راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شیوع ویروس کرونا و قرنطینه باعث رونق چه کسب‌وکارهایی شد؟

ویروس کرونا علاوه بر چالش‌های انسانی تاثیرات عمیق و جدی بر اقتصاد جهانی، کسب‌وکارها و اشتغال در سراسر دنیا داشته است. با اینکه اکثر کسب‌وکارها در این شرایط کنونی ضرر کرده‌اند اما این ضرر و زیان شامل حال همه مشاغل و صنایع نمی‌شود.

افزایش ناگهانی این ویروس در سطح جهان به ویژه در چین، آسیای شرقی، خاورمیانه، اروپا و ایالات متحده، که در نقطه آغاز قرار دارد، باعث شده که تمامی دولت‌ها خودشان را برای گسترش بیشتر این ویروس آماده کنند. گفته می‌شود ضرر اقتصادی رویدادهای تجاری و کمپانی‌های بزرگ فناوری که به دلیل شیوع کرونا در جهان لغو شده یا به تعویق افتاده به 666 میلیون دلار رسیده و حتی می‌تواند از یک میلیارد دلار هم فراتر رود.

فعالیت‌های مانند گردشگری، رستوران‌داری، وزرشگاه، باشگاه‌ها سینما، مراکز خرید، برگزاری همایش‌ها، سالن‌های زیبایی، هلتداری، حمل‌ونقل در حوزه‌های زمینی، ریلی، هوایی و حتی فعالیت‌های پزشکی که جنبه اورژانسی ندارند همگی به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

با اینکه جنبه منفی و تاثیرات مخرب شرایط کنونی بر زندگی و درآمد افراد بیشتر و قابل‌توجه‌تر است اما در طرف دیگر هستند کسب‌وکارهایی که به خاطر این شرایط و رعایت مسائل بهداشتی و ماندن مردم در خانه، اوضاع به نفعشان شده است.

صنعت بیمه

با اینکه حمل‌ونقل یکی از حوزه‌هایی است که در این شرایط آسیب دید و به خاطر کاهش سفرهای نوروزی یا اینکه مردم بلیت‌هایشان را کنسل می‌کنند، آژانس‌های مسافرتی با کاهش ثبت سفارش و کاهش فروش مواجه بودند اما به دلیل همین کم شدن ترددها در جاده‌ها، صنعت بیمه جزو صنایعی است که شرایط به نفعش شده است.

در سطح بین‌المللی هم توریسم جزو بخش‌هایی است که با بیشترین چالش مواجه شده است. سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی کرده است که در سال 2020 علی‌رغم انتظار رشد 3 تا 4 درصدی توریست، ورود گردشگران بین‌المللی می‌تواند بین یک تا 3 درصد کاهش یابد و این به معنای از دست دادن درآمد 30 تا 50  میلیارد دلاری است که از طریق گردشگران بین‌المللی به دست می‌آمد. تاکنون انتظار می‌رود که آسیا با کاهش 9 تا 12 درصدی توریست، بیشترین آسیب را داشته باشد. (+)

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ترددها در این موقع از سال نسبت به سال گذشته 51 درصد کاهش داشته و مسافران قطار و هواپیما به ترتیب 300 هزار و 200 هزار بلیت خود را کنسل کرده‌اند. به خاطر همین کاهش رفت‌وآمدهای دورن و برون شهری، میزان تصادفات جرحی، بدنه‌ای و فوتی هم کاهش یافته است.

صنعت فروش آنلاین

بسیاری از کارشناسان صنعت پرداخت معتقدند که شیوه ویروس کرونا نقطه عطفی برای تغییر شیوه‌های پرداخت در دنیا می‌شود و روش‌هایی که کمترین تعاملات انسانی را داشته باشد جایگزین پرداخت با ابزارهای کنونی خواهد شد. باز هم خانه‌نشینی مردم و رعایت مسائل بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا باعث افزایش فروش آنلاین و رشد این صنعت شده است. به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، مبلغ تراکنش‌های غیرحضوری در اسفندماه رشد 37 درصدی داشته است. همچنین برخی هم از افزایش شیوه پرداخت از طریق کیوآر کد گفته‌اند. مثلا پرداخت از طریق نشان پرداخت شرکت آپ که بهمن ماه با همکاری بانک ملی راه‌اندازی شد، در این مدت نزدیک به 20 درصد رشد داشته است.

