راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازاریابی در دوران شیوع ویروس کرونا چگونه است؟

ویروس کرونا روی بسیاری از کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد؛ تاثیراتی که احتمالا تا چند ماه دیگر قابل ارزیابی باشند. شناخت تاثیرات این بیماری در همه زمینه‌های کسب‌وکاری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند اقدامات لازم را برای عبور از این مراحل انجام دهند. در موقعیت پیش آمده برای سازمان‌ها، برخی از استراتژی‌های کلی در حوزه‌های بازاریابی و فروش وجود دارد. به‌طور مثال می‌توان به برنامه تبلیغات شرکت هرشی اشاره کرد که در نظر داشت یک کمپین تبلیغاتی در مورد شکلات‌های دست‌ساز خود ارائه کند که با توجه به موضوعات سلامتی آن را متوقف کرد و یا شرکت کی‌اف‌سی مجبور به جمع‌آوری کمپین تبلیغاتی خود با کانسپت لیسیدن انگشتان دست بعد از خوردن محصولات این شرکت شد، کمپینی که به دنبال رساندن پیام خوشمزگی بود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که با وجود کرونا و تهدید کسب‌وکارها به ایجاد بحران و حتی تعطیلی آنها باید برای بازاریابی خود چه استراتژی‌هایی را در نظر بگیرند؟


شناسایی کامل شبکه‌های اجتماعی شرکت و سایر رقبا


مشتریان در این بحران اتقافات زیادی را تجربه کردند به صورتی که باعث شده متفاوت رفتار کرده و عمل کنند. برندها باید نسبت به واکنش‌های آنها حساس باشند؛ به این معنی که برندها باید در مرحله اول فقط به مشتری گوش کنند. به منظور اطلاع از نیازها و خواسته‌های مشتریان در شرایط کنونی، یکی از مناسب‌ترین روش‌ها بررسی نظرات، کامنت‌ها و پیشنهادات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی است تا بتوان نظرات و پیشنهاداتی که در این شرایط اعلام می‌شود و قابلیت اجرا شدن دارند را عملیاتی کرد اما این رصد فقط مختص شبکه‌های اجتماعی خود شرکت نبوده و باید شامل رقبا و سایر شرکت‌ها نیز باشد تا بتوان به خواسته‌ها و نگرانی‌های مشتریان در کانال‌های مختلف تسلط کامل داشت.

با دریافت این نظرات و تحلیل آن‌ها می‌توان واکنش‌های مناسبی نسبت به این موضوع داشت. موضوع دیگری که در اینجا مطرح می‌شود درگیر کردن مشتریان برای ارائه نظرات خودشان در مورد این ویروس در ارتباط با محصولات شرکت و نوع نگرش آن‌ها است که می‌توان با کمپین‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، نظرات آن‌ها را دریافت کرد.


حساسیت بیشتر نسبت به نیازهای مشتریان


شرکت‌ها باید نسبت به صدای مشتری یا خواسته‌هایش توجه داشته باشند تا در اسرع وقت تغییرات لازم را انجام دهند و نیازهای مشتری را فراهم کنند. در این حالت شرکت‌ها با توجه به پایگاه داده‌ای که دارند با مشتریان به صورت فعال تماس می‌گیرند و نظرات و پیشنهادهای آنها را بر اساس یک پروتکلی که قبلاً تدوین‌شده دریافت می‌کنند. همچنین شرکت‌ها با توجه به تماس‌هایی که مشتریان خودشان با شرکت می‌گیرند اطلاعات لازم را از آ‌نها دریافت می‌کنند.


توسعه ارتباطات با فروشگاه‌های آنلاین معتبر در کل کشور


چندی است که در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار فروش آنلاین در کشور توسعه داشته است. با توجه به شرایط پیش‌آمده می‌توان فهرستی از تمامی فروشگاه‌ها جمع‌آوری و پس از اعتبار سنجی این فروشگاه‌ها نسبت به عقد قرارداد با آنها اقدام کرد.


گسترش ارتباط با مشتریان و مصرف‌کنندگان


هر سازمانی باید در این بحران به وجود آمده با مشتریان خود پیش‌تر از قبل در ارتباط باشد و حتی اگر لازم باشد زیرساخت‌های لازم خود را در جهت استفاده از ابزارهای ارتباطی به وجود بیاورد. ابزارهای ارتباطی مثل وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی و فروش آنلاین، واتس اپ، ایمیل‌ها و … .


 بازاریابی مسئولیت اجتماعی


شرکت‌ها برای نشان دادن توجه به مشتربان و نگرانی بابت سلامتی آن‌ها می‌توانند وسایلی مانند ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در کنار محصولات ارسالی برای مشتریان، نمایندگان، کارکنان آن‌ها و یا مصرف‌کنندگان ارسال کنند؛ و یا درباره موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌توان نیز به پروموشن‌ها و تخفیفاتی که به گروه‌های مختلف جامعه مانند کادر درمان ارائه می‌شود اشاره کرد.

همچنین کمپین‌های برخی از شرکت‌های ایرانی برای سوپرمارکت‌ها پرده‌های پلاستیکی به‌عنوان حائل میان مشتریان و فروشندگان را ارائه کرده که از دیگر موارد مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.