راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه راهکارهایی برای افزایش امنیت خرید اینترنتی در زمان شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است؟

شیوع کرونا و افزایش میزان تلفات جانی ناشی از این ویروس در سراسر جهان، باعث شده که مردم برای حفظ سلامتی خود به خرید اینترنتی رو بیاورند؛ اما در پس این خرید اینترنتی، افرادی سودجو هستند که سعی دارند از این شرایط بحرانی به نفع خود استفاده کنند. در یک ماهه گذشته، با افزایش خرید اینترنتی مردم، تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی نیز به‌شکل قابل‌ توجهی بیشتر شده و مردم شکایت‌های زیادی در این مورد ثبت کرده‌اند.

طبق خبری که زددی‌نت به تازگی منتشر کرده، در آمریکا کلاهبرداران به بهانه جمع آوری پول برای ارسال به خیریه‌ها یا فروش دارو با این ادعا که کرونا را درمان می‌کنند، پول مردم را به سرقت برده‌اند. همچنین این افراد سودجو با ارسال ایمیل‌هایی که در ظاهر از سوی سازمان بهداشت جهانی یا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) ارسال شده‌اند، توانسته‌اند اطلاعات شخصی افراد را به دست آورند.

با توجه به افزایش آمار کلاهبرداری‌های اینترنتی اخیر در آمریکا، وزارت دادگستری ایالت متحده آمریکا از عموم مردم خواسته تا تمامی موارد کلاهبرداری و تخلف در ارتباط با ویروس کرونا را گزارش کنند. این وزارت از تمامی دادستان‌های محلی در ایالات مختلف آمریکا خواسته تا یک نهاد هماهنگ‌کننده را در این زمینه تعیین کنند تا در مورد تخلفات، بررسی‌های لازم را انجام دهد.

در ایران نیز در یک ماهه گذشته با توجه به شیوع کرونا و افزایش خرید اینترنتی مردم، تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافته و مردم شکایات زیادی درباره گرانفروشی و تقلب و دیگر تخلفات صنفی ثبت کرده‌اند. رضا الفت‌نسب، رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی اعلام کرد از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، فروش اینترنتی انواع کالاها حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در این میان، شکایت مردمی از تخلف‌های گسترده فروش‌های اینترنتی بخش قابل توجهی از پرونده‌های ورودی تعزیرات را به خود اختصاص داده که بیشترین تخلفات مربوط به فروش‌های مناسبتی و حراجی‌های مانند جمعه‌سیاه است و تعزیرات را با پرونده‌هایی با تخلفات کلاهبرداری، کم‌فروشی، گرانفروشی و تقلب روبه‌رو می‌کند.



الفت‌نسب با اشاره به اینکه مردم نباید در خریدهای اینترنتی صرفا به نماد اعتماد الکترونیکی اکتفا کنند گفت: «از ۴۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده‌اند، فقط هزار و ۲۰۰ مورد مجوز دارند. در نیمه نخست سال 98 بیش از 3 هزار شکایت ثبت شده که عمده آنها مربوط به واحدهای فاقد مجوز است.»

30 مهر سال 98 هم محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت که چون بالای 90 درصد فروشگاه‌های اینترنی شناخته‌شده نیستند،‌ اولویت ما در توصیه به مردم خودداری از خرید اینترنتی است؛ به‌دلیل اینکه سرور بسیاری از فروشندگان اینترنتی خارج از کشور است، امکان رصد و نظارت آنها هم وجود ندارد.


راه‌اندازی پویش «از خانه بخریم» در راستای ارتقا امنیت خرید اینترنتی


با شیوع ویروس کرونا، خریدهای اینترنتی رشد زیادی داشته و اکثر مردم نمی‌توانند از آن اجتناب کنند.‌ با توجه به این موضوع، به منظور اعتماد بیشتر مردم در خریدهای اینترنتی و پیگیری شکایات مردم، به تازگی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از راه‌اندازی پویش «از خانه بخریم» برای کاهش سفرهای شهری و برون‌شهری خبر داده و شرایطی را برای کسب‌وکارهای متقاضی گذاشته است. این پویش با ترغیب مردم به خرید اینترنتی، در کنار حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین از کسب‌وکارهای آفلاین و سنتی هم حمایت کند. سایت مربوط به این پویش به گونه‌ای طراحی شده که کاربران می‌توانند برای خرید اینترنتی خود، نام کالا، شهر محل سکونت و نیز نام کسب‌وکار مورد نظر را جست‌وجو کنند و با اطمینان از کسب‌وکار ثبت شده، امنیت خرید خود را افزایش دهند.

