راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آدین؛ به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های مالی اروپا تبدیل می‌شود

در سال جاری، سهام شرکت آدین با 120% رشد، بهترین عملکرد را در بازار سهام اروپا داشته و ارزش بازار خود را به حدود 60 میلیارد دلار رسانده است. این ارزش بازار آدین را بالاتر از بانک‌های برتر این منطقه از جمله غول بانکداری سوئیس یو‌بی‌اس رسانده است.

سهام شرکت هلندی آدین (Adyen) به دنبال افزایش پرداخت‌های آنلاین در طول همه‌گیری ویروس کرونا به سرعت رشد کرده است.

تعداد اندکی از شرکت‌ها وجود دارند که بیشتر از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت هلندی آدین به دنبال رونق خرید اینترنتی و تراکنش‌های الکترونیکی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، سودآوری بیشتری داشته‌ باشند.

در سال جاری، سهام شرکت آدین با 120% رشد، بهترین عملکرد را در بازار سهام اروپا داشته و ارزش بازار خود را به حدود 60 میلیارد دلار رسانده است. این ارزش بازار آدین را بالاتر از بانک‌های برتر این منطقه از جمله غول بانکداری سوئیس یو‌بی‌اس رسانده است. میزان رشد سهام آدین حتی از شرکت پی‌پال، دیگر ذی‌نفع در رشد پرداخت‌های دیجیتال نیز پیشی گرفته است. در سال جاری سهام پی‌پال حدود 70% رشد داشته است.

برخلاف پی‌پال که صدها میلیون مشتری در سراسر جهان برای ارسال پول و انجام خریدهای آنلاین از خدمات آن استفاده می‌کنند، آدین در پشت‌صحنه فعالیت می‌کند و فناوری‌ را ارائه می‌دهد که مرچنت‌ها از آن برای پردازش کارت‌های اعتباری و دیگر انواع پرداخت‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند برخلاف برخی رقبا که برای بخش عمده‌ای از کسب‌وکارهای خود به تراکنش‌های درون فروشگاهی تکیه دارند، حدود 90% از حجم تراکنش‌های آدین مربوط به خدمات فروش آنلاین است. این مزیت موجب جذب سرمایه‌گذاران به آدین شده است.

ازآنجاکه افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در مکان‌های عمومی خودداری می‌کنند، خدمات پرداخت آنلاین نسبت به خدمات پرداخت دیجیتال درون فروشگاهی افزایش داشته است. اغلب مشتریان خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و اغلب مرچنت‌ها از فناوری پرداخت دیجیتال برای انجام خدمات تجارت الکترونیکی و هم‌چنین خریدهای درون فروشگاهی استفاده می‌کنند.

طبق گزارشی از مک‌کنزی در ماه اکتبر، انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری، درصد کل تراکنش‌هایی که در سطح جهان با پول نقد انجام می‌شود به حدود 64% برسد. این میزان در سال 2019، 69% بود. این شرکت مشاوره‌ای اظهار داشت که «افت» این میزان بدان معناست که طی چند سال اخیر، استفاده از پول نقد چهار تا پنج برابر کاهش یافته است.

از جمله مشتریان آدین می‌توان به شرکت‌های اوبر، مایکروسافت و ای‌بی اشاره کرد. این شرکت از افزایش 27 درصدی درآمد خالص خود در نیمه اول سال 2020 خبر داده است و این در حالی است که رقبای اروپایی بزرگ آدین در این مدت سوددهی قابل‌توجهی نداشته‌اند. «وردلاین»، شرکت پرداخت مستقر در فرانسه و «نکسی» رقیب ایتالیایی آدین، هر دو در نیمه اول سال جاری با افت درآمدهای خود مواجه شده‌اند. این دو شرکت بیشتر به تراکنش‌های حضوری در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها تکیه دارند. درآمد حاصل از خدمات آنلاین وردلاین و نکسی، به ترتیب تنها 30% و 10% از کل درآمدهای این کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهد.

هفته اخیر، سهام شرکت‌های پرداخت، از جمله آدین، با یک ریزش موقت مواجه شدند. این موضوع در ادامه ریزش گسترده سهام شرکت‌های فناوری پس از نتیجه‌بخش اعلام شدن نتایج آزمایش واکسن کرونای شرکت فایزر و شریک آن، بایون‌تک رخ داد. خبر تولید یک واکسن مؤثر، افراد را به بازگشت به شرایط عادی زندگی امیدوار کرده است.

