راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سال 2020، سال نئوبانک‌ها خواهد بود؟

«نئوبانک» عبارتی است که امروزه در حوزه فین‌تک زیاد می‌شنویم و توجه هر دو گروه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را به خود جلب کرده است. درحالی‌که فین‌تک‌های حوزه پرداخت و وام‌دهی بر چشم‌انداز فین‌تک در هند حاکم شده‌اند، ظهور نئوبانک‌ها جدیدترین اتفاق مهمی است که در این حوزه افتاده است. این نئوبانک‌ها به‌صورت محصولات و سرویس‌های مالی دیجیتالی یا صرفا مبتنی بر موبایل تفکیک می‌شوند که دسترسی به آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است، کاملاً مقرون‌به‌صرفه و برای نیازهای فردی مشتریان مناسب هستند.

ایده کلی نئوبانک‌ها این است که بتوان یک ‌لایه بانکداری کاملا دیجیتال در تلفن همراه ایجاد کرد. اساس نئوبانک‌ها این است که با تلفن همراه کارهای بانکی خود را انجام دهید تا به‌طور چشمگیری هزینه‌هایتان کاهش پیدا کند؛ علاوه بر این، می‌توان تجربه مشتری را نیز در استفاده از فناوری بهبود بخشید. این مفهوم تا حدی الهام گرفته از موفقیت فین‌تک‌های جهانی مانند مونزو، روولوت و ان26 در اروپا است که با ایجاد اولویت در بانکداری موبایلی به‌وسیله ارائه تجربه عالی برای مشتری و ویژگی‌های ارزش‌افزوده فوق‌العاده، چشم‌انداز بانکداری سنتی را در کشورشان مختل می‌کنند.

نرخ پذیرش بالا و مدل‌های تجاری موفق نئوبانک‌ها موجب علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شرکت‌های بزرگ شده است، چنانچه در مارس 2018 از بودجه کل 3.49 میلیارد دلاری، مبلغ ۵۸۶.۷ میلیون دلار توسط فین‌تک‌ها در سطح جهان دریافت شده است.

با توجه به داده‌های شرکت Venture Intelligence، نئوبانک‌ها در هند رشد 116 میلیون دلاری در سال 2019 داشتند و جهش 7 برابری نسبت به سال گذشته را تجربه کردند. سال ۲۰۱۹ شاهد بلوغ مدل‌های کسب‌وکاری نئوبانک‌ها در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های عملیاتی کسب‌وکار بودیم؛ ازجمله حساب‌های دیجیتالی حقوق و دستمزد برای افرادی که از خدمات بانکی استفاده نمی‌کردند و یا افرادی که حساب بانکی نداشتند، حساب‌های پرداخت و کارت‌های اعتباری شرکت‌های کوچک و متوسط و کارت‌های مسافرتی مرزی.

در سطح جهان، بانک‌های چالش‌گر دیجیتالی یا نئوبانک‌ها در حال تغییر نوع نگرش مصرف‌کنندگان و بازار به بانکداری هستند. آن‌ها با ایجاد یک رویکرد دیجیتالی مشتری محور به خدمات و جدا کردن محصولات و خدمات بانکداری سنتی، دنیای مالی را ساده‌تر می‌کنند و همچنین نوآوری‌های زیادی را در محصولات، مدل‌های کسب‌وکاری و تجربیات مشتریان به ارمغان می‌آورند. نئوبانک‌ها روش‌ها و فرآیندهای مرتبط با بانكداری سنتی را مجددا بازسازی می‌کنند. ازآنجاکه چشم‌انداز مالی به سمت تجربه و رضایت مشتری در حال تغییر است، در مورد آنچه بانک‌های سنتی ارائه می‌دهند و آنچه مشتریان انتظار دارند شکافی ایجاد شده است که نئوبانک‌ها در تلاش‌اند تا این شکاف را پر کنند.

پتانسیل رشد قابل‌توجه نئوبانک‌ها به دلیل الگوی هزینه کم آن‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی هست؛ نئوبانک‌ها برای خدماتی مانند حداقل مانده‌حساب، سپرده و برداشت، هیچ هزینه ماهانه‌ای دریافت نمی‌کنند و اگر دریافت کنند بسیار ناچیز است. پذیرش توسط میلنیال‌ها، شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSME)، کارکنان اقتصاد گیگ که درآمد پراکنده دارند، استقبال از فن‌آوری‌های نوآورانه و افزایش مصرف‌گرایی، برخی از کاتالیزورهای موفقیت نئوبانک‌ها هستند.

نئوبانک‌ می‌تواند به‌عنوان اقدامی برای حل چالش‌های مالی و تنظیم عملیات بانکی با سایر خدمات مالی عمل کند. برای مثال، خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی برای مهاجران از طریق روش‌های جدید ورود به سیستم و نه براساس مستندات احراز هویت سنتی تسهیل می‌شوند. در ابتدا با تمرکز بر سهولت استفاده و ارائه ویژگی‌های خاص و سپس با افزودن قابلیت‌ها و خدمات بیشتر نئوبانک‌ها می‌توانند در طول زمان گسترش یابند.

اطمینان دارم که سال 2020 سال خوبی به‌طورکلی برای صنعت فین‌تک هند و به‌ویژه برای نئو‌بانک‌ها خواهد بود. یک حس خوش‌بینی قوی درباره سیاست‌های رگولاتوری و تسهیل امکان احراز هویت الکترونیکی برای فین‌تک‌ها در این سال وجود دارد. علاوه بر این تسهیل سازوکارهای اعطای مجوز رگولاتوری و همچنین ایجاد دستورالعمل‌هایی که امکان همکاری را فراهم می‌کنند، برای بازیگران حوزه پیش پرداخت و حوزه مالی در دسترس است. همچنین بانک‌های سنتی به طرز بی‌سابقه‌ای پذیرای فناوری و دیجیتال خواهند بود و مشارکت آن‌ها با نئوبانک‌ها قوی‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.

منبع thefintechtimes
نویسنده / مترجم مانیشا پاتل نیما افخمی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.