راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از فردا آغاز می‌شود / حضور راه پرداخت با ۹ کتاب در نمایشگاه

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا ششم بهمن ماه به صورت ۲۴ ساعته برگزار می‌شود. امروز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مجازی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این رویداد را عاملی دانست که می‌تواند ما را به عدالت فرهنگی نزدیک‌تر کند و مرزهای جغرافیایی را درنوردد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سید عباس صالحی در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی مجازی کتاب در خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اهمیت این رویداد فرهنگی در کشور در شرایط کرونایی، گفت: «نکته مهم این نمایشگاه نخست شرایط کرونایی است که در ایران و جهان، تاثیرات زیادی داشته و اقتصاد و فرهنگ را نیز دگرگون کرده است.»

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

او با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های متاثر از کرونا در بخش فرهنگ، صنعت نشر ایران و جهان است توضیح داد: «در یک نظرسنجی‌ که آذرماه امسال توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده بیش از ۶۰ درصد ناشران معتقدند صنعت نشر از کرونا، حداقل ۴۰ درصد به بالا خسارت دیده است و تعطیلی نمایشگاه‌ کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی هم در این میان جا دارند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: «در نظرسنجی‌های دیگر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات،‌ مشخص شده میزان مطالعه کتاب در اوقات فراغت کرونا، افزایش داشته است. بنابراین علی‌رغم صدماتی که همه گیری کرونا داشته و هنوز هم دارد، کتاب در سبد اوقات فراغت ما، سهم بیشتری را پیدا کرده است. در کنار همه این‌مسائل، برخی اتفاقات به کمک آمده و نشان دادند فضای نشر، مهم است. نمونه‌اش هم طرح‌های حمایتی فصلی خانه کتاب و ادبیات، است که با استقبال روبرو شدند.»

پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم به برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.

به گفته دهقانکار در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

به گفته او نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست و اظهار امیدواری کرد در سال جاری و یا سال‌های بعد، با کنترل شرایط شاهد برگزاری نمایشگاه فیزیکی باشیم. نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌عنوان تجربه نخست، به‌رغم تمام کاستی‌ها، گام مهمی در توسعه عدالت فرهنگی است.

ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران

تمام کتاب‌هایی که در نمایشگاه مجازی کتاب به نمایش درمی‌آیند با احتساب قیمت پشت جلد ۲۰ درصد تخفیف دارند. کتاب‌های داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌شوند. همچنین ارسال کتاب هم برای بازدیدکنندگان در اقصی‌نقاط کشور، رایگان انجام می‌شود.


آیا نمایشگاه فیزیکی در اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار می‌شود


محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه آیا نمایشگاه فیزیکی در اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، گفت: «با توجه به برگزاری نمایشگاه مجازی در اواخر ۹۹ و همزمانی اردیبهشت سال آینده با ماه مبارک رمضان، برگزاری نمایشگاه بعدی به صورت حضوری ممکن است با تاخیر همراه باشد و قطعا در اردیبهشت‌ماه نخواهد بود. بنابراین سال بعد چه نمایشگاه فیزیکی و چه مجازی پس از اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد تا به ناشران فرصت دهیم کتاب‌های تازه‌ای را ارائه دهند. منتظر می‌مانیم، ببینیم شرایط چگونه است، اگر امکان‌پذیر باشد، نمایشگاه را در بهار برگزار می‌کنیم اما اگر امکان نباشد به‌ خاطر شرایط آن را با تأخیر برگزار خواهیم کرد.»

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

همکاری بانک صادرات در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب


جوادی با اشاره به همکاری بانک عامل در این دوره از نمایشگاه، عنوان کرد: «بانک صادرات رویکرد فرهنگی دارد و در دو بخش زیرساخت‌ها و حمایت از اختصاص یارانه دانشجویی فعالیت و همکاری بسیاری داشت که به‌دلیل انجام این وظیفه اجتماعی-اخلاقی جای قدردانی دارد.»

حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، بانک عامل نمایشگاه مجازی کتاب با ابراز خوشنودی از همکاری با این رویداد فرهنگی گفت: «نمایشگاه کتاب مجازی جایگزین نمایشگاه بین‌المللی سالانه نخواهد بود، اما همین که به شکل مجازی برگزار می‌شود، تجربه‌ای عالی است و برای ما هم نیک خواهد بود چون در این فضا چراغ فرهنگ و کتابخوانی را روشن‌تر نگه می‌داریم. همکاری بانک صادرات با ارشاد در زمینه نمایشگاه کتاب دیرینه است، اما امسال به واسطه شرایط خاصی که در جهان پدید آمده ما هم در پی آن بودیم حداکثر بستر الکترونیکی را برای تسریع مبادله و خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب، اساتید و کتابخوانان فراهم کنیم.»

