راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صاحبان غول‌های فناوری هر کدام در چه سنی شرکتشان را راه‌اندازی کردند؟

به نظر می‌رسد بنیان‌گذاران غول‌های فناوری بزرگی هم‌چون الون ماسک و جک دورسی، برای راه‌اندازی شرکت‌هایی که آن‌ها را به پرچم‌داران صنعت تبدیل و صاحب پول‌های کلان چند میلیون دلاری کرده است، تلاشی مضاعف داشته‌اند. بنیان‌گذاران تسلا و توئیتر، به ترتیب، در اوایل جذب سرمایه خود تنها به موفقیت‌هایی کوچک دست یافتند و سپس، آنقدر روی ایده‌های خود کار کرده‌اند تا بالاخره، به نتیجه رسیده و به پلکانی برای ترقی نام و آوازه‌شان در سراسر جهان بدل شده‌اند.

اگرچه داستان ترک تحصیل برخی از این بنیان‌گذاران پرآوازه در دوران جوانی، نظیر بنیان‌گذار فیسبوک، مارک زاکربرگ، برای اغلب افراد جالب و هیجان‌انگیز است، اما داستان همیشه هم به همین منوال پیش نمی‌رود. برای برخی از این بنیان‌گذاران، دستیابی به موفقیت در سنین جوانی اتفاق نیفتاده است. هرچند اغلب بنیان‌گذاران غول‌های فناوری جهان طعم اولین درآمد میلیونی خود را در دهه 20 زندگی‌شان چشیده‌اند، اما برخی دیگر نظیر لری الیسون، بنیان‌گذار اوراکل، در دهه 30 زندگی‌شان یا حتی بالاتر ، به این رویا دست یافته‌اند.

در این‌جا، لیستی از سن بنیان‌گذاران 23 غول فناوری جهان را گرد‌آوری کرده‌ایم؛ سنی که در آن، برای نخستین بار شرکت‌هایشان را راه‌اندازی کرده‌اند.


الون ماسک، بنیان‌گذار تسلا – 24 سال


سال: 1995

ماسک و برادرش کیمبال، شرکت زیپ دو (که در ابتدا شبکه اطلاعات پیوند جهانی نام داشت)، یک شرکت ارائه‌دهنده راهنمای شهری ویژه صنعت انتشار روزنامه‌هایی نظیر نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون را راه‌اندازی کردند. شرکتی که چهار سال بعد، توسط شرکت کامپیوتری «کامپک» خریداری شد.

ماسک پس از آن در راه‌اندازی شرکت‌هایی نظیر ایکس.کام (که با پی‌پال ادغام شد) و برخی شرکت‌های دیگر که هم‌اکنون نیز در آن‌ها به عنوان مدیرکل فعالیت می‌کند شرکت کرد. شرکت‌هایی از قبیل: تسلا، اسپیس ایکس و ده بورینگ کامپنی.


مایکل دل، بنیان‌گذار دل – 21 سال


سال: 1984

مایکل دل راه‌اندازی «دل تکنولوژی» را از خوابگاهش در دانشگاه تگزاس در آستین و به عنوان یک دانشجوی تازه‌کار آغاز کرد. ماجرای سرهم کردن کامپیوترها برای گذران وقت و کمک خرجی، کمی بعد آن‌قدر جدی شد که دل توانست خانواده‌اش را برای کنار کشیدن از درس و دانشگاه متقاعد کند.


دنیل ویسبرگ و کارلی زاکین، هم‌بنیان‌گذاران اسکیم – 25 و 26 سال


سال: 2012

دنیل ویسبرگ و کارلی زاکین نخستین بار زمانی هم‌دیگر را ملاقات کردند که هر دو در خارج از کشور، در رم تحصیل می‌کردند . ویسبرگ دانشجوی دانشگاه تافتس بود و زاکین در یوپن تحصیل می‌کرد. پس از فارغ‌التحصیلی، هر دو کاری در ان‌بی‌سی نیوز پیدا کرده و هم‌اتاقی شدند.

این دو دوست، زمانی دست به کار شدند که دریافتند باقی دوستان و هم‌اتاقی‌هایشان، آن‌طور که آن‌ها اخبار را می‌شنوند، زندگی می‌کنند و حتی نفس می‌کشند، نیستند. آن‌ها در سال 2012، اخبار روزمره و مکالمات خود را تحت عنوان اسکیم راه‌اندازی کردند و اکنون، بیش از هفت میلیون مشترک دارند.


مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک – 19 سال


سال: 2004

زاکربرگ فیسبوک را با همین نام از اتاق خوابگاه خود در سال 2004 راه‌اندازی کرد. زمانی که در دانشگاه هاروارد یک دانشجوی سال دومی بود همان سال از دانشگاه کناره گرفت تا تمام وقت خود را صرف توسعه شبکه اجتماعی‌اش کند.


پیر امیدیار، بنیان‌گذار ای‌بی – 23 سال


سال: 1991

چند سال پس از فارغ‌التحصیلی از داشنگاه تافتس ماساچوست، پیر به همراه چند تن از دوستانش یک شرکت نرم‌افزاری تحت عنوان «اینک دولوپمنت» در زمینه‌ رابط کاربری رایانه با استفاده از قلم استایلوس راه‌اندازی کرد. شرکتی که چند سال بعد به یک شرکت خرید نرم‌افزاری به نام «ای‌شاپ» تغییر برند داد و مایکروسافت در سال 1996، آن را به قیمت 50 میلیون دلار خریداری کرد. قبل از این‌که این خرید حتی نهایی شود، امیدیار در سال 1995 ای‌بی را راه‌اندازی کرد.


سوفیا آموروسو، بنیان‌گذار نستی گال – 22 سال


سال: 2006

قبل از این‌که کسب‌وکار فروش آنلاین لباس خود را راه‌اندازی کند، بیکار بود. وی در سال 2006 توانست یک شغل امنیتی در آکادمی دانشگاه هنر سان‌فرانسیسکو پیدا کند و به صورت پاره‌وقت نیز به فروش لباس در ای‌بی پرداخت.

زمانی که در سال 2008 پول خوبی از فروش لباس در ای‌بی به دست آورد، شروع به راه‌اندازی فروش لباس آنلاین خود در یک وب‌سایت تحت عنوان نستی گال کرد. نامی که از آهنگ بتی دیویس الهام گرفته بود.


بیل‌گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت – 16 سال


سال: 1972

بیل گیتس در دوران دبیرستان، به همراه یکی از دوستانش به نام پل آلن، دست به راه‌اندازی یک کسب‌وکار تحت عنوان «تراف-او-دیتا» زدند. شرکتی که فرایند تجزیه و تحلیل داده‌های جریان ترافیک جاده‌های واشینگتن را خودکار می‌ساخت.

این شرکت به فعالیت خود ادامه می‌داد تا این‌که دو دوست، دبیرستان را به اتمام رسانده، وارد دانشگاه شده و فارغ‌التحصیل شدند و در نهایت، در سال 1975 مایکروسافت را راه‌اندازی کردند. شرکت تراف-او-دیتا، نهایتا به دلیل ناموفق بودن مدل کسب‌وکاری که پل آن را ناقص و معیوب می‌خواند شکست خورد و از آن پس، دو رفیق روی مایکروسافت متمرکز شدند.


جری یانگ، هم‌بنیان‌گذار یاهو – 25 سال


سال: 1994

یانگ، هم‌بنیان‌گذار یاهو، دیوید فیلو را در کلاس دکترای مهندسی برق دانشگاه استفورد ملاقات کرد. آن‌ها کار روی یاهو را به عنوان یک پروژه جانبی آغاز کردند با این هدف که بتوانند لینک‌های مورد علاقه خود در اینترنت را جستجو کنند. سرانجام دایرکتوری آنلاین آن‌ها تحت عنوان راهنمای جری و دیوید در شبکه جهانی وب طی تریلری دانشگاهی در سال 1994 راه‌اندازی شد. سایت، در پاییز آن سال، برای اولین بار یک میلیون نفر بازدید کننده پیدا کرد.


لیا باسک، بنیان‌گذار تسک‌رابیت – 28 سال


سال: 2008

ایده راه‌اندازی تسک‌رابیت، اولین بار در یک گفت‌وگوی شبانه به فکر لیا و همسرش خطور کرد. زمانی که در مورد نحوه تهیه غذای سگ برای توله‌شان به نام کوب صحبت می‌کردند.

باسک در سال 2011، در مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر گفت: «جالب نمی‌شود اگر به یک محیط آنلاین برویم و بگوییم غذای سگ لازم داریم، قیمتی را انتخاب کنیم که توان پرداختش را داریم و در همسایگی‌مان فردی را پیدا کنیم، شاید در همان لحظه در فروشگاه، که بتواند کمکمان کند؟»

فروشگاه در ابتدا «رانمایرند» نام‌گذاری شد. باسک از شغل خود در آی‌بی‌ام کناره گرفت تا بتواند روی ساخت شرکتش، که بعدها به تسک‌رابیت تغییرنام داد کار کند.


