راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به نظر ۱۸ فعال ایرانی حوزه رمزارز درباره قیمت بیت‌کوین بعد از سومین هالوینگ

دو هفته دیگر سومین هالوینگ بیت‌کوین اتفاق می‌افتد. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود در روند صعودی قیمت بیت‌کوین تاثیر مثبتی داشته باشد همان‌طور که در دو دوره قبلی شاهد آن بودیم؛ درنتیجه اگر قرار باشد تاریخ دوباره تکرار شود، باید منتظر رشد بازار باشیم. با این حال عده‌ای نیز معتقدند که سومین هالوینگ بیت‌کوین تفاوت‌‌هایی با دو دوره گذشته دارد. با توجه به این موارد، نظر ۱۸ نفر از فعالان ایرانی حوزه رمزارز را جویا شدیم و از آنها پرسیدیم که به نظرشان بعد از سومین هالوینگ شاهد رشد قیمتی بیت‌کوین خواهیم بود یا خیر؟

محمدجواد صمدی‌راد، معاون شرکت ققنوس:

تجربه دو هالوینگ گذشته در بیت‌کوین نشان داده که نوسانات قیمت قبل و بعد از هالوینگ زیاد خواهد بود و در گذشته روند افزایشی قیمت را به دنبال داشته است و انتظار هم می‌رود که در این مرحله از هالوینگ افزایش قیمت بیت‌کوین را شاهد باشیم. اما رفتارهای چند ماه گذشته در بازار رمزارزها به‌خصوص بیت‌کوین، تحت تأثیر عوامل بیرونی نظیر رکود بازارهای سهام و نفت به دلیل ویروس کرونا، تزریق نقدینگی قابل توجه توسط دولت آمریکا، افزایش قیمت انس طلا و … انتظار افزایش قیمت را مثل دوره‌های قبل نباید داشت. قاعدتا در این مرحله افزایش قیمت بیت‌کوین تا سطح پوشش قیمت تمام شده استخراج، مورد انتظار خواهد بود و با توجه به عوامل بنیادی خارج از فضای رمزارزها، افزایش با شیب تند و رفتار هیجانی مثل گذشته را دور از انتظار می‌دانم.

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار کارچین:

هالوینگ یک پدیده قطعی در روند عرضه بیت‌کوین است که همگان از آن مطلعند. در بازارهای مالی به محض مشخص شدن یک پدیده قطعی، ولو در ماه‏ها یا سال‏های آینده، قیمت‏ها متناسب با آن پدیده، تعدیل می‏شوند. در اصطلاح فعالان بازار، اثر مثبت یا منفی این پدیده‏های قطعی شفاف، در قیمت‏ها پیش‏خور می‏شود و بازار برای اصلاح قیمت‏ها منتظر روز واقعه نمی‏ماند. در خصوص هالوینگ هم همین است و این اتفاق در قیمت‏ها اثر خود را گذاشته است. هر چند تاثیر روانی ناچیزی به شکل مقطعی در این خصوص محتمل است.

در مجموع هر چند به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت، ممکن است قیمت بیت‌کوین در زمان هالوینگ با رشد قیمت مواجه شود، اما اینکه عامل این رشد در آن زمان، مسئله هالوینگ باشد به نظر من منتفی است. نکته قابل توجه این است که تا امروز در مجموع بیش از 85 درصد بیت‌کوین‌های قابل استخراج، استخراج شده است، بنابراین عامل کلیدی در تعیین قیمت، سمت تقاضا است نه عرضه و برای پیش بینی قیمت باید به جای توجه به عوامل موثر بر عرضه مثل هالوینگ، بر عوامل موثر بر تقاضای بیت‌کوین توجه کرد. وضعیت تقاضای بیت‌کوین با توجه به عوامل بنیادینی مثل افزایش شدید عرضه دلار در پی بحران کرونا، استقبال دولت چین از تکنولوژی بلاکچین و به طور کلی روند رو به رشد آگاهی عمومی مردم از این پدیده، در یک افق بلندمدت افزایشی است.

