راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رسوایی بزرگ در غول فین‌تک اروپا / ۱.۹ میلیارد یورو در وایرکارت گم شد

هفته گذشته پس از این‌که حسابرسان اعلام کردند که 1.9 میلیارد یورو از حساب‌های وایرکارت مفقود شده است، سهام وایرکارت (که زمانی یک ستاره در بخش فناوری آلمان محسوب می‌شد) بیش از ۶۰ درصد سقوط کرد.

وایرکارت که در حومه شهر مونیخ واقع شده است، هرساله به‌عنوان عضوی از شبکه‌های ویزا و مسترکارت، به پردازش ده‌ها میلیارد یورو در تراکنش‌های مرتبط با کارت‌های اعتباری و دبیت می‌پردازد؛ اما این شرکت ۱۸ ماه گذشته را صرف کاهش نگرانی‌ها در مورد اقدامات حسابرسی خود کرده است.

هفته گذشته وقتی «ارنست‌اندیانگ» اعلام کرد که شواهدی وجود دارد مبنی بر این‌که یکی از متولیان حساب‌های بانکی وایرکارت قصد فریب این شرکت حسابرسی را داشته و ممکن است «تراز نقدی جعلی» ارائه داده باشد، سهام این شرکت به یک‌باره سقوط کرد. دو سال پیش وقتی وایرکارت دارای ارزش بازار ۲۴ میلیارد یورو بود، مارکوس براون، مدیر اجرایی ارشد و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن توانست این شرکت را وارد فهرست معتبر «دکس 30» آلمان کند. پس از سقوط آن ارزش بازار این شرکت به کمتر از 5 میلیارد یورو رسید.

افشاگری ارنست‌اندیانگ موجب شد که وایرکارت نتواند نتایج حسابرسی سال ۲۰۱۹ خود را منتشر کند، اقدامی که هفته گذشته قصد انجام آن را داشت. اگر این نتایج منتشر نشوند، بانک‌ها امکان فسخ وام‌های ۲ میلیارد یورویی این شرکت را خواهند داشت.

وایرکارت اظهار داشت که «به منظور شفاف‌سازی این اتفاق با شرکت حسابرسی همکاری جدی انجام داده است». عصر پنج‌شنبه (۱۸ ژوئن) اعلام شد که «جان مارسالک» مدیر ارشد عملیات وایرکارت، به طور موقت تا تاریخ ۳۰ ژوئن از کار تعلیق شده است.

آقای براون همچنین گفت که «تأییدیه‌هایی که پیش‌تر از سوی بانک‌ها صادرشده بود، توسط حسابرس به رسمیت شناخته نشد». او افزود: «در حال حاضر مشخص نیست که تراکنش‌های کلاه‌بردارانه به ضرر وایرکارت صورت گرفته است یا خیر».

روزنامه «فایننشال تایمز» در ماه اکتبر گزارش داد که به نظر می‌رسد کارکنان وایرکارت دست‌به‌یکی کرده‌اند که با کلاه‌برداری، میزان فروش و سود حاصله در شرکت‌های تابعه وایرکارت در دوبی و دوبلین را بیشتر از میزان واقعی نشان دهند و به مدت یک دهه باعث گمراهی ارنست‌اندیانگ «حسابرس این شرکت» شوند.

دو سال پیش وایرکارت دارای ارزش بازار ۲۴ میلیارد یورویی بود اما پس از سقوط ۱۸ ژوئن ارزش بازار آن به کمتر از ۵ میلیارد یورو رسید.

سپس در ماه دسامبر، فایننشال تایمز گزارش داد که حساب‌های به اصطلاح امانی که توسط مؤسسات امین به نمایندگی از وایرکارت و شرکای خاص کنترل می‌شوند، باعث افزایش ترازهای نقدی این گروه شده است.

«اینگو اسپایچ»، مدیر پایداری و حاکمیت شرکتی شرکت سرمایه‌گذاری «دکا»، یکی از سهام‌داران اصلی وایرکارت، اظهار داشت: «ما با ناباوری این شرایط را نظاره‌گر هستیم. داشتن یک عزم جدی در مدیریت ضروری‌تر از همیشه است». «دی‌دابلیواس» بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی آلمان و یکی از سهام‌داران اصلی وایرکارت، اعلام کرد که موضوع پیگرد قانونی این شرکت را بررسی می‌کند. از ماه مارس تاکنون وایرکارت انتشار نتایج حسابرسی خود را سه مرتبه به تعویق انداخته است.

اگر این شرکت نتایج حسابرسی خود را منتشر نکند، پیمان تسهیلات اعتبارگردان ۱.۷۵ میلیارد یورویی که توسط «کامرز‌بانک»، «ای‌ان‌جی»، «ای‌بی‌ان آمرو»، «ای‌بی‌بی‌دابلیو» و تعدادی از وام‌دهندگان دیگر تنظیم شده بود را نقض خواهد کرد.

سال گذشته پس از این‌که افشاگران نگرانی‌هایی را مطرح کردند، این شرکت توسط «کی‌اپی‌ام‌جی» حسابرسی ویژه‌ای انجام داد تا نگرانی‌های مربوط به حسابرسی خود را برطرف کند. در حال حاضر وایرکارت با چالش هایی چون بازرسی‌های متعدد در مورد حسابرسی، شفاف‌سازی برای سرمایه‌گذاران و هم‌چنین خریدوفروش سهام خود توسط آقای براون مواجه است.

وایرکارت از فایننشال تایمز به دلیل اتهام نقض اسرار تجاری خود شکایت کرده است، ادعایی که فایننشال تایمز آن را رد کرده و از خود دفاع می‌کند.

منبع Financial Times
نویسنده / مترجم دن مک‌کروم الاف استوربک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.