایل کار خود را ادامه می‌دهد. به عبارتی وب اپلیکیشنی طراحی شده که از این طریق افراد می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. به‌گفته شبانکاره این وب اپلیکیشن همان خدمات را با ظاهر و تجربه کاربری جدیدی ارائه می‌دهد تا به‌صورت موازی دستورالعمل آن نیز در سازمان بورس تأیید شود و مجوزی تحت این عنوان داشته باشیم.»


هویت جدید صد تحلیل با راه‌اندازی وب اپلیکیشن


بنیان‌گذار صد تحلیل در رابطه با راه‌اندازی نسخه وب اپلیکیشن صد تحلیل توضیح داد: «تقریباً دو ماه است که نسخه موبایل خود را راه‌اندازی کرده‌ایم. این اپلیکیشن فعلاً به‌صورت نصبی نیست و وب اپلیکیشن است. یعنی در مرورگر گوشی خود ، آدرس m.100 tahlil.ir را وارد می‌کنید و نسخه موبایل را مشاهده می‌کنید. سعی داریم که تا چند سال دیگر نسخه نصبی آن را هم در بازار قرار دهیم. بنابراین اکنون تازه و نوپا است. هویت جدید ما در این وب اپلیکیشن وجود دارد. او با توضیح اینکه صد تحلیل اصلاح برندینگی نیز انجام داده، گفت: «تا یک ماه دیگر این اصلاح برندینگ رونمایی خواهد شد، اما لباس جدید صد تحلیل را در نسخه موبایل می‌تواند دید.»

روزانه دو یا سه هزار نفر به سایت صد تحلیل سر می‌زنند و تعدادی از آنها نیز مشاوره می‌گیرند. شبانکاره توضیح می‌دهد که تعداد بازدیدها به وضعیت بازار بستگی دارد. در روزهای خوب بازار مراجعه افراد بیشتر است و در روزهای منفی کمتر می‌شود، درحالی‌که باید برعکس باشد.


چرا باید به کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ توجه کنیم؟


از شبانکاره درباره نگرانی‌هایی که سازمان بورس درخصوص فعالیت این پلتفرم دارد پرسیدیم. او در این باره توضیح داد: «سازمان نگرانی‌های خاصی دارد که برخی از آن نیز به جاست. اینکه مشاوران در شبکه‌های اجتماعی احراز هویت شده‌اند یا سابقه‌ای دارند یا نه. این دستورالعمل حداقل کمک می‌کند که برخی نگرانی‌های سازمان بورس حل شود و در عین حال افراد بتوانند در پلتفرم شبکه اجتماعی مشاوره دهند.»

از موضوعاتی که  صد تحلیل روی آن تمرکز دارد مشاوره به‌صورت کپی تریدینک و سوشال تریدینگ است. اما کاری که اکنون در صد تحلیل انجام می‌شود، گام اولیه برای رسیدن به سوشال تریدینگ است که هنوز در ایران مجوزی ندارد. شبانکاره توضیح داد: «قطعاً چیزی که الان قرار است ایجاد شود کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ نیست. این دستورالعمل می‌تواند گام اولیه برای ورود به آن مراحل باشد و سازمان افراد حقیقی را به عنوان کسانی که مشاوره می‌دهند قبول داشته باشد و مشاوران هم ترسی نداشته باشند که اگر سیگنالی ارائه می‌شود برای آنها مجازاتی وجود داشته باشد. در ادامه این موضوع می‌توان خدمات دیگری به آن اضافه کرد.»

او به مفهوم کپی تریدینک و سوشال تریدینگ اشاره کرد و در این باره گفت: «این موارد از جمله خدماتی است که می‌تواند به سرمایه‌گذاری افراد در بازار سرمایه کمک کند، درحالی‌که خودشان درگیر این سرمایه‌گذاری نشوند. به طور مثال افراد می‌توانند شخصی که رزومه و سابقه خوبی دارد را به عنوان مشاور و سبدگردان خود انتخاب کنند. از آن به بعد می‌توانند در حسابی پول بگذارند که آن شخص خرید را برای آنها انجام دهد. این مفهوم کپی تریدینگ است. یعنی پول افراد در اختیار آن شخص نیست، اما مشاوری که سهمی را می‌خرد برای تمام افراد نیز آن سهم را می‌خرد. بنابراین این اجازه باید داده شود که معاملات آن شخص به دنبال کننده‌های خودش وصل شود. در این رابطه نه زیرساخت و نه مجوز آن وجود دارد. یعنی سازمان اکنون این اعتقاد را دارد که هر شخص باید خود خریدوفروش را انجام دهد و هیچ سیستمی این اجازه را ندارد که سفارشی را برای شخصی بفرستد تا برای او خریداری کند. این محدودیت وجود دارد که الگوریتم‌ها نمی‌توانند برای اشخاص دیگر خریدوفروش کنند.»

