راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیش از 10 بانک خصوصی تراکنش‌های زیر ۵ هزار تومان روی درگاه‌های غیرحضوری را مسدود کردند

کارگروهی در کانون بانک‌های خصوصی با انجام یک پژوهش سه مرحله را در حذف کارمزد تراکش‌ در درگاه‌های غیرحضوری مورد بررسی قرار داده و از روز گذشته بیش از 10 بانک خصوصی تراکنش‌های 10 هزار ریالی خرید و قبض روی دستگاه کارتخوان، 50 هزار ریالی خرید و قبض روی درگاه پرداخت اینترنتی و 50 هزار ریالی را روی موبایل مسدود کردند و سایر بانک‌ها هم به زودی به این جمع افزوده خواهند شد. البته این رقم‌ها در دو مرحله بعدی این افزایش پیدا می‌کند و هر زمان اصلاح نظام کارمزد صورت گیرد اعمال این سقف‌ها برداشته خواهند شد.

در این مرحله که از هفتم اسفندماه اجرایی شده، هدف خروج تراکنش‌های غیرواقعی از شبکه آنلاین بانکی است. مرحله دوم اردیبهشت سال آینده و در تکمیل مرحله اول خواهد بود که هدف آن عدم سرویس‌دهی به حدود 27 درصد از تراکنش‌های غیرواقعی است که اکثرا می‌توانند به تراکنش‌های با تعداد کمتر و با مبلغ بیشتر تبدیل شوند. مرحله سوم نیز از تیرماه 1399 خواهد بود که سرویس‌دهی به تراکنش‌هایی که عملا برای بانک فاقد ارزش ریالی است انجام نخواهد شد که در انجام این مسیر بانک‌ها باید از کیف پول استفاده کنند.  

پیشنهاد این کارگروه برای اصلاح نظام کارمزد این بوده که درصورت عدم تحقق اعمال این مبالغ، در تراکنش خرید، کارمزدها برعهده دارنده کارت و مابقی ترکیبی از دارنده کارت و پذیرنده باشد. کارمزد پرداخت قبض و برداشت وجه را نیز دارنده کارت بپردازد.



محمد صادقی، معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین در پاسخ به این سوال که ایجاد این مسدودیت باعث کاهش تراکنش بانک‌ها نمی‌شود، گفت: «هزینه سرباری که این تراکنش‌ها  و کارمزد آنها برای بانک‌ها ایجاد می‌کند خیلی بیشتر از آورده و سپرده‌ نزد بانک‌ است. درواقع هزینه‌ها به حدی بوده که حذف این تراکنش‌ها به نفع ماست.»

صادقی به همکاری با شاپرک در این زمینه اشاره کرد و گفت: «ما با بانک مرکزی تعامل و اعلام کردیم که کارمزد نمی‌دهیم و بانک مرکزی تعیین تکلیف کارمزدها را انجام دهد اما هرچقدر تلاش کردیم موفق نشدیم این کار را امسال انجام دهیم؛ بنابراین انجام این کار به اولویت‌های سال بعد موکول شد. بانک مرکزی هم اعلام کرد برای اصلاح کارمزد ابتدا باید زیرساخت کیف پول را ایجاد کنیم و بعد به سراغ کارمزد برویم. این فرآیند زمان‌بر بود و هزینه بانک‌ها هم در این بخش بسیار بالا بود. به همین خاطر بانک‌ها تصمیم گرفتند در این حوزه ورود کنند. البته اگر کسی جای اعتراض دارد می‌تواند بگوید کارمزد را می‌پردازد. ما هم درگاه‌ها را برای او در موبایل و دستگاه کارتخوان باز می‌کنیم و از کسب‌وکار می‌خواهیم که خودش کارمزد را پرداخت کند.»

به گفته صادقی کارمزد هر تراکنش، حدود 76 تومان است. اما هزینه‌های دیگر را هم باید لحاظ کنیم. ما سرور داریم، نگهداری اطلاعات و هزینه‌های دیگر را هم اگر در نظر بگیریم، هزینه هر تراکنش 170 تومان خواهد بود. 27 درصد تراکنش‌های ما هزار تومان روی کارتخوان و پنج هزار تومان روی درگاه‌های اینترنتی است، بنابراین انجام این کار برای ما به‌صرفه بود.

