راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاکیلید برنامه احراز هویت خود را توسعه می‌دهد / در آستانه پیوستن ششمین کارگزاری فعال در سامانه احراز هویت شاکیلید

امسال سرویس احراز هویت غیرحضوری سجام به مجموعه خدمات شاکیلید اضافه شد و در هفته دوم شهریور ماه برای کارگزاری بانک کشاورزی به مرحله عملیاتی رسید. در حال حاضر علاوه بر کارگزاری بانک کشاورزی این سرویس به چهار کارگزاری دیگر ازجمله کارگزاری بانک پاسارگاد، بانک پارسیان، کارگزاری آزمون بورس و کارگزاری دانا نیز ارائه شده و به زودی کارگزاری‌های دیگری نیز به این فهرست اضافه می‌شوند.

افزایش تعداد کارگزاری‌هایی که از سرویس احراز هویت غیرحضوری سجام با راهکار شاکیلید استفاده می‌کنند، ما را بر آن داشت که با میثم فقیهی، مدیر شاکیلید درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سامانه صحبت کنیم.

شبکه اعتماد کسب‌وکار (شاکیلید) در سال ۱۳۹۷ با ایده توسعه خدمات احراز هویت غیرحضوری، افزایش سهولت و کاربری امضای الکترونیکی و با ایجاد محیط کاربری ساده و امن برای مدیریت قراردادها شکل گرفت؛ سرویس احراز هویت غیرحضوری سجام که تماما توسط تیم فنی شاکیلید طراحی و پیاده‌سازی شده است، جدیدترین خدمت ارائه شده به کارگزاری‌های کشور است.

سامانه احراز هویت غیرحضوری سجام با راهکار شاکیلید ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به دیگر سرویس‌ها متمایز کرده است. میثم فقیهی درباره این ویژگی‌های توضیح می‌دهد: «محصول ما به صورت تحت وب ارائه می‌شود و درنتیجه نیاز به نصب هیچ‌گونه اپلیکیشنی روی دستگاه کاربر نیست، همچنین هیچ محدودیتی از جهت نوع زیرساخت وجود ندارد، یعنی بر روی اندورید، آی‌او‌اس، ویندوز و مک ارائه می‌شود. ساختار آن که به صورت PWA ارائه شده، به ما این امکان را می‌دهد تا دیتای کمتری از افراد گرفته شود. برای مثال، برای افرادی که از طریق اپلیکیشن کیلید وارد سامانه احراز هویت سجام شوند، این امکان وجود دارد که به جای  ورود به درگاه پرداخت جهت انتقال وجه، این وجه مستقیما از حسابشان برداشت شود. همچنین برای افرادی که مشتری بانک آینده هستند، سامانه می‌تواند با دسترسی به امضای بانکی‌ آن افراد، الزام فرد به ارسال تصویر امضای خود را مرتفع سازد.


فرایند احراز هویت در سامانه شاکیلید


راه‌ حل احراز هویت به این صورت است که فرد متقاضی از طریق لینک یا اپلیکیشنی وارد سامانه احراز هویت می‌شود. در مراحلی از این فرایند، کاربر تصویر خود و همچنین یک فیلم 15 تا 25 ثانیه‌ای از خود را که در آن یک متن اتفاقی را قرائت می‌کند، ارسال می‌کند. در ادامه، با ارسال تصویر از امضای خود و انجام عملیات پرداخت، فرآیند احراز هویت را به اتمام می‌رساند. فقیهی ادامه فرایند در بک‌اند را  بدین شرح بیان می‌کند: « این داده‌ها به سمت سرورهای ما ارسال می‌شوند و در عرض یک یا دو ثانیه مورد پردازش هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. تصویر دریافتی از فرد و چند فریم از فیلمی که ارسال کرده است، با تصویر وی در سامانه ثبت احوال مطابقت داده می‌شود و میزان این تطابق به اپراتور اعلام می‌شود. اپراتور کارگزاری‌ بر پایه پیشنهاد تطابقی که سامانه هوش مصنوعی  به آنها ارائه داده است، تصمیم می‌گیرند که هویت این فرد صحیح و یا ناصحیح است. در صورت تایید هویت، دیتا بلافاصله برای سجام ارسال و کد بورسی فرد صادر می‌شود. در غیر اینصورت، دلیل عدم تایید توسط پیامک به فرد اعلام می‌شود. فرد می‌تواند با یک‌بار پرداخت، تا سه مرتبه برای احراز هویت مجدد تلاش کند و فرایند را انجام دهد. اگر در هیچ کدام از این سه مرتبه مورد تایید قرار نگرفت، طبق الزام سجام باید برای احراز هویت به صورت حضوری مراجعه کند.»


