راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با راه پرداخت: دلیل خاموشی این روزها فعالیت ماینرها نیست

این روزها شاهد خاموشی‌های متعددی در سطح کشور هستیم، خاموشی‌هایی که به عقیده عده‌ای به‌خاطر ماینینگی است که در کشور در حال انجام است. درواقع عده‌ای این روزها می‌خواهند قطعی‌های برق و در ابعادی کلان‌تر آلودگی هوا را به گردن صنعت ماینینگ بیندازند و این در حالی است که به عقیده فعالان این حوزه، در حال حاضر با مصرفی که ماینرها در کشور دارند، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان ارتباطی بین صنعت استخراج و قطعی برق متصور بود. بااین‌حال در گفت‌وگویی که با مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق داشتیم، این موضوع را جویا شدیم که آیا دلیل قطعی‌های این روزها به‌خاطر فعالیت ماینرها هست یا خیر. طبق صحبت‌های رجبی مشهدی در گفت‌وگو با راه پرداخت، ماینرهای مجاز مانند سایر صنایع برقشان تامین می‌شود و خیلی بعید است که دلیل خاموشی این روزها فعالیت آنها باشد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه حدود ۳۰۰ مگاوات مصرف برق ماینرهایی است که مجوز این کار را از وزارت صمت دریافت کرده‌اند، گفت: «ما به‌عنوان تامین‌کننده برق مانند سایر صنایعی که در کشور فعالیت می‌کنند، موظف به تامین برق ماینرهای دارای مجوز براساس تعرفه‌های قانونی و در چارچوب ضوابط هستیم. همچنین تقریبا معادل همین مقدار یعنی ۳۰۰ مگاوات دیگر نیز ماینرهای غیرمجازی هستند که در کشور در حال فعالیت در نقاط مختلف کشور و با تعرفه‌های خانگی و کشاورزی هستند. درنتیجه سرجمع ماینینگ در کشور حدود ۶۰۰ مگاوات مصرف دارد. درواقع از کل تولید برق در کشور که ۴۰ هزار مگاوات است تنها ۶۰۰ مگاوات آن صرف صنعت ماینینگ کشور می‌شود.»

او درباره ارتباط صنعت ماینینگ با قطعی‌های این روزهای کشور توضیح داد: «ماینرهای مجاز مانند سایر صنایع برقشان تامین می‌شود و چون عددشان درشت نیست خیلی بعید است که دلیل خاموشی این روزها، فعالیت آنها باشد. اما آن دسته از ماینرهایی که غیرمجاز فعالیت و از برق خانگی و کشاورزی مصرف می‌کنند، با توجه به مصرف قابل‌توجه دستگاه‌های ماینر، می‌توانند منجر به آسیب‌رسانی به شبکه‌های برق شوند و ممکن است اگر برای مثال در یک آپارتمان، ماینری وجود داشته باشد، منجر به افت ولتاژ کل ساختمان و آسیب به وسایل آن ساختمان شود و اگر آسیب ماینرهای غیرمجاز به تجهیزات شبکه زیاد باشد، ممکن است شاهد قطعی مقطعی نیز باشیم. به همین دلیل با ماینرهای غیرقانونی به‌شدت برخورد می‌شود و همکاران بنده در شرکت توزیع، علاوه بر ضبط تجهیزات ماینرهای غیرمجاز، خسارات وارده به شبکه و مردم را نیز از ماینر اخذ و او را به مراکز قضایی معرفی می‌کنند.»

سخنگوی صنعت برق صحبت‌‌هایش را اینگونه ادامه داد: «وقتی ماینری مجوز دریافت می‌کند، ما براساس مطالعات و محاسبات شبکه‌ای، در نقطه‌ای که ظرفیت این حجم استفاده را دارد، اجازه‌ی نصب تجهیزات ماینینگ را می‌دهیم و عموما ماینرها را به مزرعه‌هایی ارجاع می‌دهیم که ظرفیت کافی را داشته باشند.»

به گفته رجبی مشهدی، آنچه که این روزها به‌عنوان خاموشی با آن روبه‌رو هستیم، دلیلش افزایش بسیار زیاد مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری است که بر اساس آمار، نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و مردم با اندکی رعایت نکات مدیریت مصرف اگر بتوانند ۱۰ درصد مصرف برق و گاز خود را کاهش دهند، هیچ مشکلی در تامین برق کشور نخواهیم داشت و طبیعتا این خاموشی‌ها نیز برطرف خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق همچنین درباره دو راهکار شناسایی ماینرهای غیرمجاز نیز صحبت کرد و توضیح داد: «در این روزها که برق برای مردم کشور حکم نفس را دارد و ما باید برق مراکز حساس و بیمارستان‌ها را تامین کنیم، دو راهکار برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز وجود دارد؛ اولا حجم بالای مصرف اینترنت ماینرهای غیرمجاز می‌تواند بیانگر این باشد که احتمالا در آن نقطه ماینینگی در حال انجام است. راهکار دوم نیز مصرف برق مستمر و بالای یک ماینر است که این موضوع نیز نشانه‌ی خوبی است تا بتوانیم آنها را شناسایی کنیم هر چند که این افراد نسبت به قبل در این کار حرفه‌ای‌تر شده‌اند اما ما نیز تجهیزات هوشمند شبکه‌مان قوی‌تر شده است. همین‌طور با افت ولتاژی که در برخی نقاط ممکن است وجود داشته باشد، پی خواهیم برد که احتمالا ماینری به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت است. من از همین جا به افرادی که استخراج غیرقانونی انجام می‌دهند هشدار می‌دهم که به‌سرعت خود را معرفی کنند چراکه شرایطی را فراهم کرده‌ایم که با قیمت عادلانه در نقاطی که امکان تامین برق برای آنها وجود دارد، دستگاه‌های خود را نصب کنند و به‌صورت قانونی اقدام به استخراج رمزارز کنند. توصیه اکید ما این هست که در این روزها حتما ماینرهای غیرمجاز فرصت طلایی دارند تا بتوانند از ظرفیت تعاملی که وجود دارد، استفاده کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.