پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آثار کرونا بر غولهای فناوری جهان ادامه دارد
بلومبرگ در گزارشی که براساس دادههای ارائهشده از یک سری منابع ناشناس منتشر کرده بود، اعلام کرد که 10 میلیون نفر در ماه فوریه برای استفاده از سرویس اپل تیوی ثبتنام کردهاند اما فقط نصف این تعداد واقعا از سرویس استفاده میکنند.
شیوع ویروس کرونا که سال گذشته از کشور چین آغاز شد و طی مدت کوتاهی تقریبا تمام دنیا را درگیر خود کرد، علاوه بر سلامت و شیوه زندگی افراد و نحوه تعاملشان با دیگران، بر حوزههای دیگری مانند کار، رفتار خرید مصرفکننده، هزینه تبلیغات جهانی، صنایعی مانند غذا، پزشکی، سفر و حملونقل تاثیرات قابلتوجهی گذاشته است. یک نگاه گذرا به بازار سهام نشان میدهد که شیوه این ویروس منجر به یک اقتصاد بیثبات شده است.
شیوع اولیه کرونا در چین باعث ایجاد اختلال در زنجیره عرضه جهانی شد. از آنجایی که گستردگی بیشتر این بیماری بسیاری از کسبوکارها در آمریکا را تعطیل کرده بود، حدود 3/28 میلیون آمریکایی در هفته آخر ماه مارس درخواست دریافت مزایای بیکاری کردند. تاثیر ویروس کرونا بر ابعاد و حوزههای مختلف در سطح جهانی بقدری است که اگر تاثیرات کوتاهمدتش هم تمام شود، تاثیرات بلندمدتش بر اقتصاد سالها دوام خواهد داشت.
کسبوکارهای کوچک بخش عظیمی از تمام کسبوکارها در دنیا را تشکیل میدهند. بیشتر این کسبوکارهای کوچک هم کمبود نقدینگی برای اختلالات بلندمدت دارند و پیشبینیها این احتمال را نشان میدهد که بیش از دو میلیون کارگر در یک هفته شغل خود را از دست بدهند. همچنین برخی از امکان ایجاد «افسردگی استارتآپها» میگویند چراکه شرکتهای جدید بهدلیل شیوع بیشتر ویروس، وارد بازار نمیشوند.
از میان صنایع هم، بیشترین صنعتی که از همهگیری کرونا متاثر شد، هلتداری و گردشگری بود که به خاطر کنسل شدن مسافرتها و تعطیلی رستورانها و کافهها و نبود مشتری، بیشترین ضرر و زیان را متحمل شدند.
اعتراض کارگران انبارهای آمازون
اما کرونا برای همه هم بد نبود و در کنار زیانهایی که برای بسیاری از کسبوکاره به همراه داشت؛ بودند مشاغلی که بیشترین سودشان را در همین دوران کرونا به دست آورند. برای مثال خردهفروشی آنلاین یکی از مهمترین صنایعی است که توانست رشد چشمگیری در این دوران به دست آورد و بهترین نمونهای هم که میشود به آن اشاره کرد، آمازون است که در ماههای گذشته به شدت موردتوجه رسانهها قرار گرفته و هر روز گزارشهایی از افزایش ثروت بنیانگذار آن جف بزوس و رشد ارزش شرکت منتشر میشود. این رشد آمازون برخلاف تصور فقط روی کسبوکار آنلاینش نبوده و درآمدهای سهماهه اول 2020 نشان میدهد که فروشگاههای فیزیکی آمازون هم از رشد خوبی برخوردار بودند.
بخش آنلاین فروشگاه هم که از همان ابتدا و به خاطر ترجیح مردم به انجام سفارشات آنلاین، رشد خوبی پیدا کرده بود و جای تعجب ندارد که درآمد کلی شرکت در سهماهه اول سال 26/4 درصد رشد داشته باشد. رشد فروش آنلاین آمازون 25 درصد و رشد فروش در فروشگاههای فیزیکیاش هشت درصد بوده که تقریبا در دو سال اخیر بیسابقه بوده است. البته این شرکت بیش از 600 میلیون دلار هم صرف هزینههای ویروس کرونا کرده و تغییر ایجادشده در تقاضا باعث شد تا سود عملیاتی شرکت از 4/4 میلیارد به 4 میلیارد دلار کاهش پیدا کند. با همه اینها تاثیرات مثبت کرونا روی کسبوکار آمازون بسیار قابل توجه است و ثروت جف بزوس را به 144 میلیارد دلار رسانده است.
فروش در سرویسهای وب آمازون (AWS)، بخش محاسبات ابری شرکت، برای اولین بار از 10 میلیون دلار گذشت و دلیل این افزایش فروش هم این است که مشتریان در دوران کرونا علاقه بیشتری به استفاده از ابزارهایی مانند نتفلیکس، زوم و اسلک پیدا کردند.