در کل دنیا هم روال به همین شکل است و میزان سفارشات و خریدهای آنلاین بیشتر شده است. در خود چین و در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس و در بازه زمانی 24 تا 30 ژانویه، یونیون‌پی 1/38 میلیارد تراکنش در شبکه انجام داد که نشان‌دهنده افزایش 13/21 درصدی است و حجم این تراکنش‌ها 1/318455 هزار میلیارد یوآن بوده است. (+)

تاثیرات افزایش خریدهای اینترنتی را در جایی مانند آمازون می‌توان به خوبی شاهد بود. در تحقیقاتی که توسط کرسایت در اواخر فوریه انجام شد، بیش از 27 درصد از 1121 کاربر اینترنت در آمریکا گفتند که به مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید و فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی نمی‌روند و 58 درصد هم اعلام کردند که در صورت بدتر شدن شرایط آنها هم از رفتن به این مکان‌ها خودداری خواهند کرد. (+) حالا با این حجم از افرادی که در خانه مانده‌اند و تا جای ممکن حضورشان در مکان‌های عمومی را کاهش داده‌اند طبیعی است که به خریدهای آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی روی بیاورند. در همین راستا آمازون هفته گذشته اعلام کرد که برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده مشتریانش به دلیل شیوع ویروس کرونا، قصد دارد 100 هزار نیروی جدید در ایالات متحده آمریکا استخدام کند.

به هر حال این روزها کسب‌وکارهای اینترنتی، از فروشگاه‌های لباس و لوازم خانه و وسایل بهداشتی گرفته تا سوپرمارکت‌های اینترنتی شاهد افزایش فروش خود بوده‌اند. امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی دیجی‌ کالا گفته است که در حال حاضر در بخش محصولات سوپرمارکتی حدود 60 درصد افزایش تقاضا داریم به طوری که بخش تامین از بخش فروش جا مانده است.

صنعت مواد غذایی، دارویی و شوینده‌ها

با گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا در دنیا، بیشتر و بیشتر به مردم توصیه می‌شود تا در خانه بمانند و خودشان را قرنطینه کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده به مردم توصیه کرده که برای خودشان برنامه مشخصی داشته باشند تا اگر لازم شد مدتی را در خانه بمانند به مشکل بر نخورند. اولین کار این است که خودتان را برای خانه ماندن آماده کنید و این یعنی داشتن مواد اولیه ضروری مانند مواد غذایی، دارو و مواد پاک‌کننده. اما آماده شدن به معنای انبار کردن یا احتکار این مواد نیست. (+)

اما در هر صورت صنعت مواد غذایی، صنعت دارویی و صنعت مواد بهداشتی جزو صنایعی هستند که مسلما با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. این تقاضا برای مواد غذایی فاسدنشدنی، کنسروها و وسایل بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها و همچنین داروهای مکملی (و بعضا غیرمرتبط) که به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری مصرف می‌شوند، افزایش داشته است.

قفسه‌های خالی در فروشگاه‌های سراسر دنیا این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. به گزارش Vox، در آمریکا، تقاضا برای برندهایی مانند Lysol، Purell، Clorox و دیگر برندهای آنتی‌باکتریال و همینطور برند مواد غذایی Campbell افزایش داشته است.

کاوه زرگران دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه محصولات صنایع غذایی ایمن‌ترین موادغذایی در زمان شیوع ویروس کرونا است گفته بود که باتوجه به بالا بودن ذخایر استراتژیک کشور و فراوانی مواد خام و ظرفیت‌های بالای تولید، تقاضاهای مردم پاسخ داده می‌شود و در ادامه توضیح داد: «این روزها مردم ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به‌صورت یکجا از فروشگاه‌های مواد غذایی انجام دهند به‌طوری که این موضوع تقاضا برای مواد غذایی را بالا برده است و در مقاطعی باعث خالی شدن قفسه‌های فروشگاهی شده است، در حالی که این موضوع می‌تواند به کندی شبکه توزیع در عکس‌العمل به تقاضای بالای مردم مرتبط باشد.»

