راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به شماره چهل‌ودوم عصر تراکنش / از مسئله امنیت تا پرداخت کیوآر

عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ماهنامه عصر تراکنش به پله چهل‌ودوم رسید و بر جلد این شماره تصویری از محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت را می‌بینیم؛ مدیرعامل بانکی که بی‌سروصدا مشغول عملیاتی کردن شیوه‌های بانکداری جدید است و هم‌زمان که از شعب خود می‌کاهد، مخاطبان بیشتری هم جذب می‌کند. در گفت‌وگویی که با حسین‌زاده داشتیم او از مسیری که این بانک قرض‌الحسنه طی کرده است می‌گوید. رضا قربانی، سردبیر ماهنامه در یادداشتی اکوسیستم فناوری مالی ایران را به‌سان یک دوِ امدادی تشبیه کرده است که با همکاری و هم‌دلی می‌توان در آن موفق شد، او نقش گروه رسانه‌ای پرداخت در اکوسیستم را در این مقاله تبیین کرده است. در صفحاتی به مسئله فیزیک بانک پرداخته شده، به این که چرا هنوز شعبه و حضور فیزیکی برای مردم حس امنیت بیشتری دارد تا بانکداری مجازی. در این صفحات هم با اساتید ارتباطات و جامعه‌شناسی گفت‌وگو کردیم هم یادداشتی از کیوان جامه بزرگ، تحلیل‌گر کسب‌وکاری جدید داریم.

اما یکی از مهم‌ترین موضوعات این شماره بحث پرداخت کیوآر است. پرداخت کیوآر پدیده‌ای نه چندان جدید و نه چندان مورد اقبال در ایران است. در میزگردی که با حضور پنج کارشناس  و فعال حوزه پرداخت کیوآر برگزار شد، چند مسئله تاثیرگذار بر این شیوه پرداخت بررسی شد که خواندن آن برای فعالان مرتبط با این صنعت خالی از لطف نیست. اقتصاد اشتراکی یکی دیگر از عناوینی است که این شماره در عصر تراکنش به آن پرداخته شده است. می‌دانیم که  اقتصاد اشتراکی مدلی از اقتصاد غیرمتمرکز و مستقیم است که امکان اشتراک، ارائه و تبادل محصول و خدمات بر پایه فرد‌به‌فرد و یا اصطلاحاً همتابه‌همتا را بر بستر وسیعی از جامعه علاقه‌مندان آنلاین فراهم می‌کند و به همین دلیل اقتصاد محبوب نسل زد است.

یکی از مطالب خواندنی این شماره مروری بر کتاب «اینجا را کلیک کنید تا همه را بکُشید» اثر «بروس اشنایر» است. «بروس اشنایر»، متخصص امنیت اینترنت، روایتی روشنگرانه از عدم موفقیت غول‌های فناوری و سیاست‌گذاران عمومی در برقراری امنیت در فضای سایبری، ارائه می‌دهد. او در این کتاب، پیامدهای بالقوه فاجعه‌بار این قصور و کوتاهی را برمی‌شمارد. در ادامه مباحث امنیت به سراغ «یکپارچگی» در مانیتورینگ عملیات و اهمیت آن رفتیم و در میزگردی با حضور محمد ساعدی، ابوالحسن شمسایی و سیدرضا بنی‌هاشمی درباره چیستی مانیتورینگ عملیات و اهمیت یکپارچگی آن صحبت کردیم. هم‌چنین در این شماره و در ادامه بحث‌های امنیت سرهنگ گودرزی معظمی، رئیس پلیس فتا تهران هم به چند سوال دربارۀ مسائل امنیتی تراکنش‌ها پاسخ داده است.

به روال همیشه در شماره چهل‌ودوم عصر تراکنش هم مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان گردآوری و ترجمه کردیم. در مقاله‌ای از اچ‌بی‌آر با عنوان «قوانین هم‌رقابتی» به این پرداخته شده که امروزه، بیش از هر زمان دیگری رقبا با یکدیگر همکاری می‌کنند و در این مقاله معایب و مزایای این کار را بازگو کرده است. در بخش‌ راهنمای این شماره، وضعیت فناوری مالی در کشور هلند را بررسی کردیم، نگاهی به تازه‌های نشر در حوزه فناوری مالی در جهان داشته‌ایم و مثل همیشه مروری بر مجلات اخیر جهان داشته‌ایم. هم‌چنین مجله فین‌تک، ده فین‌تک یونیکورن را در شماره جدید خود معرفی کرده است که آن هم در بخش راهنما خواهید دید. اما یکی از مهم‌ترین مطالب این بخش رتبه‌بندی‌ است که نیوزویک از کسب‌و‌کارهای جهان ارائه داده است و در عصر تراکنش با عنایت به این رتبه‌بندی بخشی از این کسب‌وکارها را معرفی کردیم.

جز این‌ها گفت‌وگو با مهدی ملکی، درباره تحول دیجیتال بیمه، گزارشی از رویداد کافه‌بازار، نقشه فیس‌بوک برای سوپر اپ شدن و مطالب خواندنی دیگری هم در این شماره موجود است. عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.