آمازون که در همان ابتدا برای امکان پاسخگویی به تقاضای فزاینده مشتریان به دلیل شیوع ویروس کرونا، 100 هزار نیروی جدید در آمریکا استخدام کرده بود، الان برای استخدام صد هزار نیروی بیشتر با مشکل مواجه شده است. مشکل پیشآمده این است که گروهی از کارگران انبارهای آمازون نسبت به عدم رعایت نکات بهداشتی در این انبارها و به خطر افتادن سلامتی خودشان و خانوادههایشان ابراز نگرانی کرده بودند.
رشد مایکروسافت به لطف سرویسهای آفیس و ابریاش
مایکروسافت که چند وقت پیش گزارش مالی سهماهه دوم سال 2020 خودش را منتشر کرد، تمامی توجهات را به تاثیری که کرونا بر رشد این شرکت داشته، جلب کرد. در این گزارش درآمد شرکت 35 میلیارد دلار و درآمد خالص آن 10/8 میلیارد دلار اشاره شده که بهترتیب نشاندهنده رشد 15 و 22 درصدی است.
باتوجه به همهگیری و سرعت انتقال این ویروس، انجام کارها از راه دور میان کسبوکارها با استقبال بیشتری روبهرو شد و همین اتفاق سود زیادی برای مایکروسافت به همراه داشت که توانست نهایت استفاده و بهرهوری را از طریق برنامههای مایکروسافت آفیس و سرویسهای ابریاش ببرد و استقبال زیادی از برنامههایی مانند تیمز، آژور، دسکتاپ مجازی ویندوز، راهکار امنیتی پیشرفته مایکروسافت و پاور پلتفرم شد تا حدی که به گفته ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت توانست ارزش تحول دیجیتال دوساله را تنها در دوماه شاهد باشد. درآمد حاصل از بخش ابر هوشمند مایکروسافت با 27 درصد افزایش به 12/3 میلیارد دلار رسید.
تقاضا برای ویندورهای OEM و Surface افزایش یافته و به دنبال دستورالعملهای ماندن درخانه، کاربران برنامههای بازی این شرکت مانند «ایکس باکس»، «ایکس باکس لایو» و «ایکس باکس گیم پس» هم رشد قابل توجهی داشتند. ایکس باکس گیم پس بیش از 10 میلیون مشترک و ایکس باکس لایو هم نزدیک به 90 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
اخیرا هم این شرکت با تغییر استراتژیک در عملیات خردهفروشی خود اعلام کرد که فروشگاههای فیزیکی مایکروسافت را تعطیل خواهد کرد. تیم خردهفروشی هم قرار است که از راه دور به مشتریان سرویس ارائه کنند و مسائل مربوط به فروش، آموزش و پشتیبانی را انجام دهند. درواقع مایکروسافت با این کار قصد دارد سرمایهگذاری بیشتری روی فروشگاه دیجیتالی خود در مایکروسافت دات کام و فروشگاههای ایکس باکس و ویندوز خود انجام دهد.
رشد محصولات پوشیدنی اپل
تولید و فروش محصولات اپل هم بیتاثیر از شیوع ویروس کرونا نبوده است و به دنبال مشکلاتی که در این راستا برای این شرکت به وجود آورد، باعث شد تا بزرگترین رویداد اپل، WWDC برای اولین بار به صورت دیجیتالی برگزار شود.
با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، اپل فروشگاهها و دفاترش در چین را به مدت بیش ازدو هفته تعطیل کرد. اواخر ماه فوریه بود که تعدادی از این مراکز و فروشگاهها در این کشور مجددا باز شدند و در ساعات محدودی به مشتریان خدمات ارائه میکردند. پس از تعطیلی فروشگاهها در چین، تصمیم گرفت فعالیت فروشگاههای فیزیکی خود در ایالات متحده و دیگر کشورها را هم متوقف کند. تعطیلی کارخانهها و ممنوعیتهای مسافرتی که اعمال شده بود باعث شد تا ارسال برخی محصولات اپل با مشکل مواجه شود.
اواسط ماه فوریه اپل پیشبینی درآمد 63 تا 67 میلیارد دلاری برای ماه مارس را کرده بود که درنهایت با درآمد 58/3 میلیارد دلاری برای آن سهماهه مواجه شد. البته به گفته کوک فروش محصولات سختافزاری، البته به جز محصولات پوشیدنی در سهماهه دوم سال با کاهش روبهرو شده بود. در مقابل ایرپاد و اپل واچ رشد 23 درصدی به همراه داشت. اپل جزو اولین تولیدکنندگان بزرگ فناوری بود که به سرمایهگذاران هشدار داد که همهگیری ویروس کرونا میتواند در کسبوکار این شرکت تاثیرات منفی بگذارد. حالا هم نتیجه مخلوطی از تاثیرات منفی و مثبت برای این کمپانی است؛ تاثیرات مثبتی که توانسته به ضرر و زیانهای بخش سختافزاری اپل کمک کند.
