راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمپین «اعتراض به اجباری شدن رمز پویا و درخواست تعلیق آن» در کارزار راه افتاد

در میان غالب جرائم اقتصادی، فیشینگ رشد دو برابری را نسبت به سال گذشته داشته و با میزان کلاهبرداری ۶۰ درصدی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. با توجه به این موضوع بانک مرکزی طرح رمز‌ دوم پویا را به‌جای رمز‌ دوم ایستا اجرا کرد تا از آمار فیشینگ بکاهد.

حالا با همه‌گیر ‌شدن رمز دوم پویا، مسئولان نظام بانکی از کاهش احتمال سرقت از حساب‌های بانکی خشنود هستند، اما کاربران نظام بانکی یعنی مردم، از دردسرهای تراشیده ‌شده در این فرایند گلایه دارند و انجام تراکنش‌های اینترنتی خود را به سختی انجام می‌دهند.



در پی مسائلی که پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا ایجاد شد، در کارزار که یک پلتفرم جمع‌آوری امضاست و در آن دغدغه‌های گروهی مطرح می‌شود از 24 اسفندماه، کمپینی ایجاد شده که درخواست آن اختیاری شدن استفاده از رمز دوم پویاست.

این نامه، خطاب به عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشته است که در شرایط اقتصادی موجود که اکثر کسب‌وکارها به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند، فعال‌سازی رمز دوم پویا به قیمت زیان جبران‌ناپذیر هزاران کسب‌وکار اینترنتی و نارضایتی اغلب کاربرانی تمام می‌شود و فرآیند پرداخت آنلاین را دشوارتر کرده است. همچنین در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا دردسرهای مربوط به این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران ناچار به مراجعه حضوری به بانک‌ها و خودپردازها برای فعال‌سازی این سرویس شوند.



در این نامه عنوان شده است: « ایده‌ فعال‌سازی اجباری رمز دوم پویا در حالی اجرا شده که بسیاری از فعالان حوزه پرداخت راهکارهای مناسب‌تری به عنوان جایگزین پیشنهاد دادند. در حالی که مدیران محصولات دیجیتال در فرآیندهای تجربه کاربری تلاش می‌کنند چند صدم درصد نرخ تبدیل را افزایش دهند، اجرای این پروژه باعث شده است بسیاری از استارت‌آپ‌ها تا ۵۰ درصد کاهش تراکنش‌های مالی داشته باشند. معافیت پرداخت‌های زیر صد هزار تومان نیز نقض غرضی بوده که باعث شده کماکان امکان کلاهبرداری‌هایی نظیر فیشینگ همچنان باقی بمانند.»

در این کمپین دو درخواست مطرح شده: «نخست اینکه تا کسب‌وکارها و مردم بیشتر از این زیان نکرده‌اند، در اسرع وقت استفاده از رمز پویا را اختیاری کنید. دوم اینکه طی فراخوانی از طراحان تجربه کاربری، مدیران محصول، کارشناسان حوزه پرداخت و متخصصان امنیت دعوت کنید تا طی یک پروسه کارشناسانه راهکارهای مناسب جلوگیری از مشکلات پرداخت مورد بررسی قرار گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.