جک دورسی، بنیان‌گذار توئیتر – 23 سال


سال: 1999

دورسی دوبار دانشگاه را رها کرد. زمانی که در دانشگاه اول خود، دانشگاه علم و صنعت میزوری در رولا مشغول تحصیل بود، اقدام به هک وب‌سایت شرکتی به نام خدمات مدیریت اتاق کنترل کرد و توانست به نقص امنیتی این وب‌سایت دست پیدا کند. گرگ کید، موسس شرکت سریعا دورسی را استخدام کرده و به نیویورک، جایی که دفتر شرکت در آن استقرار داشت انتقال داد.

دورسی در آن‌جا برای بار دیگر در دانشگاه نیویورک ثبت‌نام کرد اما باز هم پس از مدت کوتاهی کناره گرفت تا به همراه کید، به سان‌فرانسیسکو برود. این دو، به همراه هم دست به راه‌اندازی شرکتی نرم‌افزاری تحت عنوان «دی‌نت» زدند که تحویل یک‌روزه خریدهای آنلاین را میسر می‌ساخت. آن‌ها توانسته بودند سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت را از طریق یک گروه سرمایه‌گذاری به نام باند آو انجلز تامین کنند با این حال، دیری نپایید که شرکت از کار افتاد. او تقریبا شش سال آینده را بیکار بود تا این‌که توئیتر را راه‌اندازی کرد.


ماسایوشی سان، هم‌بنیان‌گذار سافت‌بانک – 24 سال


سال: 1981

حتی قبل از راه‌اندازی سافت‌بانک در سن 24 سالگی نیز سان، یک میلیونر بود. وی به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، از طریق دو سرمایه‌گذاری جداگانه پول خوبی به جیب زده بود: یکی اجاره کنسول‌های بازی‌های ویدیویی به کافه‌ها و رستوران‌های محلی، و دیگری توسعه یک مترجم الکترونیکی جیبی که در سال 1979 به شرکت شارپ الکترونیکس فروخته شد.

پس از بازگشت به ژاپن، سان شرکت سافت‌بانک را به عنوان یک توزیع کننده قطعات رایانه و نرم‌افزار راه‌اندازی کرد. شرکتی که از آن زمان، میلیاردها دلار روی استارت‌آپ‌های بزرگی نظیر اوبر، وی کامپنی (همان وی‌ورک) و دوردش سرمایه‌گذاری کرده است.


امیلی ویس، بنیان‌گذار گلاسیر – 25 سال


سال: 2010

ویس، در زمان تحصیل در دانشگاه نیویورک، در یکی از برنامه‌های نمایشی تین ووگو به نام «پاشنه‌ بلندها» به صحنه رفت. پس از فراغ‌التحصیلی نیز در همان شرکت به عنوان دستیار استایل مشغول به کار شد و هم‌زمان، وبلاگ خود را تحت عنوان «اینتو د گلاس»، در مورد صنعت مد و زیبایی بانوان راه‌اندازی کرد. وی وب‌سایتش را از 4 صبح الی 8 صبح مدیریت می‌کرد و هم زمان شغل تمام وقت روزانه خود در ووگو را نیز داشت.

در عرض یک‌سال، ویس توانست بازدید از صفحه خود را به یک میلیون بازدید در ماه برساند. پس از شغل خود در ووگو استعفا داد تا بتواند به صورت تمام وقت روی وبلاگش کار کند. چند سال بعد، ویس گلاسیر را راه‌اندازی کرد، که یک پلتفرم تجارت الکترونیکی برای دسترسی آسان و ارزان به محصولات بهداشتی و آرایشی بود.


ایوان اشپیگل، بنیان‌گذار اسنپ‌چت – 22 سال


سال: 2011

اشپیگل ایده اسنپ‌چت را نخستین بار در کلاس طراحی محصولاتش در استنفورد در آوریل 2011 ارائه داد. پروپوزالی که در آن کلاس مطرح شد، با دوستان به اشتراک گذاشته شد و سپس برای همیشه از خاطرشان محو شد.

چند ماه بعد، در تابستان همان‌ سال، اشپیگل به همراه هم‌بنیان‌گذاران، بابی مورفی و رگی براون اسنپ‌چت را راه‌اندازی کردند. اپلیکیشن در ابتدا با نام پیکابو و از منزل پدری اشپیگل در لس انجلس به راه افتاد. مدیرعامل اسنپ‌چت، برای این‌که بتواند بیشتر روی اپلیکیشن کار کند از دانشگاه کناره گرفت، هرچند که دوباره، در سال 2018 برای اتمام دوره تحصیل و کسب مدرکش به دانشگاه بازگشت.


جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا – 29 سال


سال: 1994

جک ما شغل خود به عنوان آموزگار زبان انگلیسی را در یک دانشگاه محلی رها کرد تا بتواند روی راه‌اندازی یک شرکت ترجمه به نام آژانس ترجمه هایپو کار کند. زمانی که سعی می‌کرد به یک شرکت کمک کند تا پرداختی را از طریق این شرکت ترجمه بازیابی کنند، به آمریکا سفر کرد و در آن‌جا، نخستین سیستم کامپیوتری متصل به اینترنت را ملاقات کرد.

اولین چیزی که جستجو کرد آبجو بود، اما با تعجب متوجه شد که مرورگر، چیزی در مورد آبجوی چینی نمی‌آورد. آن‌جا بود که تصمیم گرفت یک شرکت اینترنتی برای چین راه‌اندازی کند. شرکتی که بعدها، علی‌بابا نام گرفت.


ویتنی ولف هرد، بنیان‌گذار بامبل – 29 سال


سال: 2010

ولف به عنوان یک مقام ارشد در دانشگاه متدیست جنوبی، کسب‌وکار خود را تحت عنوان «هلپ آس پروجکت» راه‌اندازی کرد که با ارائه کیسه‌های مخصوص حمل بامبو، به قربانیان و آسیب دیدگان نشت نفت در بی‌پی واقع در خلیج مکزیک کمک می‌کرد. کیسه‌های ولف توانست توجه ملی را به خود جلب کند و سلبریتی‌هایی نظیر نیکول ریچی، دنیس ریچاردز و کارداشیان‌ها مورد استقبال قرار گرفت.

ولف، وارد مشارکت شد تا تیندر راه‌اندازی شود و در همان حال، اپلیکیشن، شبکه اجتماعی و سامانه دوست‌یابی آنلاین خود بامبل را هم راه‌اندازی کرد.


لری پیج و سرگی برین، هم‌بنیان‌گذاران گوگل – 25 سال


سال: 1998

هم‌بنیان‌گذاران گوگل همدیگر را در سال 1995 ملاقات کردند. برین یک فارغ‌التحصیل دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد بود و پیج قصد داشت وارد این دانشگاه شود. آن‌چه که آن‌ها در یک نگاه از هم دریافتند این بود که هر دو، بی‌پروا بودند. اما دوستی‌شان زمانی ریشه گرفت که با هم همکلاسی شدند و پیج به عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه ثبت‌نام کرد.

دو دوست، ابتدا کار خود را با یک پروژه تحقیقاتی آغاز کردند که «بک‌راب» نام داشت. اما چندی نگذشت که هر دو، از دانشگاه کناره‌گیری کرده و در سال 1998، گوگل را در گاراژ سوزان ووجیچی، مدیرعامل یوتیوب در منلو پارک کالیفرنیا به راه انداختند.


لری الیسون، هم‌بنیان‌گذار اوراکل – 32 سال


سال: 1977

پس از این‌که الیسون برای بار دوم دانشگاه را رها کرد، در کالیفرنیا به انجام کارهای مختلفی مشغول شد و توانست مهارت‌های زیادی را در حوزه رایانه و برنامه‌نویسی کسب کند. سپس در یک شرکت فناوری با نام امپکس استخدام شد که یکی از مسئولیت‌هایش ساخت بانک اطلاعاتی برای سازمان سیا بود. وی به همراه دو تن از همکارانش، اد اوتز و بروس اسکات، شرکت را رها کرده و برای راه‌اندازی یک شرکت مشاوره بانک اطلاعاتی دست به کار شدند که «سافتور دولوپمنت لابراتوریز» نام گرفت. شرکت جدید آن‌ها، قراردادی با سازمان سیا بست مبنی بر راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی برای این سازمان و بر اساس زبان برنامه‌نویسی اس‌کیو‌ال. سیستم مدیریتی بانک اطلاعاتی که توسط این افراد راه‌اندازی شد، بر مبنای کدی با نام اوارکل ساخته شده بود که بعدها، همین نام را نیز روی شرکت گذاشتند.


الکسا ون تابل، بنیان‌گذار لرن‌وست – 25 سال


سال: 2009

الکسا ون تابل، در دهه 20 زندگی‌اش سخت مشغول تحصیل در مدرسه بازرگانی هاروارد بود، با این حال، بخش عمده‌ای از وقت وی صرف فکر کردن در مورد فقدان منابع مالی شخصی می‌شد. در نتیجه همین فکر و خیال‌ها، تصمیم گرفت هاروارد را رها کرده و در بحبوحه رکود اقتصادی سال 2008 میلادی، به نیویورک نقل مکان کند و شرکت تامین مالی شخصی خود را تحت عنوان لرن‌وست راه بیاندازد.