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی:

بالاخره به سومین هالوینگ بیت‌کوین هم رسیدیم. طبق سوابق گذشته، رالی قیمتی از یک ماه بعد از نصف شدن پاداش بیت‌کوین شروع و تقریبا تا یکسال بعد از آن ادامه داشته است. قطعا قیمت BTC تا ATH قبلی بالا می‌رود؛ اما این جریان رشد بستگی به فاکتورهای بیرونی متعددی ازجمله بازارهای موازی مانند طلا، نفت و … دارد. اخیرا میزان جستجو در گوگل و توئیتر درخصوص هالوینگ افزایش یافته و نیز تعداد آدرس کیف پول‌هایی که بیش از ۰.۱ بیت‌کوین در خود دارند طبق آمارهای منتشر شده در bitinfocharts و coinmarketcap به شدت افزایش یافته است. این موارد، همگی دلیل محکمی بر توجه بازار به این رویداد و احتمال رشد قیمت بیت‌کوین است. توصیه به سرمایه گذاران اینکه فرصت سرمایه‌گذاری فقط خاص بیت‌کوین نیست! به ICOها و سایر آلت‌کوین‌ها هم توجه کنید. از فرصت کرونا برای آشنایی بیشتر با این بازار به خوبی استفاده کنید.

عباس آشتیانی، معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس:

تقریبا هر ۱۲ سال، اقتصاد جهانی دچار یک رکود شده است که نمونه قبلی آن را در سال ۲۰۰۸ به خاطر داریم. نرخ بهره پایین، ابزار سیاست پولی درست را از کشورها گرفته بوده و پاندمی ویروس کرونا مزید بر علت شد تا عمق زیادی به این رکود ببخشد. طبق گزارش مک‌کنزی در بهترین حالت ما شاهد بازگشت جهان به وضع قبلی GDP خودشان در سال آینده میلادی خواهیم بود و در حالت واقع بینانه دو سال زمان خواهد برد. در حال حاضر الگوی مصرف به‌شدت تغییر و مصرف سوخت‌های فسیلی به‌شدت کاهش پیدا کرده. مقادیر زیادی پول کاغذی برای حمایت از ملت‌ها چاپ شده (حدود چهار تریلیون دلار) و هزینه سو مدیریت دولت‌ها از جیب همه پرداخت می‌شود. این اولین رکود در عمر بیت‌کوین است و رکود قبلی دلیل تولد این پدیده اقتصادی بوده است. طبعا رشد پایه پولی و تئوری خنثی بودن پول باعث تورم و رشد سطح عمومی قیمت‌ها خواهد بود و بازار رمزارزها در کنار بازار طلا بخش بزرگی از این نقدینگی را جذب خواهند کرد. هر اونس طلا در سال ۲۰۰۸ بعد از سی درصد ریزش شاهد رشد بیش از ۲۰۰ درصدی بود و همزمانی رشد پایه پولی با هالوینگ بیت‌کوین و کاهش عرضه در بیت‌کوین می‌تواند امکان جذب سرمایه به بازار بیت‌کوین را تشدید کند. البته مارکت طلا ۸ تریلیون دلار و کل مارکت رمزارزها ۲۰۰ میلیارد دلار عمق دارد و نوسانات بیشتری را ممکن است در بیت‌کوین شاهد باشیم. وابستگی بالای بازارها در دوران وحشت پاندمی و اهمیت خاص مارکت‌های غیرمتمرکز می‌تواند نوید رکورد قیمتی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار را در چند ماه آینده بدهد.

