راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آخرین روندهای بانکداری دیجیتال که مشتریان نسل جدید باید از آن آگاه باشند

هرچه تکنولوژی تکامل می‌یابد، صنعت بانکداری نیز بیشتر دستخوش تحول می‌شود. نقل و انتقالات موبایلی، پرداخت الکترونیکی صورتحساب‌ها و سپرده‌گذاری‌های آنلاین، اکنون دیگر به یک روند عادی بدل شده‌اند. تقاضای فزاینده کاربران برای بانکداری دیجیتال باعث پذیرش طیف گسترده‌ای از فناوری‌های مدرن، انقلابی و ساختارشکن نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین شده است. تحولات در این صنعت تاثیرگذار هستند و هرچه پیش می‌رویم، پیروی از روندهای جدید در سایه این تحولات برای جا نماندن از رقبا به یک اصل مهم تبدیل می‌شود.


بانکداری دیجیتال چیست؟


بانکداری دیجیتال اصطلاحی است که به سطح بالایی از دیجیتال‌سازی فرایندهای مختلف بانکداری، از فرانت‌اند گرفته تا بک‌اند آن، اطلاق می‌شود. فناوری هوش مصنوعی، سیستم‌های بانکداری دیجیتال را قادر می‌سازد تا کلیه امور مرتبط با پردازش داده‌ها و امور اداری را به‌صورت خودکار انجام دهند. نتیجه چنین رویکردی، عدم درگیری کارمندان در فعالیت‌های تکراری و وقت‌گیر و کاهش فشار کاری است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم‌های بانکداری دیجیتال این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور سپرده‌گذاری کنند. علاوه بر این، بانکداری دیجیتال امکان شخصی‌سازی خدمات مدیریت پول را نیز فراهم ساخته و کاربران را قادر می‌سازد تا ساده‌تر برای دریافت وام اقدام کنند.

بانکداری آنلاین، گام بعدی انقلاب بانکداری را در پی داشته است: بانکداری موبایلی. بانکداری موبایلی بسیار راحت‌تر است، چرا که کاربران می‌توانند کلیه کارهای بانکی حود را از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمندشان انجام دهند. وسیله‌ای که بخشی لاینفک از سبک زندگی امروز بشر شده است.

امروزه، سیستم‌های بانکداری سنتی و منسوخ نیز به این نتیجه رسیده‌اند که خدمات آنلاین، ضرورتی غیرقابل انکار در دنیای مدرن هستند. این در حالی است که سیستم‌های بانکداری دیجیتال به تنهایی نیز پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان‌شان هستند و دیگر نیازی به هیچ مکان فیزیکی وجود ندارد.

نسل میلنیال و زد، به دنبال انجام نقل و انتقالات خود به ساده‌ترین روش ممکن و از هر جای دنیا هستند و دوست دارند حساب‌های بانکی‌شان را در هر مکان و زمانی در کنترل خود داشته باشند. با این اوصاف، تکامل بانکداری دیجیتال و ادامه این روند روبه‌رشد ناگزیر به نظر می‌رسد.


مهم‌ترین روندهای جدید بانکداری دیجیتال


 1. استفاده از داده‌ها

بینش مبتنی بر داده‌ها، این امکان را به بانک‌ها می‌دهد تا نیازها و ترجیحات مشتریان‌شان را بهتر بشناسند. اکنون، بانک‌ها دیگر نیازی به محدود کردن خود در پروفایل‌هایی مبتنی بر ریسک، دموگرافیک و مالکیتی ندارند. آن‌ها می‌توانند به طیف گسترده‌ای از داده‌های روانشناختی، سبک زندگی، داده‌های مبتنی بر خرید، داده‌های ژئوگرافیکی و حتی ترجیحات کاربران پیرامون رسانه‌های اجتماعی، فضای مجازی و کانال‌ها دسترسی داشته باشند. تجزیه و تحلیل پیشرفته این داده‌ها به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا با تکیه بر بینش داده‌ها، نه تنها نیازها و ترجیحات کاربران، بلکه زمان‌بندی آن‌ها را نیز ارزیابی و شناسایی کنند.

بینش مبتنی بر داده‌ها به شرکت‌ها این قدرت را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را متناسب با مشتریان‌شان شخصی سازی کنند. بدیهی است که یک رویکرد شخصی سازی شده، می‌تواند اثر بخشی تلاش‌های بازاریابی هر شرکتی را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. با این حال، شخصی سازی شما را ملزم می‌کند تا نه تنها نیازها، سلایق و علایق مشتریان خود را شناسایی کنید، بلکه این قدرت را داشته باشید که با آن‌ها، به زبان خودشان نیز صحبت کنید. بنابراین، سیستم‌های بانکداری بین‌المللی نیز این قابلیت را خواهند داشت تا در سایه داده‌ها، از خدمات بومی‌سازی حرفه‌ای نظیر د ورد پوینت (The Word Point) استفاده کنند.

2. مشارکت

مشارکت‌های استراتژیک موثر هرگز تا این حد ارزشمند نبوده‌اند. با توجه به این‌که صنعت بانکداری با سرعتی سرسام‌آور در حال تغییر است، برای هر سازمانی، کار روی پیشرفت آن هم به تنهایی دشوار خواهد بود. با ایجاد فضای مشارکت، بانک‌ها قادر خواهند بود سیستم عامل‌ها و محصولات خود را به بازارهای جدید توسعه دهند، با بخش‌های جدیدی از مشتریان آشنا شوند و بدین ترتیب با تحولات همراه شده و تکامل یابند.