بنیان‌گذار صد تحلیل با توضیح اینکه بازار سرمایه ایران کم عمق است و محدودیت دامنه نوسان دارد، گفت: «بازار ما به دلیل دامنه محدودی که دارد صف خریدوفروش شکل می‌گیرد و عملاً وقتی یک سهم در تعداد زیادی خریداری شود، این صف خریدوفروش قفل می‌شود، اما اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، هرچقدر نیز تقاضا بالا رود، قیمت سهم نیز بالا می‌رود. تا جایی که دیگر نمی‌ارزد افراد بیشتر از آن مقدار خرید کنند.»

او درخصوص مزیتی که سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ دارد، گفت: «یکی از چالش‌های سازمان بورس این است که بحث نقد شوندگی بازار را به وسیله اضافه شدن بازارگران‌ها بالا ببرد. در دنیا بسیاری از محدودیت‌ها مانند دامنه نوسان وجود ندارد و نقدشوندگی هم بسیار بالاست. همه اینها کمک می‌کند که سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ به خوبی کار کند، اما در بازار ایران به دلیل اینکه بسیاری از زیرساخت‌ها وجود ندارد، ممکن است مانند نمونه‌های خارجی خود موفق نباشد. به همین دلیل نباید این مساله را مطرح کرد که سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ فضای بدی را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. بلکه باید به سراغ این راهکارها برویم و بدانیم که چگونه می‌توان آنها را بومی‌سازی کرد و با بازار سرمایه ایران مطابقت داد.»

شبانکاره مثال زد که یک تحلیلگر ممکن است آنقدر شناخته شده باشد و دنبال کننده داشته باشد که نام هر سهمی را که می‌آورد، صف خرید آن سهم قفل شود. راه‌حل آن این است که می‌توان تعداد افراد دنبال کننده یک مشاور را محدود کرد یا به تعداد محدود و با توجه به گردش معاملات آن سهم، سیگنال ارسال شود.


نبود کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ چه چالش‌هایی را ایجاد می‌کند؟


شبانکاره در ادامه مزیت‌هایی که کپی و سوشال ترید دارند، گفت: «موضوعی که در بازار ایران هنوز وجود ندارد، استاپلاست (Stop Lost) و تیک پرافیت (Take Profit) به صورت خودکار است. یعنی شما قبل از اینکه بخواهید سهمی را بخرید، تنها ۲۰ درصد ریسک آن را قبول می‌کنید و اگر این سهم از ۲۰ درصد پایین‌تر آمد، سیستم معاملاتی این اجازه را داشته باشد که آن سهم را بفروشد. یکی از مواردی که باعث می‌شود سیستم‌های کپی ترید به خوبی کار کنند، این موضوع است که وقتی افراد به مشاوران وصل می‌شوند، اگر ارزش سرمایه آنها پایین‌تر بیاید به طور خودکار قرارداد فسخ می‌شود و مشاور دیگر نمی‌تواند خریدوفروش را انجام دهد. اما در بازار فعلی حتی به صورت هیجانی صف فروش ایجاد می‌شود و نمی‌توان سهمی را فروخت.»

به‌گفته او محدودیت‌هایی که بازار وجود دارد باعث می‌شود که حد ضرر به درستی عمل نکند و نتوانیم سهمی را بفروشیم. جدا از این حد ضرر خودکار نیز نداریم که اگر وجود داشت برخی از افراد با ریسک مشخصی می‌توانستند از بازار خارج شوند. این‌ها موضوعاتی است که زیرساخت آن در بازار سرمایه ما وجود ندارد که امیدواریم هر چه بازار بیشتر پیش می‌رود به بلوغ بیشتری برسد و محدودیت‌ها هم کمتر شود.