دلیل اصلی این رشد قیمتی را می‌توان در رشد تعداد آدرس‌های کیف پول که بالای یک بیت‌کوین ذخیره دارند جستجو کرد که سمت تقاضا را پوشش می‌دهد. Stock to flow برای بیت‌کوین نیز شاخص مناسبی برای اثر کاهش عرضه است ولی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که هر هالوینگ اثر کمتری روی عرضه نسبت به هالوینگ قبل دارد و سمت تقاضا را بیشتر باید مورد توجه و تحلیل قرار داد چرا که خبر اتفاق هالوینگ کمی زودتر پیشخور نیز شده است.

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین:

با توجه به مکانیسم عملکرد و پاداش شبکه بیت‌کوین، انتظار افزایش قیمت در پی هالوینگ منطقی به نظر می‌رسد. در عین حال، جریان‌های دیگری هم به فراخور اوضاع می‌توانند بر ارزش بیت‌کوین اثر بگذارند که میزان اثر مثبت و منفی آن‌ها ممکن است بر تشدید یا تضعیف تأثیر هالوینگ بر قیمت بیت‌کوین مؤثر باشد. مواردی از جمله:

  • بحران همه‌گیری کرونا و پیامدهای قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی آن
  • کاهش قیمت نفت که می‌تواند به کاهش ارزش انرژی و در نتیجه هزینه ماینینگ بیانجامد.
  • وضعیت کاهشی در بازارهای سرمایه جهانی (به غیر از ایران)!

با لحاظ تمامی این شرایط و البته ذکر همیشگی این نکته که من متخصص بازار نیستم و عمدتاً در زمینه فنی بلاکچین به فعالیت می‌پردازم، افزایش «اندک» قیمت بیت‌کوین در بازه کوتاه‌مدت بعد از هالوینگ را به واقعیت نزدیک تر می‌دانم. البته به لحاظ تاریخی هم دو هالوینگ‌ قبلی افزایش شدید قیمتی را در بازه کوتاه مدت به دنبال نداشته‌اند.

سهیل نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران:

قدیم ها در حمام، وان داشتیم. پلاستیکی. بچه بودم و برایم بزرگ بود. تفریحم این بود ساعت‌ها در وان زیر شیر آب بنشینم و وان را سرریز کنم از آب و با کم و زیاد کردن شیرهای آب سرد و گرم دمای آب وان را تغییر بدهم. وقتی از سرما می‌لرزیدم، آب گرم را بلافاصله باز می‌کردم اتفاقات بعدش تا زمانی که آنقدر گرم می‌شد که مجبور می‌شدم ببندمش مثل اتفاقات بعد هالوینگ خواهد بود. شاید درجا چیزی متوجه نشویم اما بعد از هالوینگ وان بیت‌کوین با تاخیر خیلی گرم می‌شود! عرضه و تقاضا به یک اندازه تغییر نخواهند کرد.

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس:

مانند دو دوره گذشته هالوینگ بیت‌کوین مکانیزم کاهش عرضه بیت‌کوین که هالوینگ نام دارد باعث افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد و پیش‌بینی من این هست که تا آخر سال ۲۰۲۰ قیمت بیت‌کوین به عدد ۲۰ هزار دلار برسد و تا آخر سال ۲۰۲۱ شاهد قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار و ۱۵۰ هزار دلار در قیمت بیت‌‌کوین باشیم. اما دو نکته نیز وجود دارد؛ یکی موضوع کرونا است و تاثیر کرونا روی قیمت بیت‌کوین که در کوتاه مدت وقتی بازارها همه ریخته‌اند تاثیری روی قیمت بیت‌کوین گذاشت ولی در بلندمدت و طی یکی دو سال آینده تاثیر مثبت آن بیشتر خواهد شد چراکه عملا هم دنیا در حال رفتن به سمت دیجیتالی شدن است و کرونا این موضوع را تسریع کرده و بیت‌کوین نیز از جنس دیجیتالی شدن است و هم تزریق بسته‌های کمکی چندین تریلیون دلاری کشورها تورمی که بوجود می‌آورد باعث خواهد شد که قیمت بیت‌کوین بالاتر رود. نکته دومی که وجود دارد این است که همیشه قبل از هالوینگ شایعه‌هایی بوجود می‌آید که همه نگران می‌شوند که آیا کاهش مقدار عرضه، شبکه بیت‌کوین را دچار اختلال خواهد کرد یا نه و نرم‌افزارها مانند دو دوره گذشته درست کار خواهند کرد یا نه و این موضوع ممکن است نوسانات کوچکی به بازار بدهد ولی یک ماه بعد از هالوینگ که خیال‌ها راحت شد، شاهد افزایش قیمت شدید خواهیم بود.

