راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 10 تکنولوژی برتر دهه آینده توسط ام‌آی‌تی / پول دیجیتال و ویروس کرونا می‌توانند پول نقد را نابود کنند؟

فایننسر / کریس اسکینر / به تازگی موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) 10 تکنولوژی برتر دهه آینده را منتشر کرد که یکی از این 10 تکنولوژی برتر، پول دیجیتال بود.

از دلایلی که پول دیجیتال بین این 10 تکنولوژی قرار گرفته، موضوع لیبرا و توسعه و گسترش ارز دیجیتال در کشور چین است. اتفاقا شاید جالب توجه باشد که در ماه ژانویه هم مقاله‌ای در مورد ناپدید شدن پول نقد منتشر شده بود که در آن نوشته شده بود: «به آخرین باری که از پول نقد استفاده کردید فکر کنید. چقدر خرج کردید؟ از چه کسی و چه چیزی خریداری کردید؟ آیا برای اولین بار آن چیز را خریداری می‌کردید یا جزو خریدهای دائمی شما است؟ آیا قانونی بود؟ شاید ترجیح شما این باشد که تمامی این موارد را پیش خودتان نگه دارید و فاش نکنید. درست است که شاید فردی در فروشگاه یا در مغازه‌ای کنار خیابان چهره شما را به یاد داشته باشد؛ اما تا زمانی که اطلاعات شناسایی ارائه ندهید، هیچ چیزی نیست که شما را به تراکنش موردنظرتان مرتبط کند.»

«ویژگی که پول فیزیکی نسبت به کارت‌ها یا اپلیکیشن‌های پرداختی دارد، آزادی آن است. فرض بر این است که اسکناس و سکه؛ که می‌توان به آنها «ابزارهای حامل» هم گفت؛ مال کسی است که آنها را در اختیار دارد. می‌توان با کمک این ابزارها و بدون دخالت اشخاص واسط، با افراد دیگر وارد معامله شد. شرکت‌ها نمی‌توانند با استفاده از داده‌های ما پروفایل‌های تبلیغاتی یا رتبه‌بندی اعتباری بسازند و دولت‌ها هم نمی‌توانند هزینه‌ها و حرکات ما را ردیابی کنند. در حالی که شاید برخی جاها برخی از کارت‌های اعتباری را نپذیرند و گاهی‌اوقات چک‌ها گم شوند، اما پول را می‌توان در هر زمان و مکانی جابه‌جا کرد. نباید فکر کنیم که این آزادی همیشه در دسترسمان قرار دارد.»

قاعدتا نباید اینطور فکر کنیم. هم من و هم خیلی‌های دیگر، پایان پول نقد را پیش‌بینی کرده‌اند اما این اتفاق به این زودی‌ها رخ نخواهد داد. پول نقد بخش جدایی‌ناپذیر جامعه است. امروزه تنها راه تبادل سریع ارزش، آنهم به طور ناشناس و با اعتماد کامل، استفاده از همین پول نقد است. آیا سرویس‌های دیجیتال چنین امکانی در اختیارمان قرار می‌دهند؟

بسیاری از بیت‌کوین به عنوان پول دیجیتال یاد می‌کنند اما باید گفت که ناشناس نیست و خیلی‌ها هم هنوز به آن اعتماد کامل ندارند. اصلا چرا بیت‌کوین باید جایگزین پول نقد شود؟

در حال حاضر بسیاری از افراد درباره ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) صحبت می‌کنند که قرار است جای پول نقد را بگیرد اما همچنان مسائل زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد به خصوص این موضوع که در صورت داشتن CBDC، دیگر چه نیازی به بانک‌های تجاری داریم؟

این موضوع حدود یک سال پیش در گزارش «بانک تسویه بین‌المللی»، عنوان شد و می‌توانید پیچیدگی‌های موجود را هم در تصویر زیر مشاهده کنید:

نوداری که نشان‌دهنده چهار بخش متفاوت از پول نقد است: صادرکننده (بانک مرکزی یا غیره)، شکل (دیجیتالی یا فیزیکی)، دسترسی (گسترده یا محدود) و فناوری (مبتنی بر حساب یا مبتنی بر توکن)

من فکر نمی‌کنم که CBDCها در آینده نزدیک بتوانند جایگزین پول نقد شوند. اما درباره علی‌پی، اسکوئر، وی‌چت‌پی، ونمو و غیره چه می‌توان گفت؟ درست است که این اپلیکیشن‌ها توانستند میزان وابستگی به پول نقد را کاهش دهند اما به طور کامل نیاز به استفاده از پول نقد را از بین نبرده‌اند.

در حقیقت جایی که پول نقد بیشتر از جاهای دیگر تحت فشار قرار دارد پایانه‌ها فروش خرده‌فروشی‌ها است. در همین جاها هم بیشتر اعتراضات در خصوص اطمینان از عدم از بین رفتن پول نقد شکل می‌گیرد.

پس به نظر من پول نقد به این زودی‌ها از بین نمی‌رود و بانک مرکزی بریتانیا هم در این مورد با من هم عقیده است و می‌گوید: «با اینکه میزان تقاضا برای پول نقد در آینده چندان مشخص نیست اما بعید است که پول نقد به زودی از بین برود.»

البته که نباید مسئله ویروس کرونا و پول نقد را هم نادیده گرفت. چین شروع به شستن اسکناس‌هایش کرده است و به افراد توصیه می‌کند که تا حد امکان از دستگاه‌های خودپرداز یا پول نقد استفاده نکنند. این اتفاق باعث شده بسیاری از آینده‌نگرها و متخصصان صنعت پرداخت فکر کنند که پول نقد دیگر دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد.

منبع the Finanser
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.