شبانکاره توضیح داد: «در سامانه صد تحلیل شش هزار نفر وجود دارند که ادعا کرده‌اند تحلیلگر هستند، اما ما با استفاده از الگوریتم هوشمند امتیازدهی سیستم، توانستیم تحلیلگران خوب را از تحلیلگران بد جدا کنیم، اما «نکته مهم این است که سوشال ترید و کپی ترید به معامله وصل می‌شوند. سیستم ما به دلیل نبود زیرساخت‌هایی که وجود دارد، هنوز معامله‌ای برای افراد انجام نمی‌دهد و فقط آن سهم را معرفی می‌کند و شخص خودش باید سهم را بخرد. بنابراین تاکنون تنها بخش اول از سوشال ترید یعنی بخش سوشال (شبکه اجتماعی) آن به وجود آمده و افرادی که سیگنال را از مشاوران دریافت می‌کنند، خودشان صلاح می‌دانند که آن سهم را بخرند یا نه.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان بورس قصد دارد تا زیرساخت‌های کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ فراهم شود، گفت: «پس از تلاش‌هایی که به واسطه پشتوانه مجموعه سوشیانت و تیم صدتحلیل صورت گرفته، سازمان بورس این موضوع را می‌داند و پذیرفته که باید این اتفاق بیفتد، اما در چگونگی انجام آن و برطرف کردن آن موانعی وجود دارد. ما سعی می‌کنیم که به مرور این مسیر را جلو ببریم و یک نمونه ایرانیزه شده را ارائه دهیم.»

به‌گفته شبانکاره بدیهی است که همیشه در مقابل نوآوری یک گارد وجود دارد. بابت اینکه راهکار جدیدی به وجود بیاید و مسیر را به سمت دیگری ببرد همیشه نگرانی وجود دارد. چند سال پیش و در زمانی که معاملات آنلاین به کمک آقای مهندس قاسمی (مدیرعامل شرکت سوشیانت) قرار بود در بورس راه اندازی شود، این تغییر و ترس در سازمان بورس وجود داشت، اما با اجرایی شدن آن ریسک‌ها برطرف و الان شاهد آن هستیم که همه به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش می‌کنند. اکنون درباره مشاوره افراد حقیقی هم نیز این ترس وجود دارد و سازمان بورس دیدی نسبت به این موضوع ندارد که قرار است چه اتفاقی بیفتد و بازار به کدام سمت برود، اما وقتی اجرا و دستورالعمل پخته‌تر شود، در مسیر درست حرکت خواهد کرد.»


نگرانی سازمان بورس چیست؟


او در رابطه با نگرانی‌هایی که سازمان بورس در خصوص مجوزدهی به راهکارهای کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ دارد، توضیح داد: «یکی از نگرانی‌های سازمان بورس این است که مشاوران باید احراز هویت شوند، افراد واقعی و سابقه آنها مشخص باشد. نگرانی بعدی تاثیرگذاری این افراد در بازار است که اگر کسی سهمی را پیشنهاد می‌دهد در روند معاملات تأثیر نگذارد. بحث بعدی نیز قوانین است. در قانون بازار سرمایه که به روز هم نشده این جمله عنوان شده که هر پیشنهادی درباره ارزش یک سهم داده شود، نیاز به مجوز مشاور سرمایه گذاری دارد. بسیاری روی این موضوع کار می‌کنند که این اعمال محدودیت قدیمی شده و اکنون که به سمت آنلاین شدن رفته‌ایم باید این قانون تغییر کند، اما این تغییر قانون و به تصویب رسیدن آن هم فرایند خودش را دارد.»

آنطور که بنیان‌گذار صد تحلیل معتقد است فعالیت این نوع پلتفرم‌ها باید تحت نظارت سازمان بورس باشد، پلتفرمی مانند صد تحلیل یک نهاد مالی نیست که بتواند با سازمان بورس ارتباط داشته باشد. سازمان بورس تنها با نهادهای مالی مجوزدار صحبت می‌کند. به همین دلیل سازمان بورس این عقیده را دارد که پلتفرم‌ها باید تحت نظارت یک نهاد مالی که یک کارگزاری یا شرکت مشاور سرمایه‌گذرای است، باشد تا بتوان درباره آن پلتفرم صحبت شود و نهاد مالی مسئولیت آن را بپذیرد. در دستورالعملی هم که در سازمان بورس مطرح شده همین اتفاق می‌افتد و پلتفرم‌هایی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید تحت نظارت یک شرکت سرمایه‌گذاری یا کارگزاری باشند.

