راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقدام دیرهنگام بانک مرکزی برای توسعه بانکداری دیجیتال در دوران شیوع ویروس کرونا

بانک مرکزی روز گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور با صدور اطلاعیه‌ای‌ اعلام کرد: «با توجه به شرایط خاص بهداشتی کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدامات لازم برای تسهیل استفاده هم میهنان از درگاه‌های غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز به صورت موقت پیش‌بینی و به شبکه بانکی ابلاغ شد.»

طبق اطلاعیه صادر شده سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها از مبلغ سی میلیون ریال در هر شبانه‌روز از مبدأ هر کارت به پنجاه میلیون ریال افزایش یافته است. البته میزان کارمزد انتقال وجه بیش از سی میلیون ریال برابر با کارمزد انتقال وجه سی میلیون ریالی است.

در این اطلاعیه آمده است، سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از 10 میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. البته ای موضوع مورد تاکید قرار گرفته که در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضاء بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت پذیرد.

در بند دیگر این اطلاعیه آمده است: «طبق روال سال‌های گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از دو میلیون ریال به پنج میلیون ریال بلامانع است.»

تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم که پیش از این سه بار در هر شبانه‌روز بود به پنج بار افزایش یافته است.

در پایان اطلاعیه این موضوع مورد تاکید قرار گرفته که رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم‌الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک صورت خواهد پذیرفت.


وقتی از بانکداری دیجیتال صحبت می‌کنیم از چه می‌گوییم؟


بانکداری دیجیتال اصطلاحی است که به سطح بالایی از دیجیتال‌سازی فرایندهای مختلف بانکداری، از فرانت‌اند گرفته تا بک‌اند آن، اطلاق می‌شود. فناوری هوش مصنوعی، سیستم‌های بانکداری دیجیتال را قادر می‌سازد تا کلیه امور مرتبط با پردازش داده‌ها و امور اداری را به‌صورت خودکار انجام دهند. نتیجه چنین رویکردی، عدم درگیری کارمندان در فعالیت‌های تکراری و وقت‌گیر و کاهش فشار کاری است. بانک دیجیتال در حقیقت مفهومی است که از یک بستر دیجیتال و پیشرفت‌های فناوری در راستای تسهیل حداکثری زندگی مشتری و نه دیگر صرفاً خدمت‌رسانی بانکی به او استفاده می‌کند.



درواقع یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم‌های بانکداری دیجیتال این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور سپرده‌گذاری کنند. در بانکداری دیجیتال مشتری‌محوری مفهوم پیدا می‌کند و سرویس‌ها با توجه به نیاز مشتریان شخصی‌سازی می‌شوند.


نگاهی کوتاه به وضعیت بانکداری دیجیتال در ایران


اگر بخواهیم به مثالی در این باره اشاره کنیم که در اطلاعیه اخیر بانک مرکزی نیز مورد توجه قرار گرفته باید بگوییم اگر از منظر بانکداری دیجیتال به موضوع رمز دوم پویا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در این پروژه به تنها شخصی که توجه نشده، مشتری است و هیچ‌وقت از مشتری سوال نشده که چگونه می‌خواهد با این ابزار کار کند. بانک خودش فکر کرده و در نهایت تصمیم گرفته که چگونه ابزار را ارائه کند. پلیس و بانک مرکزی نیز هر کدام از دید خود به این موضوع ورود کردند و تنها کسی که در موضوع رمز دوم پویا به آن توجه نشده، مشتری است. همین مساله باعث شده تا کارت بسیاری از کاربران بانکی به دلیل عدم آگاهی و دشواری فرآیندها با ورود اشتباه رمز تا سه مرتبه بسوزد و آنها برای حل مساله خود مجبور به حضور در شعبه شوند.

احراز هویت مشتریان یا همان KYC (Know Your Customer) موضوع دیگری است که در بانکداری دیجیتال باید مورد توجه قرار گیرد. تمامی نهاد‌های مالی شامل تمامی‌ بانک‌ها، بروکر‌ها، موسسات اعتباری و… باید در زمان ارائه خدمات به مشتریان خود از اصالت هویت مشتری اطمینان حاصل کنند.



در هندوستان روش احراز هویت دیجیتال (eKYC) از طریق جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک و آدرس مشتریان و توسط شرکت «ادهار» به‌صورت یکپارچه برای تمامی نهادهای مالی و غیرمالی فراهم شد. به کمک ادهار، ۹۹ درصد افراد بالغ در هندوستان دارای شناسه هویت دیجیتالی هستند و در پایان سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱.۲۴ میلیارد نفر دارای شناسه دیجیتالی شدند.

اما در ایران درحالی از روش‌های احراز هویت نام برده می‌شود که برخی کابران بانکی پس از یک سال از تقاضای دریافت کارت هوشمند ملی، هنوز آن را دریافت نکرده‌اند. مورد دیگر نیز ایجاد سامانه‌هایی نظیر «شاهکار» بوده که به گفته مدیران عمل PSP کشور این سامانه با قطعی‌های مکرر مواجه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.