احسان قاضی‌زاده؛ مدیرعامل اکسیر:

سومین هالوینگ بیت‌کوین در کمتر از یک ماه آینده از آن جهت منحصر به فرد و غیر قابل پیش‌بینی است که بیت‌کوین هیچ‌گاه به اندازه این زمان در بین مردم شناخته شده نبوده است و همچنین بحران اقتصادی اخیر ناشی از کرونا اولین تجربه بیت‌کوین در این خصوص است (بحران اقتصادی قبلی به سال 2008 برمی‌گردد) لذا واکنش بیت‌کوین در این شرایط هیچ سابقه قبلی ندارد. اما از نقطه نظر فنی، به نظر نمی‌رسد که ماینرهای بیت‌کوین (که اتفاقا بعد از هالوینگ بیت‌کوین‌کش به تعداد آنها نیز اضافه شده است) در کوتاه مدت بتوانند مدل کسب‌وکار خود را تغییر دهند و به دلیل قراردادهای 6 تا 12 ماهه که با تامین‌کنندگان انرژی دارند مجبور به ادامه کار هستند و لذا افت هش ریت پس از هالوینگ بیت‌کوین به آن نحوی که در شبکه BCH اتفاق افتاد شاهد نخواهیم بود. اما از دیگر سو افرادی که به خاطر احتمال افزایش قیمت بیت‌کوین بعد از هالوینگ اقدام به نگه داری بیت‌کوین‌های خود کرده‌اند و همچنین بالا رفتن میل به خرید و نگه داشتن بیت‌کوین در آمریکا، همه اینها به اضافه پارامترهای زیاد دیگری باعث شده‌اند که پیش‌بینی افزایش و یا کاهش قیمت بعد از این رویداد را مشکل کند.

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس:

قطعا بعد از هالوینگ رشد قیمتی خواهیم داشت چرا که به‌دلیل منطق ساده عرضه و تقاضا، عرضه بیت‌کوین توسط ماینرها نصف خواهد شد و این یعنی با حفظ سطح تقاضای فعلی قیمت افزایش می‌یابد. اما باید توجه کرد این افزایش قیمت لزوما بلافاصله بعد از هالوینگ اتفاق نمی‌افتد. به احتمال زیاد چند ماهی طول خواهد کشید تا رشد اصلی آغاز شود و ممکن است یک اصلاح کوتاه مدت قیمتی هم داشته باشیم. درباره قیمت نیز بیت‌کوین باید سقف قیمت قبلی خود که ۲۰ هزار دلار هست را بشکند و اگر این اتفاق نیفتد، امید بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین نابود خواهد شد.

سعید حسینی، مدیرعامل لیون کامپیوتر:

به خاطر ویروس کرونا در دوران عجیبی هستیم و این هالوینگ شاید مشابه هالوینگ‌های گذشته نباشد و پیش‌بینی برای بیت‌کوین همیشه سخت بوده ولی احتمال من این هست که بعد از هالوینگ درجا اتفاقی نمی‌افتد و بین دو تا پنج ماه بعد، قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند و وقتی به ۱۵۰۰۰ رسید و آن را رد  کرد، مردم به سمت آن خواهند آمد و بیت‌کوین بالای بیست هزار دلار را تجربه می‌کند و شیب صعودی به خودش می‌گیرد. البته همیشه پیش‌بینی پیش‌بینی هست و امکان دارد اتفاق نیفتد. ولی پیشنهاد می‌کنم اگر کسی می‌خواهد وارد چنین بازاری شود، امروز فرصت خوبی است نه فردای بعد از هالوینگ.