او با تاکید بر اینکه کسب‌وکار نباید از بانک کارمزد بگیرد بلکه باید در کنار بانک به عنوان شریک قرار باشد، گفت: «به این ترتیب یک کسب‌وکار هم از منافع سرویس‌هایی که بانک می‌دهد استفاده می‌کند و هم بانک می‌تواند از  کارمزدها و اطلاعاتی که جمع می‌کند بهره ببرد تا بتواند کسب‌وکار خود را بچرخاند. با انجام این کار ما از تمام کسب‌وکارها که برای گرفتن کارمزد تراکنش تقلا می‌کنند، دور می‌شویم.»

معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین دو مفهوم در دایرکت دبیت را مورد بررسی قرار داد و گفت: « اگر دایرکت دبیتی که استار‌ت‌آپ‌ها درباره آن صحبت می‌کنند اجرایی شود حتما به این موضوع کمک می‌کند. هم از نظر اینکه کارمزد را مشتری بدهد و بانک پرداخت نکند و هم اینکه موجب رشد کسب‌وکارها شود. من اعتقاد دارم اجرای درست این فرآیند به نفع خود کسب‌وکارها خواهد بود. دایرکت دبیت تا الان فقط به قسط و پرداخت قبوض خلاصه شده است. به اعتقاد من دایرکت دبیت در مفهوم واقعی آن توسط بانک مرکزی اجرا نمی‌شود. بانک مرکزی فعلا اجرای طرح کیف پول را برای سال آینده در دستور کار قرار داده است. البته چند کیف پول در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

او درباره انجام این کار توسط بانک‌های دولتی گفت: «بیش از 10 بانک خصوصی در این حوزه هماهنگ شده‌اند. یکی از بانک‌های دولتی هم قبلا این کار را انجام داده بود. ما با چند بامک دولتی در این باره صحبت کردیم. آنها اعلام کرده‌اند که اگر ما این طرح را اجرا کنیم آنها هم این کار را انجام می‌دهند. درحقیقت قول شفاهی در این حوزه به ما داده‌اند.»

14 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    با سلام پس بهره بردار اینهمه مبالغ خرد در حساب‌های بانکی مشتریان کیست مگر بانک‌ها نیستند پس لازم میباشد به همین مبالغ اندک در حسابها سود تعلق گیرد و بانک‌ها هم بابت استفاده از این مبالغ خرد جهت سرمایه در گردش سود مکفی و معقول پرداخت کنن

  2. مجید می‌گوید

    کم از مردم سود وام میگیرید نه؟ وام ۳۰ درصد و چهل درصد کم بودن دست گذاشتید رو چهار تا شادژ گرفتن و پرداخت قبض ؟ اون موقع مردم میرن بانک تا قبض پرداخت کنن و باز میشه مثل سابق

  3. نادیا می‌گوید

    سلام … کدوم بانک ها؟

  4. مهدی می‌گوید

    من کسب و کارم یکجوریه تمام تراکنش هام زیر 5 هزار تومنه. بیشتر از اون پول نمیده مشتری.این چه قانون مسخریه .اون از رمز پویا اینم از این مسخره بازی جدید

  5. ناشناس می‌گوید

    بانکها خوب راهشو یاد گرفتن حقشونه هر چی پوله از بانک خارج بشه و مردم نقدی کار کنن تا دوباره بیفتن به منت کشی از مردم واسه فعالیت با کارت، کم سود کردین همه چی الکترونیکی شده؟؟؟ متاسفم واقعاً

  6. احسان چ می‌گوید

    کجا کارمزد یک تراکنش 170 تومان میشه؟ یه جوری میگه ما سرور داریم انگار تو ایستگاه فضایی باید سرور ببرن بذارن. هزینه ی چند تا بایت تراکنش و نگهداری اون اصلا در حدی نیست که بخوایم راجع بهش صحبت کنیم. منتها وقتی عرضه ی این خدمات در دست چند بانک و شرکت پی اس پی باشه برا خودشون هزینه میتراشن. هزینتون اگه زیاده رویه هاتونو تصحیح کنید. قرار نیست ما بابت چند تا بایت تراکنش حقوق شما و کارمندها و هزینه ی دفاتر شیکتونو بدیم.
    اگر هم از نظر ساختاری بخواهید نگاه کنید باید ساختارها رو درست کنید و بله کیف پول یه راه حله منتها اگه کیف پول را نتونستید هنوز جا بندازید قرار نیست با گرفتن هزینه جبرانش کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.