راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز سخت توییتر

حساب‌ توییتری بسیاری از افراد سرشناس مانند باراک اوباما، بیل گیتس و کیم کارداشیان هک شد

تعدادی از اکانت‌های معروف توییتر (برخی با میلیون‌ها فالوور) روز چهارشنبه به وقت امریکا به‌صورت همزمان و توسط مهاجمانی که کنترل این حساب‌ها را در دست گرفته بودند، هک شدند.

اکانت شرکت اپل، آلون ماسک و جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی از جمله اکانت هایی بودند که هدف قرار گرفتند. حمله‌ای که پس از گذشت ساعت‌ها همچنان ابعاد آن مبهم باقی مانده است. این حساب‌ها آدرس کیف پول بیت‌کوینی را تبلیغ کرده و ادعا می‌کردند در صورت واریز هر مبلغی به این کیف پول، دو برابر آن را به حساب فرد واریز کننده واریز می‌کنند. یک تکنیک شناخته شده کلاهبرداری در حوزه رمزارزها که سال‌هاست توسط کلاهبرداران استفاده می‌شود.

ساعاتی بعد اکانت کیم کارداشیان، جف بزوس، بیل گیتس، باراک اوباما، ویز خلیفا، وارن بافت و تعدادی دیگر از چهره‌های سرشناس نیز پست‌های مشابهی ارسال کردند.

برای مثال در اکانت باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده چنین جمله‌ای درج شده بود:

«همه بیت‌کوین‌هایی که به آدرس بیت‌کوین زیر ارسال شوند، دو برابر آن را دریافت خواهند کرد. اگر شما هزار دلار ارسال کنید، دو هزار دلار دریافت خواهید کرد. فقط نیم ساعت برای انجام این کار فرصت دارید.»


واکنش توییتر


در واکنش به این هک گسترده توییتر در سلسه توییت‌هایی ضمن تأیید هک شدن اکانت‌ها اظهار داشت که این یک حمله مهندسی اجتماعی هماهنگ شده بود که کارکنانی را که به ابزارها و سیستم‌های داخلی دسترسی داشته‌اند، هدف قرار داده است.

توییتر همچنین اعلام کرده گام‌های مشخصی برای محدود کردن دسترسی‌ها به سیستم‌ها و ابزارهای داخلی برداشته و تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.

جک دورسی مدیرعامل توییتر نیز از این حادثه اظهار تاسف کرده و اقدام به انتشار توییتی در این رابطه کرده است:

«روز سختی برای ما در توییتر بود. همه ما احساس بسیار وحشتناکی در خصوص این حادثه داریم»


صرافی‌های رمزارزی قربانیان دیگر این ماجرا


نکته قابل توجه اینکه علی‌رغم اخباری که در رسانه‌های عمومی منتشر شده و صرفاً افراد مشهور را هدف این حمله دانسته است اما بسیاری از صرافی‌ها و چهره‌های معروف حوزه رمزارز نیز جزو قربانیان این حادثه بوده‌اند.

بایننس، جمینی، کوین‌بیس، کوین‌دسک، کوکوین، بیت‌فاینکس از جمله صرافی‌های رمزارزی بودند که حساب رسمی آنها هدف حمله قرار گرفت و همچنین جاستین سان (مبدع ترون) و چارلی لی (مبدع لایت‌کوین) نیز از شخصیت‌هایی بودند که قربانی این حملات شده‌اند.

در دنیای رمزارزها چنین کلاهبرداری‌هایی از همان سال‌های اولیه ظهور بیت‌کوین رایج بوده است با این حال نکته‌ای که این کلاهبرداری را خاص و متفاوت جلوه می‌دهد این است که در موارد قبلی، کلاهبرداران معمولاً با جعل تصویر و نام اشخاص مشهور سعی در فریب افراد را داشتند اما کلاهبرداران این بار با هک حساب واقعی توییتر سلبریتی‌ها دست به چنین اقدامی زده بودند. 

طبق اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده تاکنون ۱۲.۸ واحد بیت‌کوین (حدود ۱۲۰,۰۰۰ دلار) به آدرسی که در توییت‌ها معرفی شد بود ارسال شده است. هر چند در حال حاضر با مراجعه به این حساب رقم اندکی بیت‌کوین مشاهده می‌شود. این احتمال وجود دارد که هکرها برای ردیابی نشدن، این آدرس را خالی کرده باشند.از یک کیف پول ژاپنی چهل هزار دلار به آدرس هکرها ارسال شده و از آن به عنوان بزرگ‌ترین قربانی حملات شب گذشته یاد می‌شود.


ابعاد دیگر ماجرا


اما نکته‌ای که می‌تواند پیامدهای ناگواری برای توییتر داشته باشد و ابعاد این ماجرا را از یک نفوذ امنیتی که در حال حاضر دیگر تحت کنترل قرار گرفته گسترده‌تر کند، گزارش‌هایی است که وب‌سایت مادربرد در خصوص این واقعه منتشر کرده است و روایت متفاوتی از حملات ارائه داده است.  

در حالی که توییتر تاکنون توضیح نداده که حمله چطور صورت گرفته و به ذکر کلیات بسنده کرده است اما وب‌سایت مادربورد در گزارشی عنوان کرده که محافل مختلف هکری زیرزمینی در حال به اشتراک گذاشتن اسکرین‌شات‌هایی هستند که نشان می‌دهد هکرها از ابزارهای یک ادمین داخل شرکت استفاده کرده و توانسته‌اند با تغییر دادن ایمیل حساب افراد مشهور، رمز عبورهای آن‌ها را بازیابی کرده و کنترل حساب‌ها را در دست گیرند.

این وب‌سایت در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص این حادثه مدعی شده که توانسته با هکرهایی که پشت این ماجرا بوده‌اند گفتگو کند. هکرها در این گفتگو اظهار داشته‌اند که با پرداخت پول به یکی از کارکنان توییتر از او خواسته‌اند تا آدرس ایمیل حساب‌های معروف را تغییر داده تا آن‌ها بتوانند با بازیابی رمز عبور کنترل این حساب‌ها را در دست گیرند.

توییتر هنوز به ادعاهای وب‌سایت مادربورد واکنشی نشان نداده است اما اگر ادعاهای این وب‌سایت درست باشد می‌توان گفت هزینه این ماجرا برای توییتر گران تر تمام خواهد شد. تا همینجا نیز ارزش سهام این شرکت 4 درصد افت داشته است.   

علاوه بر کاهش 4 درصدی ارزش سهام توییتر، این حادثه بر روی قیمت بیت‌کوین نیز تاثیر منفی داشته و منجر به کاهش 2 درصدی ارزش این ارز دیجیتال در بازارهای جهانی شده است. به نظر می‌رسد از آنجایی که کلاهبرداران از بیت‌کوین برای اقدامات خود استفاده کرده‌اند، احساسات منفی علیه این رمزارز در بین سرمایه‌گذاران ایجاد شده باشد. این در حالی است که در روزهای گذشته قیمت بیت‌کوین تلاش داشته تا از مقاومت روانی 9300 دلار عبور کند اما با این خبر ارزش بیت کوین به 9100 دلار سقوط کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.