راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه COVID-19 بر فناوری داده‌ها تأثیر می‌گذارد؟

پلتفرم داینامیک استریم کردن داده‌ها اینگرو (inGrow)، تاثیرات کووید-۱۹ بر ابزارهای تبلیغات دیجیتال، تجارت الکترونیکی و اندازه‌گیری رضایت مشتریان را بررسی کرده است

توجه شرکت‌ها به اطمینان یافتن از رضایت مشتری با رویکرد آگاهی عمیق از داده‌های مشتریان دو برابر شده است. در مدت‌زمان کوتاهی، COVID-19 تأثیری تحول‌آفرین بیش ازآنچه فکر می‌کردیم بر اقتصاد گذاشته است. این تأثیر بر صنعت نرم‌افزارها تحولی به‌مراتب چشمگیرتر و سریع‌تر بوده است.

به گزارش روابط عمومی اینگرو، این تحولات مانند یک جریان باد موافق، کار از راه دور، تجارت الکترونیکی و حرکت به سمت شرکت‌های SaaS را شتاب داده است و تأثیرات دومینووار در بازار سهام گذاشته است. در اوج این تغییرات آنچه بیشتر از همه اهمیت پیداکرده است جریان داده‌هاست. درمیان همه‌گیری جهانی COVID-19 قرار داریم، در این مقاله قصد داریم ببینیم کووید ۱۹ چه تأثیری بر اهمیت جریان داده‌ها گذاشته است.

هم‌زمان که مشاغل شروع به استفاده بیشتر و بیشتر از نرم‌افزارها برای انطباق با شرایط بعد از کووید ۱۹ کردند، این فکر را هم در اینگرو به خود مشغول کرد که کدام ابزارهای نرم‌افزاری در زمان کووید ۱۹ اهمیت بیشتر و عملکرد خوبی داشته‌اند؟

در چند ماه گذشته کاربرانی که در جهان به‌نوعی دغدغه استریم داده‌ها را داشته‌اند از کدام برنامه‌ها بیشتر استفاده ‌کرده‌اند؟ به‌عنوان یک یادآوری، اینگرو پلتفرمی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها را از همه درگاه‌های اطلاعاتی مثل وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه و غیره جمع‌آوری کنند و سپس این داده‌ها را به ابزارهای مختلف هدایت کنند، خواه این یک انبار داده، یا یک سیستم‌عامل اندازه‌گیری رضایت مشتری یا یک ابزار گزارش دهی یا غیره باشد.

با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مورد اینکه پایگاه کاربر با چه سرعتی این ابزارها را در بستر داده‌های مشتری فعال می‌کند، می‌توان به بررسی تکامل فناوری استریم داده‌ها از زمان شروع کووید ۱۹ پرداخت. بدین منظور، تجربه شرکت Segment که پلتفرم اینگرو (inGrow) در ایران با آن مشابهت دارد برای ارائه این گزارش انتخاب شده است.


داده‌های جمع‌آوری‌شده


اولین قدم این است که مشخص کرد کاربران Segment در ماه‌های آوریل و مه 2020 در مقایسه با شش ماه قبل کدام ابزار را بیشتر را برای تحلیل استفاده کرده‌اند. سپس اگر به همان دوره در سال 2019 نگاهی انداخت. این مقایسه کمک می‌کند تا مشخص شود چه ابزارهایی در طی همه‌گیر شدن COVID-19 برای کاربران Segment اهمیت جدیدی پیدا کرده بود.


سریع‌ترین رشد نرم‌افزارها از زمان COVID-19 تاکنون


طبق آمار اپلیکیشن Facebook Pixel با بیشترین میزان رشد طی ماه‌های مارس و آوریل، یعنی با 6.7٪ از کل بهره‌برداری جدید موجود در بستر Segment، بالاترین میزان رشد را به خود اختصاص داده بود.

MixPanel با اندکی بیش از 6٪ از کل بهره‌برداری جدید، دومین ابزار با رشد سریع بود که زیرساخت متمرکز بر اندازه‌گیری اثرگذاری تبلیغات و رضایت مشتری را در برمی‌گرفت. چگونه این اطلاعات در برابر داده‌های سال 2019 جمع می‌شود؟ به‌جز Google Tag Manager، هیچ‌یک از ابزارهای زیر در لیست ظاهر نشد.

