راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای رمز دوم پویا در هفته اول، درآمد کافه بازار را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد

در هفته اول اجرایی شدن طرح رمز دوم پویا، درآمد کافه بازار (برنامه بازار) ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته و بازی‌ها نیز کاهش درآمد، معادل ۳۰ تا ۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند. این آماری بود که مدیر پرداخت کافه بازار روز جمعه در توییتر خود منتشر کرد.

ابوذر کمایی، مدیر پرداخت کافه بازار (برنامه بازار) درباره این آمار به راه پرداخت می‌گوید: «برای استخراج این آمار، درآمد هفتگی کافه بازار را به تفکیک برنامه، بازی و ویدئو در طول چهار ماه به‌صورت هفتگی بررسی کردیم. نتیجه این شد که با اجرایی کردن طرح رمز دوم پویا درآمد هفتگی کافه بازار در هفته‌ی اول اجرای این طرح (۱۹ تا ۲۶ بهمن) ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیداکرده است.»



او با اشاره به این موضوع که بیشتر کاهش درآمد مربوط به بازی‌ها بوده‌، اضافه می‌کند: «ما به تجربه دیده‌ایم که تجربه‌ کاربری خرید در بازی‌ها، بسیار مهم‌تر از اپلیکیشن‌ها اسبت. در واقع اگر فرآیند پرداخت بازی‌ها بهبود پیدا کند، درآمد آن‌ها به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌کند؛ زیرا خرید درون برنامه باعث تسهیل در فرایند بازی‌ها می‌شود. در صورتی که فرایند خرید مشکل باشد کاربر ترجیح می‌دهد با گذاراندن وقت بیشتر، به‌جای خرید از بازی، به اهداف خود دست پیدا کند.

از سوی دیگر بازی برای بسیاری از کاربران کالای جانشین زیادی دارد. در صورتی که کاربر امکان خرید از بازی‌ها را نداشته یا خرید از بازی سخت باشد، ممکن است او به‌جای بازی ترجیح دهد اوقات فراغت خود را با تفریحات دیگر مثل تماشای تلویزیون، فیلم و سریال یا تفریحات خارج از خانه پر کند، بنابر این وقتی خرید از بازی مشکل شود، فرد به احتمال زیادی از خرید منصرف می‌شود. این موضوع از ابتدای اجرایی کردن طرح رمز دوم پویا قابل پیش‌بینی بود. البته توجه کنید که این کاهش همه‌گیر بوده و در تمام دسته‌ها رخ‌داده اما درآمد بازی‌ها بیشتر از سایر دسته‌ها تحت تأثیر قرارگرفته است.»

مدیر پرداخت کافه بازار با تأکید بر اینکه وضعیت تراکنش‌ها در حال بهبود است عنوان می‌کند: «پیاده‌سازی بانک‌های گوناگون در طرح اجباری کردن رمز پویا متفاوت بوده و این تفاوت روی رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است. بعضی از بانک‌ها در این زمینه پیشرو بودند، اما برخی بانک‌ها بسیار کند‌ با این حرکت همراه شد‌ه‌اند؛ برای مثال در روز‌های ابتدای اجباری شدن رمز پویا برخی از بانک‌ها به قانون عدم نیاز به رمز دوم پویا تا سقف 100 هزار تومان در هر روز روی هر کارت پایبند نبودند یا اینکه وقتی درخواست رمز دوم از طریق سامانه هریم از سوی کاربر ارسال می‌شد به‌جای ارسال رمز یک‌بارمصرف، لینک اپلیکیشن رمز‌ساز را برای او ارسال می‌کردند.

ما یک کاهش کلی داشتیم که بین تمام بانک‌های صادرکننده کارت پخش‌شده بود ولی بعد از اجباری شدن رمز پویا سهم برخی بانک‌های صادرکننده نسبت به سایر بانک‌ها کاهش جدی داشته است. به نظر می‌رسد در این شرایط افراد ترجیح داده‌اند برای پرداخت‌های اینترنتی خود از کارتی استفاده کنند که فرایند رمز یک‌بارمصرف را به‌درستی پیاده‌سازی کرده‌اند.»

او در رابطه با تغییر تراکنش‌های آنلاین در پی اجباری شدن طرح رمز دوم پویا از یک‌ طرف و رشد طبیعی تراکنش‌های آنلاین و همچنین افزایش آن‌ها در پی شیوع ویروس کرونا می‌گوید: «طبق گزارش‌های شاپرک در سال‌های گذشته، هرسال تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه افزایش دارد، به همین خاطر برای مقایسه باید در بازه زمانی طولانی‌ آمار را بررسی کنیم.

به‌عنوان مثال اینکه هفته اول اجرای رمز یک‌بار مصرف را با هفته معادل در دی‌ماه مقایسه کنید کار درستی نیست، اگر این‌طور وضعیت را لحاظ کنیم به نتیجه دقیقی نمی‌رسیم. سیاست‌گذار هم این موضوع را می‌بیند و ممکن است به این نتیجه برسد که رمز دوم پویا تأثیری در تراکنش‌ها نداشته است. اگر بخواهم برآوردی کلی ارائه دهم باید بگویم هنوز آمار فروش ما اختلاف فاحش با وضعیت قبل از اجباری شدن رمز یک‌بارمصرف دارد.»



او درباره همکاری معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پیاده‌سازی رمز یک‌بارمصرف می‌گوید: «کافه بازار به‌عنوان نماینده‌ ۲۲ هزار توسعه‌دهنده‌‌ای که مستقیماً با کافه بازار همکاری می‌کنند، قبل از اجرایی شدن این طرح سعی کرد دغدغه‌ها و مشکلات توسعه‌دهندگان و کاربران را به گوش سیاست‌گذار برساند. در روزهای پایانی اجرای رمز دوم پویا این تصمیم گرفته شد که همه‌ بانک‌ها به سامانه‌ی هریم متصل شوند یا سقف صد‌هزار تومان تراکنش روزانه با استفاده از رمز ایستا روی کارت‌ها رعایت شود. همین موضوع باعث کاهش آسیب به کسب‌وکارهای آنلاین در شرایط سخت اقتصادی این روزهای کشور شد.

متأسفانه هنوز اجرای این طرح مشکلاتی دارد که باعث سردرگمی کاربران و کاهش درآمد کسب‌وکارهای آنلاین شده است که امیدوارم با همکاری ذی‌نفعان به‌تدریج بهبود پیدا کند. البته با هزینه‌ای که به کاربران، کسب‌وکارهای آنلاین و سایر ذی‌نفعان واردشده امیدوار هستیم اجرای این طرح باعث کاهش چشمگیر پرونده‌های برداشت غیرمجاز در کشور شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.