راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها توجه کنیم؟

در رویداد «سرمایه‌گذاری در آینده» درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارز، انواع رمزارزها و کاربردهای آن صحبت شد

رویداد «سرمایه‌گذاری در آینده» با همکاری همراستا و کوین پلاس، دوشنبه ۳۱ شهریورماه برگزار شد. در این رویداد چهارساعته درباره بلاکچین و کاربردهای آن، انواع رمزارزها و تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی صحبت شد. مهرداد فرنوش، هم‌بنیانگذار همراستا، امین زربخش، مدیر امور مشتریان بزرگ بانک آینده، قاسم کریمی، تحلیلگر و مدرس دوره‌های تحلیل تکنیکال و علی ذاکری، هم‌بنیانگذار کوین پلاس از سخنرانان این رویداد بودند.

فرنوش، هم‌بنیانگذار همراستا در این مراسم درباره تکنولوژی بلاکچین، مفاهیم و کاربردهای آن توضیح داد. به‌ گفته او، بلاکچین تکنولوژی جدیدی نیست، بلکه بیشتر پارادیم جدیدی در معاملات است و از چند ماژول فنی در کنار هم تشکیل شده که نام آن را بلاکچین گذاشته‌اند.

او توضیح داد: «در حوزه بلاکچین اتفاق جدیدی در فرایند ایجاد نشده و به‌جای دفترچه، سیستم کامپیوتری و به‌جای امضای کاغذی، امضای دیجیتال ایجاد شده است.» فرنوش به مزیت‌های دیگر بلاکچین اشاره کرد و گفت: «در یک سیستم متمرکز باید اجازه داشته باشند تا به سیستم وصل شوند و معاملات را در آنجا ثبت کنند، اما این سیستم مرکزی در بلاکچین وجود ندارد. همین فرایند به‌صورت توزیع شده و در سیستمی نظیر به نظیر وجود دارد.»


ارز دیجیتال، ارز مجازی و رمزارز با همدیگر تفاوت دارند


فرنوش با اشاره به اینکه بلاکچین منجر به کاهش هزینه‌ها و ریسک می‌شود، توضیح داد:‌ «در سیستم بانکی هزینه زیادی برای نگهداری پایگاه داده انجام می‌شود، اما در بلاکچین اینگونه نیست و به‌صورت نظیر به نظیر انجام می‌شود.»

مهرداد فرنوش، هم‌بنیانگذار هم‌راستا

هم‌بنیانگذار هم‌راستا در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع پرداخت که این اشتباه وجود دارد که ما به همه ارزها، ارز دیجیتال می‌گوییم، اما بین ارز دیجیتال، ارز مجازی و رمزارز تفاوت وجود دارد. به‌گفته او ارز دیجیتال نسخه دیجیتال شده از پول کاغذی است. جلوتر که آمدیم مفهومی به نام ارز مجازی به‌وجود آمد؛ مانند باشگاه‌های مشتریانی که ارزشی را خلق می‌کنند. ارز مجازی چیزی است که می‌توان آن را در یک بانک تولید و ارزش آن را تعیین کرد. برای بیت‌کوین نیز معادل جدیدی از رمزارز به‌وجود آمده است. یعنی ارزی که رمزنگاری شده است.


بلاکچین قرار نیست جای نهاد واسط را بگیرد


به‌گفته فرنوش بسیاری می‌گویند که بلاکچین قرار است جای نهاد واسط را بگیرد و از ابتدا ساختار قابل اعتمادی به‌وجود آید که به اجزای غیرانسانی وابسته است. اما وقتی جلوتر آمدیم در سال ۲۰۱۴ در عمل متوجه شدیم که این امکان وجود ندارد و مقاومت زیادی چه از سوی نهادهای حاکمیتی و چه از سوی مردم وجود دارد. اما حد وسطی تعیین شد که اسم آن را بلاکچین خصوصی گذاشتند تا پارامترهایی که مردم هم در جامعه به آن اعتماد کردند دست نخورده باقی بماند.