لازم به ذکر است که یک تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و بانک صادرات امضا شده است. از مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به ایجاد تعامل در انجام فعالیت مالی اهالی صنعت نشر، اختصاص یارانه کتاب، ارائه خدمات نوین بانکی به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنف نشر و مشارکت در تخصیص یارانه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مشمولان اشاره کرد.


برطرف شدن محدودیت‌ها در نمایشگاه مجازی


رمضانعلی سبحانی‌فر معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران به شعار وزارت ارتباطات درباره عدالت ارتباطی اشاره کرد و گفت: «مجموعه شرکت پست با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی قرار گرفته و بخش لجستیک کار را عهده‌دار شده است. در نمایشگاه فیزیکی هزار و ۳۰۰ ناشر شرکت می‌کردند، اما امروز در نمایشگاه مجازی بالغ بر مشارکت ۲ هزار ناشر را شاهد هستیم که امیدواریم این نمایشگاه الگویی برای سایر نمایشگاه‌های کشور هم باشد. این نمایشگاه هزینه کمتری برای ناشران در بر خواهد داشت، ضمن این که امیدواریم خریداران نیز از آن رضایتمند باشند. ما تمام توان و قوای خود را به کار می‌گیریم تا کار به خوبی به اتمام برسد.»

رمضانعلی سبحانی‌فر معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست

او به فعال شدن هزار و ۲۰۰ دفتر پست در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: «پوسترهای نمایشگاه، به دورترین نقاط و روستاها نیز ارسال شده تا اطلاع‌رسانی شود. ما برای این که کتاب‌ها به طور  مناسب جمع‌آوری شود،، هماهنگی‌های لازم را در استان‌ تهران و دیگر استان‌ها انجام داده‌ایم. توجه به تجمع ناشران در تهران، علاوه بر باجه‌های اعلامی استان تهران، باجه‌های سیار و ماشین‌های سیار نیز در نظر گرفته شده تا در مناطقی، ماشین‌های سیار وارد عمل شوند و کتاب‌های بسته‌بندی شده جمع شده و به مرکز مبادلات بیاید.»


حضور انتشارات راه پرداخت در نمایشگاه مجازی کتاب


انتشارات راه پرداخت با مجموعه‌ای از کتاب‌های خود از قبیل «هوش مصنوعی»، «تحلیل استراتژیک»، «چابک»، «کتاب رگ‌تک»، «پول نقد دیجیتال»، «یک ساتوشی»، «کتاب پی‌تک»، «فایننس چگونه کار می‌کند» و «انقلاب بلاکچین» نیز در نمایشگاه مجازی کتاب حضور دارد.

دقت داشته باشید که افزودن کتاب به سبد خرید صرفا به معنای رزرو موقت کتاب است و تا زمانی که مبلغ سفارش پرداخت نشود، فرایند خرید تکمیل نخواهد شد. در هنگام خرید به مشخصات کتاب ازجمله عنوان، ناشر، سال نشر، قیمت و غیره توجه کنید زیرا پس از پرداخت و تکمیل فرایند خرید، امکان تغییر یا لغو سفارش وجود ندارد. همچنین پیامک‌های مربوط به نمایشگاه مجازی کتاب تهران تنها از طریق شماره ۳۰۰۰۴۱۴۱ و به صورت یک طرفه و بدون قابلیت دریافت پیام ارسال می‌شود.

«سامانه نمایشگاه مجازی کتاب» در سال ۱۳۹۹ از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران راه‌اندازی شد. در سامانه حاضر فرایند جستجو، مشاهده، خرید و ارسال کتاب، همچنین دسترسی ناشران به پنل کاربری خود پیاده‌سازی شده است. این سامانه شامل زیرسامانه‌هایی از قبیل موارد زیر است:

  • سامانه ثبت نام ناشران با نشانی  register.tibf.ir برای ناشران متقاضی شرکت در نمایشگاه و روزآمدسازی کتاب‌های خود.
  • سامانه بن خرید کتاب با نشانی bon.tibf.ir برای ثبت درخواست یارانه خرید کتاب توسط متقاضیان و مشمولان از جمله دانشجویان
  • سامانه فروش کتاب به نشانی: book.icfi.ir که فرایند جستجوی کتاب و ناشر و سپس سفارش و خرید و ارسال کتاب در آن صورت می‌گیرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.