راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه مردم نوشت: شاپرک دستگاه POS را پر داد

سالیان سال است که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور، مردم را به پرداخت الکترونیکی ترغیب می کنند تا به جای استفاده از پول کاغذی که علاوه بر غیر بهداشتی بودن و غیر امنیتی بودن، سالیانه میلیارد ها تومان جهت چاپ آن هزینه می شود از کارت های الکترونیکی استفاده کنند.

سالیان سال است که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور، مردم را به پرداخت الکترونیکی ترغیب می کنند تا به جای استفاده از پول کاغذی که علاوه بر غیر بهداشتی بودن و غیر امنیتی بودن، سالیانه میلیارد ها تومان جهت چاپ آن هزینه می شود از کارت های الکترونیکی استفاده کنند. در ارتباط با هدفمند کردن یارانه ها، استفاده از کارت عابر بانک، مورد استفاده بیشتری قرار گرفت و افرادی که شاید سواد آنچنانی به استفاده از این کارتها نداشته و یا اصلا علاقه آنچنانی نداشتند، به خاطر دریافت یارانه ها، به استفاده توفیق اجباری پیدا کردند و سیستم های بانکی کشور با تبلیغات زیاد مردم را ترغیب کردند تا از کارت الکترونیکی استفاده کنند ولی یکباره در یک ماه گذشته، سیستم الکترونیکی دچار وقفه شد و مدیر کل انفورماتیک بانک مرکزی هم با وعده وعیدها و عذر خواهی ها، نتوانست اعتماد عمومی مردم را جلب نماید. با توجه به اینکه حرف یک مقام مسوول در بانک مرکزی، همانند برات و چک است و مردم نیز به او اعتماد می کنند. ولی عملاً این حرفها در حد شعار باقی ماند.

جدیداً فروشگاه ها و مغازه ها به جهت اینکه پول به صورت آنی به حسابشان نمی رود، دستگاههای خودپرداز را جمع کردند و برای اینکه با مشتری ها، درگیر نشوند، اظهار عدم وجود دستگاه POS در فروشگاه خویش می نمایند. از مشکلات دیگری که در این طرح ایجاد شده، مشکل آنلاین بودن فروشگاههای اینترنتی است. با وجود اینکه مشتری بعد از انتخاب جنس مورد نظر از اینترنت وجه خویش را بلافاصله بوسیله کارت به حساب فروشگاه واریز می کند ولی به دلیل عدم دریافت آنی پول، این فروشگاه نمی تواند آنلاین مبلغ را در حساب خویش دریافت کرده و جنس را به مشتری تحویل دهند. حال با توجه به اینکه مردم به این موضوع عادت کرده بودند و هنگام خرید، بیشتر از دستگاه کارت خوان استفاده می کردند، هنگام تسویه حساب با مشکلات جدید روبرو هستند. بنابراین به این نتیجه می رسند که شاپرک کارایی لازم را ندارد. در عین حال اگر خانواده ای برای جهیزیه یا مقدمات عقد به بازار مراجعه کند، به دلیل قانون پولشویی، بیشتر از 15 میلیون تومان حق برداشت از بانک را ندارد. ضمن اینکه علاوه بر کسری پولی که ممکن است در خزانه ها بوجود بیاید، بسیاری از شعبات بانکها نیز، اظهار داشته اند مراجعه مردم به بانکها زیاد شده به طوریکه که وقت بیشتری از مشتری و کارمندان بانک برای کارهای کوچک بانکی گرفته می شود. در این ارتباط یکی از مقامات کارشناس بانکی گفته که هفته گذشته 120 POS توسط مغازه و فروشگاه ها به بانک پس داده شده است ضمن اینکه یک خانم خانه دار نیز در این ارتباط شکایتی داشت مبنی بر اینکه متاسفانه مبلغ قابل توجهی پول را به همراه خود به بازار برده که توسط یک کیف قاپ دزدیده شد، حال مسوولان امر باید به این موضوع فکر کنند که با توجه به پیشرفت دنیا به سوی الکترونیکی شدن، چرا کشور ما از این بابت پس رفت می کند؟!

 

همه مسوولان باید کمک کنند تا زندگی مردم آسانتر بگذرد

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: همه مسوولان باید کمک کنند تا زندگی مردم آسانتر بگذرد و این موضوع روشهای خاصی دارد و باید قبول کنیم زندگی در جوامع مختلف روستایی و شهری یکسان نیست و مانند زندگی در شهر و روستا در زمان گذشته نمی باشد. وی افزود: حمل پول نقد مشکلات مختلفی از جمله هزینه، ناامنی و چندین مورد دیگر را در بر دارد. نماینده مردم لاهیجان در مجلس تاکید کرد: بنابر چنین نگاهی اول باید باور کنیم که شرایط مردم عوض شده است. ندیمی خاطر نشان کرد: اولین مشکل این است که به امکانات مناسب برای مردم توسط مسوولین توجه نمی شود زیرا ما در دورانی قرار داریم که در جهت نیاز مردم باید به دنبال نو شدن باشیم و شرایط جدید ایجاد کنیم. وی تصریح کرد: موضوعاتی مانند تجارت، مسافرت، ارتباطات و داد و ستدها از مواردی است که احتیاج به نوگرایی دارد و باید جزو اهداف قرار بگیرد و با توجه به مشکلاتی که در کلانشهر ها از طریق مسایل امنیتی ایجاد می شود، باید ببینیم که چه کار می توانیم انجام دهیم تا نیاز امروز باید متناسب زمانی باشد که در آن زندگی می کنیم. بنابراین مقاومت در برابر آن اشتباه است. وی در خاتمه تصریح کرد: در رویکرد اقتصاد مقاومتی، کسی برنده است که بتواند اقتصاد را تسهیل کند و مقاومت و تاخیر در این مورد، مردم را دچار اشکال می کند.

 

موضوع فاصله زمانی واریز پول، هیچ گونه توجیح اقتصادی ندارد

محمد علیپور نماینده ماکو نیز در این باره گفت: مسوولین بانکها موظفند خدمات رسانی به مردم را گسترش دهند. زمان آن رسیده که از حمل پول در خرید ها و جابجایی پول به شکل دستی و نقدی، فاصله بگیریم. وی افزود: بوسیله دستگاه های POS بیشتر خرید ها به شکل الکترونیکی صورت می گیرد ولی متاسفانه از زمانی که طرح شاپرک ایجاد شد و صاحبان دستگاه POS متوجه شدند که پول با تاخیر به حسابشان واریز می گردد، بیشتر راغب هستند که مشتری از پول نقد استفاده نمایند و این موضوع تنها به خاطر فاصله زمانی است که برای جابجایی پول ایجاد شده است و این اشکال تنها به سیستم بانکی بر می گردد لذا باید این مشکل حل شود زیرا این موضوع موجب اخلال در داد و ستد شده و بسیاری از مردم به دلیل سرقت و مشکلات امنیتی قادر به حمل پول با مبلغ بالا نیستند. وی با تاکید بر سخنان ریاست جمهوری مبنی بر خدمت به مردم گفت: موضوع فاصله زمانی واریز پول، هیچ گونه توجیح اقتصادی ندارد لذا بنده و دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به آن انتقاد داریم . علیپور در خاتمه متذکر شد: راحتی و آسایش مردم لازمه کار است و مسوولین بانکها موظفند خدمات رسانی را گسترش دهند تا مردم دچار زحمت و مشکل نشوند.

منبع: راه مردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.