راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب «انحصارگرایی و غول‌های فناوری» با حمایت ایرانسل منتشر شد / چگونه می‌توان با غول‌ها رقابت کرد؟

کتاب «انحصارگرایی و غول‌های فناوری: بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد» توسط راه پرداخت و با حمایت ایرانسل منتشر شد. این کتاب درواقع مجموعه مطالب جالب و جدیدی است از بهترین نویسندگان مجله معتبر کسب‌وکار هاروارد که درباره موضوع انحصارگرایی غول‌های فناوری و نگرانی از قدرت بی‌حد این شرکت‌ها نوشته و منتشر کرده‌اند.

شرح مسئه‌ای که این کتاب به آن می‌پردازد درباره اقتصاد جهانی است که حول چند ابرقدرت دیجیتال شکل گرفته است. شواهد نشان می‌دهد دنیا به سمتی می‌رود که تنها یک برنده باقی می‌ماند و تعداد اندکی از «شرکت‌های کانونی» (از جمله علی‌بابا، آلفابت/گوگل، آمازون، بایدو، فیس‌بوک، مایکروسافت و تنسنت) جایگاه مرکزی را به خود اختصاص می‌دهند. این شرکت‌ها در عین حال که برای کاربران ارزش‌آفرینی می‌کنند، قسمت عظیم و نامتناسبی از ارزش را به خود اختصاص می‌دهند و این چیزی است که آینده اقتصادی ما را شکل می‌دهد. همان فناوری‌هایی که وعده می‌دادند دموکراسی را در کسب‌وکارها ایجاد خواهند کرد، اکنون تهدیدی برای انحصاری‌تر شدن اقتصاد محسوب می‌شوند.

نکته متمایزکننده و جالب توجه این کتاب این است که قصد ندارد در مورد نبوغ «اپل» یا چشم‌انداز چنددهه‌ای منظم «آمازون» یا در برابر اقدامات غیررقابتی «گوگل» یا فجایع سیاسی مکرر «فیس‌بوک» صحبت کند. شما احتمالا تاکنون کتاب‌هایی را در مورد این مسائل خوانده‌اید که نتوانسته‌اند به نیازهای کسب‌وکاری شما پاسخ مناسبی بدهند.

بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل به‌عنوان حامی این کتاب، در یادداشتی نوشته است: «فناوری در سال‌های گذشته چهره جهان را به‌کلی دگرگون کرده است؛ غول‌های فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک، آمازون، تنسنت، علی‌بابا و بایدو از جمله کسب‌وکارهای فناوری‌محوری هستند که تأثیر چشم‌گیری بر جهان گذاشته‌اند. این نام‌های بزرگ اغلب خدمات رایگانی به کاربران خود ارائه می‌دهند و از این طریق رضایت بسیاری را نسبت به خود جلب می‌کنند؛ اما بزرگ‌شدن تصاعدی این کسب‌وکارها و برخی سیاست‌های انحصارگرایانه موجب شده است که کسب‌وکارهای کوچک توانایی رقابت در برابر این شرکت‌های بزرگ را از دست بدهند. سال‌هاست که عده‌ای از نقش منفی کسب‌وکارهای بزرگ در اقتصاد سخن می‌گویند و معتقدند که این شرکت‌‌ها از قدرت‌شان برای سرکوب رقبای بالقوه و کوچک استفاده می‌‌کنند. این روند در نقاط گوناگون دنیا موجب به وجود آمدن واکنش‌‌هایی از سوی قانون‌گذاران و سیاست‌مداران شده است.»

عباسی‌آرند در یادداشتش به موضوع انحصارگرایی در فضای کسب‌وکاری کشور هم اشاره کرده و می‌گوید: «موضوع انحصار و انحصارگرایی در حوزه کسب‌وکارها و اکوسیستم استارت‌آپی کشورمان نیز پیش از آنکه به نقطه‌ای بدون بازگشت برسد، باید مورد بررسی قرار گیرد. در واقع دستیابی به اکوسیستمی‌ رقابتی که در آن فضا برای فعالیت شرکت‌‌های نوپا فراهم باشد، تأثیری قابل توجه بر رشد و پویایی اقتصاد کشورمان خواهد داشت.» او معتقد است که این کتاب می‌‌تواند نقشه راهی برای فضای کسب‌وکار کشورمان باشد؛ تا از همین حالا  نسبت به ریسک‌‌ها و چالش‌‌های ناشی از انحصارگرایی آگاه شویم.