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان:

با توجه به رویداد قریب‌الوقع هالوینگ، انتظار می‌رود که در عرض شش ماه با رشد قابل توجه قیمت بیت‌کوین مواجه شویم. این افزایش قیمت به دو دلیل اتفاق می‌افتد: یکی اینکه سختی شبکه بالا خواهد رفت و این سختی کار باید برای ماینرها جبران شود. علاوه بر این تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین توسط استخراج‌کننده‌ها انجام می‌شود و باید آن‌ها را راضی نگه داشت که به کار خود ادامه دهند. اگر ماینرها دچار این احساس شوند که در حال ضرر هستند، فارم‌‌های بیت‌کوین را خاموش می‌کنند و در نتیجه‌ی این کار تراکنش‌ها دیگر انجام نمی‌شوند. با در نظر گرفتن موارد بالا پیش‌بینی می‌کنم که قیمت بیت‌کوین تا بین ۳ تا ۵ هزار دلار افزایش یابد.

عامل تعیین‌کننده قیمت بیت‌کوین، عرضه و تقاضا است. بی‌شک با وقوع هالوینگ، عرضه‌ی بیت‌کوین کاهش می‌یابد، چرا که علاوه بر سخت‌تر شدن استخراج، برای بسیاری از ماینرهای تازه‌کار، فعالیت در این شبکه به‌صرفه نخواهد بود.

امید علوی، کارشناس ماینینگ:

شاید این هالوینگ عجیب‌ترین و سخت‌ترین هالوینگ بیت‌کوین باشد. بازارهای جهانی شدیدا دچار تلاطم شده‌اند. همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ باعث رکود در اقتصادها و صنایع شده است و تمام این مشکلات و متغیرها باعث می‌شود تا پیش‌بینی روند قیت و به تبع رشد درآمد ماینرها غیرقابل پیش‌بینی شود. اما به نظر من دوران پساکرونا دوران بلاکچین و مخصوصا بیت‌کوین خواهد بود. تاثیرات این بیماری بر سیستم‌های بانکی و پولی و مختل شدن جابجایی پول باعث استفاده بیشتر صراف‌ها و مردم از رمزارزها شد. افت قیمت سهام و ارزهای جهانی در آینده اشتیاق مردم را برای نگهداشتن رمزارزها و استفاده از آنها بالا می‌برد. اما من همیشه معتقدم پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین کار بسیار دشواری هست و در این روزها تقریبا غیرممکن شده. هالوینگ امسال مصادف شده است با فصل بارش‌های تابستانی چین که معمولا با کاهش قیمت برق ماینرهای چینی دستگاه‌های بیشتری را به شبکه متصل می‌کنند.

با نصف شدن پاداش شبکه ورودی به مارکت هم کاهش پیدا می‌کند و امیدوارم روند صعودی استفاده از بیت‌کوین باعث بالا رفتن قیمت آن شود تا جایگزینی دستگاه‌ها هش‌ریت بالاتر معقول‌تر صورت گیرد وگرنه شاهد رکود ۶ تا ۱۲ ماهه در بازار استخراج خواهیم بود. جذابیت این نکته برای خوانندگان این مطلب خالی از لطف نیست که در ماه‌های اخیر من شاهد رشد شدید خرید کارت‌های گرافیک در بازار ایران بوده‌ام که این نوید از احتمال شروع فصل آلت‌کوین‌ها می‌دهد.