برای کسانی که از اکوسیستم martech پیروی می‌کنند، شاید این تعجب‌آور نباشد. هزاران ابزار جدید هرسال می‌آیند و می‌روند. بااین‌حال، این واگرایی جالب است زیرا نشان‌دهنده تغییر اولویت‌های تجاری کسب‌وکارها در زمان COVID-19 بود. با مقایسه این دو آمار، دو روند زیر پدیدار شد.

۱. ابزارهای تبلیغات دیجیتال در زمان کووید در حال شتاب گرفتن هستند. هنگامی‌که اواخر فوریه برای اولین بار COVID-19 همه‌گیر شد، تحلیلگران کاهش تقاضای تبلیغات را ارزیابی کردند و انتظار داشتند که این وضعیت نسبت به رکود اقتصادی سال 2008 بدتر شود. فیس‌بوک، گوگل و توییتر همگی نگرانی‌های مشابهی را در مورد وضعیت تبلیغات ابزارهای دیجیتال داشتند و تصور درآمد ضعیف‌تر از حد انتظار را برای باقی‌مانده سال 2020 پیش‌بینی می‌کردند.

اما داده‌ها داستان ظریف‌تری را بیان می‌کند. هر دو ابزار تبلیغات گوگل و فیس‌بوک صعود را نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها به‌جای دفاع از این دوره از این ابزارها برای حمله استفاده کرده‌اند. Facebook Pixel سریع‌ترین رشد در فهرست Segment است. Google Ads سومین ابزار با رشد سریع در فهرست Segment است. وقتی این نقاط داده در مقایسه با سال گذشته قرار می‌گیرد، نکات جالبی مشاهده می‌شود.

Facebook Pixel که تبدیلات تبلیغات فیس‌بوک را ردیابی می‌کند، نه‌تنها وارد 10 مورد برتر شد بلکه در لیست اصلی قرار گرفت. در سال 2019، گوگل در 10 برنامه برتر با سرعت بیشتر حضور داشت، اما در درجه اول با ابزارهای متمرکز بر تجزیه‌وتحلیل Google Analytics و Google Tag Manager طی دو ماه گذشته، Google Ads سریع‌ترین رشد را داشته است. این آمار تعجب برانگیز است چرا که در یک رکود اقتصادی، منطق حکم می‌کند که زمان و هزینه کمتری را صرف تبلیغات کنند نه بیشتر!

وقتی اقتصاد بد کار می‌کند و رکود است منطق حکم می‌کند که هزینه‌ها تا جای ممکن به‌منظور صرفه‌جویی بیشتر کاهش پیدا کند و این به معنای صرف هزینه کمتر روی هر چیزی است که تأثیر مستقیم و تضمین‌شده بر افزایش درآمد ندارد و تبلیغات یکی از عوامل تضمین‌نشده است.

در اینجا فرضیه این است که رشد کسب‌وکار با کاهش یا پرهیز از اعمال هزینه تبلیغات اضافی همراه خواهد بود و نه افزایش آن. اما بررسی‌ها روی داده‌ها به‌طور گسترده‌ نشان می‌دهد که کسب‌وکارها در حال کار روی دیجیتال کردن فرایندها برای مطابقت هرچه بیشتر و بهتر با رفتار مصرف‌کننده‌ها هستند زیرا افراد این روزها وقت بسیار بیشتری را به‌صورت آنلاین می‌گذرانند و درواقع سایز مارکت دیجیتال علی‌رغم رکود اقتصادی در حال بزرگ شدن است. در اواخر ماه مارس، فیس‌بوک از افزایش 70 درصدی زمان صرف شده در برنامه‌های خاص خبر داد، درحالی‌که توییتر شاهد افزایش 24 درصدی سالانه کاربران فعال روزانه برای Q1 بود.