استیو جابز، هم‌بنیان‌گذار اپل – 21 سال


سال: 1976

جابز و هم‌بنیان‌گذار دیگر اپل، استیو وزنیاک، قبل از این‌که دانشگاه را شروع کنند یا حتی دوست شوند، نخستین بار همدیگر را در سال 1971 و به واسطه یک دوست مشترک ملاقات کردند. آن‌ها اغلب با هم روی پروژه‌های فناوری کوچک کار می‌کردند و با هم، در جلساتی که توسط باشگاه کامپیوتری هومبرو در سال 1975 برگزار می‌شد، شرکت می‌کردند. جابز و وزنیاک در این جلسات به کامپیوتر علاقه‌مند شدند و دیری نپایید که این علاقه‌مندی و سرگرمی را به شرکتی تحت عنوان اپل تبدیل کردند.

این دو نفر در گاراژ منزل پدری جابز کار می‌کردند. همسایه‌ها اغلب جابز را می‌دیدند که بیرون از گاراژ، با شلوار جین و بالاتنه برهنه در حال کار کردن است.


باب پارسونز، بنیان‌گذار گوددی – 33 سال


سال: 1984

پارسونز قبل از این‌که شرکت گوددی را در سال 1997 راه‌اندازی کند، یک شرکت نرم‌افزاری مالیاتی به نام «پارسونز تکنولوژی» را راه‌اندازی کرده بود. وی پس از این‌که نحوه کد نویسی را آموخت، این شرکت را در زیرزمین خانه شخصی‌اش در لووا راه‌اندازی کرد. مدتی نگذشت که پارسونز تکنولوژی تعداد کارمندان خود را به بیش از 1000 نفر افزایش داد و در سال 1994 آن را در ازای 64 میلیون دلار به ای‌یونیت فروخت.


ژینا تراپانی، بنیان‌گذار لایف‌هکر – 29 سال


سال: 2005

تراپانی از نخستین کارمندان گوکر مدیا بود که توسط نیک دنتون راه‌اندازی شده بود. تراپانی برای یک خواننده وبلاگ، کدی را نوشت که بعدها به سیستم نظردهی مورد استفاده در وب‌سایت‌های گوکر تبدیل شد.

دنتون توانسته بود این دامنه را با نام لایف‌هکر.کام در دسترس قرار داده و آن را خریداری کند. با این حال، او هیچ برنامه‌ای برای استفاده‌های کاربردی‌تر از این نوآوری نداشت و این در حالی بود که تراپانی، در مورد فرصت‌های بالقوه برنامه‌اش بسیار هیجان‌زده بود. بر همین اساس، دنتون وی را به عنوان ویرایشگر سایت معرفی کرده و به او اجازه داد تا بر اساس دیدگاه‌هایش، برنامه را توسعه دهد. سایتی که در اوایل سال 2005، با پشتیبانی گوکر و حمایت مالی سونی راه‌اندازی شد.


دیوید کارپ، بنیان‌گذار تامبلر – 19 سال


سال: 2006

کارپ هیچ‌وقت دبیرستان را به اتمام نرساند (در 14 سالگی ترک تحصیل کرد) و وارد دانشگاه نشد. با این حال، این امر او را از ورود به عرصه فناوری باز نداشت. وی توانست به عنوان مدیر ارشد فناوری در یک شرکت پیام‌رسانی آنلاین تحت عنوان یوربن‌بیبی استخدام شود. شرکتی که در سال 2006 به سی‌ان‌ای‌تی فروخته شد.

او از این فروش چند هزار میلیون دلار به جیب زد. پولی که آن را برای راه‌اندازی شرکت جدیدش، دیوید‌ویل به کار بست. کارپ از دیویدویل برای توسعه شرکت‌های اینترنتی مختلفی اعم از تامبلر بهره جسته است.


جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون – 30 سال


سال: 1994

بزوس شغل خود را در شرکت سرمایه‌گذاری «دی‌ای شاو» رها کرد تا روی راه‌اندازی شرکت خودش کار کند. شرکتی که قرار بود یک کتاب‌فروشی  آنلاین باشد. وی در آن زمان، به همراه همسرش مکنزی، به سراسر کشور سفر کرد تا این‌که آمازون را در سیاتل به راه انداخت. جالب این‌جا است که وی، در تمام طول رانندگی‌اش، روی برنامه کسب‌وکار خود در رایانه شخصی‌اش کار می‌کرد و یا از طریق تلفن همراه، با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کرد.

منبع Business insider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.