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه:

من عقیده دارم که در هنگام هالوینگ با افزایش قیمت بیت‌کوین روبه‌رو نخواهیم بود و چه بسا شاهد کاهش قیمت بیت‌کوین نیز باشیم. علت این موضوع دو نکته است یکی این که عمده عرضه هم‌اکنون از طریق ماینرها نیست و در عرضه شاهد تغییر شدید نخواهیم بود که این موضوع باعث متفاوت بودن این هالوینگ نسبت به هالوینگ‌های گذشته است. درواقع این هالوینگ اولین هالوینگی است که در آن ماینرها عرضه‌کننده اصلی بیت‌کوین نیستند.

نکته دوم هم در شعار شایعه را بخر و خبر را بفروش خلاصه می‌شود. با انتظار تعداد زیادی از مردم برای افزایش قیمت در حول و حوش هالوینگ، عده زیادی برای این اتفاقا بیت‌کوین خریده‌اند و با اتفاق افتادن هالوینگ اقدام به فروش می‌کنند؛ این موضوع باعث افت قیمتی بیت‌کوین خواهد شد.

علی امیری، هم‌بنیانگذار زرین‌پال:

برخلاف نظری که قبلا به راه پرداخت داده بودم (12 تا 14 هزار دلار) پيش‌بينی مي‌کنم که بيت‌کوين برای مدتی در حدود 3 تا 4 ماه در محدوده‌ای بين 8 هزار دلار تا زير 10 هزار دلار باقی بماند ولی اين بازه طولانی نخواهد بود و با توجه به اينکه پاداش‌های استخراج نصف می‌شود، قطعا بعد از يک مدتی احتمالا 5 تا 6 ماهه بيت‌کوين به بالای 12 هزار دلار صعود خواهد کرد. البته که دنيا به‌شدت در حال تغيير هست و همانطور که 6 ماه قبل فکر نمی‌کرديم يک ويروس اينطور دنيا را تغيير بدهد و آنقدر اقتصاد دنيا را متحول کند، نمی‌دانيم برای فرداها چه اتفاقی در جهان خواهد افتاد. اما به‌صورت کلی با شرايط موجود بيت‌کوين بعد از 5،6 ماه از هالوينگ به بالای 12 هزار دلار صعود خواهد کرد.

مهدی ناصری، مدیرعامل استخر استخراج آرمانی:

بیت‌کوین ۲۰ هزار دلاری یک الزام است نه یک امکان. پس از هالوینگ بیت‌کوین با توجه به نصف شدن درآمد ماینرها، ظرفیت تولید دستگاه‌های ماینینگ جدید و نرخ رشد توان محاسباتی شبکه، بیت‌کوین راهی جز افزایش قیمت تا حداقل ۲۰ هزار دلار ظرف ۶ تا ۱۲ ماه آینده را ندارد مگر آنکه شاهد افت شدید در توان ‌محاسباتی شبکه باشیم که بعید به نظر می‌رسد.

این یک توصیه سرمایه‌گذاری نیست بلکه یک نتیجه‌گیری فنی مبتنی بر نرم‌افزار تحلیل بازار شرکت ما از شرایط حاکم بر استخراج بیت‌کوین است. اگر بازار بیت‌کوین را یک سیستم عرضه-تقاصا در نظر بگیریم، قیمت برای مشتری نهایی باید به گونه‌ای تعیین شود که برای تولیدکننده (ماینر) توجیه اقتصادی داشته باشد. با در نظر گرفتن ورود دستگاه‌های نسل ۱۷ و ۱۹ بیت‌ ماینر و از رده خارج شدن تدریجی نسل ۹ و ۱۱ کرانه پایین قیمت بیت‌کوین قابل تخمین است.