او به تفاوت بلاکچین عمومی و خصوصی اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین المان در بلاکچین خصوصی این است که در یک مجموعه تقریباً همه شناخته شده هستند، اما در بلاکچین عمومی طرفین شناخته شده نیستند. در بلاکچین عمومی معاملات قابل برگشت نیستند اما در بلاکچین خصوصی این امکان وجود دارد.»

فرنوش در ادامه به کاربردهایی که بلاکچین ایجاد می‌کند، اشاره کرد و گفت:‌ «بلاکچین در سیستم‌های مالی، مالکیت حقوقی دیجیتال، پرداخت‌های مالی، امور بانکی، امور دولتی، اسناد، بیمه و غیره کاربرد دارد. پرکاربردترین حوزه‌ای که بلاکچین در آن استفاده می‌شود زنجیره تأمین است. با کمک زنجیره بلوک قرار است عملکرد زنجیره تأمین افزایش یابد و امکان خودکارسازی معاملات از طریق بلاکچین صورت گیرد.»


چرا بیت‌کوین جذاب است؟


امین زربخش، مدیر امور مشتریان بزرگ بانک آینده سخنران بعدی این رویداد از تاریخچه پول و تکامل آن گفت و در ادامه درباره کاربردهای بیت‌کوین صحبت کرد. او گفت: «در ابتدا تبادل فلزات گرانبها همچون طلا ابزار مبادلات تجاری بود که کم‌کم با ایجاد صرافی‌ها و ارائه رسید به جای سکه‌های فلزی، ایده ایجاد اسکناس شکل گرفت. دولت‌ها در مواقع بحران، بدون وجود طلا یا فلزی گرانبها در خزانه خود اقدام به چاپ اسکناس و پول بدون پشتوانه می‌کردند و همین امر موجب ایجاد بحران‌های اقتصادی در کشورها شد. این اتفاق در خلال دوران پس از جنگ جهانی اول شدت گرفت و تورم شدیدی در اقتصادهای متأثر از جنگ ایجاد شد.

چنین بحران‌هایی موجب ایجاد نظام برتن وودز در دنیا شد که در آن دلار امریکا مبدأ مبادلات پولی و با پشتوانه طلا بود. در چنین شرایطی با سو استفاده دولت امریکا از اعتماد جهانی و چاپ بی رویه و بدون پشتوانه دلار در جهت دستیابی به منابع کشورها نظام مبتنی بر پشتوانه طلا از هم پاشید و از سال 1972 بسیاری از ارزهای دنیا بر اساس میزان تقاضا برای آنها ارزشگذاری می‌شوند. همچنان روند چاپ پول در کشورها متوقف نشده است. به عنوان مثال در بحران کرونا، امریکا حدود سه تریلیون دلار پول جدید خلق کرد. اینها سیگنال‌هایی است که نشان می‌دهد چرا ارزهای دیجیتال که بعضاً می‌توان امکان عدم انبساط را روی آ‌نها تعریف کرد جذابیت دارند.»

امین زربخش
امین زربخش، مدیر امور مشتریان بزرگ بانک آینده

او در ادامه به بحران سال ۲۰۰۸ که بزرگ‌ترین بحران مالی دنیا بود، اشاره کرد. به‌گفته او، بعد از آن بسیاری از اقتصاددان‌ها به این نتیجه رسیدند که اقتصادهای متمرکز دیگر پاسخگو نیستند و به دنبال این بودند که نظام پولی بدون تمرکز دولت‌ها به‌وجود بیاید. یکی از ایده‌های موفق به فردی به نام ساتوشی ناکاماتو مرتبط بود که با انتشار مقاله‌ای ایده اولیه بیت‌کوین را کلید زد.

زربخش توضیح داد: «بیت‌کوین ارز دیجیتال غیرمتمرکز از نوع رمزنگاری شده است که بر بستر بلاکچین طراحی شده است. بیت‌کوین، ارزی غیرمتمرکز، محدود، شفاف و غیرقابل نفوذ توسط حاکمیت و دولت است.»