الفت‌نسب با بیان اینکه این پویش در دو فاز فعالیت خود را انجام می‌دهد گفت: «در فاز اول سایت bazargahiran.ir آغاز به کار می‌کند و کسب‌وکارهایی که وارد این پویش شدند، در این سایت قرار می‌گیرند تا مردم با ورود به این سایت و بررسی شرایط ارائه سرویس کسب‌وکارها و کد تخفیف‌ها و مدت زمان ارسال مرسولات خرید خود را انجام دهند. اگر مشکلی هم در روند خرید پیش آمد، اتحادیه با اتاق اصناف پیگیری و شکایات را رفع می‌کند.»

او همچنین در مورد فاز دوم این پویش ادامه داد: «در فاز دوم کسب‌وکارهای آنلاین از جمله بازارگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های لجستیک که می‌توانند به کسب‌‌وکارهای آفلاین خدمات ارائه دهند، معرفی می‌شوند تا موضوعات آموزشی و تسهیل کار برای مشاغل آفلاین پیگیری شود.»



رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در خصوص پیگیری شکایات مردم در پویش «از خانه بخریم» توضیح داد: «برخی از فروشگاه‌ها در وب‌سایت پویش از خانه بخریم ثبت‌نام کرده‌اند. در سایت بازارگاه ایران برخی وب‌سایت‌ها ثبت شده‌اند و قابل پیگرد هستند و اگر شکایتی هم باشد رسیدگی می‌شود. این وب‌سایت معتبر است و شکایات مردمی از آن قابل پیگیری بوده اما در برخی وب‌سایت‌ها که هیج مجوزی ندارند امکان کلاهبرداری و متضرر شدن مردم وجود دارد.»

علاوه بر این، سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص امنیت خرید اینترنتی افزود: «ارسال جنس تقلبی یا دریافت پول بدون ارسال جنس، از جمله تخلفات انجام شده است. طبق ماده ۳۹ قانون تجارت الکترونیک، اگر تأمین‌کننده به دلایلی همچون عدم موجودی کالا نتواند تعهدات را انجام دهد، باید مبلغ دریافتی را برگرداند. مردم باید در خرید اینترنتی شماره تلفن فروشنده، سایت ارائه‌دهنده خدمات و اصالت کالا را بسنجند و از فروشگاه‌هایی خرید کنند که مجوز فروش اینترنتی کالا داشته باشند.»

حشمت سلیمانی، رئیس پلیس فتا نیز با بیان اینکه مردم باید به هویت واقعی فروشنده و مکان آن توجه داشته باشند، بیان کرد: «کاربران باید دقت داشته باشند که از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک (ای نماد) خرید کنند. همچنین آنها هنگام پرداخت وجه کالای خریداری شده در درگاه‌های بانکی نیز باید از جعلی نبودن آدرس بانکی (فیشینگ) مطمئن شوند.»

از طرفی، پیمان زندی، رئیس مرکز امور اصناف وزارت صمت اعلام کرد: «فعالیت هشت هزار صنف مختلف با شیوع ویروس کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است و برخی از این اصناف نیز به‌طور کلی در این ایام تعطیل شده‌اند که فروش اینترنتی می‌تواند در این شرایط به آنها کمک کند. مردم می‌توانند از سایت‌هایی که نماد دارند و ثبت شده‌اند، بدون نگرانی خرید کنند و  شکایت‌ها از طریق اتحادیه رصد و بررسی می‌شوند. هر کسب‌وکاری نخست باید پروانه‌ی کسب داشته باشد و بعد مجوز فروش اینترنتی را کسب کند. هم‌اکنون ۱۳۳۰ پروانه‌ی کسب اینترنتی از سوی اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی صادر شده است.»

1 دیدگاه
  1. نمایندگی ظهیری بیمه پارسیان می‌گوید

    سپاس از مقاله کاملتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.