راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به گزارش عملکرد اسنپ در سال ۹۸ / گزارشی برای مردم

اسنپ گزارش عملکرد سال ۹۸ خود را منتشر کرده است. در این گزارش می‌توانیم آمارهایی از وضعیت این پلتفرم درخواست تاکسی آنلاین در سال گذشته بخوانیم.

فروردین ماه پارسال بود که موضوع سوپر اپ را روی جلد ماهنامه عصر تراکنش بردیم. فکر می‌کنم اولین رسانه‌ای بودیم که گفتیم که سال ۹۸ سال سوپر اپ است و خیلی‌ها سودای سوپر اپ شدن دارند. در پرونده‌ای مفصل تجربه‌های جهانی را بررسی کردیم  و به این پرداختیم که ایرانی‌ها حالا به شرق نگاه می‌کنند؛ جایی که سوپراپ از آنجا شروع شد. سوپراپ های ایرانی یکی پس از دیگری آمدند و امروز شاهد چند سوپر اپ و تلاش تعداد زیادی برای سوپراپ شدن هستیم.

کار به حدی بالا گرفته که جایی مانند صداوسیما هم تلاش می‌کند با شبکه‌هایی که ساخته است سهمی از این بازی ببرد. منتها باید قبول کنیم که یکی از پرسروصداترین سوپر اپ‌ها مربوط به اسنپ است. اسنپ که از خانواده ایرانسل و به نوعی تلاش این کمپانی ایرانی-آفریقایی برای ساختن کسب‌وکاری نو است یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای نوی ایرانی است.

اسنپ در سال‌های گذشته هر مسیری را که تصور کنیم طی کرده است. آنها بالا و پایین زیاد دیده‌اند و امروز نامشان به یک مفهوم تبدیل شده است؛ در حدی که وقتی معاون اول ریاست جمهوری هم می‌خواهد درباره سختی‌هایی که بر کسب‌وکارهای استارت‌آپی رفته است صحبت کند به اسنپ اشاره می‌کند.

اسنپ امروز با همکاری‌هایی که با کسب‌وکارهای گوناگون مانند آپ شروع کرده تلاش می کند کسب‌وکاری بر مبنای فناوری و نوآوری بسازد که می‌تواند به همه نیازهای خدماتی ایرانی‌ها پاسخ دهد.

اسنپ دیگر یک اپلیکیشن گرفتن ماشین نیست؛ اسنپ برای گرفتن پیک موتوری و حتی موتور برای جابجایی در شهر است. غذا و سوپرمارکت و شارژ و اینترنت و وانت و هتل و بلیت همه و همه را می‌توان با اسنپ گرفت.

اسنپ گزارشی منتشر کرده است و به سال عجیب ۹۸ نگاه انداخته است؛ سالی که خیلی‌هامان دوست نداریم چیزی از آن یادمان بماند. تقریبا از هر طیفی که بودیم بلایی بر سر ما آمد و داغ‌دارمان کرد. سالی که به ما یادآوری کرد دعوای درون خانه فقط دشمن بیرون را خوشحال می‌کند و ما چاره‌ای نداریم جز آشتی و کنار هم زندگی کردن و ساختن. چون آن بیرون گرگ‌هایی منتظر نشسته‌اند که پاره‌مان کنند و اگر با هم برای یک زندگی صلح‌آمیز به توافق نرسیم و آخرین فرصت‌ها را نابود کنیم آن بیرون چیزهای زیبایی منتظر ما نیست.

برگردیم به اسنپ! اسنپ گزارش عملکرد خودش را منتشر کرده است.

با این که اسنپ الان یک سوپر اپ است و به قول خودشان دیگر فقط یک سامانه هوشمند حمل‌ونقل نیستند منتها باز هم «هر کسی که او دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش». اسنپی‌ها مسافتی که ماشین‌ها و موتورهایشان طی کرده‌اند را جمع‌ زده‌اند و شده ۳۰ هزار برابر فاصله زمین تا خورشید. خودشان می‌گویند ۱۵ هزار بار سفر رفت و برگشت به خورشید. فاصله بین زمین و خورشید حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

راننده‌های اسنپ بیش از ۲ میلیون نفر هستند و این عدد جالبی است. زمانی می‌گفتند در آینده یا می‌شویم راننده اسنپ یا می‌شویم کسی که با موبایل و لپ‌تاپ در صندلی عقب اسنپ می‌نشیند.

مسئولیت اجتماعی که در ماهنامه شماره ۳۴ هم به سراغ آن رفتیم یکی از موضوعات مهم این روزها است که به مرور کسب‌وکارهای بیشتری به شکل واقعی در حال درک آن هستند. یکی از کسب‌وکارهایی که تلاش کرده حرکت‌هایی در زمینه مسئولیت اجتماعی شروع کند اسنپ است.

گزارش اسنپ را دانلود کنید و خودتان بخش‌های گوناگون آن را ببینید. هر چند که نویسنده‌های این گزارش تلاش کردند گزارش تا حدی خوبی فان و بامزه به نظر بیایید اما به نظرم این گزارش می‌توانست دیتاهای بیشتری در اختیار مردم بگذارد. به عنوان نمونه گزارش دیجی‌کالا که پارسال منتشر شد یکی از نمونه‌های خوب است و مطمئنا اسنپ هم توان و امکانات کافی برای خلق چنین گزارشی را داشت. البته در برهوت کسب‌وکارهای ایرانی که اساسا ارتباطی با گزارش دادن به مردم ندارند این گزارش‌ها غنیمت است.

کسب‌وکارها باید بدانند که سهامداران و مالکان و مدیران و پرسنل و حتی دولت ذینفعان آنها هستند ولی کسب‌وکارها یک ذینفع بسیار مهم دارند: مردم! خوبی کسب‌وکارهای نو هم این است که برخلاف قدیمی‌ها لزوم گزارش دادن به مردم را فهمیده‌اند و تلاش می‌کنند تمرین کنند. مسئولیت اجتماعی چیزی نیست که کسب‌وکارها در آینده نزدیک به راحتی بتوانند از زیر آن شانه خالی کنند. کسب‌وکارهای جدید هم خوب فهمیده‌اند که بهترین دفاع حمله است. مانند همان راننده‌ای که وقتی زنگ زده بود اسنپ و پرسیده بود آخرین ورژن اسنپ چند است و به او گفته بودند ۳.۲.۷ و او بلافاصله گفته بود ترکیب را هم که هجومی بستید.

اسنپ و اسنپی‌ها و کسب‌وکارهایی مانند آنها می‌توانند در ایران جدید نقش مهم‌تری بازی کنند اگر بخواهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.