به‌ گفته او یکی از چرایی‌های به وجود آمدن اکوسیستم فین‌تکی سوشیانت نیز، این بوده که فلسفه پلتفرم و سوشال را در بازار سرمایه ایران مطرح کند. وقتی که روی صد تحلیل نیز سرمایه‌گذاری کردند این بحث پر رنگ‌تر شد و به ما نیز کمک کردند که این خدمات را بهتر جلو ببریم. به موازات نیز در سوشیانت زیرساخت‌ها برای سوشال تریدینگ فراهم می‌شود تا بتوانیم بحث مجوز را پخته‌تر کنیم و به درستی و با زیرساخت صحیح به مشتریان ارائه دهیم. 


ایجاد یک نوآوری برای مشاوره سرمایه‌گذاران


صتحلیل یک سایت مشاوره‌دهی در بورس با مشاوران زیاد است. شبانکاره در رابطه با اینکه افراد برای ورود به بازار سرمایه نیاز است در ابتدا چه کاری انجام دهند، گفت: «یک شخص وقتی وارد بازار می‌شود و تازه وارد است دو مسیر پیش رو دارد. اول اینکه باید آموزش ببیند، تا خودش بتواند بازار را تحلیل کند و چندین سال در بازار تجربه کسب کند. مسیر دیگر این است که از تجربه افراد دیگر استفاده کند و به عبارتی از آنها مشاوره دریافت کند. اکنون ۱۸ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری داریم و آنها به شرکت‌های بزرگ مشاوره می‌دهند، درحالی‌که به افراد حقیقی مشاوره نمی‌دهند. چون نمی‌توانند مشاوره دهی به این افراد را کنترل کنند. در اینجا باید از افرادی که در جامعه وجود دارند یا از افرد فعال در بازار کمک بگیریم تا آنهایی که این تجربه را دارند به مشاوره‌دهی بپردازند.»

کاری که صد تحلیل انجام داده این است که 100 نفر از افرادی که در این پلتفرم بیشترین امتیاز را دارند، شناسایی شده و این تعداد از مشاوران به کاربران کمک می‌کنند که مسیر پر پیچ و خم بازار را در کنار یک مشاور بگذرانند. به‌گفته شبانکاره این ماه‌های اخیر که شاهد افت شاخص بودیم این مزیت را داشت که هم به تحلیلگرهای استادنما نشان داد که بازار به این سادگی نیست که با یک کتاب خواندن در آن استاد شویم و هم به سرمایه‌گذاران نشان داد که بازار همیشه مثبت و با سودهای چندصد درصدی نیست. اینجا نقش مشاوران حرفه‌ای، یعنی کسانی که تجربه دارند و چندین سال افت و خیزهای بازار را دیده‌اند، پررنگ می‌شود.

او با اشاره به اینکه در چند سال اخیر این کار را انجام داده‌ایم، گفت: «هرچند به دلیل نگرانی‌هایی که در سازمان بورس بابت این نوع مشاوره‌دهی وجود دارد، تبلیغات زیادی انجام نداده‌ایم، اما به هر حال وارد این مسیر و اینکه بتوانیم مجوزی داشته باشیم، شده‌ایم. در این راه بیشتر روی اپلیکیشن خود کار می‌کنیم، چون می‌دانیم کسانی که مشتری ما هستند، شغل آنها چیز دیگری است و در حین کار خود می‌خواهند که خریدوفروشی را هم انجام دهند. به همین دلیل به سمت خدمات‌دهی در نسخه موبایل رفتیم.»