نفرت‌انگیزهای دوست‌داشتنی


غول‌های فناوری؛ خواه آنها را دوست داشته باشید، از آنها متنفر باشید یا از آنها بترسید، دیگر بین مردم پذیرفته شده‌اند و با قدرت و نفوذ به رشد خود ادامه می‌دهند. آنها از شبکه‌های وسیع و قابلیت‌های گسترده خود در گردآوری داده‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا به صنایع مختلف؛ از فروشگاه‌های مواد غذایی و سرمایه‌گذاری شخصی گرفته تا آموزش، نفوذ کنند. آنها از هر سو رقبا را تحت تملک خود قرار می‌دهند و بسیاری از آنها را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهند. از پیشرفت و رشد که بگذریم، اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در سال‌های آتی وجود داشته باشد، باید اکنون به این موضوع فکر کنید که زمانی که انحصارگران فناوری جدید همه قوانین را بازنویسی کنند، شرکت شما چگونه می‌تواند با آنها سازگار شود.

غول‌های فناوری را با اسم‌های متعددی می‌شناسید؛ پنج ترسناک، FAANGs، BATs، 9 بزرگ، تایتان‌های فناوری. هیچ فهرست جامعی وجود ندارد، اما می‌توان گفت که اسامی «علی‌بابا»، «آلفابت»، «آمازون»، «اپل»، «بایدو»، «فیس‌بوک» و «تنسنت» در بین آنها زیاد دیده می‌شود. به نظر می‌رسید که برای مدتی «مایکروسافت» از این فهرست خارج شده است، اما مجدداً بازگشت (در واقع شاید هرگز خارج نشده بود). «اوبر» و «لیفت» نیز در حال ورود به جمع خدایان بودند تا آنکه چالش‌های ترافیکی در صنعت حمل‌ونقل، عرضه عمومی سهام ناامیدکننده و سوءمدیریت آنها و… این شرکت‌ها را با مشکلاتی مواجه کرد.

رهبران آنها به همان اندازه که در مطبوعات کسب‌وکاری و حتی فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفتند، ترسناک هم به تصویر کشیده شدند. «استیو جابز» هم به‌عنوان یک حامی اکوسیستم و هم یک رهبر مستعد شناخته می‌شود، با این ‌حال هیچ‌یک از خوانندگان مجله کسب‌وکار هاروارد قصد تقلید از او را ندارد. شهرت «مارک زاکربرگ» از یک نابغه آرمانگرای باهوش به یک شترمرغ میلیاردر بداخلاقی که حاضر است مشکلات دنیای واقعی را نادیده بگیرد تا سهم دلارهای تبلیغاتی فیس‌بوک را از دست ندهد، تغییر کرده است. سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و پروژه‌های جانبی بشردوستانه آنها گاهی اوقات با فانتزی‌های علمی ـ تخیلی همراه بوده است (برای مثال، برنامه‌های جف بزوس برای میلیاردها (یا شاید تریلیون‌ها؟) کلونی انسانی روی سطح ماه). با این ‌حال، اهداف سلامت جهانی بنیاد گیتس ممکن است روزی شایسته دریافت جایزه صلح نوبل باشد.

ما به‌عنوان مشتریان آنها، چه در محل کار و چه در خانه، می‌توانیم این تناقضات را ببینیم. ما محصولات آنها را دوست داریم، ولی نسبت به کاری که با بازه زمانی توجه ما و همچنین با کسب‌وکارهای کوچک می‌کنند، نفرت داریم.

ما به طرز ناامیدکننده‌ای سعی می‌کنیم شرکت‌های خود را هرچه بیشتر به آنها شبیه کنیم، در حالی ‌که این استراتژی حال‌مان را بد می‌کند. ما در مقابل آنها ناتوانیم، آنها را به‌دلیل پلتفرم‌های خودشان سرزنش و محکوم می‌کنیم، حساب‌های خود را حذف می‌کنیم و با این حس ناخوشایندی که هرگز نمی‌توانیم واقعاً آنها را ترک کنیم، دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

حتی برای انجام یک کار کوچک نیز از سخت‌افزارهای اپل، نرم‌افزارهای مایکروسافت و ابر وب‌سرویس آمازون استفاده می‌کنیم. آیا کسی از بین شما هست که تاکنون از آنها استفاده نکرده باشد؟ آیا تا به‌ حال داده‌های شما را گردآوری و با موتورهای هوش مصنوعی خود پردازش نکرده‌اند؟ محصولات آنها مانند اکسیژن است. ما می‌توانیم نفس خود را در سینه حبس کنیم، اما تنها برای مدتی کوتاه. آیا شرکت شما می‌تواند در برابر «هوا» رقابت کند؟


معرفی بخش اول / تعضیف رقابت‌ها


کتاب «انحصارگرایی و غول‌های فناوری: بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد» به شما در هدایت چشم‌انداز کسب‌وکاری جدید کمک خواهد کرد. قوانین استراتژی هرگز ثابت نبوده‌اند و رشد غول‌های فناوری در حال تغییر شکل مجدد آنهاست. مثل همیشه، یک نسخه را نمی‌توان برای همه پیچید. برای برخی شرکت‌ها، این استراتژی بزرگ‌تر، گسترده‌تر، سریع‌تر و تا حد زیادی مشابه استراتژی انحصارگران فناوری خواهد بود. برخی دیگر باید به‌صورت ارادی متمرکز باقی بمانند و روی تعدادی از قابلیت‌ها، برندها یا خدمات منحصربه‌فرد تسلط پیدا کنند.

