راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری خرید کارگران سرانجام به کجا رسید؟

واگذاری 200 هزار کارت بانکی اعتباری خرید کالا و تولیدات ایرانی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری برای کارگران برنامه ریزی شد؛ با این حال با واگذاری 232 هزار کارت در سال 91 قرار است مجموع واگذاری‌ها تا پایان سال 94 به 832 هزار کارت اعتباری برسد.

به گزارش مهر، واگذاری کارت‌های اعتباری خرید کالا و اجناس تولید داخل از یکی دو سال اخیر با تصویب شورای عالی اشتغال در راستای تقویت قدرت خرید کارگران و مشمولان قانون کار و همچنین حمایت از تولید و بنگاه‌های داخلی مطرح و پیگیری می‌شود.

 

تبلیغات شد ولی زیرساخت آماده نبود

مقامات دولتی در ابتدا و پس از تصویب این برنامه از سوی شورای عالی اشتغال، تبلیغات فراوانی درباره حمایت از قدرت خرید کارگران انجام دادند و عنوان شد که این برنامه بزودی نه تنها برای کارگران بلکه برای تمام مردم انجام خواهد شد.

با این حال آنچه که از آن به عنوان برنامه ریزی عجولانه و فراهم نبودن بستر اصلی کار و همراه نشدن بانک‌ها با تامین اعتبار این مصوبه شورای عالی اشتغال نام برده شد، پس از یکسال از تصویب آن در شورای عالی اشتغال بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها از طریق چه روشی می‌توانند منابعی را برای این کار اختصاص دهند!

 

کارت‌ها نمادین اهدا شدند

اوایل مقامات کارگری از مصوبه شورای عالی اشتغال اظهار رضایت می‌کردند و به نوعی از آن حمایت نیز داشتند، اما با تاخیرهای فراوان و اجرای ناقص این برنامه رفته رفته عنوان کردند این طرح به جایی نخواهد رسید و کارگران نیز دیگر آن را جدی نمی‌گیرند.

اواخر سال 90 نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد توانسته از طریق همراهی بانک‌های وابسته به این وزارتخانه مانند رفاه، توسعه تعاون و صندوق مهر امام رضا (ع) تامین اعتبار واگذاری 230 هزار کارت اعتباری خرید را انجام دهد و با برگزاری یک همایش واگذاری نمادین کارت‌ها به نمایندگان کارگرانی که کارت به آنها در مرحله اول تعلق گرفته بود را نیز انجام داد.

 

سال 91 هم خبری نبود

در سال 91 تقریبا اقدامی در اینباره صورت نگرفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری کارت اعتباری خرید به مشمولان قانون کار با در نظر گرفتن اولویت‌هایی مانند مشاغل سخت و زیان آور و کارگران نمونه واحدها را به تامین اعتبار بانک‌ها و همراهی شبکه بانکی کشور منوط کرد.

 

آیا 92 سال کارگران است؟

طبق برنامه اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است در سال جاری نیز دوباره برای واگذاری 200 هزار کارت اعتباری خرید 1 میلیون و 500 هزارتومانی برنامه ریزی شود و در مجموع تا پایان سال 84 به 832 هزار نفر کارگر کارت اعتباری تعلق گیرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری 200 هزار کارت اعتباری جدید نیازمند تامین 300 میلیاردتومان اعتبار است که باید از سوی بانک‌ها به ویژه بانک‌های زیرمجموعه خود تامین اعتبار کند.

 

کارگران هم دیگر امیدی به این کارت‌ها ندارند

ابوالفضل فتح الهی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه متاسفانه برنامه واگذاری کارت‌های اعتباری خرید نتوانست به خوبی انجام شود گفت: کارگران بسیار کمی توانستند از محدود واگذاری‌های صورت گرفته بهره‌مند شوند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: با تاخیرهای فراوانی که در واگذاری کارت‌های اعتباری خرید پیش آمد دیگر کارگران خیلی تمایلی به دریافت این کارت‌ها نشان نمی‌دهند، ضمن اینکه گروه‌های مشخصی نداریم که توانسته باشند از این امکان برخوردار شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.