او اشاره کرد که بیت‌کوین محدود است و هر چهار سال یک‌بار میزان جایزه‌هایی که به ماینرها داده می‌شود، نصف می‌شود. یعنی هرچقدر که جلوتر می‌رویم میزان عرضه کمتر می‌شود.

زربخش دلایل جذاب بودن بیت‌کوین را توضیح داد و در این باره گفت: «چاپ پول بدون پشتوانه، افزایش تقاضا برای ارزهای رمزنگاری‌شده، رشد تکنولوژی بلاکچین و کاهش میزان عرضه از محرک‌هایی هستند که شرایط حاضر را برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین فراهم کرده‌اند.»


شش آلت‌کوین و کاربرد آنها


علی ذاکری هم‌بنیانگذار کوین پلاس سومین سخنران این رویداد به معرفی شش آلت‌کوین پرداخت. به‌گفته او، آلت‌کوین‌ها هرکدام یک پروژه هستند و ارزشی پشت آنها نهفته است. اکنون در ۳۶ صنعت آلت‌کوین و رمزارز داریم. برخی از آن صنعت‌ها مالی، سلامت، هوش مصنوعی، سرگرمی، رسانه و غیره است. بنابراین آلت‌کوین‌ها تنها بر محور تبادل پول پایه‌گذاری نشده‌اند.

علی ذاکری
علی ذاکری، هم‌بنیانگذار کوین پلاس

او به این موضوع اشاره کرد که آلت‌کوین‌ها اکنون در کنار بیت‌کوین رشد داشته‌اند. ذاکری در این باره توضیح داد: «سهم بیت‌کوین از کیک ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴، صددرصد بوده است. اما سه سال بعد این سهم به ۹۵ درصد رسید و سایر آلت‌کوین‌ها توانستند سهمی به‌دست آورند. این بدین معنی نیست که بیت‌کوین رو به افول است، بلکه به این معنی است که آلت‌کوین‌ها توانسته‌اند نرخ رشد بهتری را بدست آورند.

آلت‌کوین تتر، اَمپل فورت، آوه، Pax Gold، سیاکوین و ریپل، شش آلت‌کوینی بودند که ذاکری درباره جذابیت هرکدام از آنها توضیح داد. به‌گفته او، هر یک از کوین تتر برابر با یک دلار آمریکاست. درواقع تتر پلی برای تبدیل پول‌های فیات به ارزهای دیجیتال است. نقدشوندگی بالا، کارمزد بسیار پایین و تراکنش سریع از مزایای تتر محسوب می‌شود. از سوی دیگر تتر را می‌توان به راحت‌ترین شکل ممکن جابه‌جا کرد و تحریم‌ها روی آن اثر ندارد. تتر در یک کیف پول نرم‌افزاری منتقل می‌شود و یک پناهگاه امن برای بازارهای پرنوسان است.

دیفای مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی است که امور مالی ما را بدون نیاز به‌واسطه انجام می‌دهد. هدف دیفای تسریع و تسهیل امور مالی و حذف واسطه‌ها است. همچنین شفاف و غیرمتمرکز است. این تعریفی بود که ذاکری از دیفای ارائه داد. او در ادامه نیز به یکی از پلتفرم‌های دیفای، آوه اشاره کرد و درباره آن گفت: «طی سه ماه گذشته قیمت هر توکن آوه از پنج سنت به ۹۰ سنت رسیده  و هزار و ۵۰ درصد رشد داشته است. البته این دلیل نمی‌شود که پربازده‌ترین ارز باشد، چراکه تکنولوژی‌ها رشد زیادی خارج از این پلتفرم دارند.»

پروژه Pax Gold کوین بعدی بود که ذاکری درباره آن توضیح داد: «هر توکن Pax Gold معادل با یک انس طلاست. از جذابیت‌های این توکن این است که هزینه‌ای برای صدور توکن نمی‌گیرد و حداقل سرمایه‌گذاری در آن ۲۰ دلار است و قابلیت تبدیل به طلای فیزیکی دارد.»