هنوز دیده نشده است که که آیا این رفتار مصرف‌کننده ادامه پیدا می‌کند یا خیر، اما حتی اگر چنین نشود، COVID-19 تغییر به سمت تبلیغات دیجیتال را برای بسیاری از شرکت‌ها تسریع کرده است. آن‌ها از این زمان استفاده می‌کنند تا در نحوه تبلیغات و پیگیری عملکرد تبلیغات دیجیتال خود پخته‌تر شوند و از طریق داده‌ها پی به اسرار نهفته‌ای ببرند که عملکرد تبلیغات را قابل‌برنامه‌ریزی می‌کرد. انتظار می‌رود که این تغییر نسبتاً دائمی باشد. بسیاری از شرکت‌ها همین حالا درگیر این تغییر و تحول هستند.

۲. توجه شرکت‌ها به اطمینان یافتن از رضایت مشتری (با رویکرد آگاهی عمیق از داده‌های مشتریان) دو برابر شده است. یک‌روند مرتبط با این بررسی، استمرار رو به رشدی است که به‌طور گسترده به‌عنوان ابزار آگاهی از موفقیت و رضایت مشتری یا «اطمینان یافتن از رضایت مشتری با رویکرد آگاهی عمیق از داده‌های مشتریان» از آن اطمینان کسب شده است. از ماه مارس، Salesforce و Zendesk (برای مدیریت ارتباط با مشتری) و New Relic (برای نظارت بر تجربه مشتری) سریع‌ترین رشد را در Segment داشته‌اند. ریزش مشتری (Churn) امروزه باعث نگرانی دائمی اکثر مشاغل شده است و این موضوع در طی بیماری همه‌گیر COVID-19 افزایش پیدا کرده است.

ابزارهایی مانند Segment می‌تواند به در امان ماندن شرکت‌ها از بدترین حالت کمک و یا حتی اغلب می‌تواند به رشد درآمد کسب‌وکارها در دوره رکود کمک کند. آنچه در دو ماه گذشته در مشتریان Segment تغییر کرده است این بود که اکوسیستم وسیع‌تری از مشتریان جدید و برخی از بازیگران بزرگ در صنعت در استفاده از ابزارهایی مثل Segment رشد یافته است.

این رویکرد نشانگر کسب‌وکارها در استفاده و به‌کارگیری ابزارهای فناوری نوین داده‌ها در کسب‌وکار است که به‌جای استفاده از راه‌حل‌های نقطه‌ای برای فروش، موفقیت و پشتیبانی مشتری، از بهره‌وری عملیاتی داده‌ها استفاده می‌کنند تا همه این قابلیت‌ها را در یک پلتفرم داشته باشند. بااین‌حال، این‌یک روند جدید است و ادامه آن پس از کاهش همه‌گیری کووید جالب‌تر و وسیع‌تر خواهد بود.


حرف آخر


COVID-19 موجب شده است که کسب‌وکارها، دیجیتال کردن مشاغل پرطرفدار را که ممکن بود در ده سال تحقق پیدا کند در چند هفته انجام دهند و این یک تأثیر غیرقابل‌انکار بر زیرساخت‌های فناوری آن‌ها گذاشته است. به‌طوری‌که اگر قبل از COVID-19 «رشد» شرکت‌ها موردتوجه بود، اکنون پایداری، کارایی و رضایت مشتری با رویکرد آگاهی عمیق از داده‌های مشتریان به ستاره قطبی آن‌ها تبدیل‌شده است.

سرانجام اگر این داده‌ها بخواهد چیزی را به ما نشان دهند، این است که داشتن قابلیت تطبیق‌پذیری زیرساخت انفورماتیک کسب‌وکارها با تغییرات بازار مهم‌تر از همیشه است. در برابر تغییرات و شرایط در حال تغییر دائمی و ناپایدار، حصول داده‌ها برای حفظ مزیت رقابتی یا ایجاد مزیت رقابتی بیش از هر زمان دیگری مهم‌تر شده است. نظر شما در مورد این داده‌ها چیست؟

برای سازگاری زیرساخت big data خود می‌توانید با این پلتفرم از طریق www.ingrow.com در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.