بخش اول کتاب، پیامدهای کسب‌وکاری و اخلاقی این موضوع که تعداد کمی از شرکت‌ها سهم نامتناسبی از ارزش را در اختیار گرفته‌اند و آینده اقتصادی ما را شکل می‌دهند، مورد بررسی قرار می‌دهد. این بخش، در مورد اینکه با طراحی اتومبیل‌های هوشمند و متصلی که با نرم‌افزارهای غول‌های فناوری به حرکت درمی‌آیند، آینده صنعت خودروسازی چگونه به نظر می‌رسد، یک مطالعه موردی ارائه می‌دهد. در انتها، در مورد میزان تضعیف رقابت‌ها به‌دنبال ادغام در صنایع مختلف بحث می‌شود.


معرفی بخش دوم / آینده سیاست‌های ضدانحصاری


سیاست‌های رگولاتوری قرن اخیر توانایی کنترل این تعداد ابرقدرت دیجیتال امروزی را ندارد. بخش دوم آینده سیاست‌های ضدانحصاری را پیش‌بینی کرده و پیامدهای فاجعه‌بار بالقوه انحصار داده‌های شخصی را بررسی می‌کند. در ادامه استدلال‌هایی مبنی بر تقویت ابزارهای سنتی جهت اجرای اقدامات ضدانحصاری، تجزیه‌وتحلیل تکنیک‌های غیرعادی جدید و ایده‌هایی در مورد اینکه چرا مداخلات دولت نمی‌تواند به نتایج مورد نظر ختم شود را خواهید خواند.


معرفی بخش سوم / تضمین بقای شما در گروی چه چیزی است؟


بخش سوم مهم‌ترین قسمت این کتاب است؛ در حال حاضر کسب‌وکار شما برای تضمین بقای خود در کنار غول‌ها باید چه کار کند؟ آنها قوانین استراتژی را تغییر داده‌اند و گزینه‌های پیش روی شما ساده نیست. پاسخ بعضی از شرکت‌ها این است که باید بزرگ‌تر، گسترده‌تر، سریع‌تر و هرچه بیشتر شبیه انحصارگران فناوری شد. دیگر شرکت‌ها به ‌عمد کوچک و متمرکز باقی خواهند ماند و تمرکز خود را روی تعدادی از قابلیت‌ها، برندها و خدمات منحصربه‌فرد می‌گذارند.

بسیاری از آنها باید انتخاب کنند که در اکوسیستم ابرقدرت‌ها مشارکت کنند یا اکوسیستم خود را ایجاد کنند. شرکت شما فارغ از اینکه چه قدرتی دارد، باید راه‌های جدیدی را برای نوآوری و بازآفرینی خود با هدف همگام‌ماندن با مگاشرکت‌های در حال پیشرفت پیدا کند.


چالش‌هایی که ضرورت خواندن این کتاب را بیشتر می‌کند


هنگام آماده‌سازی شرکت خود برای مواجهه با این چالش، به پرسش‌های زیر توجه کنید. اگر شما و سازمان‌تان هنوز برای این پرسش‌ها راه‌حلی نیافته‌اید، با مباحث این کتاب که برای پیشرفت شما ضروری است، همراه شوید. پیشرفت در یک محیط کسب‌وکاری که تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های بزرگ است، به پشتکار، شجاعت و ابتکار بسیار زیادی نیاز دارد.

  • در حال حاضر، غول‌های فناوری چه نقشی در شرکت شما ایفا می‌کنند؟
  • آیا تاکنون آن را تغییر شکل داده‌اند؟
  • آیا نقش غول‌ها در شرکت شما در درجه اول به‌عنوان یک طراحی شبکه است یا یک ارائه‌دهنده پلتفرم؟ یا آیا آنها محصولات یا خدماتی ارائه می‌دهند که به‌طور مستقیم با کالاهای شما در رقابت باشد؟
  • شرکت و دیگر متصدیان در صنعت به‌منظور جلوگیری از ورود ابرقدرت‌ها به این صنعت (یا تصاحب آن) چه قابلیت‌ها و مزایایی دارد و این مزایا چقدر دوام دارند؟
  • سیاست‌های ضدانحصاری داخلی یا بین‌المللی یا مقررات محافظت از حریم خصوصی داده‌ها در شرکت شما چه نقشی ایفا می‌کنند؟ آیا این سیاست‌ها و مقررات، شرکت‌های بزرگ و کوچک را با شیوه‌های متفاوت تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

نسخه چاپی این کتاب را می‌توانید از سایت فروشگاه راه پرداخت خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.