از سامانه صد تحلیل چه انتظاری داریم؟


شبانکاره با این توضیح که سایت‌ها یا کانال‌های تلگرامی زیادی داریم که در حال سیگنال دهی هستند، اما هیچکدام از آنها بحث رتبه بندی و امتیازدهی را ندارند، گفت: «اولین مزیتی که سامانه صد تحلیل دارد این است که با تحلیلگران زیادی کار می‌کند و تحلیلگران خوب از بد را جدا و آنها را رتبه بندی می‌کند. این الگوریتم در سایت‌های دیگر وجود ندارد. همچنین تنوع انتخاب مشاور موضوعی است که برای کاربران ما ارزش زیادی دارد. یعنی شرکت‌های مشاوره زیادی وجود دارد اما کاربر مجبور است که تنها از تعداد معدودی مشاور استفاده کند و حق انتخاب زیادی ندارد، اما در پلتفرم ما از 100 نفری که بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌اند، افراد می‌توانند هرکدام از آنها را انتخاب کنند یا همزمان از سه یا چهار مشاور استفاده کند. این مزیتی است که در سیستم ما وجود دارد.»

او در ادامه به بحث دیگر چابک بودن تیم اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم که با اتفاقاتی که در بازار می‌افتد خود را سریعاً تطابق دهیم. ایجاد وب اپلیکیشن تصمیمی بود که در این خصوص گرفته شد. وقتی احساس کردیم که بیشتر کاربران ما از موبایل استفاده می‌کنند، تصمیم گرفتیم که به سمت نسخه موبایل برویم. به این موضوع نیز فکر می‌کنیم که اگر بازار سرمایه دچار رکود شد و سهم‌های خوبی برای آن وجود نداشته باشد چه بازار دیگری به سودآوری کاربران ما کمک می‌کند.»

به‌گفته او هدف صد تحلیل این است که به سرمایه‌گذار کمک کنیم تا مسیر پر پیچ و خم سرمایه‌گذاری را در کنار یک یا چند نفر مشاور بگذراند و از تجربیات آن افراد استفاده کند. این انتظاری است که صد تحلیل می‌تواند برآورده کند.»


خدماتی که صد تحلیل به پنل معاملات آنلاین ارائه می‌دهد


در ابتدای فعالیت، صد تحلیل در شتابدهنده فارابی که موسس آن سوشیانت بود کار خود را آغاز کرد. پس از گذشت یک سال سوشیانت که یک هلدینگ توسعه فناوری بازار سرمایه است، روی این تیم سرمایه‌گذاری کرد و صدتحلیل در کنار این مجوعه توانست از تجربیات آنها استفاده کند و بحث‌های زیرساختی خود را قوی‌تر کند. شبانکاره توضیح داد: «همچنین توانستیم که خدمات خود را به پنل معاملات فارابیکسو (دیگر محصول سوشیانت) اضافه کنیم و در فارابیکسو نیز می‌توان از خدمات صد تحلیل استفاده کرد. انتقال جریان اطلاعات دراکوسیستم سوشیانت و بین تیم‌های موجود در اکوسیستم باعث به وجود آمدن یک هم‌افزایی شده است که این هم‌افزایی در راستای توسعه و پیشرفت صدتحلیل نقش موثری داشته است.»

او در رابطه با اینکه چرا به پلتفرم‌ای معاملاتی نیز ورود کرده‌اند، گفت: «یکی از هدف‌ها ما برای اینکه به پلتفرم‌های معاملاتی ورود کردیم این بوده که می‌دانیم کاربران در نهایت از این طریق معامله می‌کنند و وقتی راهنمای آنها در کنارشان باشد، راحت‌تر هستند. بنابراین به بحث معاملات نزدیک شده‌ایم. ایده‌ای هم که در ذهن ما وجود دارد این است که خدمات بیشتری را به پلتفرم‌های معاملاتی بدهیم و به هر شرکت خدمات مالی که بتواند زیرساخت خود را گسترش دهد، این سرویس را ارائه دهیم.»

او با بیان اینکه اکنون دو شرکت OMS وجود دارد که ۹۰ درصد کارگزاری‌ها از آن دو شرکت استفاده می‌کنند  و پلتفرم ثابتی دارند که همه یک شکل است، گفت: «بنابراین اکثر کارگزاری‌ها نمی‌توانند موردی را در پلتفرم معاملاتی خودشان اضافه یا کم کنند، اما برخی کارگزاری‌های مطرح به این سمت رفته‌اند که پنل اختصاصی خود را داشته باشند و خودشان برنامه‌نویسی را انجام دهند. ما اکنون این سرویس را آماده کرده‌ایم که به این پنل‌های اختصاصی، سرویس سیگنال‌های بهترین تحلیلگران خود را ارائه دهیم و آنها این خدمت را به کاربران خود ارائه دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.