همانطور که گفتیم بخش سختافزاری شرکت اپل بیشتر از دیگر بخشهای شرکت متحمل تاثیرات منفی کرونا شد به طوری که فروش محصولات آیفون در سهماهه دوم مالی شرکت با 6/7 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 28/96 میلیارد دلار و فروش محصولات مک و آیپد هم به ترتیب کاهش 2/9 و 10 درصدی داشتند. از طرف دیگر سرویسها و محصولات پوشیدنی شرکت ازجمله اپل آرکید و ایرپاد رکوردهای جدیدی به خود اختصاص دادند. باتوجه به اینکه افراد بیشتر از قبل در خانه میمانند، استقبال از سرویسهایی مانند اپل تیوی پلاس و خرید بازی از اپاستور بیشتر از قبل شد و درآمد این سرویسها با افزایش 17 درصدی به 13/3 میلیارد دلار رسید.
البته که بحران کنونی مانعی برای ارائه محصولات جدید اپل نشد و در ماه گذشته سری جدید مکبوک ایر، آیپد پرو و نسل دوم آیفون اسای به نمایش گذاشته شد. هرچند ممکن است ارائه آیفون 12، که اولین دستگاه 5G اپل محسوب میشود، تحت تاثیر این ویروس قرار بگرید.
رسانههای جاری آنلاین
بیماری کرونا زندگی همه مردم دنیا را بدون هیچ استثنایی تغییر داد؛ از یک طرف به خاطر حفظ سلامتی و رعایت مسائل بهداشتی کار در خانه به روند جدیدی میان مشاغل تبدیل شد و از طرف دیگر مسیر بسیاری از کسبوکارها به بنبست رسید. صنعت سرگرمی هم از آن صنایعی است که نمیشود تاثیر کرونا بر آن را نادیده گرفت. شاید کاری که کرونا با صنعت فیلمسازی کرد، شروع دوران تاریک برای این صنعت یا پایانی برای آن باشد اما باتوجه به اینکه تفریحات بیرون از خانه بهخاطر قرنطینه بسیار محدود شده و افراد تقریبا تمام وقتشان را در خانه سپری میکنند، سرویسهای OTT گزینه مناسبی برای جایگزینی تفریحات قدیمی است.
گزارشات تخمین میزند که بازار سرویسهای OTT از 104/11 میلیارد دلار در سال 2019 به 161/37 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید و نرخ رشد سالانه ترکیبی 55 درصدی را به همراه دارد؛ نرخ رشدی که ماحصل محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا است. اپل تیوی، آیتیونز، نتفلکیس، رکو، هولو و آمازون جزو شناختهشدهترین بازیگران صنعت OTT هستند که همگی آنها توانستند سهم مناسبی از شرایط کنونی به دست آورند.
برای مثال نتفلیکس توانست در سهماهه نخست سال 2020 رکورد 15/8 میلیون مشترک را به دست آورد. از این تعداد، 2/3 میلیون مشترک داخلی و 13/5 میلیون مشترک خارجی نتفلیکس بودند که نشاندهنده تلاشهای این شرکت برای توسعه بینالمللی است.
هرچند که تحلیلگران رشد 1/6 درصدی برای پایه مشترکین نتفلیکس در آمریکا و کانادا را پیشبینی کرده بودند؛ اما شیوع ویروس کرونا این درصد را به 3/8 برای مشترکین داخلی و 30/9 درصد برای مشترکین بینالمللی این رسانه جاری آمریکای رساند. البته همه سهم این بازار برای نتفلیکس نیست و رشد دیگر رسانهها هم قابل توجه است. براساس نظرسنجیهای شرکت EDO، دیزنی پلاس و هولو هم بیشترین رشد را در تعداد مشترکین به دست آوردند. دیزنی پلاس توانست بیش از 54/5 میلیون و هولو بیش از 30 میلیون مشترک تصاحب کرد.
این آماروارقام برای اپل تیوی چندان مشخص نیست. دادههای ارائهشده از شرکت آنتنا نشان میدهد که تعداد مشترکین سرویس اپل تیوی پلاس در دوران قرنطینه افزایشی نداشته است ثبتنام افراد برای استفاده از این سرویس در ماههای مارس و آوریل، که دستورالعملهای مربوط به کرونا پیادهسازی شده بود، تفاوت چندانی با ماه فوریه ندارد.
بلومبرگ در گزارشی که براساس دادههای ارائهشده از یک سری منابع ناشناس منتشر کرده بود، اعلام کرد که 10 میلیون نفر در ماه فوریه برای استفاده از سرویس اپل تیوی ثبتنام کردهاند اما فقط نصف این تعداد واقعا از سرویس استفاده میکنند. البته اپل هم تعداد مشخصی از مشترکینش ارائه نکرد و تیم کوک، مدیرعامل شرکت هم به گفتن این جمله که «اپل تیوی پلاس شروع هیجانی نداشته»، بسنده کرده است.
هزینه ماهیانه اشتراک سرویس اپل تیوی پلاس 4/99 دلار است و درواقع ارزانترین سرویس رسانه جاری در حال حضر محسوب میشود اما هنوز آنطور که باید از آن استقبال نشده است و وجود رقبای دیگری مانند نتفلکیس، دیزنی پلاس، هولو، اچبیاو، پیکاک، کار را برای بخش رسانهای شرکت اپل سختتر هم میکند.