ارائه نرم‌افزار به صورت سرویس


شاکیلید برای اولین‌بار این خدمت را به صورت SaaS برای بانک‌ها و کارگزاری‌ها ارائه داده است؛  بدین معنا که کارگزاری‌ها، بانک‌ها و سایر مراکزی که متقاضی این خدمت هستند نیاز به پیش‌بینی و ایجاد هیچ زیرساختی ندارند. به گفته مدیر پروژه شاکیلید، این سرویس به صورت ابری آماده شده و در عرض چند ثانیه پیاده‌سازی می‌شود.

 فقیهی درباره مدل همکاری شاکیلید با کارگزاری‌ها و بانک‌ها اینگونه توضیح می‌دهد: «مدل همکاری ما بسیار ساده است. از آنجایی که ما سرویس ارائه می‌کنیم، نه هزینه اولیه دریافت می‌کنیم و نه آبونمان. کارمزدی که فرد متقاضی پرداخت می‌کند، به صورت تسهیم در مبدا، بخشی از آن به شاکیلید و بخش دیگر به کارگزاری پرداخت می‌شود. در نتیجه ما بهینه‌سازی سرعت، سهولت و قیمت را به طور کامل در این سامانه لحاظ کرده‌ایم.»

تا به امروز حدود ۱۲ بانک و کارگزاری با امضای تفاهم‌نامه‌ با شاکیلید در انتظار گرفتن دسترسی‌ها و مجوزهای لازم هستند و از این بین سرویس ۵ کارگزاری فعال شده است که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم. این موضوع در صفحه احراز هویت سجام وب‌سایت شاکیلید نیز قابل مشاهده است.

فقیهی در پاسخ به این سوال که آیا همزمان با تایید احراز هویت فرد، نام کاربری و رمز عبور کارگزاری فرد نیز فعال می‌شود پاسخ داد: «این اقدام هنوز مجوز قانونی ندارد و انجام نمی‌شود. البته ما آمادگی لازم برای انجام این کار را داریم و می‌توانیم بعد از مرحله احراز، برای ثبت نام در کارگزاری مورد نظر، دیتا را به کارگزاری منتقل کنیم، اما چون مسائل قانونی این موضوع حل نشده است، خود کارگزاری‌ها هم تاکنون چنین درخواستی را مطرح نکرده‌اند ولی ما برای این کار آمادگی فنی لازم را داریم.»


تست سامانه با استانداردهای جهانی


فقیهی درباره ضریب خطای این سامانه عنوان می‌کند که : «این سامانه قبل از اجرا با استانداردهای جهانی مورد تست قرار گرفته است؛ هم از نظر دقت و کیفیت و هم از نظر حجم ترافیک. درصد خطای این سامانه اندازه‌گیری شده و در حال حاضر ضریب خطای ما کمتر از شش هزارم درصد است که به معنای انجام کار با دقت فوق‌العاده بالایی است.»

مدیر پروژه شاکیلید از ارائه سرویس عمومی احراز هویت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «در حال حاضر این سامانه به صورت خاص برای سجام سرویس‌ ارائه می‌دهد، اما به زودی در حوزه‌های گوناگون می‌توان از سرویس احراز هویت شاکیلید بهره گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.