مهم‌ترین چیز در مورد مشارکت انعطاف‌پذیری است. برای این‌که بتوانید در خلال تحولات بازار تعادل خود را حفظ کنید، نیاز به مشارکت و تقویت روابط‌تان دارید. ضمن این‌که مشارکت، باعث حفظ یکپارچگی با محصولات و سیستم‌های موجود می‌شود. مشارکت سیستم‌های بانکداری با یکدیگر، با ارائه دهندگان راهکارهای مدرن بانکداری و همچنین ادغام‌های موثر با اتحادیه‌های اعتباری و سایر بانک‌ها می‌تواند اصطکاک داخلی و خارجی را به حداقل برساند.

به عنوان مثال می‌توان مشارکت جی‌پی مورگان چیس با روستیفای به منظور ارائه خدمات نوین و دیجیتال وام یا مشارکت آن با شرکت وام‌دهی آنلاین آن‌دسک با هدف وام‌دهی آنلاین سریع به کسب‌وکارهای کوچک را برشمرد.

3. اقتصاد پلتفرم‌ها

یک پلتفرم، در حقیقت یک مدل کسب‌وکار جدید است که از اصل اتصال و اجرا (پلاگ اند پلی) پیروی می‌کند. در یک پلتفرم، چندین و چند مصرف کننده و تولید کننده می‌توانند در ارتباط باشند و حتی پول رد و بدل کنند. صنعت خرده‌فروشی دارای بیشترین تعداد پلتفرم‌ها در میان صنایع است (50 پلتفرم) و صنعت خدمات مالی نیز 26 سازمان مبتنی بر پلتفرم دارد. این پلتفرم‌ها با هدف پاسخ‌گویی به طیف گسترده‌ای از مصرف کنندگان، خدمات و محصولاتی را از شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند.

متاسفانه، بسیاری از موسسات مالی آمادگی لازم برای ارائه راهکاری مناسب و موثر مبتنی بر پلتفرم ندارند که می‌تواند به معضلی بزرگ در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل شود.

نکته این‌جا است که پلتفرم‌ها به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا به حجم گسترده‌ای از داده‌ها دسترسی داشته باشند، بر مبنای این داده‌ها محصولات و خدمات خود را طراحی کرده و توسعه دهند و حتی دست به شخصی سازی بزنند. تمام این مزایا را به این مزیت مهم بیافزایید که دسترسی به داده‌ها، کارایی کلی موسسات مالی را نیز به شکل قابل توجهی ارتقا خواهد بخشید. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها آمادگی لازم برای پذیرش فناوری‌های نوین و ساختارشکنی نظیر راهکارهای مبتنی بر ابر را ندارند و از سوی دیگر، به اشتراک‌گذاری داده‌ها در این حجم می‌تواند چالش‌های امنیتی فراوانی را در صنعت خدمات مالی مطرح کند.

4. سلامت مالی

سلامت مالی در حال تبدیل شدن به اولویت اصلی سیستم‌های بانکداری است. طی ۷۰ سال گذشته، مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی صنعت خدمات مالی و بانکداری قیمت، راحتی و موقعیت مکانی بوده است. این در حالیست که مصرف کنندگان مدرن محصولات و خدمات مالی ترجیح می‌دهند آگاهانه انتخاب کنند و هدف اصلی آن‌ها در این انتخاب‌ها نیز سلامت مالی است. در نتیجه این روند، بانک‌هایی که بتوانند به مشتریان‌شان در راستای بهبود عملکرد مالی، ارتقای سطح مدیریت ثروت و افزایش سلامت مالی‌‌شان کمک کنند، برنده این رقابت تنگاتنگ خواهند بود.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، ۳۰ درصد از خانوارهای آمریکایی و اروپایی پول کافی برای بازنشستگی ندارند و هیچ پس‌اندازی نیز برای خود نیاندوخته‌اند. شاید دلیل این امر آن باشد که اغلب افراد، بیشتر برای تعطیلات آخر هفته‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند تا برای امور مالی‌شان.

این افراد از بانک‌ها انتظار دارند تا در این امور و اداره و مدیریت مسائل مالی کمک‌شان کنند. دقیقا به همین دلیل است که همه‌روزه، شاهد افزایش محبوبیت سیستم‌های مدیریت ثروت خودکار در جهان هستیم. سیستم‌هایی که می‌توانند برای محاسبه بهترین و ایده‌آل‌ترین نرخ بهره، شناسایی ارائه دهندگان وام و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی استفاده کرده و عمده نیازهای کاربران‌شان را به صورت کاملا دیجیتال پاسخ‌گو باشند.

بانکداری دیجیتال چیز جدید یا چندان عجیب و متفاوتی نیست. صنعت خدمات مالی در سایه توسعه فناوری‌ها و ظهور استانداردهای جدید خدمات مالی به منظور پاسخ‌گویی به نیازها و ترجیحات جدید مشتریان، بار دیگر دستخوش تغییر شده است. نسل جدید به دنبال انعطاف‌پذیری بیشتر است تا بتواند امور مالی خود را بهتر از قبل مدیریت کند، برای انجام یک تراکنش یا سپرده‌گذاری ملزم به مراجعه به شعب فیزیکی نباشد و هزاران هزار راحتی دیگر. بسیاری از سیستم‌های بانکداری، سال‌های سال است که برنامه‌های بانکداری آنلاین و موبایلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این در حالیست که همه‌روزه، نسل جدیدی از محصولات و خدمات مالی دیجیتال در گوشه و کنار این کره خاکی ایجاد می‌شوند؛ چیزی که انقلابی بزرگ تحت عنوان بانکداری دیجیتال را رقم می‌زند.

منبع Paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.