افرادی‌ که فضای خالی در سرورهای خود دارند، می‌توانند ازطریق بلاکچین آن فضا را به پول تبدیل کنند. این تعریفی است که ذاکری درباره سیاکوین داد. به‌گفته او، اطلاعاتی را که در این فضای خالی ذخیره می‌شود، کسی نمی‌بیند و به‌صورت غیرمتمرکز اطلاعات ذخیره می‌شود. این کار دستبرد زدن به اطلاعات را سخت‌تر می‌کند.

ریپیل، آخرین کوینی بود که ذاکری به آن اشاره کرد. او توضیح داد:‌ «ریپیل شش سال است که فعالیت می‌کند. کارمزد ریپیل بسیار ناچیز است و اکنون با بیش از ۱۲۰ بانک و موسسه مالی همکاری دارد و از این کوین استفاده می‌کنند.»


چرا باید به تحلیل تکنیکال توجه داشت؟


قاسم کریمی آخرین سخنران این رویداد کاربرد تحلیل تکنیکال در بازار رمزازها را توضیح داد. او در ابتدا به مفهوم تحلیل تکنیکال اشاره کرد و گفت: «اگر اتفاقی در بیرون بیفتد و ندانیم این اتفاق چیست، می‌توان با تحلیل تکنیکال آن اتفاق را شناسایی کرد. درواقع تحلیل تکنیکال علم نیست و حاصل نگرش‌هایی بوده که قبلاً اتفاق افتاده است.»

قاسم کریمی
قاسم کریمی، تحلیلگر و مدرس دوره‌های تحلیل تکنیکال

او با طرح این سؤال که مردم با چه هدفی وارد بازار بورس می‌شوند، توضیح داد: «افرادی که به‌طور مثال وارد بازار بورس می‌شوند، مخصوصاً آنهایی که اخیراً وارد شده‌اند، به اخبار و رویدادهای مثبت توجه کرده‌اند و اکنون نیز انتظار دارند که سود کنند. وقتی فرد دارایی‌های اضافه خود را وارد بازار می‌کند ناشی از این است که ریسک را پذیرفته است. اگر بازار نزولی باشد، بازار منفی را فرصتی برای خرید می‌بیند. این بازار منفی کم‌کم به روندی تبدیل می‌شود و به امید اینکه بازار دوباره بر می‌گردد در آن می‌ماند. اما اگر بازار نزولی ادامه پیدا کند افراد زیادی بازار را ترک می‌کنند و اخبار بد رواج می‌یابد. افراد نیز معمولاً به سرمایه‌گذاری قبلی خود بر می‌گردند. درحالی‌که بازارها دوباره بر می‌گردند و این سیکل بارها اتفاق می‌افتد.»

او با اشاره به اینکه تحلیل تکنیکال به‌دلیل استفاده بالای آن معمولاً جواب می‌دهد، گفت: «ولی با این حال فاصله یک تحلیلگر با یک معامله‌گر زیاد است، چراکه دنیای متفاوتی دارند.»

کریمی در ادامه به الگوی مثلث در بازارهای مالی اشاره کرد و گفت:‌ «الگوی مثلث تحرکات را روی قیمت در هر بازاری نشان می‌دهد. طبق قاعده اصولی اگر قیمت سهم ما از این مثلث خارج شود، می‌تواند به اندازه قاعده مثلث رشد کند. این یک تکنیک است، چراکه پیش از این اتفاق افتاده و ترند شده است.»

او در پایان به این نکته اشاره کرد که به‌طور کلی شاید دلیل اینکه برخی افراد در بازارهای مالی سود نمی‌کنند این است که به آن چیزی که در بازارهای مالی می‌دانند پایبند نیستند. برخی ممکن است تحلیلگر خوبی باشند، اما معامله‌گر خوبی نباشند و برعکس.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.