راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کد شهاب چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، از فردا پنجم بهمن‌ماه تراکنش‌های بانکی فاقد کد شهاب در ساتنا برگشت می‌خورند؛ درواقع افراد حقیقی و حقوقی که کد ملی یا شناسه ملی خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمی‌توانند از این خدمت استفاده کنند. کد شهاب همان کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی است که داشتن آن درواقع کد احراز هویت مشتریان در نظام بانکی منطبق با مقررات مبارزه با پول‌شویی است. درواقع هر ایرانی مانند کد ملی یا کد بورسی، یک کد شهاب نیز دارد که در کل شبکه بانکی یکسان است و تغیر نمی‌کند. در ادامه درباره کد شهاب بیشتر توضیح می‌دهیم.


رابط اصلی بین سامانه‌های بانکی و نهاب


کد شهاب برای هر مشتری بانکی به‌صورت اختصاصی صادر و در تمام بانک‌ها به‌صورت یکسان تعریف می‌شود؛ درواقع مشتریان بانکی که دارای حساب‌های جداگانه در بانک‌های مختلف هستند، کافی است از طریق یکی از بانک‌ها کد شهاب دریافت کنند تا در بانک‌های دیگر از همان کد استفاده شود. کد یا شناسه شهاب زمانی برای مشتریان بانکی صادر می‌شود که احراز هویت مشتری به‌صورت کامل انجام و اطلاعات ارائه‌شده در زمان افتتاح حساب تأیید شود. نهاب سامانه‌ای است که این کار را انجام می‌دهد و کد شهاب را برای مشتریان ایجاد می‌کند؛ درنتیجه کد شهاب رابط اصلی بین سامانه‌های بانکی و نهاب است.

نهاب سامانه‌ی یکپارچه‌ای حاوی اطلاعات هویتی مشتریان است که تخصیص شماره شناسایی منحصربه‌فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد. سامانه نهاب جهت استعلام هویت افراد، با سیستم‌های اطلاعاتی سایر ارگان‌ها مانند سامانه ثبت‌احوال، سامانه ثبت شرکت‌ها، اداره پست، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های قضایی و دولتی ارتباط دارد و با نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلام‌های مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانه‌های مجاز خواهد داشت.


نحوه دریافت کد شهاب


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کد شهاب دارید یا خیر و برای دریافت آن باید چه کنید. اخذ اطلاعات، تکمیل و دریافت شناسه شهاب توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد و مشتریانی که قبلا در بانک‌ها احراز هویت شده‌اند نیازی به مراجعه به بانک‌ها ندارند؛ بنابراین اگر در زمان افتتاح حساب، اطلاعات فردی خود را به‌صورت کامل در برگه‌های بانکی پر کرده‌اید و مدارک شناسایی لازم را به بانک ارائه داده‌اید، نگرانی بابت صدور کد شهاب نداشته باشید. ولی در کل برخی بانک‌ها استعلام و دریافت کد شهاب را به‌صورت سامانه‌ای در وب‌سایت‌های خود قرار داده‌اند که با مراجعه به وب‌سایت آن‌ها می‌توانید کد شهاب خود را دریافت و یا آن را استعلام کنید.

برای مثال بانک ملی ایران اقدام به فراهم کردن امکان استعلام کد شهاب حساب‌های بانک ملی از طریق https://bmi.ir/fa/shahab و بازوی ble.ir/shahab_bot در پیام‌رسان بله کرده‌ است. همچنین بانک مسکن ازطریق این لینک امکان دریافت کد شهاب را فراهم کرده است. بانک کشاورزی نیز این امکان را در وب‌سایت خود ایجاد کرده است. همچنین امکان استعلام کد شهاب و همچنین نمایش کد شهاب مشتریان بانک ملت ازطریق این لینک فراهم است.

در کل اما می‌توانید با مراجعه به شعب بانکی که در آن حساب دارید، کد شهاب خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که چنانچه قبلا در بانک‌ها احراز هویت شده‌اید نیازی به مراجعه به بانک‌ها نیست.

2 دیدگاه
  1. هدف نت می‌گوید

    بسیار عالی

  2. وحید می‌گوید

    ماشالله ، بیشتر از خودت بگو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.