زمانی که یک واکسن مؤثر به طور گسترده توسط افراد مورد استفاده قرار گیرد، آدین و دیگر پردازشگران خدمات پرداخت باید در انتظار ریزش مشتریان خود باشند، چراکه با بهبود روند همه‌گیری ویروس کرونا، افراد دوباره برای فعالیت در خارج از خانه‌های خود و هم‌چنین استفاده از پول نقد برای انجام خریدها و تفریحات‌شان آزادی بیشتری خواهند داشت.

بااین‌حال، به گفته تحلیلگران، حداقل بخشی از دستاوردهای حوزه پرداخت‌های دیجیتال در سال جاری پایدار خواهند ماند، به خصوص که پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، حرکت به سمت پرداخت‌های غیر نقدی روند رو به رشدی داشته است.

آدین به طور سازمان‌یافته رشد کرده است و در مسیر رشد خود از اقدامات هیجانی پرهیز کرده است. برخی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت اروپا برای ادغام و تملک مجموعه‌ای از شرکت‌های فین‌تکی منطقه چندین میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. این اقدامات به آن‌ها مزیت رقابتی خواهد داد.

اواخر روز یکشنبه، نکسی به منظور گسترش دامنه جغرافیایی خود، قراردادی به مبلغ 6 میلیارد یورو (معادل 7.1 میلیارد دلار) برای خرید «نتس گروپ» منعقد کرد. نتس گروپ یک اپراتور ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در سراسر اروپاست. پیش‌تر در ماه اکتبر، نکسی رقیب فین‌تکی خود SIA را با حدود 4.6 میلیارد یورو خریداری کرد. در همان ماه، وردلاین قراردادی به ارزش 7.8 میلیارد دلار با شرکت اینجنیکو امضا کرد.

بااین‌حال، آدین نیز برای امضای یک سری از قراردادها برنامه‌ریزی کرده است. همو بوسچر، سخنگوی این شرکت اظهار داشت «آدین طبق برنامه‌ریزی گسترش خواهد یافت.» این استراتژی آدین، قماری روی فناوری‌ای است که در داخل این شرکت طراحی شده است.

آدین می‌گوید که طرحش مؤثرتر از طرح‌های ارائه‌شده توسط رقباست، چراکه آن‌ها باید سیستم‌های موروثی ناپیوسته خود که تا حدودی با ادغام و تملک شرکت‌های فین‌تکی منطقه یکپارچه می‌شوند را مدیریت کنند. آدین مدعی است که پلتفرم منحصربه‌فرد این شرکت، به مرچنت‌ها کمک می‌کند تا تعداد تراکنش‌های دیجیتال پردازش‌شده را به حداقل برسانند، چراکه این تراکنش‌ها به دلایلی از جمله بودجه ناکافی مشتریان یا جعلی بودن پرداخت‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

شان هورگان، تحلیل‌گر شرکت Rosenblatt Securities در همین زمینه اظهار داشت که این فناوری «نوعی فوت کوزه‌گری است» که تا حدی برای مرچنت‌ها هزینه‌های کلی پردازش تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. وردلاین از استراتژی ادغام و تملک خود دفاع می‌کند. سخنگوی این شرکت می گوید که وردلاین از این فناوری برای ایجاد هم‌افزایی گسترده، تسریع نوآوری و گسترش جغرافیایی استفاده می‌کند. در سال جاری، سهام وردلاین تاکنون 15% رشد داشته است.

نکسی اعلام کرد که قراردادهایی که برای تصاحب Nets و SIA منعقد کرده است، از سال 2022، مجموع سود هر سهم (EPS) این گروه را تا بیش از 25% افزایش می‌دهد که تا حدودی از صرفه‌جویی در هزینه‌ها، درآمدهای حاصل از حذف سیستم‌های تکراری و فروش مکمل محصولات حاصل می‌شود.

بااین‌حال، ارزش‌گذاری گران‌قیمت آدین، برای برخی سرمایه‌گذاران و تحلیل گران نگران‌کننده است. بر اساس آمار شرکت ارائه‌دهنده داده «فکت‌ست»، این شرکت حدود 130 برابر بیشتر از درآمدهای پیش‌بینی‌شده خود ارزش‌گذاری شده است و سهام آن طبق برآیند نظرات تحلیلگران حوزه مالی نیز قیمت بالایی دارد.

مارکوس موریس ایتون، مدیر بودجه شرکت «آلیانز گلوبال اینوستور» اظهار داشت «من زمان زیادی است که آدین را زیر نظر دارم؛ اما با این شیوه ارزش‌گذاری این شرکت مدتی است که از آن دلسرد شده‌ام.»

آقای موریس ایتون سهامدار وردلاین است که طبق داده‌های فکت‌ست حدود 34 برابر بیش‌تر از درآمدهای پیش‌بینی‌شده‌اش قیمت‌گذاری شده است.

منبع Wall Street Journal
نویسنده / مترجم بن دومت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.