راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربران فیس‌بوک چگونه می‌توانند برای دریافت غرامت 725 میلیون دلاری درخواست بدهند؟

پس از گذشت پنج سال از رسوایی کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica)، به نظر می‌رسد کاربران فیس‌بوک این فرصت را دارند تا در ازای غرامت افشای اطلاعات خود از این شبکه اجتماعی پول دریافت کنند. 

حدود پنج سال قبل، فیس‌بوک به افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر ( 87 میلیون کاربر ) برای شرکت مشاور داده‌کاوی و تحلیل داده‌ای کمبریج آنالیتیکا برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریک متهم شد. هفته اخیر، فیس‌بوک تحت مالکیت متا، درخصوص پرونده افشای اطلاعات کاربران خود به توافقی 725 میلیون دلاری دست یافته و اعلام کرده که میلیون‌ها نفر از کاربران آن، که اطلاعات‌شان افشا شده است، می‌توانند برای دریافت سهم خود از این غرامت فرم درخواست پر کنند.

  • چه کسانی واجد شرایط دریافت این غرامت هستند؟

هر کاربری که بین 24 می 2007 الی 22 دسامبر 2022 از فیس‌بوک استفاده کرده باشد، می‌تواند درخواست خود را ارائه کند، حتی اگر در حال حاضر حساب کاربری فیس‌بوک نداشته باشد. 

  • چگونه می‌توانیم از این مبلغ غرامت سهم خود را دریافت کنیم؟

برای دریافت سهم از غرامت 725 میلیون دلاری فیسبوک، باید ادعای خود را برای این شرکت ارسال کرد. بدون ارسال درخواست، مبلغی به کاربران تعلق نخواهد گرفت. همچنین مبلغ موردنظر صرفاً برای پرونده کمبریج آنالیتیکا در نظر گرفته شده و نمی‌توان برای موارد نقض حریم خصوصی مشابه درخواست غرامت کرد.

افرادی که درخواست دریافت غرامت دارند برای شروع فرایند درخواست، کافی است یک فرم ساده را پر کرده و به‌صورت چاپی ارسال، یا آن را در وب‌سایت facebookuserprivacysettlement  بارگذاری کنند. برای تایید حساب کاربری، به برخی اطلاعات کلیدی از جمله آدرس ایمیل، شماره تلفن، نام کاربری یا شناسه کاربری نیاز است: «در این فرم، از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات پرداخت خودتان را نیز به اشتراک بگذارید تا درصورت موافقت با پرداخت، مبلغ موردنظر برایتان واریز شود. اگر دیگر در فیس‌بوک حساب فعال ندارید، می‌توانید اطلاعات مربوط به حساب و زمان حضور در آن را به‌صورت تقریبی در فرم موردنظر وارد کنید. برای کمک بیشتر، شاید بتوانید از روی ایمیل‌های قدیمی تاریخ ثبت‌نام و لغو حساب‌تان را پیدا کنید. اگر در طول سال‌ها چندین حساب کاربری در فیس‌بوک داشته‌اید، می‌توانید برای یکی از آن‌ها درخواست ارسال کنید. بهتر است حسابی را درج کنید که بیشتر از همه استفاده می‌کردید.»

  • چه زمانی باید درخواست را ارسال کنیم؟

تا 25 آگوست 2023 فرصت دارید. اگر هم می‌خواهید از دریافت تسویه حساب انصراف بدهید، تا 25 جولای فرصت دارید.

  • در صورت درخواست چه مبلغی دریافت می‌کنیم؟

هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان‌ دهد هر کاربر چه مبلغی را دریافت خواهد کرد، اما انتظار رقم‌های درشت و بادآورده نداشته باشید! بررسی‌های نهایی مشخص خواهد کرد که به هر کاربر چه مبلغی تعلق می‌گیرد؛ مثل تعداد کاربرانی که درخواست ارسال کرده‌اند.

بخش قابل توجهی از مبلغ موردنظر به هزینه‌های حقوقی وکلای پشتیبانان تعلق می‌گیرد. وکلای پیگیر پرونده می‌توانند بالای 25 درصد از این 725 میلیون دلار را که چیزی در حدود 180 میلیون دلار می‌شود، مطالبه کنند. نام 8 شاکی نیز در این پرونده به ثبت رسیده است که هرکدام می‌توانند تا سقف 15000 دلار غرامت دریافت کنند. باقی مبلغ بین کاربران آسیب‌دیده فیسبوک که درخواست ارسال کرده‌اند تقسیم خواهد شد.

  • اگر پول زیادی نیست بیخیال شکایت شویم؟

با وجود این‌که بعید به نظر می‌رسد مبلغ پرداختی به‌عنوان غرامت برای کاربران عادی فیس‌بوک رقم بالایی باشد، اما هنوز هم ثبت درخواست هوشمندانه به نظر می‌رسد. ارسال این درخواست‌ها و دریافت غرامت، هرچقدر هم که مبلغ ناچیزی باشد، یک پیام مهم برای شرکت‌های بزرگ جهان مخابره می‌کند.

آدام زیمرمن (Adam Zimmerman)، استاد حقوق دانشگاه لویولامریمونت (Loyola Marymount) در لس آنجلس می‌گوید: «حتی وقتی مبلغ موردنظر رقم پایینی است، مهم‌ترین هدف این اقدامات طبقه مصرف‌کننده جبران خسارت نیست، بلکه جنبه بازدارندگی آن است… بله، شاید با ارسال درخواست توسط 80 میلیون نفر، رقم بالایی دست‌شان را نگیرد، اما ما نمی‌خواهیم رویه‌ای را ایجاد کنیم که شرکت‌ها فکر کنند می‌توانند بارها و بارها این قبیل کارها را تکرار کنند».

  • واقعاً چه زمانی قرار است پرداخت صورت بگیرد؟

چندان روی پولی که قرار است بیاید حساب باز نکنید که بر اساس آن برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. جلسه نهایی برای تایید این توافق هنوز مانده و تا سپتامبر هم برگزار نمی‌شود. حتی در صورتی که جلسه نهایی هم برگزار شده و تایید نهایی صورت بگیرد، بازهم ممکن است تاخیرهای قانونی و اداری مرسوم داشته باشیم. به گفته زیمرمن، حتی پس از تایید نهایی هم پرداخت حداقل 90 روز زمان می‌برد.

منبع washingtonpost
2 دیدگاه
  1. علیرضا عاصی می‌گوید

    وقت بخیر، برای درخواست غرامت فرم اعتراض چطوری بدستم خواهد رسید ؟

  2. حجت می‌گوید

    افغانستان، دانشگاه کندز، دانشکده زراعت، دیپلومات
    نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.