راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستورالعمل اجرایی خوداظهاری دارندگان دستگاه‌های رمزارز قاچاق منتشر شد

در ماده ۷ دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است که گمرک موظف است حداکثر ظرف یک ماه ارزش و حقوق و عوارض دولتی دستگاه‌ها را معین کرده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند.

هیئت‌وزیران تیرماه سال جاری مصوبه‌ای را برای تعیین تکلیف دستگاه‌های ماینر موجود در کشور تصویب کرد و کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آن‌ها است، در سامانه‌ای که وزارت صمت تعیین می‌کند، مطابق فرم موجود در این سامانه اقدام کرده و حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه‌شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.

در این مصوبه اعلام‌ شده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است در سامانه‌های مربوط به خود، درگاه‌ها و قسمت‌هایی را اضافه کند که این روند خوداظهاری اجرا شود. همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز موظف شد دستورالعمل‌ و آیین‌نامه‌ای را تعیین و تدوین کند که این کار در کنار مراحل وزارت صمت بتواند به‌درستی پیش رود. اکنون بعد از گذشت بیش از چهار ماه، دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، منتشر شده است.

در حاشیه اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۰ و با موضوع تهیه گزارش پیرامون استخراج ارزهای دیجیتال، علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خبر تصویب و ابلاغ دستورالعمل خوداظهاری دستگاه‌های استخراج را اعلام کرد. در جلسه اول این کمیسیون، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با عطف به جواب دفتر رئیس‌جمهور به نامه نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرد طرح خوداظهاری ماینرها به‌‌زودی آغاز خواهد شد و اکنون دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، منتشر شده است.

در ماده ۷ دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است که گمرک موظف است حداکثر ظرف یک ماه ارزش و حقوق و عوارض دولتی دستگاه‌ها را معین کرده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند. مجموع ارزش و حقوق و عوارض دولتی اعلامی توسط گمرک نباید کمتر از ارزش تمام‌شده واردات قانونی باشد. همچنین در ماده ۱۰ این دستورالعمل آمده که استفاده و به‌کارگیری دستگاه‌ها شامل موارد زیر است:

  • اخذ جواز تاسیس و به‌کارگیری دستگاه‌ها در محل دارای مجوز دارنده دستگاه
  • واگذاری دستگاه‌ها به اشخاص دارای مجوز
  • خروج دستگاه از سرزمین اصلی یا صادرات آن‌ها

با توجه به ماده ۱۲ آن نیز در صورت اعلام استانداردهای لازم برای به‌کارگیری دستگاه‌ها توسط سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت مکلف است از به‌کارگیری دستگاه‌های فاقد استاندارد در مراکز جلوگیری کند. همچنین در ماده ۱۴ این دستورالعمل آمده است که مرکز تحویل‌گیرنده مجاز موظف است رسید واگذاری دستگاه‌ها را در سامانه بارگذاری کرده و نسبت به اصلاح مجوز خود اقدام کند. علاوه بر این موارد در ماده ۱۶ آمده است که دارنده دستگاه موظف است در صورت صادرات دستگاه، سند مربوطه را در سامانه بارگذاری کند.

در این دستورالعمل همچنین درباره نحوه تعیین تکلیف پرونده‌های متشکله به اتهام قاچاق نیز صحبت شده است. در ماده ۲۱ آن آمده است که در خصوص پرونده‌های محکومیت یافته قطعی که منجر به وصول جریمه‌های نقدی نشده است، در صورت درخواست محکوم‌علیه، شعبه اجرای احکام نسبت به صدور مجوز اظهار اقدام و رای تا پایان مهلت قانونی مقرر موقوف الاجرا خواهد شد. چنانچه در پایان مهلت مقرر متهم نسبت به ارائه گواهی اقدام نکند، حکم صادره مجددا در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت. در تبصره ۱ این ماده نیز گفته شده است که دستگاه‌های ضبط‌شده به‌موجب حکم قطعی قابل‌استرداد نخواهد بود؛ اعم از اینکه جرائم نقدی به‌صورت کامل وصول‌شده یا نشده باشد.

همچنین در ماده ۲۵ این دستورالعمل آمده است که واگذاری یا فروش داخلی دستگاه‌ها توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به‌شرط داشتن استانداردهای اعلامی لازم توسط سازمان ملی استاندارد، صرفا به اشخاص دارای مجوز از وزارت صمت مجاز است.

در ادامه تصاویر دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مشاهده می‌کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.