کاوه زرگران دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی

به دنبال افزایش تقاضا برای مواد شوینده و پاک‌کننده و تقریبا خالی بودن قفسه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها به یکی از پرمراجعه‌ترین واحدها در این روزها بدل شده‌اند. به گزارش خبر آنلاین یکی از صندوقداران داروخانه‌های مرکز شهر درباره افزایش فروش محصولات گفت: «فروش دستمال‌های مرطوب، پنبه و شوینده‌های غیر الکلی حتی در این شرایط افزایش یافته‌اند. البته فروش الکل سفید با رشد فزاینده روبروست. موجودی ما دقیقا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان می‌رسد. همچنین فروش انواع ویتامین نیز افزایش داشته است.»

عطاری‌ها و فروشندگان لوازم بهداشتی هم جزو کسب‌وکارهای محسوب می‌شوند که تقاضا برای محصولاتشان افزایش داشته است. به گزارش خبر آنلاین خرید اسپند، پودر زنجبیل، عنبرنسا،چهار تخم، میخک و … با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. هر آنچه در عطاری‌ها با عنوان ضدعفونی‌کننده و دارای طبع گرم عرضه می‌شود ، این روزها بازار گرمی را به خود اختصاص داده‌اند.

تفریحات آنلاین

بسیاری از افراد در سراسر جهان و ایران برای مراقبت از خود و اطرافیان‌شان و جلوگیری از انتشار گسترده‌تر ویروس به توصیه‌های متخصصان و پزشکان تقریبا تمام مدت روز را در خانه می‌مانند و تنها در موارد ضروری بیرون می‌روند. بسیاری از مشاغل به دورکاری مشغول یا به طور موقت تعطیل شده‌اند. تا پایان تعطیلات نوروزی هم تمام مدارس و دانشگاه‌های کشور تعطیل شده است. درست است که همه اینها اقدامات مراقبتی برای کنترل کرونا هستند اما چالش جدیدی برای ما ایجاد کرده است. این روزهای طولانی را چگونه سپری کنیم تا حوصلمان سر نرود و چطور سرگرم شویم؟

باتوجه به اینکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما هستند می‌توانیم از این طریق خودمان را سرگرم کنیم. حالا که ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، سینماها و تئاترها تعطیل هستند، می‌توان امکان داشتن تمام این برنامه‌ها را از طریق اینترنت و به شرط سرعت مناسب، فراهم کرد. سرویس‌های استریم ویدیویی (VOD) جزو بخش‌هایی هستند که در روزهای قرنطینه مراجعان بسیاری خواهند داشت که مردم برای گذراندن اوقات فراقتشان به سراغشان می‌روند و این موضوع در کل دنیا به خوبی دیده می‌شود.

در اسفند ماه چند سرویس استریم ویدیویی و تلویزیون تعاملی برای مبارزه با کرونا بخش‌هایی یا کل سرویس خودشان را برای کاربران به مدت یک هفته و بیشتر رایگان کردند. آذری جهرمی خبر رایگان بودن این سرویس‌ها را در توییتی اعلام کرده بود. (+)

به گزارش فایننشال تایمز، در چین و پس از اجرای طرح قرنطینه در سطح کشور، میانگین دانلود هفتگی اپلیکیشن‌ها در دو هفته اول فوریه در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، 40 درصد افزایش یافت. همچنین در همین بازه زمانی، میزان دانلود هفتگی بازی روی سرویس‌های اپل با افزایش 80 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد. (+)

در دنیا هم سرویس‌های پخش فیلم آنلاین برای جلب توجه مشتریانشان و کمک به سرگرمی افراد در خانه‌مانده، دست به اقداماتی زده‌اند. برای مثال کمپانی دیزنی خبر از انتشار زودتر از موعد جنگ ستارگان روی سرویس‌های اپل تی‌وی، آمازون و غیره و همینطور انتشار فروزن 2 روی دیزنی پلاس داد. (+)

همچنین شیوع ویروس کرونا باعث شده تا استودیوها زودتر به انتشار نسخه‌های دیجیتال فیلم‌هایشان ترغیب شوند تا از تعطیلی سینماها و اکران نشدن فیلم‌هایشان بیشتر ضرر نکنند. برای مثال فیلم The Lovebirds قرار بود سوم آوریل راهی سینما شود اما به دلیل شیوع کرونا فرصتی برای اکران فیلم وجود ندارد به همین خاطر استودیوی پارامونت تصمیم گرفت فیلم را در اختیار نتفلیکس قرار دهد تا انتشار نسخه دیجیتالی آن از ضرر بیشتر فیلم جلوگیری کند. (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.