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا:

هالوینگ به‌صورت مستقیم میزان تولید بیت‌کوین را نصف می‌کند. (که نتیجه آن ایجاد یک تورم منفی ثابت در حدود 3.65 درصد برای بیت‌کوین است). در حال حاضر ماینرها به ازای هر تراهش حدود 12 سنت درآمد دارند که برای بسیاری در دنیا این درآمد پاسخگوی هزینه‌های برق و محل و نگهداری ماینرها نیست. حالا با نصف شدن درآمد ماینرها، حدود 50 تا 80 درصد ماینرها مجبور به خارج کردن ماینرهای خود از مدار خواهند شد. اما اگر قیمت بیت‌کوین بالاتر رود، مسلما تعداد بیشتری از ماینرها فعالیت خود را متوقف نخواهند کرد.

منطقی است که با کاهش عرضه و در صورت وجود تقاضا قیمت بالا خواهد رفت. من تصور می‌کنم تقاضای کافی هم برای بیت‌کوین وجود دارد (اکثرا برای ترید، خرید و فروش و اندوخته ارزش) و همین موضوع باعث افزایش قیمت خواهد شد. برای اینکه ماینرها بتوانند به حیات خود ادامه دهند فکر می‌کنم قیمت بیت‌کوین تا حداقل تا 15000 دلار لازم است، افزایش یابد. با توجه به شرایط کنونی فکر می‌کنم بعد از هالوینگ تا حدود 1 یا 2 ماه شاهد نوسانات شدید خواهیم بود و بعد از آن (حدود شهریورماه امسال) حدود 12000 تا 15000 دلار تثبیت خواهد شد.

ضیا صدر، بیت‌کوینر:

هالوینگ رخدادی‌ است که حدودا هر ۴ سال در شبکه بیت‌کوین تکرار می‌شود و حداقل دو جنبه مهم دارد.
پاداش ماینرها نصف می‌شود و در پی این رخداد می‌توان شاهد رشد یا کاهش تعداد (و توان) ماینرها بود. ماینرها از مهم‌ترین اجزاء شبکه بیت‌کوین و تامین‌کننده امنیت آن هستند و تصمیمات آن‌ها پیامدهای مهمی برای آینده بیت‌کوین دارد. و اما از جنبه اقتصادی، هالوینگ یادآور یکی از مزایای مهم بیت‌کوین است. پولی که عرضه آن محدود و تعداد نهایی آن ۲۱ میلیون واحد است. نرخ تولید این ۲۱ میلیون بیت‌کوین، مشخص، از پیش تعیین شده و قابل پیش‌بینی است. مکانیزم هالوینگ عرضه و تولید بیت‌کوین را کنترل و نرخ قابل پیش‌بینی آن را تضمین می‌کند. بر اساس عملکرد گذشته بیت‌کوین پس از هالوینگ‌های قبلی، انتظار افزایش قیمت بیت‌کوین پس از هالوینگ فعلی می‌رود اما ممکن است این افزایش به تدریج اتفاق افتد.

امین امینی، مدیرعامل والکس:

با توجه به نزدیک شدن به هالوینگ بیت‌کوین می‌توان انتظار داشت که مانند دوره‌های پیش بازار کمی صعودی شود، اما با تحلیل‌های فعلی و رفتار بازار، صعودی بودن آن تا هالوینگ بعید به‌نظر می‌رسد و امکان ریزش به قیمت‌های پایین‌تر نیز وجود دارد. بعد از هالوینگ براساس اطلاعات دوره‌های قبل انتظار این است که جهش قیمتی برای بیت‌کوین اتفاق بیفتد، اما این اتفاق در کوتاه مدت به احتمال زیاد نخواهد افتاد و ریزش بیت‌کوین به قیمت‌های ۵۸۰۰ در کوتاه‌مدت امکان دارد و در صورت شکستن مقاومت ۵۸۰۰ای تا ۳۸۰۰ امکان ریزش وجود دارد. ولی در چند ماه بعد از آن و بعد از پایداری شرایط، روند صعودی شروع خواهد شد و می‌توان انتظار این را داشت که در انتهای سال ۲۰۲۰، قیمت بیت‌کوین به دو برابر قیمت فعلی آن برسد و قیمت‌های ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ را در انتهای سال میلادی ببیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.